Gå til innhold

Greit med hunder i klasserom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mødrene som gir ungene hundeskrekk. Jeg synes det er helt greit med hund klasserommet. Da blir jo ungene kvitt den tullete fobien sin.

Anonymkode: 1cb53...3d6

Tullete fobi? Ja du vet visst hva du prater om…

(det første er  så klart feil)

Anonymkode: 78c51...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med 25 elever i en klasse er sjansen for en astmatiker med hund som trigger såpass stor at det er en idiotisk idé. 

Anonymkode: 51e02...227

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De som har hund hjemme drar jo like mye allergener med seg andre veien, så det er et merkelig argument. 

Anonymkode: d8961...96a

Dette stemmer nok ikke. Jeg er kjempe allergisk mot alt av dyr, men det merkes ikke til samme grad når noen på skole/jobb har hår på klærne. Om en hund hadde vært med på jobb eller skolen, så hadde jeg måttet ta med meg 4 forskjellige allergimedisiner bare for å komme meg igjennom dagen. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De tar jo ikke inn terapihunder i klasserom der det sitter allergiske elever da

Anonymkode: d6952...0fa

CX86 skrev (10 timer siden):

Og når det kommer til allergi blir selvfølgelig ikke disse hundene tatt med til de det gjelder.

Tenk så kjipt for resten av klassen, dette virker jo urettferdig i praksis. Så hadde noen de andre barna blitt sure og sjalu fordi de hadde en elev som "ødela" sjansen for å kunne ha hund i klasserommet. 

Anonymkode: c8f6a...d41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer ikke til å være i klasserommet, men på et annet rom. Ergo kan de som er redd eller allergiske unngå hunden om ønskelig. For mange kan dette være svært positivt. Det er ikke alt som må være enten eller. 

Anonymkode: c8bad...c18

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette stemmer nok ikke. Jeg er kjempe allergisk mot alt av dyr, men det merkes ikke til samme grad når noen på skole/jobb har hår på klærne. Om en hund hadde vært med på jobb eller skolen, så hadde jeg måttet ta med meg 4 forskjellige allergimedisiner bare for å komme meg igjennom dagen. 

Tenk så kjipt for resten av klassen, dette virker jo urettferdig i praksis. Så hadde noen de andre barna blitt sure og sjalu fordi de hadde en elev som "ødela" sjansen for å kunne ha hund i klasserommet. 

Er viktigere å ta hensyn til den eleven 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er viktigere å ta hensyn til den eleven 

Jeg er enig, det er derfor jeg ikke mener det fungerer i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan mener du det ødelegger livskvaliteten? Jeg unngår jo bare hunder, ikke noe problem, men virker som andre har et større problem at jeg unngår hunder. Men da er det jo de som må jobbe med seg selv.

Anonymkode: d3ba8...45f

Hvis barna er så redde for hunder at de ikke tørr å besøke venner som har snille hunder hjemme, vil det jo gå utover livskvaliteten

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig, det er derfor jeg ikke mener det fungerer i praksis. 

Da kan ungene som ikke har allergi besøke hundene i et annet rom. Mange barn uten store utfordringer kan klare seg fint uten hund, eller ved å kose med en hund en gang i blant. Men for elevene med ekstra utfordringer, kan det å kunne gå til hunderommet/hundehuset for å øve på lesing være veldig viktig

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne lese godt er helt avgjørende for å takle skolegangen videre i livet. Leseferdigheter er omtrent en vinn eller forsvinn for hvordan man gjør det på ungdomsskolen og videregående, og barn som ikke har et godt grunnlag i lesing fra barneskolen har et betydelig handicap i videre skolegang. Det er forsket mye på dette med lesehunder, og det gir veldig gode resultater for de barna som liker å lese for hunden.

