Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du var da voldsomt offensiv. Hun var frekk ja, men hvis det er alt som skal til for at dagen er ødelagt, du er vonbroten, forventer at hun legger seg paddeflat,  og du skal skrive en stygg sms som hevn der du griner over hvordan du opplevde den sleivete kommentaren, da er det du som fremstår som mest skrudd her. Da får hun helt rett i at du ikke vet hvordan en samtale foregår 

Anonymkode: 3066e...aac

Ja, da enten går man helt i kjelleren av å få en sånn tilbakemelding, eller så tenker man okay, det kan jeg bli bedre på, og bevarer selvfølelsen. Det har jo med eget selvbilde og en tanke om at man er god nok som man er, men at man ikke er perfekt. Om man tenker man er perfekt og ikke trenger å utvikle seg, forstår jeg godt at man treffer veggen da.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

klarinetta skrev (20 timer siden):

Vi kan synse og mene i ettertid. De sto der i sanntid. TS var ubetenksom, men jeg antar 100% uskyldig i form av at hun ikke *mente* å være overkjørende. Intensjonen hennes var nok ikke dårlig. 

Hun som svarte, derimot.. lot det renne over. Hennes intensjon var alt annet enn høflig tilbakemelding. Hun ville *sette på plass*. 

Så, TS var ubetenksom, men med gode intensjoner. Hun andre ble trigget, og fyrte av. 

Å bli trigget og fyre på den måten, er ekstremt uhøflig. 

Såå.. hvis man aldri har lært seg vanlig folkeskikk og hvordan man samtaler med andre fordi man bruker samtaler til å mase som et lokomotiv om seg selv, så er det greit så lenge man ikke *mente* det? Man har ikke noe ansvar for å faktisk lære seg selv helt basis interaksjon med andre?

Tenker det er helt ok at venninna sa tydelig i fra. Bare synd at ts ikke klarte å ta det til seg, men instinktivt inntok offerrollen og valgte å skylde på venninna. Men det kan jo være at ts har fått litt å tenke på etter å ha lest denne tråden. Håper det.

Anonymkode: 2bfad...136

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva vil du høre om? Neste invitasjon til fest????

Anonymkode: 71e30...640

Behøver eller ønsker man egentlig å høre noe som helst annet enn høflighetsfraser fra gamle bekjente man tilfeldigvis møter på butikken? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.06):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Ok. Så du traff en gammel venninne. Du begynte å legge ut om deg og dine. Spurte du om henne? Spurte hun om deg? Eller bare lot du munnen gå?

Jeg tenker du bør holde deg for god til å be om en beklagelse. For hva? At hun gav deg et meget godt råd? Et du trolig for lenge siden burde fått fra andre, om de brydde seg nok om deg til å si fra?

Tenker du skrive noe til henne så skriv «hei, det var hyggelig å møte deg i går! Og takk for at du sa fra om at jeg kan fokusere ufint mye på meg og mitt. Det er gode råd jeg skal ta med meg videre i livet.» 

Og så tar du det med deg. Snakker du mer enn 30-60 sekunder om deg i slike tilfeldige møter? Avbryt deg selv. Beklag deg. Og endre adferd.

Anonymkode: c0a36...92e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (17 timer siden):

En moden måte? De fleste andre enn å irettesette den andre personen som et barn. Da fremstiller man seg like uhøflig selv, i mine øyne, og vinner altså ingenting. Men det er min mening. 

Hadde disse to vært kolleger og hatt slike enveis-samtaler på jevnlig basis kan jeg forstå at det renner over. Men dette var altså ikke tilfelle. 

Irettesatte som et barn? Neppe. Det kom det ts kaller en lang «tirade» fra henne etter denne første setningen. Jeg antar at «tiraden» innehold informasjon som utdypet og forklarte den første setningen. TS har derimot valgt å ikke dele hva innholdet i «tiraden» var, for det påstår hun at hun ikke fikk med seg. Eventuelt vet hun hva som ble sagt, men valgte å ikke dele det her fordi det ikke ville gagne hennes fremstilling av saken. TS er uansett helt sikker på at det var en lang «tirade», selv om hun altså ikke fikk med seg ett ord av det som ble sagt. Noe som etter mitt syn er både spesielt og litt selvmotsigende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, kan ikke du lære meg det?😇

Anonymkode: 71e30...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.06):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Om vennskapet tidligere var basert på den rollen du her beskriver som dominant og i tillegg krever unnskyldning i etterkant, tipper jeg at hun denne gangen var bedre rustet til å håndtere deg og egoet ditt. Hun har forandret seg og blitt voksen og det har ikke du. 

Anonymkode: 330b9...8de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (20 timer siden):

Du tolker meg som at jeg påstår å eie sannheten. Vel, jeg vinkler tilbake til det *faktum* at disse to ikke har snakket sammen på lenge, og at å eksplodere på noen utfra én uskyldig samtale (ja, uskyldig) er underlig. 

Du anser det ikke som frekt å irettesette andre voksne basert på dine følelser i én samtale, det skal du da få lov til. 

Begge var frekke. Jeg kan skjønne at venninnen ble desperat av å bli holdt gissel mens ts plapret i vei uten stans og det ikke er mulighet til å få avsluttet og slippe unna på en noenlunde høflig måte, og man ikke orker eller har tid til å stå lenger på butikken og høre på alle detaljer om livet til en person man gir faen i, men hun burde selvsagt heller bare sagt «unnskyld at jeg må avbryte deg, men jeg må faktisk dra videre».

Anonymkode: 1e755...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...