AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #181 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Atte hæææ? Hvordan skal TS kunne vite at motparten ikke ønsket å snakke om alt mulig? Jeg treffer ofte folk på butikken, og de legger ut om alt mulig. Jeg kunne aldri ha svart slik TS sin bekjente gjorde! Jeg synes ikke andre er frekke fordi de fremtrer på en annen måte enn meg. Neste gang er det kanskje jeg som blir ivrig på å snakke... Kommentaren fra TS sin bekjente var frekk og ufordragelig! Hun har kanskje ødelagt selvtilliten til TS, og det ved å trykke henne ned i stedet for å heller komme med en unnskyldning og gå videre. Hjelpes! Anonymkode: 31b19...318 Hvordan skal du vite at venninnen du mer eller mindre ikke har hatt kontakt med på 20 år, og som du tilfeldigvis møtte på butikken, ikke har lyst til å høre på en monolog hvor du legger ut om deg og din fantastiske familie? Det er faktisk stikk i strid med alminnelig skikk og bruk. Derfor. Det har å gjøre med å lese den sosiale settingen, noe ts totalt feiler i. De fleste vet at når man tilfeldigvis møter en bekjent på butikken, så holdes samtalen til et ganske kort og overfladisk nivå. «Neimen, hei! Det var lenge siden! Hvordan står det til?» «Hei! Ja, det var jammen en lenge siden! Tenk å møte deg her. Det går bra med meg, det humper og går. Hva med deg?» «Ikke så verst her heller, takk som spør!» *går hver til sitt*. Man tar ikke over samtalen og fører en bortimot monolog om seg selv. At man snakker om seg selv er kjedelig nok å høre på i lengden, men når man ikke stiller den andre spørsmål eller lar henne delta i samtalen, så er det beint fram frekt og tonedøvt. At venninnen her til slutt var ganske krass da hun svarte, det er jeg enig i. Det kan virke som at begeret rant over. Hun sa også mye mer til ts, men det fikk ts beleilig nok ikke med seg. Hvis ts hadde giddet å høre etter på det, så hadde hun sannsynligvis bedre forstått hvorfor hun oppfattes som en dårlig samtalepartner også. Anonymkode: 2bfad...136 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #182 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men det går da an å si det på en annen måte? Hvorfor være stygg mot andre?? Hvordan skal den andre vite at hun ikke er like interessert i stå å mase? Jeg hadde aldri sagt noe slikt til noen! Hadde heller sagt, "Oi, beklager, jeg har virkelig ikke tid til å stå her, og må komme meg videre, men det var veldig hyggelig å treffe på deg". Hadde aldri sagt noe som skulle ødelagt selvtilliten til andre, eller å trykke ned andre som ikke ville det samme som meg der og da! Anonymkode: 31b19...318 Venninnen sa mye mer også, men da ble ts så opptatt av seg selv at hun ikke fikk det med seg. Jeg vil påstå at de fleste forstår at vage bekjentskaper man tilfeldigvis møter på butikken ikke er interessert i å stå i «timesvis» å høre på at den andre snakker om seg selv. Hvis man ikke forstår dette, så er det veldig på tide at man går litt i seg selv og gjør en analyse av hvordan man fremstår. Anonymkode: 2bfad...136 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 30. september 2024 #183 Del Skrevet 30. september 2024 Heier på denne venninna. Jeg kunne gjort det samme. Ingen er interessert i å høre om perifere personer sine barn på butikken. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #184 Del Skrevet 30. september 2024 Vi kan synse og mene i ettertid. De sto der i sanntid. TS var ubetenksom, men jeg antar 100% uskyldig i form av at hun ikke *mente* å være overkjørende. Intensjonen hennes var nok ikke dårlig. Hun som svarte, derimot.. lot det renne over. Hennes intensjon var alt annet enn høflig tilbakemelding. Hun ville *sette på plass*. Så, TS var ubetenksom, men med gode intensjoner. Hun andre ble trigget, og fyrte av. Å bli trigget og fyre på den måten, er ekstremt uhøflig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 30. september 2024 #185 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (23 minutter siden): Vi kan synse og mene i ettertid. De sto der i sanntid. TS var ubetenksom, men jeg antar 100% uskyldig i form av at hun ikke *mente* å være overkjørende. Intensjonen hennes var nok ikke dårlig. Hun som svarte, derimot.. lot det renne over. Hennes intensjon var alt annet enn høflig tilbakemelding. Hun ville *sette på plass*. Så, TS var ubetenksom, men med gode intensjoner. Hun andre ble trigget, og fyrte av. Å bli trigget og fyre på den måten, er ekstremt uhøflig. Jeg tenker heller at det er fint at ts fikk en slik tilbakemelding, så kanskje hun tenker seg om neste gang. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #186 Del Skrevet 30. september 2024 Kometen skrev (Akkurat nå): Jeg tenker heller at det er fint at ts fikk en slik tilbakemelding, så kanskje hun tenker seg om neste gang. Du mener det fordi du ser deg selv i situasjonen. Man kan også vurdere innlegget uten å trekke inn seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 30. september 2024 #187 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (3 minutter siden): Du mener det fordi du ser deg selv i situasjonen. Man kan også vurdere innlegget uten å trekke inn seg selv. Sier du som skriver et innlegg med antakelser om andres hensikter. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #188 Del Skrevet 30. september 2024 Kometen skrev (2 minutter siden): Sier du som skriver et innlegg med antakelser om andres hensikter. Du tror altså at ts hadde som hensikt å overkjøre denne personen fullstendig, holde henne verbalt fast med vilje og ikke la henne komme til? Ja, uff fælt å prøve å se en situasjon utenfra. Det er vanskelig for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 30. september 2024 #189 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (Akkurat nå): Du tror altså at ts hadde som hensikt å overkjøre denne personen fullstendig, holde henne verbalt fast med vilje og ikke la henne komme til? Ja, uff fælt å prøve å se en situasjon utenfra. Det er vanskelig for mange. Er ts et viljeløst vesen uten evne til å kontrollere plapringen sin? Har man ikke det samme ansvaret for å oppføre seg enten man er til plage (ts) eller man mister det og gir en kvass tilbakemelding? Det ene er ikke bedre enn det andre, og om man ser på effekt over tid heier jeg på hun som turte å si fra. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #190 Del Skrevet 30. september 2024 Kometen skrev (56 minutter siden): Heier på denne venninna. Jeg kunne gjort det samme. Ingen er interessert i å høre om perifere personer sine barn på butikken. Hva vil du høre om? Neste invitasjon til fest???? Anonymkode: 71e30...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #191 Del Skrevet 30. september 2024 (endret) Kometen skrev (20 minutter siden): Er ts et viljeløst vesen uten evne til å kontrollere plapringen sin? Har man ikke det samme ansvaret for å oppføre seg enten man er til plage (ts) eller man mister det og gir en kvass tilbakemelding? Det ene er ikke bedre enn det andre, og om man ser på effekt over tid heier jeg på hun som turte å si fra. Viljeløs? Hva har det med saken å gjøre? Jeg snakker om *intensjon*. At ts ikke kom fra et negativt sted, men boblet litt over, uten å mene noe vondt med det. Du snakker i ettertid, jeg ville kommentere situasjonen i *sanntid* slik den ble fremstilt av ts. Ang viljeløs - mener du at ts hadde som *intensjon / hensikt / vilje* å overstyre den andre? Endret 30. september 2024 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #192 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men det går da an å si det på en annen måte? Hvorfor være stygg mot andre?? Hvordan skal den andre vite at hun ikke er like interessert i stå å mase? Jeg hadde aldri sagt noe slikt til noen! Hadde heller sagt, "Oi, beklager, jeg har virkelig ikke tid til å stå her, og må komme meg videre, men det var veldig hyggelig å treffe på deg". Hadde aldri sagt noe som skulle ødelagt selvtilliten til andre, eller å trykke ned andre som ikke ville det samme som meg der og da! Anonymkode: 31b19...318 Kanskje det er en viktig tilbakemelding, så kan jo TS, og andre med samme problem, lære seg å ha en samtale på normalt vis. Sosiale sanksjoner er ikke å forakte, det skal lære oss prososial atferd. Å snakke bare om seg er ikke prososialt. Anonymkode: 1473a...be2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #193 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (1 time siden): Vi kan synse og mene i ettertid. De sto der i sanntid. TS var ubetenksom, men jeg antar 100% uskyldig i form av at hun ikke *mente* å være overkjørende. Intensjonen hennes var nok ikke dårlig. Hun som svarte, derimot.. lot det renne over. Hennes intensjon var alt annet enn høflig tilbakemelding. Hun ville *sette på plass*. Så, TS var ubetenksom, men med gode intensjoner. Hun andre ble trigget, og fyrte av. Å bli trigget og fyre på den måten, er ekstremt uhøflig. Men hva er disse gode intensjonene dere snakker om? Hva annet enn egoisme og selvsentrerthet er det å bare snakke om seg selv? Det er ingen gode intensjoner i å være ekstremt selvopptatt. Anonymkode: 1473a...be2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #194 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (1 time siden): Vi kan synse og mene i ettertid. De sto der i sanntid. TS var ubetenksom, men jeg antar 100% uskyldig i form av at hun ikke *mente* å være overkjørende. Intensjonen hennes var nok ikke dårlig. Hun som svarte, derimot.. lot det renne over. Hennes intensjon var alt annet enn høflig tilbakemelding. Hun ville *sette på plass*. Så, TS var ubetenksom, men med gode intensjoner. Hun andre ble trigget, og fyrte av. Å bli trigget og fyre på den måten, er ekstremt uhøflig. Helt enig! Noen ganger kan usikkerhet gjøre at man kanskje snakker litt for mye.. det er da dumt og kjefte på denne personen, det gjør ikke akkurat at man får det bedre… Anonymkode: 0411e...1cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #195 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men hva er disse gode intensjonene dere snakker om? Hva annet enn egoisme og selvsentrerthet er det å bare snakke om seg selv? Det er ingen gode intensjoner i å være ekstremt selvopptatt. Anonymkode: 1473a...be2 Hvis man skal plassere egoisme og selvsentrerthet, hvorfor lander dette kun på ts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #196 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig! Noen ganger kan usikkerhet gjøre at man kanskje snakker litt for mye.. det er da dumt og kjefte på denne personen, det gjør ikke akkurat at man får det bedre… Anonymkode: 0411e...1cb I mine øyne handler det om hvordan man selv velger å håndtere en situasjon der man føler seg overkjørt. Folk her ser for seg at de selv blir snakket i senk, og skulle ønske de turte å si fra på samme måte selv. Da får de begynne med det da.. Men disse to hadde ikke sett hverandre på årevis. Om de derimot hadde mye med hverandre å gjøre, kan man forstå at det en dag renner over for den andre - men dette var én samtale etter mange år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #197 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt enig! Noen ganger kan usikkerhet gjøre at man kanskje snakker litt for mye.. det er da dumt og kjefte på denne personen, det gjør ikke akkurat at man får det bedre… Anonymkode: 0411e...1cb TS har sagt at hun ikke var usikker. Hun koste seg og syntes det var så utrolig hyggelig og koselig å snakke i vei om seg og sitt. Anonymkode: 1473a...be2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #198 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (18 minutter siden): Hvis man skal plassere egoisme og selvsentrerthet, hvorfor lander dette kun på ts? Fordi det andre var en reaksjon. Når noen er ufin med meg er det ikke mitt ansvar å puse med den andres følelser. Du svarer for øvrig ikke på spørsmålet. Anonymkode: 1473a...be2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. september 2024 #199 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det andre var en reaksjon. Når noen er ufin med meg er det ikke mitt ansvar å puse med den andres følelser. Du svarer for øvrig ikke på spørsmålet. Anonymkode: 1473a...be2 Jeg har forklart alt jeg tenker om situasjonen. Og du bekrefter at du ser deg selv i en situasjon der du føler deg overkjørt. Jeg prøver fortsatt å se det hele utenfra. Å "puse med noens følelser" er enda ny vinkling. Og vi kan fortsette i det vide og brede. Men om disse to snakket sammen stadig vekk, og ts alltid overkjørte hun andre, ville det vært en annen situasjon. Basert på én samtale er det voldsomt og ganske barnslig reaktivt å irettesette den andre.. da undergraver man sin egen modenhet. Men deg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #200 Del Skrevet 30. september 2024 klarinetta skrev (13 minutter siden): Jeg har forklart alt jeg tenker om situasjonen. Og du bekrefter at du ser deg selv i en situasjon der du føler deg overkjørt. Jeg prøver fortsatt å se det hele utenfra. Å "puse med noens følelser" er enda ny vinkling. Og vi kan fortsette i det vide og brede. Men om disse to snakket sammen stadig vekk, og ts alltid overkjørte hun andre, ville det vært en annen situasjon. Basert på én samtale er det voldsomt og ganske barnslig reaktivt å irettesette den andre.. da undergraver man sin egen modenhet. Men deg om det. Ja, meg om det. Du undergraver din egen modenhet med å skrive som om du eier sannheten. Jeg ser det ikke som reaktivt å velge å ikke ta ansvar for andres følelser og jeg ser det ikke som veldig frekt å si fortelle noen at de ikke holder en samtale på ordentlig vis. Anonymkode: 1473a...be2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå