Gå til innhold

Ta VGS på to år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte faktisk ta et fremmedspråk som privatist selvom skolen tilrettela for et toårig løp. Jeg hoppet av fransk b fordi jeg fant ut at jeg kunne ta ett år med engelsk c språk istedetfor (mye enklere) Men det hadde ikke skolen min mulighet for. 

Jeg kjenner flere 17-20 åringer som har vært gjennom talentsenter og ingen av dem har valgt å forskuttere. Ikke fordi de ikke kan, men det å havne i klasse med andre på samme nivå er viktig. Det høres ut som du bor i oslo? Jeg ville sjekket Katta, Munch, elvebakken, Nydalen. De har mye utenomfaglige ting som gjør at det er "verdt" å gå tre år og ikke "pakke sammen" til to år. De har heller valgt å ta noen ekstra fag eller verv for å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Summeer skrev (10 minutter siden):

Jeg måtte faktisk ta et fremmedspråk som privatist selvom skolen tilrettela for et toårig løp. Jeg hoppet av fransk b fordi jeg fant ut at jeg kunne ta ett år med engelsk c språk istedetfor (mye enklere) Men det hadde ikke skolen min mulighet for. 

Jeg kjenner flere 17-20 åringer som har vært gjennom talentsenter og ingen av dem har valgt å forskuttere. Ikke fordi de ikke kan, men det å havne i klasse med andre på samme nivå er viktig. Det høres ut som du bor i oslo? Jeg ville sjekket Katta, Munch, elvebakken, Nydalen. De har mye utenomfaglige ting som gjør at det er "verdt" å gå tre år og ikke "pakke sammen" til to år. De har heller valgt å ta noen ekstra fag eller verv for å lære mer.

Nei, jeg bor ikke i Oslo. Hersleb videregående hadde i flere år et løp som varte i to år, men det har ikke blitt godkjent som et permanent løp og blir trolig nok ikke det før jeg søker. Jeg er 15, men ble anbefalt å søke Talentsenteret for 16 og 17 åringer (var 14). Jeg har en ganske detaljert plan for hva jeg vil gjøre etter videregående og har lyst til å starte med den så fort som mulig

Anonymkode: 1f607...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg bor ikke i Oslo. Hersleb videregående hadde i flere år et løp som varte i to år, men det har ikke blitt godkjent som et permanent løp og blir trolig nok ikke det før jeg søker. Jeg er 15, men ble anbefalt å søke Talentsenteret for 16 og 17 åringer (var 14). Jeg har en ganske detaljert plan for hva jeg vil gjøre etter videregående og har lyst til å starte med den så fort som mulig

Talentsenteret mitt barn gikk på var tydelig på at de ikke deler etter alder, men etter ferdighet. De tok noen tester før de ble tildelt gruppe. Artig at de gjør det ulikt på andre sentre

Ring sonans/akademiet og hør hvordan de løser det. Ofte blir det en kombinasjon av en klasse du hører til og kveldsfag. Akademiet har en modell der du kun har ca 60% normal undervisning og 40% er tid du selv disponerer til oppgaveløsning så du vekter arbeidet ditt selv. Det er derfor rom for å følge fag for et annet år/lese som privatist i de timene. Det andre barnet mitt gikk der, og det var en veldig god skole for de som vil forskuttere eller styre tiden sin selv og slippe repetisjon. De har realfagsgymnas både i Sandvika og Oslo.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (7 minutter siden):

Talentsenteret mitt barn gikk på var tydelig på at de ikke deler etter alder, men etter ferdighet. De tok noen tester før de ble tildelt gruppe. Artig at de gjør det ulikt på andre sentre

Ring sonans/akademiet og hør hvordan de løser det. Ofte blir det en kombinasjon av en klasse du hører til og kveldsfag. Akademiet har en modell der du kun har ca 60% normal undervisning og 40% er tid du selv disponerer til oppgaveløsning så du vekter arbeidet ditt selv. Det er derfor rom for å følge fag for et annet år/lese som privatist i de timene. Det andre barnet mitt gikk der, og det var en veldig god skole for de som vil forskuttere eller styre tiden sin selv og slippe repetisjon. De har realfagsgymnas både i Sandvika og Oslo.

Jeg gikk på Talentsenteret i realfag på Teknisk museum i Oslo skoleåret 23/24. Det virker som at du vet mye mer om dette enn skolerådgiveren (jeg fikk beskjed om å finne ut av dette selv), hvordan ville du gått igjennom norsk fagene? Norsk er den største bekymringen min når det kommer til dette på grunn av omfanget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (40 minutter siden):

Jeg kan dessverre ikke ta engelsk som privatist og få det godkjent som en erstatning for fremmedspråk. Jeg tar tysk. Har du svaret til et spørsmål som jeg skrev litt tidligere? Det om at noen fag har to eksamener og hvordan dette gjøres med poengberegning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan dessverre ikke ta engelsk som privatist og få det godkjent som en erstatning for fremmedspråk. Jeg tar tysk. Har du svaret til et spørsmål som jeg skrev litt tidligere? Det om at noen fag har to eksamener og hvordan dette gjøres med poengberegning

Jeg tok to år med fransk, men siden jeg ikke tok både kjemi og fysikk til topps, jeg tok kun det ene i 3. Og da var reglene da jeg gikk ut at jeg måtte ha enten fransk b3 eller engelsk 2c. 

Jeg vet ikke hvordan karakterene telles, men tipper de teller likt begge to på vitnemålet. (Mine barn fikk 6 på begge karakterene i de fagene der man får to karakterer så jeg/de har aldri undersøkt hvordan det regnes på snittet) Ring en av de private videregående eller privatistskolene og avtal en prat med en rådgiver der. De vet godt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her kan andre mye mer om enn meg, men alt jeg vil dele er at to venninner av meg (de er søstre) tok hele videregående som privatist på 2 år. De gjorde det på Sonans. Skal legge til at de ikke tok realfag, men språk og samfunnsfag. De gikk aldri på vanlig videregående, gikk bare rett til Sonans, og var ferdig som året de var 18. 

Jeg hadde sjekket om det var noen private skoler som kunne laget et opplegg om ikke du finner noe i det offentlige. 

Jeg regner også med du har vurdert det sosiale, men jeg er nok der at det er ikke noen krise å gå glipp av litt på videregående. Jeg var selv syk deler av videregående, og mistet mye, men blomstret i 20 årene, og hadde en flott studenttid. 

Det jeg heller tenker på er hvor klar du er på hva du vil. Jeg håper du er åpen for at andre dører kan åpne seg, og at du klarer å stå i om noen dører også lukker seg. Ingenting vil gå heeelt etter planen, men det betyr ikke at det blir verre, det kan faktisk bli bedre 😊 Jeg planla seg valgemner på graden min før jeg kom inn, og de aller fleste av de fagene tok jeg også. 

Lykke til, det er fint å ha ambisjoner og jobbe for noe 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjemi 2 har to eksamener, og begge kommer på vitnemålet. Når poengene skal beregnes, sees de to karakterene på som to ulike? Eller tar de gjennomsnittet av dem? 

Du får jo begge på vitnemålet, da ses de på som to ulike karakterer. Hadde det vært snittet av dem, ville det jo bare vært én karakter på vitnemålet.

Anonymkode: 33a02...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...