Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det kan man godt. Å spør noen "hvordan går det" er både en høflighetsfrase men også en "tilbud om kontakt", en gir den andre, selv om det er en fremmed eller bekjent et kontaktpunkt der en har mulighet til å vende seg til hverandre og ved mange slike små kan det bli noe nærmere. Det metakommuniserer også "jeg ser deg som et felles menneske og jeg viser omsorg", om det så er en mikrobekreftelse, så er det en bekreftelse på at "jeg ønsker deg godt". Høflighetsfraser er ikke ubetydelige. 

En kan også svare ærlig, enten invitere til mer prat og se om den andre tar i mot invitasjon eller om den blir avslått. Det kan se slik ut: 

Kari: "Nei, må si at jeg synes livet er tungt noen ganger." 

A) Bente: Ja, det kan jeg godt kjenne igjen. Særlig når det har vært så mye dårlig vær som det har vært. Det var fint å se deg, håper livet smiler til deg igjen snart. God helg! (en avvisning på invitasjonen om å gå dypere)

B) Bente: Ja, det kan jeg godt kjenne igjen. Står det på noe spesielt for tiden eller? (inviterer til mer prat tilbake)

En slik type invitasjon-avslag/videre invitasjon er hvordan vanlige samtaler er ment å foregå. Som du ser så vil den korte høflighetsfrasen om hvordan det går, selv med et kort, passende ærlig svar selv når det blir avvist gi den andre mulighet til å si noen hyggelige ord som metakommuniserer at "jeg føler med deg". Slik småprat er absolutt ikke ubetydelig. 

Anonymkode: 1473a...be2

Alternativ A synes jeg faktisk var slem. Om jeg faktisk hadde svart såpass ærlig at "jeg synes livet er tungt noen ganger", så hadde jeg blitt såret om jeg fikk et så overfladisk svar om været og "håper livet smiler til deg snart". for meg kommuniserer ikke det at de føler med meg, heller tvert imot. Da kan man heller bare svare kort at "ja, det er ikke så greit alltid", smile og avslutte samtalen høflig.
Egentlig burde man bare tenke som amerikanerne at "hvordan går det med deg" egentlig bare betyr "hei, hyggelig å se deg! La oss si et par høflige ord til hverandre, og så går vi hver vår vei". Det er kun de nærmeste vennene mine som får ærlige svar av typen "livet er ikke så lett for tiden", og den praten tar vi uansett ikke på butikken.

TS snakket nok alt for mye om seg selv, men den bekjente burde ha taklet det bedre enn å irettesette TS som et lite barn.

Anonymkode: 87482...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alternativ A synes jeg faktisk var slem. Om jeg faktisk hadde svart såpass ærlig at "jeg synes livet er tungt noen ganger", så hadde jeg blitt såret om jeg fikk et så overfladisk svar om været og "håper livet smiler til deg snart". for meg kommuniserer ikke det at de føler med meg, heller tvert imot. Da kan man heller bare svare kort at "ja, det er ikke så greit alltid", smile og avslutte samtalen høflig.
Egentlig burde man bare tenke som amerikanerne at "hvordan går det med deg" egentlig bare betyr "hei, hyggelig å se deg! La oss si et par høflige ord til hverandre, og så går vi hver vår vei". Det er kun de nærmeste vennene mine som får ærlige svar av typen "livet er ikke så lett for tiden", og den praten tar vi uansett ikke på butikken.

TS snakket nok alt for mye om seg selv, men den bekjente burde ha taklet det bedre enn å irettesette TS som et lite barn.

Da må du begynne å ta mer ansvar for deg selv. Dette er tydelig tegn på folk som tror at andre skal redde dem. Det er fint at Kari var ærlig, og det er helt OK at Bente ikke har kapasitet eller mulighet til å ta mer i det. Hva er ikke høflig med å håpe at livet smiler til den andre? 

Jeg forstår ikke folk som greier å ta seg nær av at andre ikke redder dem fra følelsene sine, hvis du ønsker å dele mer om det så leser jeg gjerne, for jeg greier ikke å forstå hva med forslaget mitt som er sårende. Hva er det du forventet hvis du sa "synes livet er tungt noen ganger"? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jo, og når en da lar seg provosere er det bra å ta ansvar for dette med å si fra. Å si "du må lære deg hvordan en samtale fungerer" er ikke veldig frekt. Som du sier så er det jo TS sitt ansvar hvis hun blir såret. 

Folk får gjøre som de vil. Jeg hadde ikke fått meg til å si noe sånt ihvertfall....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde hatt antenner nok til å ikke øse ut av deg hos noen du ikke har truffet på mange år, men hun kunne også sagt det hun sa på en annen måte. 

Anonymkode: c132f...b72

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.31):

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Siden dere var gode venner på videregående, og sønn nå har fått lærlingplass og hybel, så klarer du deg nok uten denne venninnen. Trenger vel neppe snakke ofte med henne, så hva er problemet? Kanskje hun hadde rett i noe, vi har ikke hørt samtalen. Vrir du ting hele tiden over til din egen historie, er det bare meg, meg, meg og mine unger? Kan nok bli slitsomt, og hun trengte å si i fra. 

Anonymkode: d5a9f...37d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 minutt siden):

Folk får gjøre som de vil. Jeg hadde ikke fått meg til å si noe sånt ihvertfall....

Jeg hadde ikke fått meg til å misbruke andres tid og energi med å plapre dem hull i hodet og tull og fjas fra mitt liv, aldri la dem komme gjennom med et eneste ord, og avbryte dem når de forsøker å si noe om seg selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope når jeg spør Moen så vil jeg ha ærlig svar, ikke en flott vær samtale 

Anonymkode: fa9d4...b50

Nei når jeg spør om det vil jeg ha ærlig svar , ikke høflighetsfraser

Anonymkode: fa9d4...b50

det vil jeg også, men om jeg spør hvordan det går med deg er jeg interessert i alle detaljene om livet til barna dine, eller 2 timer med detaljer. Møter man en gammel skolevenninne på butikken som spør hvordan det går holder vel med «joda, det går bra, siden sist vi møttes har jeg fått to barn, jeg jobber som advokat nå, mannen min fikk en kreftdiagnose i fjor så det er litt tøft, men ellers går det bra. Hva med deg, driver du fortsatt med musikk?»

Anonymkode: 1e755...3b0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det vil jeg også, men om jeg spør hvordan det går med deg er jeg interessert i alle detaljene om livet til barna dine, eller 2 timer med detaljer. Møter man en gammel skolevenninne på butikken som spør hvordan det går holder vel med «joda, det går bra, siden sist vi møttes har jeg fått to barn, jeg jobber som advokat nå, mannen min fikk en kreftdiagnose i fjor så det er litt tøft, men ellers går det bra. Hva med deg, driver du fortsatt med musikk?»

Det hadde vært for mye for min del 🤣

Anonymkode: 4b2e0...b77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte du en ikke? :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ikke fått meg til å misbruke andres tid og energi med å plapre dem hull i hodet og tull og fjas fra mitt liv, aldri la dem komme gjennom med et eneste ord, og avbryte dem når de forsøker å si noe om seg selv. 

Det hadde jeg heller ikke gjort....

Fins utallige løsninger på samme tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ganske enkelt ikke sett på denne som et godt bekjentskap, lykke til videre, når hun er så spydig, så er hun det til vanlig også, hadde ikke giddet noe mer kontakt.

Forøvrig hadde jeg en kollega som la ut om hele livet sitt hver eneste sommer på de som var sommervikarer, til slutt kunne jeg alle fasene, fra hun kjørte moped og fant seg kjæreste til siste unge flyttet ut av hjemmet. Ikke alle ferievikarer som var like lydhøre eller entusiastiske.. Kunne ikke falle meg inn å gjøre det samme. Når det er sagt så vet hun ikke pr idag om jeg har familie eller ikke, kom aldri til orde...

