Gå til innhold

Juleturnus spørsmål - har leder virkelig rett her ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei takk for alle svar. Men skjønner ikke hvorfor kollegaen min får F3 på kveldsvakta da? Hvorfor får ikke han også F4?! Det er jo tydeligvis ikke en helligdag?? TS

Anonymkode: 44d40...8ec

Du skrev det jo selv, rød dag fra kl 12. Så hele kveldsvakten er rød dag. I motsetning til dagvakt julaften hvor halve vakten er svart. Du kan kanskje få F4 julaften og F3 1.juledag feks? Så får du fri begge dagene. 

Anonymkode: cd871...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber dagvakt på julaften. Fra 07:30-15:15. ønsker meg fri denne dagen. Leder sier jeg ikke får F3 denne dagen siden vi ikke har helligdagstillegg før 12:00. Jeg kunne få F4 istedenfor. Kollegaen min som jobber kveldsvakt fra 14:45-22:30 kan få F3. Stemmer virkelig dette? 

Anonymkode: 44d40...8ec

Ja det stemmer. Hilsen turnusansvarlig sykepleier ☀️

Anonymkode: 0d427...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er heller ikke en rød dag. Men den betales som rød dag fra kl 12. 

Anonymkode: 0d427...c5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det stemmer. Hilsen turnusansvarlig sykepleier ☀️

Anonymkode: 0d427...c5b

Men jeg skjønner ikke hvorfor han kan få F3 på kveldsvakta? Det er jo ikke en helligdag, men han kan få F3 fordi det er en ei vakt med helligdagstillegg hele vakta? TS 

Anonymkode: 44d40...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okei takk for alle svar. Men skjønner ikke hvorfor kollegaen min får F3 på kveldsvakta da? Hvorfor får ikke han også F4?! Det er jo tydeligvis ikke en helligdag?? TS

Anonymkode: 44d40...8ec

Det er veldig stor ulempe for de fleste å jobbe kveld på julekvelden, mens formiddagsjobbing ødelegger fint lite for jula for veldig mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor han kan få F3 på kveldsvakta? Det er jo ikke en helligdag, men han kan få F3 fordi det er en ei vakt med helligdagstillegg hele vakta? TS 

Anonymkode: 44d40...8ec

Jepp, nettopp derfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor han kan få F3 på kveldsvakta? Det er jo ikke en helligdag, men han kan få F3 fordi det er en ei vakt med helligdagstillegg hele vakta? TS 

Anonymkode: 44d40...8ec

«Julaften blir rød først klokka 15 og regnes vanligvis som en del av helligdagsdøgnet til påfølgende dag, altså 1. juledag.»

https://www.fagforbundet.no/a/373419/for-tillitsvalgte/nyhetsbrev/oss-tillitsvalgte---nyhetsbrev/fakta-om-julejobbing-2023/

 

Anonymkode: cd871...c4b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor han kan få F3 på kveldsvakta? Det er jo ikke en helligdag, men han kan få F3 fordi det er en ei vakt med helligdagstillegg hele vakta? TS 

Anonymkode: 44d40...8ec

Nei hos oss hadde han ikke fått det. Julaften er ikke en rød dag i turnussammenheng og heller ikke en søndag i år, dermed kan han ikke egentlig få F3 dag (kveld). 

Anonymkode: 0d427...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Okei takk for alle svar. Men skjønner ikke hvorfor kollegaen min får F3 på kveldsvakta da? Hvorfor får ikke han også F4?! Det er jo tydeligvis ikke en helligdag?? TS

Anonymkode: 44d40...8ec

Der gjør sjefen din feil. 

Anonymkode: f45c7...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helligdagen starter klokken 12.00. Jeg ville avspasert frem til 12.00 og fått f3 etter 12.00 hvis jeg var der. 

