Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånne folk som deg er slitsomme. Skygger banen når jeg ser dem, for de lærer aldri.

 

Anonymkode: 1959f...3d4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var utrolig frekt og vitner om dårlig sosiale antenner. Enten lytter man og venter til du er ferdig å snakke evt kunne hun heller mer bare brytet inn i samtalen. Forstår deg godt.. Jeg også hadde blitt helt forfjamset av en slik kommentar. Om du kanskje var litt vel skravlete med egen monolog burde hun jo tåle det uten å angripe deg på det, vi er forskjellige, da går man heller inn i samtalen med å avbryte.

Anonymkode: 43ce7...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (59 minutter siden):

Jeg personlig hadde ikke kommentert på det viset der selv om....

Så jo jeg syns det er en frekk måte å irettesette noen på....

Hun kunne feks sagt 'Unnskyld, kan jeg bare få avbryte deg litt her?...' Ofte hjelper det å pirke forsiktig i skuldra om en person er veldig oppslukt av det de forteller. 

Så kunne hun sagt 'Jeg har og endel jeg har lyst til å dele med deg.' 

Så kunne hun feks foreslått et annet tidspunkt for samtale, eller sagt at jeg har ikke så god tid akkurat nå til denne samtalen.

Ikke bare avbryte slik hun gjorde...Man kan behandle andre fint, selv om man ikke er enig med hvordan de fører en samtale...

Er alltid to sider av en sak. Så dette ble litt kræsj for begge to. Flykræsj faktisk 😂

Er det å behandle folk fint å snakke til dem i monologform? TS var frekk som flatlusa, tok seg til rette og vedkommende var tøff som stod opp for seg selv i stedet for å bli høvlet over av TS sin selvopptatthet. 

Anonymkode: 1473a...be2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det var utrolig frekt og vitner om dårlig sosiale antenner. Enten lytter man og venter til du er ferdig å snakke evt kunne hun heller mer bare brytet inn i samtalen. Forstår deg godt.. Jeg også hadde blitt helt forfjamset av en slik kommentar. Om du kanskje var litt vel skravlete med egen monolog burde hun jo tåle det uten å angripe deg på det, vi er forskjellige, da går man heller inn i samtalen med å avbryte.

Anonymkode: 43ce7...4fd

Hvorfor burde en tåle det? Andres følelser er ikke vårt ansvar. At du blir forfjamset er bra, kanskje en har noe å jobbe med. 

Jeg forstår oppriktig ikke dere som er så skjør for grensesetting at dere mener dere har rett til å snakke PÅ/MOT folk i stedet for med dem, og så skal folk bare stå og ta i mot. 

Anonymkode: 1473a...be2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det å behandle folk fint å snakke til dem i monologform? TS var frekk som flatlusa, tok seg til rette og vedkommende var tøff som stod opp for seg selv i stedet for å bli høvlet over av TS sin selvopptatthet. 

Anonymkode: 1473a...be2

Som jeg skrev så er det alltid to sider av en sak. 

Å være krass og irettesette er ikke en god løsning. Er noe av det verste man kan gjøre mot andre syns jeg. Vi reagerer ulikt som mennesker, og jeg reagerer mest på dette. Er jo hennes ansvar at hun lar seg provosere. Eller er det ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Jeg var faktisk helt overbevist om at dette var en trolletråd da jeg leste HI, og er overrasket over hvor mange som er enig med TS i at venninnen var frekk. Har dere aldri vært i en "samtale" der dere ikke får inn et eneste ord, mens den andre personen bare babler i vei? I en normal samtale så prater og lytter begge to ca. like mye, og begge stiller spørsmål om den andres liv. Det er totalt uinteressant å høre på en perifer bekjent legge ut om hele livet sitt uten å vise et fnugg av interesse tilbake. 

Dersom dette faktisk skjedde, TS, så er venninna di min største helt. Skal huske på den kommentaren selv neste gang jeg havner i en enveissamtale. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt delt; på den ene siden er denne dama helten min😂som var så tøff og ga beskjed. På den andre siden var det litt krasst. Men jeg forstår at begeret kan bli fullt. Jeg sliter selv med sånne monologer det vedkommende føler seg bedre etter samtale(monolog(, mens jeg med ME og sterk fatique må hvile i flere timer etterpå🤭

Anonymkode: 49b48...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Det er faktisk noen som fører en nesten enveis samtale også i en vennegjeng med flere til stede. Man blir stadig avbrutt og overkjørt.

Jeg hadde nok sagt til henne at jeg beklaget for å snakke for mye, men jeg ble så engasjert og at det var så hyggelig å treffe henne igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, det var utrolig frekt og vitner om dårlig sosiale antenner. Enten lytter man og venter til du er ferdig å snakke evt kunne hun heller mer bare brytet inn i samtalen. Forstår deg godt.. Jeg også hadde blitt helt forfjamset av en slik kommentar. Om du kanskje var litt vel skravlete med egen monolog burde hun jo tåle det uten å angripe deg på det, vi er forskjellige, da går man heller inn i samtalen med å avbryte.

Anonymkode: 43ce7...4fd

Det var jo akkurat det hun gjorde.

Anonymkode: 2bfad...136

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (16 minutter siden):

Som jeg skrev så er det alltid to sider av en sak. 

Å være krass og irettesette er ikke en god løsning. Er noe av det verste man kan gjøre mot andre syns jeg. Vi reagerer ulikt som mennesker, og jeg reagerer mest på dette. Er jo hennes ansvar at hun lar seg provosere. Eller er det ikke det? 