Endret av makkapakka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du begynne å ta mer ansvar for deg selv. Dette er tydelig tegn på folk som tror at andre skal redde dem. Det er fint at Kari var ærlig, og det er helt OK at Bente ikke har kapasitet eller mulighet til å ta mer i det. Hva er ikke høflig med å håpe at livet smiler til den andre? 

Jeg forstår ikke folk som greier å ta seg nær av at andre ikke redder dem fra følelsene sine, hvis du ønsker å dele mer om det så leser jeg gjerne, for jeg greier ikke å forstå hva med forslaget mitt som er sårende. Hva er det du forventet hvis du sa "synes livet er tungt noen ganger"? 

Jeg svarer stort sett alltid veldig uærlig på spørsmålet "hvordan går det med deg" når det kommer fra bekjente og folk jeg ikke har truffet på lenge, så uansett hva jeg sliter med i livet, så svarer jeg at det går fint. Eller at "joda, man skal jo ikke klage" for å være bittelitt mer ærlig og ikke lyve om at alt går bra. Så jeg tar faktisk ansvar for meg selv. Hvis du leser det du siterte ser du at jeg kun ville ha klaget på at livet er tungt til ganske nære venner, og ikke til bekjente på butikken.

Kari bør ikke svare så ærlig med mindre Bente er en venninne hun har et nært forhold til, og hvis hun først gjør det, så holder det i massevis at Bente sier at "ja, nei det er ikke så greit bestandig" og så avslutter høflig. kort og greit, uten å dra inn det dårlige været og klistre på en overfladisk kommentar om at man håper livet snart smiler til henne (som høres mest bare hånlig ut).

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig en veldig bra ting å si. Den tror jeg at jeg må prøve en gang. Jeg har noen venner og kollegaer som kan snakke non-stop, og uansett hva det snakkes om overtar de samtalen og selvfølgelig overgår de alle.

Anonymkode: 7d8d1...089

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (1 time siden):

Det hadde jeg heller ikke gjort....

Fins utallige løsninger på samme tema...

Nei, det var det TS gjorde. Å da være bra når en sier fra er ikke merkelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer stort sett alltid veldig uærlig på spørsmålet "hvordan går det med deg" når det kommer fra bekjente og folk jeg ikke har truffet på lenge, så uansett hva jeg sliter med i livet, så svarer jeg at det går fint. Eller at "joda, man skal jo ikke klage" for å være bittelitt mer ærlig og ikke lyve om at alt går bra. Så jeg tar faktisk ansvar for meg selv. Hvis du leser det du siterte ser du at jeg kun ville ha klaget på at livet er tungt til ganske nære venner, og ikke til bekjente på butikken.

Kari bør ikke svare så ærlig med mindre Bente er en venninne hun har et nært forhold til, og hvis hun først gjør det, så holder det i massevis at Bente sier at "ja, nei det er ikke så greit bestandig" og så avslutter høflig. kort og greit, uten å dra inn det dårlige været og klistre på en overfladisk kommentar om at man håper livet snart smiler til henne (som høres mest bare hånlig ut).

Jeg er helt uenig. Jeg mener autentisitet er et gode alltid, og å gå å lyve folk rett i ansiktet tror jeg verken er godt for en selv eller den andre. Men jeg skjønner jo at hvis du blir såret hvis du ikke får "riktig" svar at du gjør det for å beskytte deg selv. 

Hvorfor høres det hånlig ut? Jeg hadde blitt kjempeglad om noen ønsket meg vel og at ting skulle snu for meg snart. Jeg synes det er merkelig å tolke folk så uærlig og negativt. Folk flest vil vel. Men kanskje en tolker andre slik en selv er, fordi du er uærlig så tenker du at andre er det? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er helt uenig. Jeg mener autentisitet er et gode alltid, og å gå å lyve folk rett i ansiktet tror jeg verken er godt for en selv eller den andre. Men jeg skjønner jo at hvis du blir såret hvis du ikke får "riktig" svar at du gjør det for å beskytte deg selv. 

