AnonymBruker Skrevet 27. september #1 Del Skrevet 27. september Vi har et barn som skal begynne på skolen til høsten, der barnehagen allerede har tatt opp at barnet kommer til å trenge tilpasning da det helt tydelig ligger langt foran jevnaldrende "faglig". Hva slags tilrettelegging/tilpassing pleier man egentlig å få da? Noen som har erfaring? Anonymkode: 677f8...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #2 Del Skrevet 27. september Fikk ingen stort sett. Helt til ungdomsskolen, da fikk hun hoppe over et trinn. Anonymkode: 69768...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #3 Del Skrevet 27. september Tenker skolen flrst må se barnet og sp handler det om litt annet enn bare det faglige også. Er det umodent feks, så må det trene på akkurat det Anonymkode: e6e9b...f9f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #4 Del Skrevet 27. september Ingenting fram til ungdomsskolen. Da fikk hun ta matematikk for videregående skole og gå på talentsenter i realfag. Etter å ha hatt en periode der hun nektet å gå på skolen fordi det var så provoserende kjedelig for henne, hun syntes ikke det var noe poeng å møte opp, og følte hun kastet bort tid. Det var først da hun nærmest streiket at vi fikk dyktige lærere på ballen. På barneskolen har de ikke ressurser (eller vilje) til å se disse barna, er vår erfaring. Det er så mange andre barn med større problemer som må prioriteres. De lovet å følge henne opp med bøker for høyere trinn, flere oppgaver i fag på høyere nivå, men det ble glemt da vi gikk ut av døra etter møtet. Det hjalp heller ikke at kontaktlærer ble byttet ut hver eneste år i løpet av barneskolen. Anonymkode: bab77...e2f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #5 Del Skrevet 27. september Privatskole ble løsningen her. Da fikk han gå rett på 4 klassepensum i matte, og begynne med spansk og tysk undervisning fra 1 klasse. Primært språk og matte han lå langt foran i barnehagen. Anonymkode: 9a911...55b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september Begynte et år tidligere på skolen, på privat internasjonal skole. 1. klasse nå, og de er gode på å tilpasse Anonymkode: 77cc9...5c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september Har dere forresten tatt evnetest? Det var i alle fall nyttig her Anonymkode: 77cc9...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september Vi gir tilpasninger hvis barnet ønsker det på småtrinnet, men ofte så ønsker ikke barnet dette, fordi det vil være som alle andre. Da er løsningen å gi tilpassede lekser. Lærestoffet som gjennomgås i klassen kan ikke tilpasses, men man kan så klart gi oppgaver som er mer tilpasset og som fenger mer. Evnerike barn kan faktisk også bli "problembarn" på skolen hvis de ikke får nok utfordringer, men det innebærer også at de kanskje blir spurt om å gjøre mer enn de andre barna, og det kan fortone seg som vanskelig for en del. Evnerik er ikke synonymt med at barnet liker å jobbe med fag, selv om noen later til å tro det. Anonymkode: cd46b...fcd 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september Barnet har rett på tilpasset opplæring. I min klasse på 2. trinn betyr det at elevene får nivåtilpassede oppgaver og oppdrag. Jeg har også stasjonsundervisning som sørger for at de sterke elevene, såvel som de i normalområdet og de svakere også får tilpasninger. F.eks hadde jeg syv ulike nivåer på elevene i lesing i fjor. Problemet for meg som lærer er at akkurat det er veldig krevende, for det krever jo mye tilrettelegging. Det sagt, selv om barnet er evnerikt er det ikke nødvendigvis slik at det kan absolutt alt, selv om de kanskje allerede kan lese, kan det godt hende de sliter med enkelte lyder, skriftforming osv. Jeg gir da oppgaver utfra dette, så godt dette går. Som regel handler det ikke om vilje fra lærerens side, men tid. Man bruker veldig mye tid og ressurser på å nivåtilpasse. Hadde man hatt flere ressurser, ville man kanskje klart å gjøre ennå flere og bedre tilpasninger. Det er jo dette mange ikke ser når man snakker om lærere som "jobber så lite". Mange av oss jobber stumpen av seg for nettopp å få til gode tilpasninger. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september Kommer an på lærer er min erfaring. Ønsker at man var mer generøs med hospitering i høyere klassetrinn i de fagene der eleven ligger klart foran resten av klassen. Mitt barn som går småskolen kjeder seg veldig, venter mye og begynner å slite med konsentrasjon og evne til å jobbe med skolearbeid. Antar at skolevegring nærmer seg. Anonymkode: 3dc8b...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kommer an på lærer er min erfaring. Ønsker at man var mer generøs med hospitering i høyere klassetrinn i de fagene der eleven ligger klart foran resten av klassen. Anonymkode: 3dc8b...945 Helt enig! Dette kunne vært enkelt å få til - hvis man hadde samkjørt timeplanene bitte litt for de ulike trinnene. Et enkelt grep som ville gjort underverker for mange barn. Anonymkode: bab77...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #12 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har dere forresten tatt evnetest? Det var i alle fall nyttig her Anonymkode: 77cc9...5c8 Jepp, evnetest tatt hos Bup i forbindelse med Aspergers-diagnosen mitt barn fikk. Det var jo interessant å få vite resultatet, men vi vet ikke noe mer enn en litt vag setning om resultatet av testen i utredningsrapporten. Jeg vet ingenting om resultatene av de ulike deltestene, hvor er det lavest score, for eksempel. Jeg har heller ikke brukt den i mine møter med skolen der vi ber om mer faglig utfordring, men det er heldigvis heller ikke nødvendig, da de ser at hun har nærmest fotografisk hukommelse. Anonymkode: bab77...