Anonymkode: 10056...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor han kan få F3 på kveldsvakta? Det er jo ikke en helligdag, men han kan få F3 fordi det er en ei vakt med helligdagstillegg hele vakta? TS 

Anonymkode: 44d40...8ec

Sjefen din gjør nok feil i.f.t. kollegaen din, men vil du virkelig være så smålig overfor kollegaen din at du vil si fra om det? Det gagner jo ikke din sak uansett. Hvis du tenker å klage på urettferdig behandling og vise til at kollegaen din får urettmessig F3 dag håper jeg du forstår at dette får konsekvenser for deg. Det har ingenting å si for deg og en annen gang er situasjonen motsatt. Hva ville du sagt hvis det var du som egentlig fikk fri julaften kvelden, men så inndras det fordi noen andre ble sinte fordi de ikke fikk tilsvarende kompensasjon for en dagvakt? Lurt å tenke seg om to ganger her altså 😉 

Anonymkode: d6f37...64d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helligdagen starter klokken 12.00. Jeg ville avspasert frem til 12.00 og fått f3 etter 12.00 hvis jeg var der. 

Anonymkode: 10056...e77

Men jobber hun feks på sykehus så kan man ikke bare avspasere.

Anonymkode: 54947...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men jobber hun feks på sykehus så kan man ikke bare avspasere.

Anonymkode: 54947...bfc

De fleste kan avspasere julaften hos oss om de vil. Trenger bare to på vakt etter kl 12. Sykehus.

Anonymkode: 764b0...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste kan avspasere julaften hos oss om de vil. Trenger bare to på vakt etter kl 12. Sykehus.

Anonymkode: 764b0...544

Nå er ikke alle avd og sykehus lik....

Anonymkode: 54947...bfc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 14.04):

Okei takk for alle svar. Men skjønner ikke hvorfor kollegaen min får F3 på kveldsvakta da? Hvorfor får ikke han også F4?! Det er jo tydeligvis ikke en helligdag?? TS

Anonymkode: 44d40...8ec

Det er helligdag fra kl 15 og utover.

Anonymkode: 96074...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 18.58):

Julaften er heller ikke en rød dag. Men den betales som rød dag fra kl 12. 

Anonymkode: 0d427...c5b

Hvis man har det i tariffordningen ja. Har man ikke det er det fra kl 15.

Anonymkode: 96074...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helligdag fra kl 15 og utover.

Anonymkode: 96074...91b

Nei. Det er helligdagsbetaling, men ikke helligdag. Dermed sksl man ikke ha F3-dag. Derimot kan man bruke F4 og F5.

Anonymkode: f45c7...70d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 11.59):

Dagtid julaften er vanlig hverdag. Rart å pushe for helt fri når du allerede har fri julekvelden. De som jobber i butikk må jobbe helt til kl. 16. 

Anonymkode: ee9ae...6bc

 

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 12.01):

ja, men de har25. og 26. - det er ikke gitt når man jobber turnus.

Anonymkode: 5807e...477

(Så lenge butikken ikke har søndagsåpent, da har de kun 25. Der jeg jobbet mens jeg studerte er det kun to dager i året butikken er helt stengt: 25. desember og 17. mai. 😜

Men dette er jo noe av det man "godtar" når man velger å jobbe turnus i helsetjenesten - helligdager og andre "felles fridager" er ikke fridager.

Ellers som de andre skriver, helligdag-aftener er bare hellige i arbeidsmiljøloven etter 15, og ikke før så sent som 18 på nyttårsaften. 

Anonymkode: 33c76...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 11.59):

Dagtid julaften er vanlig hverdag. Rart å pushe for helt fri når du allerede har fri julekvelden. De som jobber i butikk må jobbe helt til kl. 16. 

Anonymkode: ee9ae...6bc

Har det slått deg at enkelte må reise til familie foreksempel? Surt å jobbe til 15.00 dersom du har 3-4 timer kjøring. Og ellers kan reise kvelden før om du får fri

Anonymkode: 446fd...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 12.24):

Hos oss er den rød etter 12:00 i henhold til tariffavtale. TS

Anonymkode: 44d40...8ec

Nei, det er ikke en rød dag fra klokken 12.00, du har bare krav på 133 % fra 12.00, det er det som fremkommer av tariff. De ulike tariffavtalene definerer ikke hva som er rød dag (helligdag) i dette landet, bare hva du har krav på.

Anonymkode: 4e26c...1fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...