Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun du møtte TS høres ut som en dame som ville ha det meste av pratetiden selv. 

Anonymkode: 71e30...640

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei hvordan går det, hva har skjedd siden sist. Så svarer man så overfladisk man kan, ikke gå i dybden med noen du ikke har så mye kontakt med. Når du overfladisk har svart: jo, livet skjer, men barna klarer seg bra. Så spør du "hvordan går det med deg?" Så er samtalen ferdig når hun har svart like kort og overfladisk. 

Folk spør ikke fordi de vil vite disse tingene, de spør av ren høflighet. Dette er da typisk norsk. 

Anonymkode: 909e6...540

Men hvis det da har skjedd noe.  skal man ikke si det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forskjellen er åpenbar; hun som snakker ihjel hodet på den andre krever mye av hun andres mentale energi. Uten å spørre. 

Gjør hun andre det, ved å være mer dempet og stille? (Før hun fikk nok) Svaret er nejj.

Hadde ei kollega før, som startet veldig mange dager ved å prate masse om egen dag og barna sine og idrett/skolegang siden sist. Endte med å gå en kjemperar og lang omvei for å unngå henne på morgenen. Hadde virkelig ikke energi eller kapasitet. Egosentrisk.

Anonymkode: 6a098...082

Dette er ett tilfelle, du sammenligner med en person som kakler hull i hodet på deg hver dag. Kontra én gang. 

Epler og pærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var en vag bekjent fra langt tilbake ble hun nok tatt litt på senga av en så inngående samtale om ditt liv. Riktignok en fryktelig direkte måte å si fra på, men hadde selv slitt med å holde maska dersom jeg møtte på noen fjerne bekjente som la ut i det vide og brede om seg og sitt.. med «lær deg å holde en samtale» mente hun nok det de fleste anser som normal samtale i en slik situasjon:

Person 1: Nei men hei, det var lenge siden. Hvordan går det med deg

Person2: Hei, ja tror ikke jeg har truffet på deg siden (f.eks sommerfesten hos Per for 3 år siden). Nei det går bra med oss, jeg jobber fremdeles i xxx og ungene har jo begynt på ungdomsskolen. Hvordan går det med deg? 

Person1: så hyggelig, jo det er samme hos oss. Jeg driver med (bla bla bla.) for tiden, mannen jakter en del og vi har nettopp skaffet oss valp som tar mye tid. 

person2: så koselig! Ja vi hadde også hun for noen år siden, så forstår at det er krevende nå. Men det var veldig hyggelig å møtes - må ikke la det gå like lenge til neste gang 

person1: takk det samme! Vi prates plutselig - hade

Anonymkode: b36ba...68d

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dersom dere traff hverandre tilfeldig på butikken så var det ikke tid og sted for en utfyllende samtale om deg og ditt liv TS. At ungdommen din har fått drømmelæreplassen er jo helt supert, men det er slik man forteller om over en kopp kaffe. Ikke midt i mellom pastaen og suppeposene på Kiwi. 

Når det er sagt så syntes jeg at din venninne var i overkant direkte, men kanskje hun hadde prøvd å komme til en stund men at du har kjørt monolog? 

Jeg forstår godt at du ble paff og overrasket, men ut i fra hva du selv skriver så kan det jo være at venninnen din syntes samtalen var utrolig upassende å ta på matbutikken? Kanskje hun hadde dårlig tid og måtte få «stoppet deg»? Kanskje jeg tar helt feil - jeg kan kunn kommentere etter opplysningene du har gitt.

Jeg hadde iallefall ikke sendt noen sms i etterkant og heller tatt til meg kritikken og holdt lignende samtaler mer overfladisk neste gang. Det er sånn samtaler mellom bekjente skal foregå på matbutikken i følge de aller fleste.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Litt rart at så mange sier ts har gjort noe galt. Det er da enkelt å se at her var det mangel på sosiale antenner hos vedkommende som sier «du må lære deg hvordan en samtale foregår?», hvem sier noe slikt? Fra ts sin side kan det være at hun snakket litt for mye, men det var da bare koselig ment og i beste mening… Her er det ikke du som oppfører deg spesielt ts, men mottaker. Jeg kunne aldri sagt noe sånt til en person. 

Anonymkode: 0411e...1cb

Kan du hjelpe meg med en ting, hvordan er det "koselig ment" å bare snakke om seg selv? Når den andre ikke får komme til og ikke viser videre interesse for samtalen? 

TS skriver også det at det var så hyggelig, men hva er så innmari hyggelig med å kaste skryt og eviglange monologer på andre?

Når en oppfører seg asosialt og ufint, som det er åpenbart at TS gjorde, så er det helt OK at andre sier fra selv om det nok virker krasst. 

Anonymkode: 1473a...be2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjaselina skrev (På 28.9.2024 den 16.10):

Ja, svaret må gjerne vere ærlig, men ikkje eit foredrag. Ok med ærlig og kort svar, så får det vere opp til den andre å spøre meir.

Du mener det , jeg mener ikke det 

Anonymkode: fa9d4...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du. Dette var jo vel direkte av henne, men tenk på det som en sjanse til å justere deg litt. Mange damer på vår alder blir veldig glade i å prate om seg og sine.

Møtte ei som pratet i 15 minutter om datterens idrettsprestasjoner og problemer. Og hvor fint hun jobbet seg mot suksess. Følte på en måte hun stjal 15 minutter av min tid, selv om jeg vanligvis er glad i å høre om andre.

Anonymkode: 1b0ca...2b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trengt å være i stand til å si noe sånt til noen selv iblant. Det må jeg prøve å huske til en annen gang.

Anonymkode: 0f03c...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som om det venninen sa var på sin plass.

Anonymkode: f219a...334

Litt rart å si likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.32):

Du pratet mest, men det må være greit fordi du hadde en hyggelig tone og koselig å se henne igjen, sier du. Slår det deg at hun kanskje ikke syns det samme? Jeg hadde blitt smått desperat jeg også hvis jeg ble fanget i en enveissamtale med en bekjent som ikke kan få fortalt (skrytt?) nok om seg og sitt. For min del er det helt uinteressant og totalt bortkastet bruk av min tid.

Anonymkode: 2bfad...136

Men det går da an å si det på en annen måte? Hvorfor være stygg mot andre?? Hvordan skal den andre vite at hun ikke er like interessert i stå å mase? Jeg hadde aldri sagt noe slikt til noen! Hadde heller sagt, "Oi, beklager, jeg har virkelig ikke tid til å stå her, og må komme meg videre, men det var veldig hyggelig å treffe på deg". Hadde aldri sagt noe som skulle ødelagt selvtilliten til andre, eller å trykke ned andre som ikke ville det samme som meg der og da! 

Anonymkode: 31b19...318

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 26.9.2024 den 20.36):

Det høres ut som om hun sa og gjorde noe mange av oss har drømt om ved flere enn én anledning... Hun kunne pakket det litt mer inn, men sannsynligvis var det svært ektefølt. Hvis du er litt lur, tar du det til deg og lærer av det heller enn å bli fornærmet og vente på en unnskyldning som aldri kommer.

Det var kanskje det venninna også tenkte da hun valgte å sette grenser for hva hun ønsket å finne seg i... 

Og derfor måtte hun være frekk?? Hvordan skal andre kunne vite hva den andre tenker i en sånn setting?? Det går an å si, "beklager, det var hyggelig å treffe deg, men jeg må gå videre nå". Man MÅ ikke sette andre på plass og ødelegge selvtillit osv på andre, bare fordi en ikke har lyst å snakke med en person for lenge....

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 8.46):

Er det å behandle folk fint å snakke til dem i monologform? TS var frekk som flatlusa, tok seg til rette og vedkommende var tøff som stod opp for seg selv i stedet for å bli høvlet over av TS sin selvopptatthet. 

