Gå til innhold

En kompis som ikke respekterer mitt ønske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kompis, vi har et helt fint vennskap. Vi går på folkehøgskole sammen i år og har hengt en god del sammen. Men de siste ukene har jeg følt at jeg har trengt litt rom fra han og generelt andre også. Det er absolutt ikke noe i veien med han eller no han har gjort, det er bare jeg som har blitt tappet for energi og har hatt et behov for å være for meg selv. Jeg har tatt opp dette med han på en fin måte og han fortalte meg at han syntes det gikk fint. Følte han forsto .. men så har han fortsatt å ville henge like mye som før og har oppsøkt meg jevnlig likevel. Så jeg har følt at han enten ikke forsto, eller respekterte mitt behov.
For noen dager siden oppsøkte jeg noen venner utenfor hovedbygget, og slo av en liten prat med dem. Da hadde han sett dette og kom rett bort til meg og anklaget meg for å være sur på han og sa jeg var en dårlig venn .. 

Jeg kan se at han ser det slik, samtidig har det jo ikke noe med han å gjøre at jeg føler meg sliten og har trengt litt alenetid. Jeg har også forsøkt å forklare det, men det virker som til ingen nytte. Var det feil av meg å snakke med de andre? Virker som om han på en måte har bestemt seg for at jeg nå er en slem eller ondskapsfull person. Jeg misliker han jo ikke og skjønner det kan føles vondt å få en beskjed om at en venn trenger litt space, men det har ikke no med han å gjøre. 

Anonymkode: c7990...155

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det feil av meg å snakke med de andre?

Nei, man må kunne veksle noen ord med andre selv om man generelt trenger tid for seg selv. Hvis de stoppet deg, skulle du ignorert dem med en gang fordi du burde snakket med han? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (1 time siden):

Nei, man må kunne veksle noen ord med andre selv om man generelt trenger tid for seg selv. Hvis de stoppet deg, skulle du ignorert dem med en gang fordi du burde snakket med han? 

Ja er enig i dette. Vi ble jo stående en liten stund og prate, men tenker jo det er ok også. Dette er første gang jeg har orket å ha en litt lengre samtale med noen på en stund. Jeg bare merket at da han ikke ga meg den avstanden jeg trengte, at jeg følte meg litt kvalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker mer avstand mellom dere men oppsøker andre. Så det har med han å gjøre ikke andre. Han ser jo at du henger med andre. 

Du vil ha avstand fra han ikke andre. Og du synes det er rart han ble såret? Klart han blir det. Det er konsekvensen av å avvise andre. Din oppførsel har en konsekvens. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (47 minutter siden):

Du ønsker mer avstand mellom dere men oppsøker andre. Så det har med han å gjøre ikke andre. Han ser jo at du henger med andre. 

Du vil ha avstand fra han ikke andre. Og du synes det er rart han ble såret? Klart han blir det. Det er konsekvensen av å avvise andre. Din oppførsel har en konsekvens. 

Ærlig talt. Å stoppe opp å prate med folk er noe helt annet enn å henge 24/7 med et menneske. Og det er en ærlig sak å ville kunne prioritere seg selv og dyrke litt andre vennskap, ikke kun én person.

Anonymkode: e8c3c...8e9

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ærlig talt. Å stoppe opp å prate med folk er noe helt annet enn å henge 24/7 med et menneske. Og det er en ærlig sak å ville kunne prioritere seg selv og dyrke litt andre vennskap, ikke kun én person.

Anonymkode: e8c3c...8e9

Jada men ærlig talt, da må man også forstå at vedkommede blir lei seg. 🤪 Sånn er det bare. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han lukter drama.. Ikke begrens deg til å ha vennskap med kun én person. 

Anonymkode: aa35c...a71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker deg bedre enn du liker han. Dette vennskapet går nok dit mosen gror.

Anonymkode: 70a0c...05f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 timer siden):

Men det er jo ikke no galt med han eller at no har skjedd. Jeg blir bare sliten av å ha noen oppå meg så ofte, snakke nesten hele tiden. Som nevnt forstår jeg hvorfor han føler det sånn, men jeg har prøvd å forklare at det ikke stemmer. Det var også snakk om å prate en stund med noen .. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 timer siden):

Men det er jo ikke no galt med han eller at no har skjedd. Jeg blir bare sliten av å ha noen oppå meg så ofte, snakke nesten hele tiden. Som nevnt forstår jeg hvorfor han føler det sånn, men jeg har prøvd å forklare at det ikke stemmer. Det var også snakk om å prate en stund med noen .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men han forstår ikke, og han er lei seg. Ikke sant? Det er det du ville få fram i HI.

Det høres ut som du blir overveldet, og så er han litt ekstra "på" når du trekker deg vekk kansje?

Jeg har adhd og vet akkurat hvordan det er. Jeg vet ikke om du har adhd eller noe sånt, men det er ganske vanlig å ha et mindre oppmerksomhetsvindu, enn andre når man har adhd eller autisme. Jeg takler ikke når folk kontakter meg mens jeg er på jobb bare for å snakke feks. Eller om voksne kjeder seg og vil at jeg skal underholde. Jeg har nok med å underholde barnet mitt. Ikke alle voksne "forstår" dette, og går utifra at jeg har lyst å chatte om alt mulig vissvass på kvelden når jeg vil hvile. :P

Problemet er antageligvis at du er uklar. om du bare trekker deg vekk uten å si noe, så vil han jo bli såret, og tenke at du fryser han ut, eller at du ikke liker han, at han har gjort noe feil osv. Om han er i tillegg impulsiv av seg, så blir det mer meldinger, eller han glemmer det du har sagt.

Det du kan si er at du har det ofte sånn at du blir "full i hodet" og må ha det stille. Du kan si at du feks ikke pleier å chatte så mye, eller pleier å sjekke snapchat, og at du ikke pleier å ha TV gående i bakgrunnen. Du kan si at du er glad i han, at dere er venner, men at du som sagt blir veldig full i hjernen av så masse "snakking" 

Mange som er neuro-annerledes har det faktisk sånn. ( adhd, autisme osv) Men de som er neuro-typiske snakker og jabber heeeele tiden... 🤣 Og faktisk kan noen med adhd være litt ekstra pratsomme noen dager. Det kan være slitsomt også. Og de med autistiske trekk kan slite med å tilpasse seg andre når noen setter grenser. Det har jeg opplevd med veninner.

Men ja sånn er det bare når du grenser. Du må være tydelig på at det er noe du trenger for å ha det bra. OG ikke alle liker at du setter grenser. Ikke alle liker å føle på at de har gjort noe DU ikke liker heller. Og noen få liker ikke å ta hensyn til andre i det hele tatt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Jada men ærlig talt, da må man også forstå at vedkommede blir lei seg. 🤪 Sånn er det bare. 

Mener du at han ikke har lov å snakke med folk i forbifarten, fordi han ikke ønsker å henge med folk hele tiden? Jeg har også behov for alenetid i perioder, men jeg er jo ikke uhøflig, hvis jeg treffer noen i gaten, en nabo osv. Det er forskjell på å veksle noen ord med noen et par minutter og det å være med noen i timesvis der en ikke kan gjøre alt en selv vil... Det burde han kompisen forstå også, hvertfall hvis han tror TS henger med andre utenom ham. 

Anonymkode: 5a5a7...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at han ikke har lov å snakke med folk i forbifarten, fordi han ikke ønsker å henge med folk hele tiden? Jeg har også behov for alenetid i perioder, men jeg er jo ikke uhøflig, hvis jeg treffer noen i gaten, en nabo osv. Det er forskjell på å veksle noen ord med noen et par minutter og det å være med noen i timesvis der en ikke kan gjøre alt en selv vil... Det burde han kompisen forstå også, hvertfall hvis han tror TS henger med andre utenom ham. 

...hvertfall hvis han tror TS henger med andre utenom ham, men TS sier at han møtte dem tilfeldig og slo av en prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillevill skrev (4 minutter siden):

Men han forstår ikke, og han er lei seg. Ikke sant? Det er det du ville få fram i HI.

Det høres ut som du blir overveldet, og så er han litt ekstra "på" når du trekker deg vekk kansje?

Jeg har adhd og vet akkurat hvordan det er. Jeg vet ikke om du har adhd eller noe sånt, men det er ganske vanlig å ha et mindre oppmerksomhetsvindu, enn andre når man har adhd eller autisme. Jeg takler ikke når folk kontakter meg mens jeg er på jobb bare for å snakke feks. Eller om voksne kjeder seg og vil at jeg skal underholde. Jeg har nok med å underholde barnet mitt. Ikke alle voksne "forstår" dette, og går utifra at jeg har lyst å chatte om alt mulig vissvass på kvelden når jeg vil hvile. :P

Problemet er antageligvis at du er uklar. om du bare trekker deg vekk uten å si noe, så vil han jo bli såret, og tenke at du fryser han ut, eller at du ikke liker han, at han har gjort noe feil osv. Om han er i tillegg impulsiv av seg, så blir det mer meldinger, eller han glemmer det du har sagt.

Det du kan si er at du har det ofte sånn at du blir "full i hodet" og må ha det stille. Du kan si at du feks ikke pleier å chatte så mye, eller pleier å sjekke snapchat, og at du ikke pleier å ha TV gående i bakgrunnen. Du kan si at du er glad i han, at dere er venner, men at du som sagt blir veldig full i hjernen av så masse "snakking" 

Mange som er neuro-annerledes har det faktisk sånn. ( adhd, autisme osv) Men de som er neuro-typiske snakker og jabber heeeele tiden... 🤣 Og faktisk kan noen med adhd være litt ekstra pratsomme noen dager. Det kan være slitsomt også. Og de med autistiske trekk kan slite med å tilpasse seg andre når noen setter grenser. Det har jeg opplevd med veninner.

Men ja sånn er det bare når du grenser. Du må være tydelig på at det er noe du trenger for å ha det bra. OG ikke alle liker at du setter grenser. Ikke alle liker å føle på at de har gjort noe DU ikke liker heller. Og noen få liker ikke å ta hensyn til andre i det hele tatt. 

Ja skjønner at ikke alle tenker likt som meg. Jeg satte meg ned ved han og forklarte at jeg trengte litt alenetid, jeg startet ikke bare å ignorere han. Jeg har også forklart ganske nøye hvorfor, at for at jeg skal ha overskudd til han og andre må jeg ta en pause. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (6 timer siden):

Det er ikke å avvise andre å si at man ikke ønsker å tilbringe timer osv hver eneste dag med venner, hvor man får følelse av å ikke få puste. Jeg hadde også en venninne som jeg likte å være med, men ikke hver dag! Vi vil ofte gjøre forskjellige ting. Jeg vil gjerne ligge på sofaen å lese noen timer, mens hun vil på kafe, gå tur eller maser om at jeg må være med på IKEA osv. Da blir det litt mye. Det betyr da ikke at jeg ikke kan snakke noen minutter med folk jeg møter tilfeldig?!?! Jeg hadde stoppet og snakket med venninnen min også, hvis jeg møtte henne på butikken. Stor forskjell på det og å være sammen timesvis hver dag... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på folkehøyskole er jo sære folk så dere er i det minste i samme båt. Når året er over så er vennskapet over, så ikke bruk så mye energi på dette.

Anonymkode: eedc6...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker du gjør lurt i å grensesette folk som prøver å kontrollere deg. 

Det er virkelig ikke normalt eller sunt å skulle mene hvem en annen person skal snakke og henge med. 

Han kan bli såret ja. Men det betyr ikke at du skal innskrenke ditt sosiale liv for å skåne han. 

Man kan også snu på det. Hadde HAN ønsket et godt vennskap så kunne han hørt på deg at det blir for tett. 

Summa summarium, hold deg unna kontrollerende mennesker. Både som venner, og i hvert fall som kjæreste

Anonymkode: aa35c...a71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke å avvise andre å si at man ikke ønsker å tilbringe timer osv hver eneste dag med venner, hvor man får følelse av å ikke få puste. Jeg hadde også en venninne som jeg likte å være med, men ikke hver dag! Vi vil ofte gjøre forskjellige ting. Jeg vil gjerne ligge på sofaen å lese noen timer, mens hun vil på kafe, gå tur eller maser om at jeg må være med på IKEA osv. Da blir det litt mye. Det betyr da ikke at jeg ikke kan snakke noen minutter med folk jeg møter tilfeldig?!?! Jeg hadde stoppet og snakket med venninnen min også, hvis jeg møtte henne på butikken. Stor forskjell på det og å være sammen timesvis hver dag... 

På EN måte er det en avvisning av interessen en annen person har i deg, i form av at man ønsker space. Så jeg forstår at han føler seg avvist og såret. At han dermed blir sint, er en helt normal reaksjon. 

Problemet er jo enten A. måten TS har satt grenser på. De er satt på en utydelig måte som gjør at personen ble såret. 

Eller B. TS utrykte seg tydelig og viser forståelse for at det kan føles sårt ut men personen er krenka såra og fokuserer mest på det og ikke det å forstå eller ta ansvar for egen oppførsel  

Men la oss si da at du har en venn som sier at du er litt much. Du sender for mye meldinger. Og så sier hen ikke noe som hvorfor det er much eller forklarer hvordan vedkommede blir overveldiet av mye oppmerksomhet. Mange blir jo det. Jeg forstår sånt 100% men jeg var ikke moden nok i starten av 20 åra til å IKKE bli krenka når noen sier at jeg er litt much. Litt for på. Sender litt for mange meldinger. At jeg er slitsom. Om jeg får den meldignen nå også, så blir jeg jo litt lei meg, men samtidig veit jeg hva et oppmerksomhetsvindu er og jeg kjenner selv at jeg blir overveldet noen danger. 

Og når man sier at altså jeg vil ikke ha så mange meldinger fra deg. eller du sender litt for mye meldinger. Jeg vil ha fred og ro egentlig. OG så ser man at personen står å snakker med en gjeng rett etter. Klart man blir lei seg.  Det er helt normalt. De må jo bare snakke sammen. 

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

På EN måte er det en avvisning av interessen en annen person har i deg, i form av at man ønsker space. Så jeg forstår at han føler seg avvist og såret. At han dermed blir sint, er en helt normal reaksjon. 

Problemet er jo enten A. måten TS har satt grenser på. De er satt på en utydelig måte som gjør at personen ble såret. 

Eller B. TS utrykte seg tydelig og viser forståelse for at det kan føles sårt ut. Men gjorde det tydelig at det handlet om at hen har et overfylt hode og er stresset og sliten og har ikke overskudd til å være sosial. 

Men la oss si da at du har en venn som sier at du er litt much. Du sender for mye meldinger. Og så sier hen ikke noe som hvorfor det er much eller forklarer hvordan vedkommede blir overveldiet av mye oppmerksomhet. Mange blir jo det. Jeg forstår sånt 100% men jeg var ikke moden nok i starten av 20 åra til å IKKE bli krenka når noen sier at jeg er litt much. Litt for på. Sender litt for mange meldinger. At jeg er slitsom. Om jeg får den meldignen nå også, så blir jeg jo litt lei meg, men samtidig veit jeg hva et oppmerksomhetsvindu er og jeg kjenner selv at jeg blir overveldet noen danger. 

Og når man sier at altså jeg vil ikke ha så mange meldinger fra deg. eller du sender litt for mye meldinger. Jeg vil ha fred og ro egentlig. OG så ser man at personen står å snakker med en gjeng rett etter. Klart man blir lei seg.  Det er helt normalt. De må jo bare snakke sammen. 

Jeg føler jeg var tydelig da jeg forklarte. Jeg sa jeg ønsket avstand på grunn av at jeg var tom for energi og ønsket å være alene. Jeg skjønner at det føles sårende å se meg med andre, det har jeg sagt til han også. Og jeg snakket ikke med noen rett etter at jeg hadde sagt det .. det gikk  en uke og i mellomtiden har andre også forsøkt å ta kontakt men jeg har avvist dem også .. dette har jeg også sagt til han. Men jeg føler meg helt ærlig overvåket og forsøkt kontrollert nærmest. Jeg skal ha forståelse for at han bli såra, men opplever liten forståelse og respekt tilbake for at jeg ønsker avstand. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt lov til å sette grenser for seg selv. Det er ikke slemt eller uhøflig. Generelt sett setter unge kvinner altfor sjeldent grenser for seg selv. 

Du har også lov til å snakke med og å være venner med akkurat hvem du vil, det er IKKE greit at andre forsøker å diktere det.

Du har ikke ansvar for å ivareta hans overdramatiske følelser.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...