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #13 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jepp, evnetest tatt hos Bup i forbindelse med Aspergers-diagnosen mitt barn fikk. Det var jo interessant å få vite resultatet, men vi vet ikke noe mer enn en litt vag setning om resultatet av testen i utredningsrapporten. Jeg vet ingenting om resultatene av de ulike deltestene, hvor er det lavest score, for eksempel. Jeg har heller ikke brukt den i mine møter med skolen der vi ber om mer faglig utfordring, men det er heldigvis heller ikke nødvendig, da de ser at hun har nærmest fotografisk hukommelse. Anonymkode: bab77...e2f Er du TS? Anonymkode: 77cc9...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #14 Del Skrevet 27. september Det ene vår har fått dra på talentsenter i realfag, og har fått jobbet med oppgaver langt over sitt trinn i timene. Barnet er ikke testet, og jeg er usikker på hvor evnerikt det egentlig er, men et skolelys er det utvilsomt. Spesielt i matte. (Da det gikk i 6.klasse ga jeg det feks eksamensoppgaver fra eksamen i 10ende som oppgaver istedet for det som sto i lekse, og barnet klarte alle oppgavene omtrent uten å tenke. Selv om det da var innom deler av matematikken barnet aldri hadde møtt før). Ulempen med såkalt evnerike er at de ikke blir vant med motgang, og de lærer seg ikke å jobbe slik medelevene gjør. Så derfor pusher jeg vanskeligere oppgaver på barnet. Det er jo absolutt ikke gunstig for et individ å ikke møte faglig motstand før de brått holder på med masteren.. Anonymkode: 5dc47...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 27. september #15 Del Skrevet 27. september Er det ikke bare å la dem lese bøker for litt eldre hjemme og evt kjøpe en mattebok noen trinn over? Er vel ikke særlig stort poeng at en lærer med 20+ elever skal fokusere på en som gjør det litt bedre enn de andre. Litt sløs med ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #16 Del Skrevet 27. september Bokormsen skrev (13 minutter siden): Er det ikke bare å la dem lese bøker for litt eldre hjemme og evt kjøpe en mattebok noen trinn over? Er vel ikke særlig stort poeng at en lærer med 20+ elever skal fokusere på en som gjør det litt bedre enn de andre. Litt sløs med ressurser. Det er dette som er så misforstått. Veldig mange av de evnerike faller ut av skolen pga denne misforståelsen. Det anslås at 1/3 av dropouts er slike evnerike elever som bare ikke har fått tilrettelegging. Jeg har to evnerike barn. Den eneste hadde klart seg strålende uansett. Den hadde hadde blitt dropout om den hadde gått på en dårligere skole, og hatt foreldre med dine holdninger. Les gjerne her https://evnerikeelever.no/arketyper-elever-med-stort-laeringspotensial/ Anonymkode: 5dc47...15f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #17 Del Skrevet 27. september Min sønn på videregående har en 13 åring i klassen . Denne gutten tar noen fag på videregående hvert år, og vil bli ferdig med grunnskolen og videregående samtidig. Anonymkode: 2c8d3...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #18 Del Skrevet 27. september Totalt ingen. Gutten min ble sett på som han var tilbakestående. Han sleit litt med å være med andre barn. Norsk hadde han problemer med,men topp karakterer i engelsk og tysk. Nå er han 19 år om noen dager. Tjener 230,- før skatt som lærling. Etter 16.00. er han oppe i 300,- Han er en pen og snill gutt med evner og logikk som omtrent ingen andre har. Var på El-bil kurs på onsdag. Han fikk totalt mark. Alle andre fra andre bilverksteder var jo totalt uvitende og blåst i hodet mente han. Han reparerer gearkasser,motorer og elektroniske komponenter som ikke en gang såkalte "oppegående" godt voksne folk evner å gjøre. Men som mange andre med litt mellom ørene prøvde han å ende sitt eget liv på en veldig stygg måte for 11 Mnd siden. Anonymkode: 724c2...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #19 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Totalt ingen. Gutten min ble sett på som han var tilbakestående. Han sleit litt med å være med andre barn. Norsk hadde han problemer med,men topp karakterer i engelsk og tysk. Nå er han 19 år om noen dager. Tjener 230,- før skatt som lærling. Etter 16.00. er han oppe i 300,- Han er en pen og snill gutt med evner og logikk som omtrent ingen andre har. Var på El-bil kurs på onsdag. Han fikk totalt mark. Alle andre fra andre bilverksteder var jo totalt uvitende og blåst i hodet mente han. Han reparerer gearkasser,motorer og elektroniske komponenter som ikke en gang såkalte "oppegående" godt voksne folk evner å gjøre. Men som mange andre med litt mellom ørene prøvde han å ende sitt eget liv på en veldig stygg måte for 11 Mnd siden. Anonymkode: 724c2...fdf Veldig arrogant å kalle andre blåst i hode. Anonymkode: d9410...adc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #20 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig arrogant å kalle andre blåst i hode. Anonymkode: d9410...adc De evnerike er født slik, akkurat som de som ikke er evnerike. De evnerike har ikke gjort noen ekstraordinær innsats for å bli slik. Det er bare hjernene som fungerer litt annerledes. Anonymkode: d9410...adc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå