AnonymBruker Skrevet 26. september #1 Del Skrevet 26. september Jeg har en jobb som jeg egentlig trives godt i, men jeg har fått noen krevende oppgaver som tar mer tid enn det som er satt av og som jeg ikke liker så godt. Jeg har periodevis brukt veldig mye tid på jobb utenom normal arbeidstid for å bli ferdig med alt (men får ikke overtidsbetalt), og har følt behov for å beskytte meg selv litt ved å si nei til mer enn jeg vanligvis har gjort. Jeg synes det er vanskelig å si nei, og for å unngå å bli overtalt til å si ja likevel har jeg prøvd å være veldig tydelig når jeg sier nei. Det bikket nok over i sur og kjip og en kollega korrigerte meg såpass direkte at jeg har innsett at jeg bare må gå tilbake til å si ja til alt igjen. Følte egentlig ikke at det hjalp særlig å si nei heller, for jeg ble bare i dårlig humør av det selv. Så nå er jeg tilbake til å si ja og være grei, men det hoper seg opp med arbeidsoppgaver og jeg får dårlig samvittighet av alt som blir liggende lenger enn jeg egentlig ønsker. Det er flere forhold som bidrar til at det kan være vanskelig å få fullført ting, det er ikke bare meg det står på, men enden på visa er ofte at jeg må løse det uansett. Føler meg på en måte fanget i noe som virker som en direkterute til utbrenthet, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å stoppe det før det går så langt. Sjefen kommenterte det aldri direkte da jeg prøvde å si nei, men har ved andre anledninger poengtert hvor viktig det er å være samarbeidsvillig og ikke skape dårlig stemning, så jeg vet hvor landet ligger og forventer lite forståelse hvis jeg tar det opp. Klarte for noe tid tilbake å bli kvitt en oppgave som jeg virkelig ikke hadde kapasitet til, men det tok lang tid å få løst, og jeg tviler på at jeg får mye forståelse for at jeg fortsatt synes det er for mye. Selv om det høres dystert ut når jeg skriver det har jeg veldig gode kollegaer og normalt sett glede av jobben. Trenger noen råd for å unngå å gå på en smell. Anonymkode: a832d...e63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 26. september #2 Del Skrevet 26. september Når du blir spurt om å påta deg mer kan du i stedet for å si nei, fortelle din leder at du gjerne kan bidra, men at det vil få konsekvenser for oppgaver du allerede har. På den måten spiller du ballen til ledelsen, og de får beslutte hva som er viktigst. På denne måten virker du heller ikke negativ, men heller realistisk og løsningsorientert 👍🏻 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #3 Del Skrevet 26. september Vi sier ja for å tilhøre stammen. Jobben er ikke stammen. Du trenger ikke å si ja. Vi sier ja for å bli likt. Du trenger ikke å bli likt for å gjøre en god jobb. Du trenger heller ikke å si ja. Hvis du er kvinne er det ekstra viktig å trene på å si nei. Si nei. Fortsett å trene på å si nei. Små ting, hver dag. Du har mange kollegaer som trener på akkurat det samme. Anonymkode: a6f21...7d6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #4 Del Skrevet 26. september Annoyium skrev (8 minutter siden): Når du blir spurt om å påta deg mer kan du i stedet for å si nei, fortelle din leder at du gjerne kan bidra, men at det vil få konsekvenser for oppgaver du allerede har. På den måten spiller du ballen til ledelsen, og de får beslutte hva som er viktigst. På denne måten virker du heller ikke negativ, men heller realistisk og løsningsorientert 👍🏻 Takk for godt råd. Det er ikke alt som kommer direkte fra ledelsen, men skal prøve å svare på en lignende måte som kan passe. Anonymkode: a832d...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #5 Del Skrevet 26. september Belønningen for god jobb er mer jobb Ville sagt nei, bedre å si nei enn skuffe folk. Med engang man sier ja så er det mas Forutsetter at du har nok å gjøre da, også greit å ha sjefen på laget, forklar situasjonen Anonymkode: e78b5...5c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september Kollegaen er ikke din sjef, og hvis vedkommende har et problem får han ta det med sjefen i stedet for å la det gå utover deg. Fortsett å øv på å sette grenser, ikke la andre overkjøre deg. Anonymkode: 24e2c...0c4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september (endret) Måten du sier nei på er vesentlig fr om du lykkes i å få frem budskapet om at du er overbelastet eller ikke. Dessuten må du gå i dialog med din leder om forventningene til rollen din og