Hvorfor høres det hånlig ut? Jeg hadde blitt kjempeglad om noen ønsket meg vel og at ting skulle snu for meg snart. Jeg synes det er merkelig å tolke folk så uærlig og negativt. Folk flest vil vel. Men kanskje en tolker andre slik en selv er, fordi du er uærlig så tenker du at andre er det? 

Jeg svarer ut i fra egne meninger og synspunkt, og om du er uenig så er det helt greit. Den merkelige psykologiseringen din og spekuleringen i om hvordan jeg er og hvorfor jeg mener noe annet enn meg, er bare merkelig.  Hold deg til sak, ikke person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg svarer ut i fra egne meninger og synspunkt, og om du er uenig så er det helt greit. Den merkelige psykologiseringen din og spekuleringen i om hvordan jeg er og hvorfor jeg mener noe annet enn deg, er bare merkelig.  Hold deg til sak, ikke person.

Skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (15 timer siden):

Vel vel, kanskje du bare er en skravlekjerr...? , taletrengt og mye på hjertet. Men noen vil alltid ta mer plass i rommet/samtalen enn andre, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. 

Nå fikk ikke vi gleden av å være flue på veggen her, der du kaklet og skrøt på inn og utpust, og med et tempo og volum som fikk lytterens(x-venninne) hår til å blafre ifra trompet-ånden din. KANSKJE, KANSKJE IKKE.. vi vet ikke hvor ekstrem du er.

Men det er i grunn irriterende med folk som ivrer etter sine egne fortellinger og aldri kommer opp med spørsmål. Noen lyttere tar dette mer ille opp enn andre. Jeg nøyer meg med en norsk sjarmerende hoderisting og himling med øya. Kanskje et avbrytende "Hils noen hvis du kjenner noen.."

Skjønner likevel at du ble paff. Er nok ikke så vanlig at noen bryter av med en såpass saklig/arrogant korrigering. 

Mulig dette burde gi deg en grunn til selvransakelse eller så kan det også tenkes at du traff et menneske på et vanskelig sted i livet og med en enda verre dag. 

Må ikke himle med øya vet du,det er så uhøflig! Noe av det verste jeg vet.

Anonymkode: 4501f...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg svarer ut i fra egne meninger og synspunkt, og om du er uenig så er det helt greit. Den merkelige psykologiseringen din og spekuleringen i om hvordan jeg er og hvorfor jeg mener noe annet enn meg, er bare merkelig.  Hold deg til sak, ikke person.

Psykologiseringen? Igjen tolkningene dine! Du sa at du gjorde det for å beskytte deg, og så sier jeg at jeg forstår. Og så greier du å la deg fornærme, godt gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kreve andre mennesker sin energi, tid og oppmerksomhet ved å bable på slik og kun om seg selv er ekstremt uhøflig. Det å sette grenser, er ikke.

Hva vet du om andre menneskers energi eller hva de går gjennom akkurat nå? Er de klar for å være en menneskelig buffer for deg i dette øyeblikket? Hva om hun har en ekstremt heavy periode, er sår fordi hun ikke kunne få barn selv eller rett og slett - har noe hun må rekke?

Og det verste; sende henne en melding med hvordan DU føler det nå, etter at DU påførte henne et egoshow. Wow.

Har nylig lært meg selv at jeg må sette ryggen til, avbryte eller gå fra situasjoner der mennesker har en slik uhøflig væremåte. Fordi JEG har ikke kapasitet til å være utsatt for energityver. Og kan bli irritert og utslitt i timesvis etter. 

Start med å se deg selv i et større bilde. Hvordan tror du andre opplever deg når de ikke føler seg hørt, sett eller lyttet til? Hvorfor skal de ufrivillig høre på showet ditt, iallfall med mindre de er nærmeste venninne? 

Her er det ingen tvil hvem av dere som er uhøflige. Folk har bare latt være å si ifra før fordi de er konfliktsky. Jeg dodger selv mennesker som deg så best det går og velger min tid med de som også vise en genuin interesse og omsorg tilbake. Livet er for kort.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...