Gå til innhold

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel vel, kanskje du bare er en skravlekjerr...? , taletrengt og mye på hjertet. Men noen vil alltid ta mer plass i rommet/samtalen enn andre, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. 

Nå fikk ikke vi gleden av å være flue på veggen her, der du kaklet og skrøt på inn og utpust, og med et tempo og volum som fikk lytterens(x-venninne) hår til å blafre ifra trompet-ånden din. KANSKJE, KANSKJE IKKE.. vi vet ikke hvor ekstrem du er.

Men det er i grunn irriterende med folk som ivrer etter sine egne fortellinger og aldri kommer opp med spørsmål. Noen lyttere tar dette mer ille opp enn andre. Jeg nøyer meg med en norsk sjarmerende hoderisting og himling med øya. Kanskje et avbrytende "Hils noen hvis du kjenner noen.."

Skjønner likevel at du ble paff. Er nok ikke så vanlig at noen bryter av med en såpass saklig/arrogant korrigering. 

Mulig dette burde gi deg en grunn til selvransakelse eller så kan det også tenkes at du traff et menneske på et vanskelig sted i livet og med en enda verre dag. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun turte å si det alle andre tenker om mennesker som deg. Så kan du velge omgav du vil gjøre videre. Ta lærdom av dette og lære deg hvordan en samtale fungerer, eller fortsette å være utrolig selvsentrert. Trur vi alle skjønner at du er så selvsentrert at du ikke klarer å ta det innover deg…

Anonymkode: b3bd2...03a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmaisabitch skrev (9 timer siden):

Samme hvor kjedelig hun syns det var så mangler hun noen antenner når hun sa det hun sa. Skjønner du ble lei deg!

Hun kunne lett avsluttet samtalen uten å si noe nedlatende til deg. Jeg hadde ikke kontaktet henne igjen. Ikke bruk energi på sånne folk 😊

Det kan også være at dette var det som fikk begeret til å renne over for venninna. TS har «oppdatert henne om stort og smått» opp gjennom årene, sier hun. I alt ts skriver her, så virker det som at hun kun er interessert i seg og sitt, og helt ærlig, så finnes det ikke noe mindre interessant å høre på enn folk som kun snakker (skryter) om seg selv. Det vitner heller ikke om særlig gode «antenner»(!) Kanskje var det denne gangen som ble én for mye for venninna. 
 

Ellers hadde det vært greit å vite hva venninna sa etter det første utbruddet, men det har ts på beleilig vis «ikke fått med seg». Jeg antar at det kom en forklaring på hvorfor hun braste ut med den første setningen der, jeg.

Anonymkode: 2bfad...136

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått dårlig samvittighet hvis noe sånt hadde sluppet ut av meg overfor en tidligere, irriterende bekjent/venn. Hvis det ikke var en god porsjon gammelt nag i hvert fall, for noe mer enn selvopptatthet og kjedelighet,

Anonymkode: 43e18...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Nei, ta til deg det hun sa og slutte å være så selvopptatt. 

BobbySocks skrev (14 timer siden):

Du kan skrive:

Det var veldig hyggelig å møte deg i går. Jeg beklager at jeg tok over hele samtalen med meg og mitt, det var veldig ufint av meg. Håper vi sees igjen, og da lover jeg å oppføre meg! 

God ide :) 

Anonymkode: 2f732...29c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

HVIS du skal ta det opp så start med å beklage at du ble revet med og overtok møtet med dine greier og helt glemte spørre hvordan det er med henne i det minste! Og ikke nevn med ett ord at du ble furten av måten hun avbrøt deg på. 

Anonymkode: 657ee...001

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det muuulig?

Møtte ei venninne på butikken i går og hadde ein hyggeleg prat. Vi bur i samme byen, men har ikkje snakkast på lenge. Vi var veldig gode venniner på vidaregåande. Så eg oppdaterte om smått og stort som hadde skjedd dei seinaste åra. Litt om meg og litt om ungane. Var mitt i ein historie om korleis eldstemann klarte å sikre seg lærlingplass (drømmebedrifta!) og til og med hybel, då ho brått avbraut meg med: 

"Du må lære deg korleis ein samtale foregår" Eg vart heilt paff då det skjedde og fekk ikkje med meg resten av tiraden hennar. Visste ikkje kva eg skulle seie, så samtalen var kort etterpå. 

I dag kjenner eg at eg er sint og fornærma! Er det ikkje enormt frekt å seie noko slikt? Midt i ein samtale? 😡 

Kva skal eg gjere no? Ta det opp? Er det best å skrive ei melding? 

Anonymkode: d4388...c17

Dette var frekt av henne syns jeg. Å avbryte folk, med mindre man må, er et tegn på dårlig folkeskikk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok en slitsom person å møte på, men hun burde ikke sagt det hun sa så direkte. Kanskje har det skjedd ting i hennes liv som gjorde at hun hadde piggene ut, sorg f.eks?, men som var unaturlig å dele med deg. Å høre om andres hverdagsprat og barns prestasjoner er kjedelig. Du virker nok litt selvopptatt og overkjørende og kan velge å bruke tilbakemeldingen hennes til selvrefleksjon. 

Anonymkode: 7172c...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvopptatt. 
Det viser du også i svaret ditt: burde jeg fortelle om hvordan jeg har det, spør du. Men du foreslår ikke å spørre hvordan hun har det. Du husker ikke hva hun sa til deg. Du skriver ikke hvordan dagen hennes var frem til hun møtte deg. Du vet ikke hvorfor hun reagerte som hun gjør. Hadde du hatt noe nysgjerrighet og interesse for henne, så hadde du ikke kommet i denne situasjonen.

Anonymkode: e7fb5...e0e

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (15 minutter siden):

Dette var frekt av henne syns jeg. Å avbryte folk, med mindre man må, er et tegn på dårlig folkeskikk...

 

 

Er det ikke du som er så opptatt av ærlighet i en annen tråd?

Anonymkode: 9dee1...25c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke du som er så opptatt av ærlighet i en annen tråd?

Anonymkode: 9dee1...25c

Ærlighet der det passer seg. Lyver aldri på direkte spørsmål. Jeg har da folkeskikk. 

Tro det eller ei 😉😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (23 minutter siden):

Dette var frekt av henne syns jeg. Å avbryte folk, med mindre man må, er et tegn på dårlig folkeskikk...

hun står og lytter til en monolog ang TS sine greier (tilsynleatende uten å komme mellom) og hun er frekk som avbryter og sier "hallo, det er ikke slik man har en dialog" liksom? Nope, det er nok TS som bør å i seg selv her og fundere litt mer op hvordan dialog fungerer, en samtale handler om at alle får slippe til. Spesielt overfladiske man haar nårman tilfeldigvis treffer noen på butikken. Da går man ikke i detalj om hvordan det står til med hele familien.. 

Anonymkode: 657ee...001

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Kanskje mangen har hatt lyst bil å seie noko liknande men ikkje har turt. Denna dama turte. Jobb med deg sjølv, gi andre rom. Ver interessert i kva andre har å fortelje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hun står og lytter til en monolog ang TS sine greier (tilsynleatende uten å komme mellom) og hun er frekk som avbryter og sier "hallo, det er ikke slik man har en dialog" liksom? Nope, det er nok TS som bør å i seg selv her og fundere litt mer op hvordan dialog fungerer, en samtale handler om at alle får slippe til. Spesielt overfladiske man haar nårman tilfeldigvis treffer noen på butikken. Da går man ikke i detalj om hvordan det står til med hele familien.. 

Anonymkode: 657ee...001

Jeg personlig hadde ikke kommentert på det viset der selv om....

Så jo jeg syns det er en frekk måte å irettesette noen på....

Hun kunne feks sagt 'Unnskyld, kan jeg bare få avbryte deg litt her?...' Ofte hjelper det å pirke forsiktig i skuldra om en person er veldig oppslukt av det de forteller. 

Så kunne hun sagt 'Jeg har og endel jeg har lyst til å dele med deg.' 

Så kunne hun feks foreslått et annet tidspunkt for samtale, eller sagt at jeg har ikke så god tid akkurat nå til denne samtalen.

Ikke bare avbryte slik hun gjorde...Man kan behandle andre fint, selv om man ikke er enig med hvordan de fører en samtale...

Er alltid to sider av en sak. Så dette ble litt kræsj for begge to. Flykræsj faktisk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Okei, så var det nok eg som prata mest. Men det var hyggelg tone og veldig koseleg å sjå henne att, og ingen andre har nokongong sagt noko slikt til meg! Frekt! Vart heilt paff.

Eg venta heile gårsdagen på ein sms med unnskulding fra ho, men venter fortsatt... Er lei meg og såra no og vil veldig gjerne vite kva de meiner eg skal skrive til ho. Fortelle korleis eg har det?

Anonymkode: d4388...c17

Så du møtte ei du var glad for å se igjen, snakket kun om deg selv (som du kunne gjort fremfor et speil) og så vil du sende henne en melding og fortelle mer om deg selv? Altså??? Det er jo helt utrolig at ingen har gitt deg tilbakemeldinger på dette før?? 

Nu vel.. vi nordmenn begrenser vel heller kontakten enn å gi tilbakemeldinger. Du skal være glad du fikk tilbakemelding på at måten du konverserer på er slitsom. 

Skal du sende henne en melding kan du heller spørre om hun kan utdype hvordan HUN følte det i går, så du lærer noe. Men... du er vel mer opptatt av deg selv. 

Anonymkode: dc34b...bed

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen er min helt. Hun sa akkurat det jeg tenker når jeg kun for inn avkuttet ord i samtalen...øh monologen.

Anonymkode: 1811d...16e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun traff tydeligvis spikeren på hodet.

Normal høflighet når man treffer noen på butikken er høflighetsfraser og kort ord utveksling med mindre begge gjør det tydelig at en ønsker en lengre samtale. Da avtaler en å gå et sted å sette seg ned.

De som ikke forstår såpass enkle ting er slitsomme å møte på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror du må gå litt i deg selv. Vi har en kollega som er slik. For enn stund siden skulle enn kollega som har flyttet tvers over landet komme over og det ble arrangert middag med samtlige av de som jobbet med hun før. Mener vi var type 16 stk. Denne ene satt under hele middagen og fortalte om sitt liv, sin mann og sine unger og framhevet veldig hvor vellykket barna var. Vi prøvde å bryte av ved å stille hun som hadde flyttet spørsmål, men til ingen nytte 2 sec så var showet over på den andre. Etter middag endte det opp med at halve gjengen satt seg ut under varmelampe og noen satt inne og noen dro. Jeg dro, veldig lei meg fordi jeg ikke fikk snakket med min gamle venninne som hadde flyttet og fått oppdatering på hennes liv. Morgenen etter ringte hun som er flyttet og beklager for at hun ikke hadde fått pratet med meg, men hun klarte ikke mer av monologen. Det var ikke derfor hun kom på besøk… så vær så snill. Gå litt i deg selv, tenk. Møtes en på butikken er det lov å ta en rask «med meg går det bra, hva med deg?»

Anonymkode: 7aff9...bcd

Her var dere veldig tafatte! En så stor gjeng på 16 stykker, da er det ikke bare én samtale rundt bordet. Det er helt innafor i en sånn situasjon å begynne en ny samtale selv om én person snakker.

Det er litt frekt om man er få, men dersom man har gitt det litt tid og personen bare fortsetter å snakke, særlig folk man kjenner godt - da er det et ok hint å starte en parallell samtale. Jeg er en skravlekopp selv, og det hender en gang i blant at jeg prater for lenge, og at noen da begynner å prate om noe annet. Da tar jeg det virkelig til meg og gir meg selv en klask på lanken. Men generelt prøver jeg å være oppmerksom på det. Har en venninne i en liten gjeng som derimot kan skravle hele kvelden om hun er i rett humør. Der har vi (uten å ha snakket om det) rett og slett begynt tomannssamtaler «under» hennes monolog - litt kjedelig for de/den andre som blir igjen som tilhører da :) Eller gripe ordet i en pustepause selv om hun åpenbart har tenkt å si mer.

At 15 (!!) personer sitter som tause tilhørere virker ualminnelig tafatt.

Anonymkode: 538fa...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakket ustanselig om deg selv og dine og ble fornærmet over at hun reagerte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Føler med deg, sånt er forferdelig! Har opplevd lignende situasjoner flere ganger jeg også, bl.a nå nylig, hvor vi skulle samles en liten jentegjeng og drikke vin. Jeg hadde gledet meg sånn, både fordi det var et par gode venninner der jeg ikke hadde sett på en stund, og fordi det kom et par stykker jeg såvidt har begynt å bli kjent med, som virker så koselige. Men så ble en venninne av en venninne med, og hun skravlet gjennom hele kvelden om alt mulig som ingen hadde noe med å gjøre. Jeg fikk ikke snakket med hverken venninnene mine eller de nye jeg nettopp har begynt å bli kjent med. Jeg mistet all energi, ble så sliten og matt av all den enveis-skravlinga. Skulle ønske jeg var tøff nok til å si fra, men det er jeg ikke. Jeg sitter der høflig og lytter, og smilet som startet genuint, ble mer og mer høflig påtatt. Var så glad når jeg endelig var hjemme igjen! Hvordan klarer ikke disse skravle-damene å se hva de gjør..?? Det verste er at hun venninnen min sa at denne venninnen hennes (som skravler sånn) hadde lyst å være med oss når vi to har egne vinkvelder også. Jeg elsker de vinkveldene vi har sammen, men skal venninnen begynne å bli med, så kommer jeg til å komme med den ene unnskydningen etter den andre..

Anonymkode: 06d3c...908

Se mitt svar over… Ta ansvar.

Anonymkode: 538fa...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...