arbeidsmengden. Sett opp hva du mener er omfattet av rollen din, spør hva leder mener og legg en plan sammen for belastningen videre. Ta gjerne ut en oversikt over hvor mye overtid du faktisk har, det er regler for hvor mye en ansatt kan jobbe før bedriften må sette inn tiltak. Endret 27. september av Carrot 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september Først og fremst må jeg påpeke at den eneste som tenker på deg og ditt beste oppi alt er deg. Kun deg. Ingen andre. Absolutt ingen andre. Så hvem tar vare på deg da når du ikke gjør det selv? Ingen. Du må lære deg å skille mellom jobb og fritid, og på å sette tydelige grenser. Om du ikke har disse grensene får du aldri koblet helt fra jobb og du blir direkte eller indirekte lurt til å jobbe gratis. Og den dagen du ikke orker mer og kanskje har pådratt deg kroniske plager er det absolutt ingen som står der og takker deg for innsatsen din og offeret ditt. Ikke ei sjel. Jeg fikk en blomsterkrans på døra etter en måned med personlig helvette… Tilstrekkelig med ressurser på jobb er arbeidsgiver sitt ansvar. Ikke ditt. Får du flere oppgaver enn du har tid til å gjøre så går du direkte til sjefen din og sier dette og legger frem et forslag på hvordan dette kan løses og evt spørsmål om hvordan sjefen din ønsker å prioritere tiden og kompetansen din. Selv om arbeidsoppgaver kommer fra kollegaer må sjefen din vite om hva som skjer og ha en formening om prioriteringer. Forhold deg til arbeidsavtalen din. Og så drar du hjem på slutten av dagen med god samvittighet. Arbeidsoppgavene forsvinner ikke. De er der garantert når du kommer tilbake neste dag. Jeg lover. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september Det jeg ikke rekker i dag må jeg fortsette på i morgen. Så enkelt er det. Kan av og til jobbe litt ekstra hvis det trengs, men tar det alltid som avspas. senere. Jobbet mye før men det ble ikke satt pris på senere uansett. Anonymkode: f6061...cb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det jeg ikke rekker i dag må jeg fortsette på i morgen. Så enkelt er det. Kan av og til jobbe litt ekstra hvis det trengs, men tar det alltid som avspas. senere. Jobbet mye før men det ble ikke satt pris på senere uansett. Anonymkode: f6061...cb4 Siterer denne, kunne ikke sagt det bedre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september Kjenner jeg blir provosert over den kollegaen din som du sier "var direkte" da du satte grenser. Hvordan ble ting sagt? Det høres ut som grenseoverskridende atferd for meg, og det er ikke greit. Det er veldig dumt at du lot deg kue og gikk tilbake til å si ja. Fullt forståelig at du sier nei på en dum måte, da løser du det ved å si "beklager, jeg mente ikke å si det på en krass måte, men budskapet er det samme; jeg kan ikke ta mer nå". Du må lære deg å stå opp for deg selv. Enklere sagt enn gjort, men det er eneste løsning. Uansett hvem som kommer og ber om noe så må du tydeliggjøre at det går utover andre oppgaver. Hvis de har mandat til å pålegge deg mer arbeid, kan du si "hvis jeg skal gjøre dette må jeg nedprioritere noe annet. Er det avklart hva som skal nedprioriteres?". Hvis de ikke aner så sier du at det må avklares først, for du er allerede ved full kapasitet. "Kan du ta det med leder så vi ikke prioriterer feil?". Da plasserer du ansvaret der det hører hjemme, de må gå til leder og forsvare hvorfor deres oppgaver er viktigere enn andre oppgaver. Plassen drives jo åpenbart ikke forsvarlig om du og andre kolleger må jobbe gratis hele tiden. Det MÅ tydeliggjøres, og det kan gjøres på andre måter enn å klage direkte. Du kan gå kl.16 hver dag, det er din rett, og så får ting bare hope seg opp. Du formulerer dette som et varsel til din leder, ikke som en klage. "Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at jeg har blitt involvert i prosjekt A, B og C, og med alle disse oppgavene samtidig er det ikke tid nok til å bli ferdig før fristen(e).". Du trenger ikke å foreslå noen løsning, bare opplys om det. Det er ikke egentlig ditt ansvar at alt blir gjort til riktig tid. Hvis de mener at det ER ditt ansvar må du også få lov å si nei. Jeg fikk mye motstand da jeg begynte å sette grenser på jobb. Det var vanskelig for en gjeng som var vant med å kunne utnytte meg, tro meg. Så ta det gradvis eller start med blanke ark en annen plass. Anonymkode: ea976...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå