lillevill Skrevet 27. september #141 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.06): Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff. Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det? Anonymkode: d4388...c17 🤣 Hva med å sende henne en sms da. Spør om hun kan forklare hva hun mente og at du er helt forvirret. Kan det være du var så oppslukt i å snakke om deg sjøl at du ikke spurte henne om noe? Hva skjedde når hun sa at du skulle lære deg å føre samtaler da, gikk hun bare? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 27. september #142 Del Skrevet 27. september LøkkaLine skrev (37 minutter siden): Det å kreve andre mennesker sin energi, tid og oppmerksomhet ved å bable på slik og kun om seg selv er ekstremt uhøflig. Det å sette grenser, er ikke. Hva vet du om andre menneskers energi eller hva de går gjennom akkurat nå? Er de klar for å være en menneskelig buffer for deg i dette øyeblikket? Hva om hun har en ekstremt heavy periode, er sår fordi hun ikke kunne få barn selv eller rett og slett - har noe hun må rekke? Og det verste; sende henne en melding med hvordan DU føler det nå, etter at DU påførte henne et egoshow. Wow. Har nylig lært meg selv at jeg må sette ryggen til, avbryte eller gå fra situasjoner der mennesker har en slik uhøflig væremåte. Fordi JEG har ikke kapasitet til å være utsatt for energityver. Og kan bli irritert og utslitt i timesvis etter. Start med å se deg selv i et større bilde. Hvordan tror du andre opplever deg når de ikke føler seg hørt, sett eller lyttet til? Hvorfor skal de ufrivillig høre på showet ditt, iallfall med mindre de er nærmeste venninne? Her er det ingen tvil hvem av dere som er uhøflige. Folk har bare latt være å si ifra før fordi de er konfliktsky. Jeg dodger selv mennesker som deg så best det går og velger min tid med de som også vise en genuin interesse og omsorg tilbake. Livet er for kort. God livsfilosofi.🙂Man har ikke behov for relasjoner som suger livskiten ut av deg.. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #143 Del Skrevet 27. september PITTY skrev (50 minutter siden): God livsfilosofi.🙂Man har ikke behov for relasjoner som suger livskiten ut av deg.. Nei,ikke sant? Anonymkode: 4501f...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #144 Del Skrevet 27. september Jeg vil også lære dette😬Har gått dårlig hittil, da jeg er konfliktsky🥹 Anonymkode: 49b48...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #145 Del Skrevet 27. september Syns folk konkluderer litt krast ut fra hva som står i HI.. Uansett syns jeg man kan være direkte uten å være så frekk, hadde ikke likt en sånn tilnærming jeg heller. Kanskje hadde hun en dårlig dag, kanskje snakket du for mye om deg selv, kanskje gammelt grums kom opp. Uansett syns jeg ikke man skal komme med en tirade, ikke nødvendig å såre andre selv om man syns de mangler antenner. Anonymkode: cf5ac...dbf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #146 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ikke mulig når vi ikke er mange nok rundt bordet til at flere samtaler pågår samtidig. Vi var fem stykker, og fire stykker satt og hørte på den femte. Anonymkode: 06d3c...908 Jo, det er mulig…. Bare prøv! Så slal du se. Anonymkode: 538fa...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 28. september #147 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bekjenten var nok for direkte, men samtidig er hun helten vi alle hadde trengt innimellom. Jeg har en kollega som klarer kanskje to setninger fra andre før hun tar over. En kollega giftet seg og det var naturlig nok tema første arbeidsdag etter. Hun hadde knapt nok sagt noe før kollegaen vår begynte å fortelle om sitt eget bryllup for 30 år siden. Hun er en typisk ekstrovert som må ha masse oppmerksomhet.. Anonymkode: 3aedc...6e3 Det finnes alltid noen sånne. Har begynt å lure på om foreldrene til de som blir sånn er dårlige lyttere. Altså at barnet som ikke følte seg sett, trenger ekstra oppmerksomhet som voksen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #148 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alternativ A synes jeg faktisk var slem. Om jeg faktisk hadde svart såpass ærlig at "jeg synes livet er tungt noen ganger", så hadde jeg blitt såret om jeg fikk et så overfladisk svar om været og "håper livet smiler til deg snart". for meg kommuniserer ikke det at de føler med meg, heller tvert imot. Da kan man heller bare svare kort at "ja, det er ikke så greit alltid", smile og avslutte samtalen høflig. Egentlig burde man bare tenke som amerikanerne at "hvordan går det med deg" egentlig bare betyr "hei, hyggelig å se deg! La oss si et par høflige ord til hverandre, og så går vi hver vår vei". Det er kun de nærmeste vennene mine som får ærlige svar av typen "livet er ikke så lett for tiden", og den praten tar vi uansett ikke på butikken. TS snakket nok alt for mye om seg selv, men den bekjente burde ha taklet det bedre enn å irettesette TS som et lite barn. Anonymkode: 87482...05f Men hvorfor skal et annet menneske ha ansvar for dine følelser, egentlig? Kanskje vedkommende ikke er komfortabel med å eventuelt skulle ta i mot en vond historie og skifter derfor tema? Jeg kan godt forstå hvorfor en bekjent ikke ønsker å gå inn i en slik dypere samtale - på butikken. Noen har ikke emosjonell kapasitet til å ta i mot, og det må man bare ha høyde for og respektere, synes jeg, uten å skulle bli kalt «slem» for det om. Bare fordi de ikke sier det, betyr det heller ikke at de ikke har medfølelse for det man går gjennom. Anonymkode: 86a91...a1e 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #149 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Personlig så e slik selv. Men de som kjenner meg tar det ikke ille opp. syns hun var ufin. Det e jo normalt å prate om seg selv for så spørre den andre personen om ting etterpå. Anonymkode: 7fcdc...c12 Nei, det vanlige er at man forteller, spør, lytter om en annen, som en runddans. Hvis du syns det er «greit» og «normalt» å stå og tyte om deg selv til du er helt tom, for så til slutt å spørre den andre om ting, så forstår heller ikke du hvordan en god samtale foregår. At de rundt deg som kjenner deg tolererer det, er ikke det samme som at de syns at det er greit. Anonymkode: 2bfad...136 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #150 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.06): Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff. Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det? Anonymkode: d4388...c17 Det er sånt man kvier seg for å si fra om. Det blir bare til at man unngår sånne personer, eller minimerer kontakt. Anonymkode: da86f...2fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #151 Del Skrevet 28. september Sefanja skrev (6 timer siden): Det finnes alltid noen sånne. Har begynt å lure på om foreldrene til de som blir sånn er dårlige lyttere. Altså at barnet som ikke følte seg sett, trenger ekstra oppmerksomhet som voksen Sånn var det for min venninne. Når hun først da fikk noen til å lytte ville hun fortsette i evigheter, sulteforet på den type oppmerksomhet. Men paradokset er jo at når en oppfører seg slik vil jo folk lytte mindre og mindre, dessuten blir samtalen mindre engasjerende for alle. Anonymkode: 1473a...be2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. september #152 Del Skrevet 28. september Jeg har vært borti sånne folk i livet mitt jeg og. Sånne som, når jeg viser ubehag og prøver å trekke meg vekk, hever stemmen litt og skravler enda mer. Jeg orker bare ikke å høre på en uendelig lang monoton dialog fra noen som ikke evner til å se lenger enn til sin egen nesetipp så enten zoner jeg ut og hjernen stenger av for pjatt, eller hvis vedkommende har et lite avbrekk i bablingen så beklager jeg for at jeg har litt dårlig tid for skal rekke ting og må gå, og så poof! 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #153 Del Skrevet 28. september lillevill skrev (16 timer siden): 🤣 Hva med å sende henne en sms da. Spør om hun kan forklare hva hun mente og at du er helt forvirret. Kan det være du var så oppslukt i å snakke om deg sjøl at du ikke spurte henne om noe? Hva skjedde når hun sa at du skulle lære deg å føre samtaler da, gikk hun bare? Neida. Venninnen sa mye mer etter den siste setningen. Antakeligvis utfyllende om hvorfor hun mener at ts ikke kan føre en samtale. Men etter den første setningen så sonet ts ut og ble så fokusert på seg selv (igjen) at hun ikke fikk med seg noe som helst. Anonymkode: 2bfad...136 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 28. september #154 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 14.18): Nei når jeg spør om det vil jeg ha ærlig svar , ikke høflighetsfraser Anonymkode: fa9d4...b50 Ja, svaret må gjerne vere ærlig, men ikkje eit foredrag. Ok med ærlig og kort svar, så får det vere opp til den andre å spøre meir. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #155 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.31): Er det muuulig? Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: "Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? Anonymkode: d4388...c17 Hei hvordan går det, hva har skjedd siden sist. Så svarer man så overfladisk man kan, ikke gå i dybden med noen du ikke har så mye kontakt med. Når du overfladisk har svart: jo, livet skjer, men barna klarer seg bra. Så spør du "hvordan går det med deg?" Så er samtalen ferdig når hun har svart like kort og overfladisk. Folk spør ikke fordi de vil vite disse tingene, de spør av ren høflighet. Dette er da typisk norsk. Anonymkode: 909e6...540 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. september #156 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 22.45): Kanskje folk rundt en har en ekstremt dårlig dag, og slike mister av og til maska totalt. Slikt kan en jo ikke vite når en står på butikken å babler, men av og til koker det over for en, av ymse grunner som du ikke vet, og da kommer slikt ut. Jeg måtte stå å høre på klaging over sexlivet til en, dagen etter att min far gikk bort, og jeg kom rett fra gravferdsbyrået, da rant det faktisk totalt over for min del. ( sutrekoppen viste om bortgangen) Dagen etter unnskyldte vi oss begge da. Men av og til får en faktisk evig nok, og denne veninnen din fikk nok den dagen. Anonymkode: 1e501...83d Hvorfor får bare den ene parten lov å ha "en dårlig dag"? Noen som prater for mye kan da også godt være påvirket av en dårlig dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #157 Del Skrevet 28. september Dette hørtes kjent ut. Skal tror om jeg ikke har hørt at det fins ett navn på folk som bare prater om seg selv, blir fornærmet om noen påpeker dette, setter seg selv i offerrollen, null selvinnsikt og søker sympati med å rake ned på andre? Kjenner ett par stykk som er som dette, skulle ønske jeg var tøff nok til å be dem om å holde munn selv. Dessverre blir det stort sett til at jeg jatter med, og går STORE omveier neste gang jeg ser vedkommende.. Kanskje det er en grunn til at du ikke har sett "venninnen" din på 20 år? Anonymkode: 11096...664 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #158 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 16.06): Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff. Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det? Anonymkode: d4388...c17 Skulle ønske jeg turte å si sånn som venninna di sa jeg. Jeg er drittlei av folk som bare prater om seg og sitt, og gjerne på en skrytete måte også. Anonymkode: 83f85...be4 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #159 Del Skrevet 28. september klarinetta skrev (8 timer siden): Hvorfor får bare den ene parten lov å ha "en dårlig dag"? Noen som prater for mye kan da også godt være påvirket av en dårlig dag. Forskjellen er åpenbar; hun som snakker ihjel hodet på den andre krever mye av hun andres mentale energi. Uten å spørre. Gjør hun andre det, ved å være mer dempet og stille? (Før hun fikk nok) Svaret er nejj. Hadde ei kollega før, som startet veldig mange dager ved å prate masse om egen dag og barna sine og idrett/skolegang siden sist. Endte med å gå en kjemperar og lang omvei for å unngå henne på morgenen. Hadde virkelig ikke energi eller kapasitet. Egosentrisk. Anonymkode: 6a098...082 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #160 Del Skrevet 29. september Litt rart at så mange sier ts har gjort noe galt. Det er da enkelt å se at her var det mangel på sosiale antenner hos vedkommende som sier «du må lære deg hvordan en samtale foregår?», hvem sier noe slikt? Fra ts sin side kan det være at hun snakket litt for mye, men det var da bare koselig ment og i beste mening… Her er det ikke du som oppfører deg spesielt ts, men mottaker. Jeg kunne aldri sagt noe sånt til en person. Anonymkode: 0411e...1cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå