Gå til innhold

Hvordan unngå storrengjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er det slik at de fleste har en dag i uka kun for vasking og rydding? Eller tar man litt og litt hver eneste dag så ikke alt hoper seg opp??

Jeg vil gjerne ha tips til ting man kan ta ukentlig eller månedlig så man slipper typ vårrengjøring....julevask...påskevask...osv

Anonymkode: 6c832...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tar noe hver dag, ja

Anonymkode: e893b...305

Hvilken oppgaver kan man ta av det som krever mest så man slipper å ta det flere ganger i året?

Anonymkode: 6c832...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nødvendighet tar jeg noe hver dag, og storrengjøring to ganger i året (sen vår og sen høst/jul).

I gjennomsnitt bruker jeg ca 30 minutter daglig på renhold, pluss to helger i året til storrengjøring.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt, men her en en grov oversikt av  min renholds/rengjøringsrutine

Løpende: Rydding, legge sammen klær, legge på plass klær, vask av kjøkkenbenk, kjøkkenvask, støvsuge gulv med robotstøvsuger.

Hver kveld: tørke over toalett og servant

Ukentlig: Støvtørring av alle flater, grundigere støvsuging av gulvtepper, støvsuging av varmepumpefilter. Vask med lett fuktig klut på billedrammer, vinduskarmer.  Vask av gulv og gulvlister.  Grundig vask av baderom.  Bytte sengetøy.
Kjøleskap og fryser vaskes innvendig ved behov.  Vaskemaskin og tørketrommel tørkes av og renses etter hver bruk.

Månedlig: vask av metallfilter kjøkkenventilator, rensevask av vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Kvartalsvis: vask av vinduer, innvendig og utvendig.  Bytte kullfilter kjøkkenventilator.

Halvårlig: rundvask med vask (lett fuktig klut) av tak, vegger, skap, skuffer osv for å få bort støv, pollen, eksos og diverse annen møkk.

 

Anonymkode: 7086a...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder man systematisk alt ved like og rent så trenger man ikke noen nedvask en gang i året. Lurt å lage seg et skjema til man kommer inn i det. 

Anonymkode: d2d0d...596

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en årlig storrengjøring når vårsola titter fram. Ellers i året følger jeg denne planen:

Daglig: Klesvask, 5 minutter rydding morgen og kveld (inkl oppvaskmaskin). Støvsuging eller mopping etter behov. Tørke av benker og bord.

Ukentlig: Mandager vasker jeg badene. Fredager resten av huset.

Anonymkode: 0929c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...