En lesehund kan redde skolegangen til et barn som strever med lesing, og nettopp derfor mener jeg man skal se på hvordan man kan løse dette med allergi og hundeskrekk, i stedet for å kategorisk si nei til hunder i skolen. De som har allergi har et problem, men de som strever med lesing har også et problem som de fortjener å få hjelp med. Det er mulig å hensynta begge.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i klasserom kan være en fin opplevelse for barna, kansje ikke så fin for de som er allergiske eller redde. Men om dette er noe som kansje skal gjennomføres så syns jeg at alle barna bør få underskrift av foreldre som bekreftelse på at barnet ikke eer redd eller allergisk. Og for at hunden skal kunne være der så må alle ha godkjent, så om en ikke godkjenner så blir det ingen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (41 minutter siden):

Å kunne lese godt er helt avgjørende for å takle skolegangen videre i livet. Leseferdigheter er omtrent en vinn eller forsvinn for hvordan man gjør det på ungdomsskolen og videregående, og barn som ikke har et godt grunnlag i lesing fra barneskolen har et betydelig handicap i videre skolegang. Det er forsket mye på dette med lesehunder, og det gir veldig gode resultater for de barna som liker å lese for hunden.

En lesehund kan redde skolegangen til et barn som strever med lesing, og nettopp derfor mener jeg man skal se på hvordan man kan løse dette med allergi og hundeskrekk, i stedet for å kategorisk si nei til hunder i skolen. De som har allergi har et problem, men de som strever med lesing har også et problem som de fortjener å få hjelp med. Det er mulig å hensynta begge.

De som vil være med hunden får gjøre det i et eget klasserom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De som vil være med hunden får gjøre det i et eget klasserom 

Ja, det kan være en fin måte å ta hensyn til alle på. Det er ikke nødvendig at hunden skal være i klasserommet for at barn skal ha nytte av å lese med den. 

Noen ganger kan en hund i klasserommet også være nyttig, det er mange lærere som rapporterer om at det blir mer ro, barna tar hensyn til hunden og blir mer stille og konsentrert. Men det kan man selvfølgelig kun ha dersom det ikke skaper problemer for noen av elevene (allergi eller sånt). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (6 minutter siden):

Ja, det kan være en fin måte å ta hensyn til alle på. Det er ikke nødvendig at hunden skal være i klasserommet for at barn skal ha nytte av å lese med den. 

Noen ganger kan en hund i klasserommet også være nyttig, det er mange lærere som rapporterer om at det blir mer ro, barna tar hensyn til hunden og blir mer stille og konsentrert. Men det kan man selvfølgelig kun ha dersom det ikke skaper problemer for noen av elevene (allergi eller sånt). 

Hadde en hund kommet inn i klasserommet mitt når jeg var 6 år så hadde jeg fått hysterisk anfall og sikkert klatret opp på pulten hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren min på ungdomsskolen var oppdretter og hadde av og til med seg hele valpekull inn i klassen for sosialisering. Vi elevene elsket det! På aktivitetsdager i skogen så hadde samme lærer med seg hundene som løp løse mellom over 70 elever, og vi som hadde greie hunder selv fikk også ha dem med. 

Ingen som var hysteriske, og de som var allergiske bare unngikk å ta på hundene hvis de gikk forbi. 

Anonymkode: cf2d8...7a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Læreren min på ungdomsskolen var oppdretter og hadde av og til med seg hele valpekull inn i klassen for sosialisering. Vi elevene elsket det! På aktivitetsdager i skogen så hadde samme lærer med seg hundene som løp løse mellom over 70 elever, og vi som hadde greie hunder selv fikk også ha dem med. 

Ingen som var hysteriske, og de som var allergiske bare unngikk å ta på hundene hvis de gikk forbi. 

Anonymkode: cf2d8...7a9

Ungdomsskole og barneskole er to forskjellige da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er redde/allergiske kan vel plasseres i samme klasse? Så unngår man hunder der. Er man så hyperallergisk at man ikke kan være i samme kvartal som en hund (et skolebygg er jo stort) har man betydelig større problemer i livet, da kan man vel knapt oppholde seg i offentligheten i det hele tatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som er redde/allergiske kan vel plasseres i samme klasse? Så unngår man hunder der. Er man så hyperallergisk at man ikke kan være i samme kvartal som en hund (et skolebygg er jo stort) har man betydelig større problemer i livet, da kan man vel knapt oppholde seg i offentligheten i det hele tatt.

Nedsettende sagt….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...