Anonymkode: 1473a...be2

Atte hæææ? Hvordan skal TS kunne vite at motparten ikke ønsket å snakke om alt mulig? Jeg treffer ofte folk på butikken, og de legger ut om alt mulig. Jeg kunne aldri ha svart slik TS sin bekjente gjorde! Jeg synes ikke andre er frekke fordi de fremtrer på en annen måte enn meg. Neste gang er det kanskje jeg som blir ivrig på å snakke... Kommentaren fra TS sin bekjente var frekk og ufordragelig! Hun har kanskje ødelagt selvtilliten til TS, og det ved å trykke henne ned i stedet for å heller komme med en unnskyldning og gå videre. Hjelpes!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 8.18):

Sånne folk som deg er slitsomme. Skygger banen når jeg ser dem, for de lærer aldri.

Anonymkode: 1959f...3d4

Idiot! Synes skye mennesker er slitsomme! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 14.29):

Vel. Her syns tydeligvis en del at ts tar feil, og jeg klarer ikke å se hvorfor det er mindre «riktig» å være uenig enn enig med trådstarter hvis det er ens faktisk mening. Ts spør etter folks mening. Mange er tydeligvis uenig med ts i at hun er et offer i situasjonen. Spør man etter folk meninger, så bør man også tåle å høre dem. Vil man utelukkende ha støtte og sympati, så bør man gjerne henvende seg andre steder. 

Føler ikke ts er offer i situasjonen. Men den ts møtte er en drittkjerring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Litt rart å si likevel. 

Folk sier så mye rart.

Anonymkode: 9609c...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 7.04):

Hun du møtte TS høres ut som en dame som ville ha det meste av pratetiden selv. 

Hva får deg til å si det? Det var ts som okkuperte samtalen med skravling og skryting over seg og sitt, ikke «venninnen». Venninnen kom antakeligvis hverken til ordet eller vekk fra samtalen, og til slutt rant det over for henne. Kanskje har det bygd seg opp over tid også, ts er jo tydelig på at hun har oppdatert henne om «stort og smått» om seg selv opp gjennom. Folk driter stort sett i hva skolevenninner man ikke har hatt kontakt med på 20 år holder på med, og for å toppe egotrippen så det finnes knapt noe verre å høre på enn en skrytepave som bare skal fremheve bragdene til seg og sin familie. Kjedelig, overfladisk og helt uinteressant.

Finnes det egentlig noen som syns det er hverken hyggelig eller interessant når perifere bekjentskaper suger seg på seg i butikken for så å drukne deg i uinteressant informasjon om seg selv? Nei?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og derfor måtte hun være frekk?? Hvordan skal andre kunne vite hva den andre tenker i en sånn setting?? Det går an å si, "beklager, det var hyggelig å treffe deg, men jeg må gå videre nå". Man MÅ ikke sette andre på plass og ødelegge selvtillit osv på andre, bare fordi en ikke har lyst å snakke med en person for lenge....

Akkurat som at man ikke MÅ snakke andre i senk med uinteressant selvskryt ved enhver anledning. Men må heller ikke i høflighetens navn finne seg i alt med et smil når det er motparten som sporer av normaloppførselstoget først. 

Det man dessuten kan gjøre, er å lese hele innlegget man siterer, hvor jeg også skriver at venninnen godt kunne lagt det fram litt penere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Akkurat som at man ikke MÅ snakke andre i senk med uinteressant selvskryt ved enhver anledning. Men må heller ikke i høflighetens navn finne seg i alt med et smil når det er motparten som sporer av normaloppførselstoget først. 

Det man dessuten kan gjøre, er å lese hele innlegget man siterer, hvor jeg også skriver at venninnen godt kunne lagt det fram litt penere. 

Vet ikke hvorfor jeg siterer deg. Er vel mer et supplement men jeg ser for meg at hun bekjente til ts stod ovæg var stressa og det kokte i hodet hennes og så bobla det over og det hun sa kom ut som ordspy. Hun bare klikka og blurta ut med lær deg å konversere for faen liksom...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...