Gå til innhold

Det er jo nesten blitt umulig å flytte ut!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Million skrev (4 minutter siden):

Hvorfor snakker du da om renter? Hvis du har nok til huset på konto? Det er bare å flytte da.

Eller må du bo hjemme fordi du ikke har penger til mat, bare hus...?

Jeg forstår det slik at hun har EK, men ikke jobb. 

Anonymkode: cf7c2...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnehage/barn og ungdomsarbeider, student som bhg lærer

Anonymkode: dd827...4e3

Men da er det jo massevis av jobber å søke på? Søk på alle skoler, bhg’er og sfo, som jeg skrev lenger opp😊

Anonymkode: 56e52...7ed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er det jo massevis av jobber å søke på? Søk på alle skoler, bhg’er og sfo, som jeg skrev lenger opp😊

Du kan ikke vente til jobber er utlyst, ta ned deg åpne søknader og gå rundt og snakk med alle skoler og barnehager

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo 😂. Du må søke over hele landet, du vet det? Får du en jobb innen ditt fagfelt etter å ha søkt på 100 jobber, så er du heldig. Førsteprioritet må være å få jobb et eller annet sted i landet for å få yrkeserfaring. Så kan du etterhvert ha sjanse til å få jobb der du vil bosette deg fast, og kjøpe bolig. Det er mange steder i landet som mangler f.eks barnehageansatte, SFO-ansatte osv. Burde være forholdsvis lett å få jobb, men du må flytte etter hvor det er jobb.

Anonymkode: c6564...7c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår det slik at hun har EK, men ikke jobb. 

Anonymkode: cf7c2...cac

Hun har ikke sagt et ord om egenkapital, men skriver at hun har "råd til hus". Jeg forsto det sånn at det var nok til selve huset.

Bor ts et avsides sted med billige rønner og gamle hus som selges for slikk og ingenting, så er det kanskje ikke store beløpet man trenger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler du arbrids erfaring og er 24 år kam det bli litt vrient. Så di kan kontake bla nav og be om hjelp til arbeids praksis. 

Da får du et bein innafor iallefall og får vist hva du kan. Og sjansen øker når du har referanser som sier du duger.

Som sjef ville jeg vært svært skeptisk til å ansette noen på 24år uten arbeidserfaring

Anonymkode: 90337...59d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var du ferdig med studiene i mai-juni og har bare søkt på SEKS jobber etter? Mindre enn 2 jobber i måneden?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er september, 3 måneder etter skolen er over, og du har søkt seks jobber? Jeg hadde søkt seks jobber et år før jeg var ferdig med masteren. Du er lovlig sent ute!

Dette kan du bare skylde deg selv for, du er jo ett år for sent ute! To jobbsøknader i uka er ingenting, jeg sendte mange flere enn det samtidig som jeg studerte 100%! Dra på biblioteket hver dag i 10 timer og skriv, da får du sendt minst 14 gode søknader i uka. 

Anonymkode: cab8d...eb3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var student, nå søker jeg 2 eller flere jobber i uka. Søkt 6 jobber til nå og fremdeles ikke hørt noe. Jeg bor med mine foreldre og er 24 år. Nå vil jeg stå på egne ben! Men hva i alle dager gjør jeg når jeg ikke har jobb?

Jeg får ikke dagpenger jeg pga jeg ikke har jobbet. Vil grine så frustrerende det er, jeg har rå til ett hus, men rentene er for høye til å opprettholde, veldig upraktisk å kjøpe nå. Men samtidig kan jeg ikke kjøpe hus pga jeg. Har. Ikke. Jobb. 

Er jeg helt alene i dette?

Vi er i slutten av september, du skriver 2-3 søknader i uka, og skrevet 6 totalt. Det vil si at du har bodd hjemme hos mamma i 14 dager og er lei? Hva gjorde du fra skoleslutt til idag da? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hallo 😂. Du må søke over hele landet, du vet det? Får du en jobb innen ditt fagfelt etter å ha søkt på 100 jobber, så er du heldig. Førsteprioritet må være å få jobb et eller annet sted i landet for å få yrkeserfaring. Så kan du etterhvert ha sjanse til å få jobb der du vil bosette deg fast, og kjøpe bolig. Det er mange steder i landet som mangler f.eks barnehageansatte, SFO-ansatte osv. Burde være forholdsvis lett å få jobb, men du må flytte etter hvor det er jobb.

Anonymkode: c6564...7c3

Har aldri skjønt at folk mener at det er lett å få jobb i barnehage og SFO. Jeg hadde en bachelor i pedagogikk og 4 års erfaring som skole/SFO-assistent da jeg var arbeidsledig i 3 år fra 2013 til 2016. Søkte over 200 jobber innen feltet, var på ca 60 jobbintervjuer, men fikk likevel ikke jobb. Til slutt fikk jeg jobb gjennom en bekjent på en SFO på andre siden av byen. Så å påstå at det er lett, er faktisk ikke riktig, man må kjenne folk i den "bransjen" for å få jobb, akkurat som andre steder. Evt kan man begynne som tilkallingsvikar, og håpe på fast jobb etterhvert, slik jeg gjorde i min nåværende jobb.

Anonymkode: 5ab95...3f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor hos foreldrene dine, men har du spurt de om råd og tips? 

Du må søke på alt av jobber. Det er masse jobber ledige innen helse. Du sender inn åpne søknader til alle og stiller deg til disposisjon. Google hvordan skive åpen søknad. 

Da jeg var ferdig som lærling, jobba jeg på nattklubb og i hjemmehjelpen fram til jeg fikk napp på en jobb innen min utdannelse. Det var en åpen søknad jeg sendte til de. Fikk først et svar: takk for søkenden, vi tar vare på den til det dukker opp noe.

En uke senere ringte de og ville ha meg på intervju. Det var på Østlandet og jeg bodde på Vestlandet. Tok da nattoget og dro på intervjuet. Og fikk jobben. Det var da 8 måneder etter fagbrevet var tatt. 

Anonymkode: d0170...52e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Søkt 6 jobber til nå og fremdeles ikke hørt noe.

Send 6 søknader per dag. Se på søkingen som en heltidsjobb.

Anonymkode: d846e...0b4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri skjønt at folk mener at det er lett å få jobb i barnehage og SFO. Jeg hadde en bachelor i pedagogikk og 4 års erfaring som skole/SFO-assistent da jeg var arbeidsledig i 3 år fra 2013 til 2016. Søkte over 200 jobber innen feltet, var på ca 60 jobbintervjuer, men fikk likevel ikke jobb. Til slutt fikk jeg jobb gjennom en bekjent på en SFO på andre siden av byen. Så å påstå at det er lett, er faktisk ikke riktig, man må kjenne folk i den "bransjen" for å få jobb, akkurat som andre steder. Evt kan man begynne som tilkallingsvikar, og håpe på fast jobb etterhvert, slik jeg gjorde i min nåværende jobb.

Dette... Jeg nærmer meg 200 med stormskritt, og det ser mørkt ut. Veilederen min sier det er andre tider nå.

Anonymkode: 20fbc...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to bacherlorgrader og en mastergrad. Jeg fikk ikke napp etter endt utdanning. Jeg måtte søke på alt, selv det som ikke var relevant. Jeg fikk jobb på et callsenter og jobbet der i noen år mens jeg fortsatte å søke på relevante jobber til jeg til slutt fikk napp. Det tok litt under tre år.

Anonymkode: b2434...fb0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk flere jobber eller begynn på et studium.

Når jeg var arbeidsledig søkte jeg 10 jobber i uken. Kunne søkt mange fler, men utelukket alt med salg, barnehage og sykehjem. Jeg bodde sentralt, men ville ikke flytte på meg. Om du er villig til å flytte på deg har du flere muligheter. Gjerne søk 5 jobber om dagen. Men bruk tid til å lese deg opp om CV og søknadsbrev sånn at det ser sånn mer eller mindre ok ut.

Om du skal studere burde du forresten tenke litt først hva evnene dine er og hva slags arbeidshverdag du ønsker deg. Eller du kan bare gå etter interesser, men vær da litt på vakt siden å finne relevant jobb kan være utfordrende. Men det kan gå, legg i så fall en plan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg prøver og prøver og prøver å flytte ut. Men uten jobb kommer jeg meg ingen vei. Jeg var student, nå søker jeg 2 eller flere jobber i uka. Søkt 6 jobber til nå og fremdeles ikke hørt noe. Jeg bor med mine foreldre og er 24 år. Nå vil jeg stå på egne ben! Men hva i alle dager gjør jeg når jeg ikke har jobb?

Jeg får ikke dagpenger jeg pga jeg ikke har jobbet. Vil grine så frustrerende det er, jeg har rå til ett hus, men rentene er for høye til å opprettholde, veldig upraktisk å kjøpe nå. Men samtidig kan jeg ikke kjøpe hus pga jeg. Har. Ikke. Jobb. 

Hørt med noen sykehjem om jobb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg prøver og prøver og prøver å flytte ut. Men uten jobb kommer jeg meg ingen vei. Jeg var student, nå søker jeg 2 eller flere jobber i uka. Søkt 6 jobber til nå og fremdeles ikke hørt noe. Jeg bor med mine foreldre og er 24 år. Nå vil jeg stå på egne ben! Men hva i alle dager gjør jeg når jeg ikke har jobb?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnehage/barn og ungdomsarbeider, student som bhg lærer

Du søker 2 eller flere jobber i uka, og har sendt 6 søknader….? Såeh, du har kun holdt på å søke jobb i 2-3 uker………?

Litt tidlig å gå på veggen. Og litt liten innsats foreløpig.

Det er høst, og typisk sesong for sykdom i både barnehage og skole. Meld deg som vikar. Da får du bygget erfaring, og kan skaffe deg både attester og referanser du kan bruke i videre søking.

Mye smartere enn å sette alt inn på at drømmejobben skal komme rekende på ei fjøl. De fleste jobber blir ikke utlyst, husk det. Å få en fot innenfor og bygge nettverk er viktig. 

Anonymkode: f92a4...e6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må søke flere hundre jobber for å få en. Du kan ikke gi opp etter å ha søkt seks jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er tøft ja. Tror folk antar at det er lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær snill å ikke søk på jobber du ikke er interessert i, slik som har med omsorg feks. Det er fortvilende å se folk jobbe med mennesker som ikke har noe å by på åndelig og mentalt.

Anonymkode: c1ea8...044

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...