Hun var tydelig på hva hun mente. Gi meg heller mennesker som er tydelige på hva de mener, enn de som bare tafatt står og tar imot driten mens de håper det går over av seg selv, eller finner på en dårlig unnskyldning for å gå. Noe som ikke løser noe som helst. Nå har i alle fall ts mulighet til å gå i seg selv og gjøre en aldri så liten øvelse i selvinnsikt.

Anonymkode: 2bfad...136

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sønns lærlingplass er fullstendig uinteressant for ei du gikk på videregående med. Å holde et slikt foredrag når dere etter mange år tilfeldigvis møtes på butikken er da helt hjernedødt.

Jeg har også en sønn som har fått en spennende lærlingplass, du skal få høre ALT om den + idretten til jenta mi +++, hvis vi tilfeldigvis møtes på butikken 😂 

Antenner er en fin ting....

Anonymkode: 9235b...42d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk en ganske rett frem tilbakemelding, så nå må du vurdere om du kanskje bør lære deg hvordan en samtale skal gå?

Anonymkode: 8ca96...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ellers hadde det vært greit å vite hva venninna sa etter det første utbruddet, men det har ts på beleilig vis «ikke fått med seg». Jeg antar at det kom en forklaring på hvorfor hun braste ut med den første setningen der, jeg.

Anonymkode: 2bfad...136

Jeg skulle gjerne også visst hva hun sa og gjorde i forkant som TS heller ikke fikk med seg. Et sånt utbrudd kommer gjerne i frustrasjon etter at man har prøvd å hinte og bryte inn på annet vis, ikke som første, plutselige reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun var tydelig på hva hun mente. Gi meg heller mennesker som er tydelige på hva de mener, enn de som bare tafatt står og tar imot driten mens de håper det går over av seg selv, eller finner på en dårlig unnskyldning for å gå. Noe som ikke løser noe som helst. Nå har i alle fall ts mulighet til å gå i seg selv og gjøre en aldri så liten øvelse i selvinnsikt.

Anonymkode: 2bfad...136

Jeg er også veldig tydelig av meg. Likevel gjør jeg ikke slik som dette. Har rett og slett ikke sansen for det. Jeg mener det jeg mener, så mener du det du mener.

Helt fair slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om denne vitsen.

Kona og jeg spiste middag i går i fred og ro da hun plutselig slår neven i bordet og skriker "Hvorfor hører du ikke etter når jeg snakker til deg?!?!?!?!". Var ikke det en rar måte å starte en samtale på?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts var uhøflig som bablet i vei om sitt uinteressante liv uten å slippe til venninnen, og venninnen var unødvendig krass. Begge gjorde feil.

Jeg dør når folk holder lange kjedelige monologer uten engang en pause der man kan få sagt hadet og gått sin vei, men det kan nok også skje at jeg får overtenning og skravler for mye om jeg blir skikkelig engasjert, og da hadde jeg blitt skikkelig skamfull og lei meg over reaksjonen til denne venninnen. Skamfull fordi jeg hadde innsett at jeg var en plage, altså, det vil man jo ikke være. 

Jeg synes venninnen burde sagt i fra på en hyggeligere måte, men ts ser jo ikke ut til å ta selvkritikk i det hele tatt.

Ikke kontakt henne for å fortelle om følelsene dine, da bekrefter du det hun sa om deg. Om du vil ha noe mer kontakt, bare legg deg litt flat på en humoristisk måte, f.eks: «det var så hyggelig å møte deg i går at jeg tok helt av, beklager at jeg nesten druknet deg i informasjon om meg og mitt liv 🫣 Håper vi kan sees snart så jeg kan få høre mer om deg også, jeg lover å ikke si et ord mer om mine barns fortreffeligheter 🤐 (selv om jeg er så stolt av dem at jeg sprekker). 

 

Til de som sier venninnen var tydelig så er jeg helt uenig - hun var bitchy, men ikke tydelig. «Du må lære hvordan en samtale fungerer» sier ikke spesifikt hva ts gjør feil, det er det motsatte av å være tydelig. 

Anonymkode: 1e755...3b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17


Ei ‘venninne’? Som ikke visste om noe som har skjedd i livet ditt på flere år….?

Et tilfeldig møte på butikken med ei du var god venninne med så langt tilbake som på videregående, det er faktisk ikke rett anledning til å ‘oppdatere henne om smått og stort som har skjedd de seneste årene’.

Og slettes ikke tid og sted for en historie med detaljer om hvordan eldstemann klarte å sikre lærlingeplass og hybel!? Hva søren tenkte du med…..!!!?

Det er du som driter deg ut og bryter alle sosiale koder her. Mulig folk ikke har sagt det til deg før, nordmenn unngår helst konfrontasjon. Men om dine samtaler med venner vanligvis er så enveiskjørte og selvsentrerte, så kan jeg garantere deg at mange tenker det.

Når en møter gamle bekjente slik, så er det tiden for høflighetsfraser, rask mimring om en gøy felles opplevelse, og nevne et par ting fra eget liv kun i stikkordsform. Ikke begynn å fortelle historier på matbutikken.

Og for guds skyld - stopp opp i ‘oppdateringene’ dine innimellom, og spør henne om noe fra hennes liv!

Skal du sende henne en melding, så bør  beklage at du tok litt mye plass i samtalen, takke for at hun sa fra, og si noe om at du gjerne ville treffes over en kaffe for å høre litt mer om hva har skjedd med henne de siste årene.

Det er eneste muligheten til å forsøke å reparere denne relasjonen. Og du vet jo godt selv at du tok vel mye plass i samtalen, du sier jo selv at du snakket mest.

 

Anonymkode: 572cd...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...