Gå til innhold

Mer spørsmål ang jobbing i juleturnus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber natt lille julaften og julaften i år. Jeg får med andre ord ingen anledning til å være med ungene/stelle til julaften fordi jeg må sove hele julaften dagen. Stemmer det da at jeg får helligdags betaling for både lille julaften og julaften siden jeg skal jobbe begge? Vet de som jobber dag kun får helligdagstillegg etter kl 12, men hva med nattevaktene som skal på natt igjen? Vi må jo sove lengre enn til kl 12…De fleste sovner jo ikke før tidligst kl 09- gjerne kl 10.

Et spørsmål til. I fjor hadde jeg julefri, men ble likevel pålagt å jobbe julaften siden jeg har vært heldig med turnusen min og hatt fri julaften tre siste årene.

Så nå får jeg dermed to julaften nattevakter på rad. Kan jeg ha krav på fri siden jeg måtte jobbe i fjor selv om det ikke var min julaften?   Et mange med delt omsorg feks får automatisk fri annenhver jul når de har barna. 

Anonymkode: 8066a...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg du må høre med sjefen din, når jeg prøvde å google det fikk jeg en del ulike svar. Også at det var litt ulikt fra kommune til kommune.

Når jeg jobbet i butikk så ble alle spurt om vi ønsket nyttår eller julaften. Da kunne folk velge litt når dem ønsket å jobbe. Barnefamilier fikk ofte prioritert fri på julaften. Men måtte da jobbe nyttår når alle vi yngre ønsket å feste 😂 syntes selv det var super koselig å jobbe julaften (frem til 16 tror jeg det var) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har selvsagt ikke mer rett på helligdags tillegg fordi du jobber natt. Snu om på det: dagvakt julaften + sove natten før er akkurat det samme som at du jobber natt og sover julaften dag. 

Man er heldig om man har fri 3 julaftener (kveld) tre år på rad. Dagvakt regnes ikke som helligdag. 

Enig i at natt til julaften og 1.juledag er en kjip ordning, men du har kanskje fri natt til 2juledag og nyttår? 

Jeg ville tatt opp juleturnus med leder. Ikke forvent annerledes i år, men kanskje neste. Syns selv det finnes bedre ordninger. Feks jobbe "hele" julen 24-25-26 et år, nyttår er år og deretter være garantert fri neste år og muligens året etter hvis det går rundt. Ellers er også en mer rettferdig fordeling at den som jobber natt til 25des har fri natt til 24des. Den som jobber kveld julaften får fri 1. Juledag. 

Når du jobber natt jul vil jeg anbefale å feire hos andre. Mye mer lettvint. Om ikke så kan vel mannen sette på maten og mye kan vel forberedes dagen før.

Anonymkode: 90eb1...96e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid noen som vil jobbe kveld og natt i jula. Jeg har vært her i over 12 år og aldri gått de vaktene. Overtid er etter kl 12 julaften. Hvis vi går mer enn 3 røde dager får vi ikke overskytende utbetalt, men i avspasering. De overskytende går da i minus på lønn neste mnd.

Anonymkode: 25f01...7c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du får ikke helligdagstillegg for lille julaften (lille julaften er jo en helsvart dag, ikke noe «hellig» knyttet til den). Du får heller ikke for natt til julaften. Den er ikke hellig før etter kl 16 egentlig. 

Nei, du har ikke krav på noe fri selv om du jobba i fjor. Man har ingen lovfestede rettigheter her - man kan strengt tatt måtte jobbe 10 julaftener på rad om man har en teit sjef. De fleste pleier dog å rullere på det bedre enn hos dere da. 

Nei, folk med delt omsorg får heller ikke «automatisk» fri. De har heller ingen rettigheter knyttet til det. Hvis det er slik hos dere beror det på goodwill fra sjefen og personlige avtaler :) 

Anonymkode: 5cd07...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 16.53):

Nei du får ikke helligdagstillegg for lille julaften (lille julaften er jo en helsvart dag, ikke noe «hellig» knyttet til den). Du får heller ikke for natt til julaften. Den er ikke hellig før etter kl 16 egentlig. 

Blandet nok litt med påsken her. Da får vi alltid helligdagstillegg hele natt til påskeaften, selv om dagvakter bare får etter kl 12. fordi langfredag er helligdag og påskeaften blir såkalt ‘inneklemt’ dag. 

Men ser jo det ikke blir det samme med julaften, siden lille julaften er helt vanlig dag. Syns likevel dette er litt urettferdig mtp nattevakter, siden hele julaften dagen går etter nattevakt. Man våkner groggy kl 15-16 med dårligere søvnkvalitet og lite overskudd julaften og får altså ingenting tillegg. Kunne jeg valgt ville jeg mye heller jobbet julaften natt enn lille julaften..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Blandet nok litt med påsken her. Da får vi alltid helligdagstillegg hele natt til påskeaften, selv om dagvakter bare får etter kl 12. fordi langfredag er helligdag og påskeaften blir såkalt ‘inneklemt’ dag. 

Men ser jo det ikke blir det samme med julaften, siden lille julaften er helt vanlig dag. Syns likevel dette er litt urettferdig mtp nattevakter, siden hele julaften dagen går etter nattevakt. Man våkner groggy kl 15-16 med dårligere søvnkvalitet og lite overskudd julaften og får altså ingenting tillegg. Kunne jeg valgt ville jeg mye heller jobbet julaften natt enn lille julaften..

Tja… dette handler jo om personlige preferanser - er mye som ikke gir mening for den enkelte 🤷🏽‍♀️ Jeg fungerer overhodet ikke på dagvakt. Sover ikke i forkant, må tidlig opp og er helt ødelagt etterpå. Jeg får ikke dagvaktstillegg fordi om det er en stor belastning for meg. Kveldsvaktene får jeg dog tillegg for, selv om de passer meg ypperlig 😅 Arbeidsgiver kan ikke ta høyde for alle personlige preferanser. Det er julaften som er helligdagen, derav den som gir tillegg. At du sover dårlig etter nattevakt kan ikke de ta hensyn til…

Anonymkode: 5cd07...587

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke ønske-turnus? Om du jobbet jul i fjor, burde du få slippe i år, men tror det bare er en "uskreven regel". Kan du ikke prøve å bytte med noen? Hos oss er det alltid noen som ønsker å jobbe i jula, så i fjor var jeg tidlig ute med å spørre noen. Gjerne de unge, evt. muslimer. I verste fall hadde jeg tatt fri uten lønn. Heldigvis føler jeg at vi løser sånt godt på min arbeidsplass.

Anonymkode: 8316b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 23.37):

Har du ikke ønske-turnus? Om du jobbet jul i fjor, burde du få slippe i år, men tror det bare er en "uskreven regel". Kan du ikke prøve å bytte med noen? Hos oss er det alltid noen som ønsker å jobbe i jula, så i fjor var jeg tidlig ute med å spørre noen. Gjerne de unge, evt. muslimer. I verste fall hadde jeg tatt fri uten lønn. Heldigvis føler jeg at vi løser sånt godt på min arbeidsplass.

Folk flest har vel ikke ønsketurnus, og man kan måtte jobbe mange julaftener på rad. Å ta fri uten lønn tviler jeg på at en leder godtar i jula, hadde aldri vi fått lov til på min jobb. Synes dog spørsmålet til ts ikke helt henger på greip. Skjønner ikke hvorfor det er urettferdig å måtte sove til kl 15, hva er annerledes med det enn om du hadde jobbet dagvakt?😅

Anonymkode: 6d87e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 23.37):

Ungdommen har det for godt økonomisk, det er ingen som ønsker seg julaften her med mindre det er voksne barn av en ansatt som også må jobbe julaften. Før ville gjerne en del muslimer jobbe, men de har begynt å feire jul alle som en etter at barna ble større og ønsket seg julefeiring. Og det er jo en god ting, om enn upraktisk for oss som har nytt godt av at de melder seg.

Så her er det å bite i det sure eplet og ta julaften på rullering. Ingen må jobbe to år på rad, det blir forsøkt å la det gå slik at det blir hvert 6. år. Men med rullering av ansatte blir det vanskelig. Den som skulle jobbe jul har sluttet, den som overtok stillingen jobbet i fjor på sin forrige jobb osv.

Anonymkode: e96ea...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...