AnonymBruker Skrevet 27. september #1 Del Skrevet 27. september Hei. Jeg går i tiende klasse, tok 1T i fjor og skal ta R1 som privatist til våren. Har toppkarakterer i alle fag. Som tittelen avslører, har jeg lyst til å ta videregående på to år. Uansett hvordan jeg gjør det, må jeg ta noe som privatist. Tenker å ta studiespesialisering - realfag. Programfag: R1, R2, Fysikk 1 og 2 og Kjemi 1 og 2. Hvilke av alle fagene jeg har tenkt til å ta, er enklest å lese seg opp på på egenhånd og få toppkarakter? Ønsker å gå ut med 6,2 eller høyere. Har fremmedspråk på ungdomsskolen Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #2 Del Skrevet 27. september Hvis du er så rå som du høres ut som, så spiller det lite rolle hva du velger å ta som privatist og hva du tar i skole. Anonymkode: a7085...651 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #3 Del Skrevet 27. september Hadde du vært voksen ville jeg sagt det er helt uproblematisk å ta vgs på 2 år, men du bør ikke stresse. Nyt tiden som ung, gi deg selv tid til å være sosial. Du skal antagelig studere i mange år. Og jeg lover deg, du får jobbet mange nok år om du ikke skal starte ett år tidligere. Å være jevnaldrende er en fordel, særlig i den alderen. Å være 17 med venner som er 18 merkes. Anonymkode: bdbb4...120 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
0ini Skrevet 27. september #4 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde du vært voksen ville jeg sagt det er helt uproblematisk å ta vgs på 2 år, men du bør ikke stresse. Nyt tiden som ung, gi deg selv tid til å være sosial. Du skal antagelig studere i mange år. Og jeg lover deg, du får jobbet mange nok år om du ikke skal starte ett år tidligere. Å være jevnaldrende er en fordel, særlig i den alderen. Å være 17 med venner som er 18 merkes. Anonymkode: bdbb4...120 De fleste av vennene mine er 5-8 måneder eldre (jeg er selv født i mai). Jeg har forsert matte i flere år sammen med dem, og så godt som alle av dem avholder fra drikking av alkohol. Jeg ser ikke noe problem med å ta videregående på to år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #5 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis du er så rå som du høres ut som, så spiller det lite rolle hva du velger å ta som privatist og hva du tar i skole. Anonymkode: a7085...651 Tusen takk, men hvis du skulle sagt at noen fag er enklere enn andre, hvilke ville det ha vært? Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest283 Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk, men hvis du skulle sagt at noen fag er enklere enn andre, hvilke ville det ha vært? Anonymkode: 1f607...32c Anbefaler å ta fysikk på skolen. Kjemi innebærer en del forsøk, men de kan du se på YouTube, eller spørre lærerne om du kan være få se på forsøkene. Matte kan fint tas som privatist. Anbefaler å ta matte før fysikk, da blir fysikk enklere. Jeg ville sagt matte er enklest, så kjemi og så fysikk, men det er individuelt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hei. Jeg går i tiende klasse, tok 1T i fjor og skal ta R1 som privatist til våren. Har toppkarakterer i alle fag. Som tittelen avslører, har jeg lyst til å ta videregående på to år. Uansett hvordan jeg gjør det, må jeg ta noe som privatist. Tenker å ta studiespesialisering - realfag. Programfag: R1, R2, Fysikk 1 og 2 og Kjemi 1 og 2. Hvilke av alle fagene jeg har tenkt til å ta, er enklest å lese seg opp på på egenhånd og få toppkarakter? Ønsker å gå ut med 6,2 eller høyere. Har fremmedspråk på ungdomsskolen Anonymkode: 1f607...32c Matematikk kan du fint lære på egenhånd, men fysikk og spesielt kjemi er greit å få med seg på skolen siden de ofte inneholder forsøk som er viktige for forståelsen. Fysikk og kjemi er også fag som skiller seg en del fra det man har hatt på ungdomsskolen, så det er nyttig å få opplæring på skolen i hvert fall i starten. Etter min mening er det ganske enkelt å få toppkarakterer i biologi, hvis du noen gang vurderer å ta det senere. Men dette varierer mye fra person til person. Endret 27. september av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september gjest283 skrev (7 minutter siden): Anbefaler å ta fysikk på skolen. Kjemi innebærer en del forsøk, men de kan du se på YouTube, eller spørre lærerne om du kan være få se på forsøkene. Matte kan fint tas som privatist. Anbefaler å ta matte før fysikk, da blir fysikk enklere. Jeg ville sagt matte er enklest, så kjemi og så fysikk, men det er individuelt Hva med fellesfagene? Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september (endret) Kontakt sonans og akademiet og hør hvordan de kan løse det. Jeg vet mitt barn har både eldre og yngre i sine fagtimer og kan ta fag utenom standardløpet om hen vil Jeg anbefaler dog heller å ta feks forskerlinja der du starter med noen av programfagene i førsteklasse i tillegg til det vanlige løpet. Flere der har også forskuttert matte, så det undervises parallelt i 1, 2 og 3 klasse matta. Undervisningen er tverrfaglig, så feks norsk saktekst er rapport fra forsøkene, og man utfører mye forsøk på tvers av matte og fysikk/kjemi/biologi. Da får man også dra på mye bedriftsbesøk og bygge nettverk som er nyttig for sommerjobb og studier. Endret 27. september av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september Summeer skrev (4 minutter siden): Kontakt sonans og akademiet og hør hvordan de kan løse det. Jeg vet mitt barn har både eldre og yngre i sine fagtimer og kan ta fag utenom standardløpet om hen vil Jeg anbefaler dog heller å ta feks forskerlinja der du starter med noen av programfagene i førsteklasse i tillegg til det vanlige løpet. Flere der har også forskuttert matte, så det undervises parallelt i 1, 2 og 3 klasse matta. Undervisningen er tverrfaglig, så feks norsk saktekst er rapport fra forsøkene, og man utfører mye forsøk på tvers av matte og fysikk/kjemi/biologi. Da får man også dra på mye bedriftsbesøk og bygge nettverk som er nyttig for sommerjobb og studier. Jeg har allerede kontaktet to av Akademi-skolene, men venter på svar. Sendte e-postene for omtrent en og en halv uke siden. Angående det du skrev om å ta studiespesialisering med forskerlinje, er alle slike linjer på lista over linjer som mest sannsynlig skal kuttes i fylket mitt. Jeg liker å ha en klar plan, og vi vet ikke om de blir kuttet før uti januar, så det er ikke noe jeg vurderer å ta. Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har allerede kontaktet to av Akademi-skolene, men venter på svar. Sendte e-postene for omtrent en og en halv uke siden. Angående det du skrev om å ta studiespesialisering med forskerlinje, er alle slike linjer på lista over linjer som mest sannsynlig skal kuttes i fylket mitt. Jeg liker å ha en klar plan, og vi vet ikke om de blir kuttet før uti januar, så det er ikke noe jeg vurderer å ta. Anonymkode: 1f607...32c Utrolig synd om forskerlinja kuttes, den er utrolig bra! Anbefaler virkelig å ha øynene åpne om den ikke legges ned. Mange av de som går der har også gått talentsenter realfag, og man får veldig godt faglig fellesskap. Mitt barn valgte å ikke forskuttere allikevel fordi hen setter pris på å være en del av fellesskapet (hen skulle egentlig ta eksamen i 1T nå (lest på egenhånd i sommer) og R1 til våren) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #12 Del Skrevet 27. september Summeer skrev (2 minutter siden): Utrolig synd om forskerlinja kuttes, den er utrolig bra! Anbefaler virkelig å ha øynene åpne om den ikke legges ned. Mange av de som går der har også gått talentsenter realfag, og man får veldig godt faglig fellesskap. Mitt barn valgte å ikke forskuttere allikevel fordi hen setter pris på å være en del av fellesskapet (hen skulle egentlig ta eksamen i 1T nå (lest på egenhånd i sommer) og R1 til våren) Forskerlinja er ikke den som flest vil savne mest. Tror flest kommer til å savne toppidrett og dans og drama. Ungdomsskolen jeg går på, er den skolen i kommunen hvor flest forserer i forhold til antall elever, så det er et slags samhold, men det kan føles ensomt å være den eneste jenta og den yngste. Jeg har deltatt på Talentsenteret i realfag for aldersgruppen over meg. Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 27. september #13 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva med fellesfagene? Anonymkode: 1f607...32c Alle fellesfagene kan du fint ta som privatist, med mindre du sliter med noen fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #14 Del Skrevet 27. september Jeg ville tatt kjemi på skolen. Som privatist er det 3 eksamener, og det er vanskelig å få toppkarakter i skriftlig kjemi 2. Kjemi 1 kunne du kanskje ha klart på egenhånd, men man må kanskje ta begge på vgs for å få tatt kjemi 2? Personlig hadde jeg nok valgt å ta kjemi og fysikk på skolen, og forsøkt matten på egenhånd. Biologi er også et fag som du sikkert fikser en 6er på egenhånd. Anonymkode: 33a02...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #15 Del Skrevet 27. september Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Alle fellesfagene kan du fint ta som privatist, med mindre du sliter med noen fag. Enig, tror jeg heller ville tatt fellesfag som privatist enn realfagene. Alt ettersom hva man er sterkest i da. Men samfunn, historie og naturfag burde være rimelig plankekjøring. Kanskje engelsk også. Anonymkode: 33a02...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #16 Del Skrevet 27. september Jeg var gift og hadde to små barn da jeg tok alle 3 årene studiespes. på 1 år. Mye slit og mye lekser, men det gikk fint. Anonymkode: 60ec8...0a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #17 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg var gift og hadde to små barn da jeg tok alle 3 årene studiespes. på 1 år. Mye slit og mye lekser, men det gikk fint. Anonymkode: 60ec8...0a3 Kan jeg spørre om hvordan det gikk? Hvordan gjorde du det, ig hvordan kom du deg gjennom norsk fagene? Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 27. september #18 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Forskerlinja er ikke den som flest vil savne mest. Tror flest kommer til å savne toppidrett og dans og drama. Ungdomsskolen jeg går på, er den skolen i kommunen hvor flest forserer i forhold til antall elever, så det er et slags samhold, men det kan føles ensomt å være den eneste jenta og den yngste. Jeg har deltatt på Talentsenteret i realfag for aldersgruppen over meg. Anonymkode: 1f607...32c Ja. Men; Idrettslinjer finnes privat. Og jeg skjønner at musikk dans drama blir sårt savnet siden det er en nisje mange trives i. Men jeg vil allikevel rope litt om forskerlinja siden det er et tilbud til mange som faller gjennom fordi skolen er for lett og man ofte ikke finner et sosialt fellesskap når man har et stort talent for skole. det å dyrke frem faglig sterke elever har en kjempestor verdi for stem fagene videre, og hva vi som nasjon skal leve av videre. Det å forsere matte er vel og bra, men den sosiale biten man får ved å bli matchet på sitt nivå i en gruppesetting er utrolig viktig og den typen samarbeid er en ferdighet som må trenes. Det er en grunn til at feks equinor ikke lenger vil sponse langrenn men heller talentsentrene, FLL, og SINTEF konkurransen for forskerlinjene. Det er et samfunnsmessig behov for å satse tyngre på de talentene vi har. Men har du lyst å forsere vgs på to år vet jeg at man kan det på sonans/akademiet (jeg tok vgs på to år på vanlig allmennlinje på en offentlig vgs for 20 år siden. jeg tok ekstra fag og fikk vurdering og møtte på prøver. Skolen tilrettela fordi jeg holdt på å droppe ut i 2. Klasse fordi det var så kjedelig... jeg har et barn med samme evner så jeg undersøkte mulighetene hens i fjor på denne tiden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #19 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg ville tatt kjemi på skolen. Som privatist er det 3 eksamener, og det er vanskelig å få toppkarakter i skriftlig kjemi 2. Kjemi 1 kunne du kanskje ha klart på egenhånd, men man må kanskje ta begge på vgs for å få tatt kjemi 2? Personlig hadde jeg nok valgt å ta kjemi og fysikk på skolen, og forsøkt matten på egenhånd. Biologi er også et fag som du sikkert fikser en 6er på egenhånd. Anonymkode: 33a02...65d Kjemi 2 har to eksamener, og begge kommer på vitnemålet. Når poengene skal beregnes, sees de to karakterene på som to ulike? Eller tar de gjennomsnittet av dem? Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #20 Del Skrevet 27. september Summeer skrev (10 minutter siden): Ja. Men; Idrettslinjer finnes privat. Og jeg skjønner at musikk dans drama blir sårt savnet siden det er en nisje mange trives i. Men jeg vil allikevel rope litt om forskerlinja siden det er et tilbud til mange som faller gjennom fordi skolen er for lett og man ofte ikke finner et sosialt fellesskap når man har et stort talent for skole. det å dyrke frem faglig sterke elever har en kjempestor verdi for stem fagene videre, og hva vi som nasjon skal leve av videre. Det å forsere matte er vel og bra, men den sosiale biten man får ved å bli matchet på sitt nivå i en gruppesetting er utrolig viktig og den typen samarbeid er en ferdighet som må trenes. Det er en grunn til at feks equinor ikke lenger vil sponse langrenn men heller talentsentrene, FLL, og SINTEF konkurransen for forskerlinjene. Det er et samfunnsmessig behov for å satse tyngre på de talentene vi har. Men har du lyst å forsere vgs på to år vet jeg at man kan det på sonans/akademiet (jeg tok vgs på to år på vanlig allmennlinje på en offentlig vgs for 20 år siden. jeg tok ekstra fag og fikk vurdering og møtte på prøver. Skolen tilrettela fordi jeg holdt på å droppe ut i 2. Klasse fordi det var så kjedelig... jeg har et barn med samme evner så jeg undersøkte mulighetene hens i fjor på denne tiden) Jeg har fått svar fra en offentlig skole som sier at de kan få til et toårig løp. Den opprinnelige planen min var å ta det toårig løpet på Hersleb selv om det ville blitt mye reising, men det ser ikke ut som at de vil starte opp med det igjen neste skoleår. Den offentlige skolen vil plassere meg rett i en VG2 klasse. Etter den planen må jeg ta alle avgangsfagene fra VG1 som privatist. Fremmedspråk kan jo også bli en utfordring med den planen. Når du skriver Akademiet, mener du videregående skolene eller privatistskolene? Anonymkode: 1f607...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå