Ulovlig verdi Skrevet 19. oktober #381 Del Skrevet 19. oktober Bigote skrev (13 minutter siden): Det er ikke slik at det kun er FN det konspireres mot.. Om det kommer frem meninger som er kritiske til Israels metoder i konflikten og om man utaler seg om hendelsesforløpet som ikke er i favør Israel blir man omtalt som antisemitt, pro-pal'er eller Hamas-støtter... Nettopp. En del ser faktisk ut til å kun tro på det som kommer direkte fra Israel/IDF. Beskrivelser som kommer direkte fra Gaza, av f.eks. palestinske journalister, trekkes konsekvent i tvil og mistenkeliggjøres (typisk ved at de skal stå i ledtog med Hamas). Det er jo en smule ironisk, sida det er Israel som står for sensuren og nekter journalister å komme inn i Gaza, med mindre de er selektert av dem, er embedded med IDF og Israel etterpå kan redigere. Det som skaper størst reaksjoner er som regel at noen fra Vesten blir drept, som da Israel angrep flere nødhjelpsbiler med internasjonale hjelpearbeidere. Eller hvis beskrivelsene kommer fra vestlige leger som har vært der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober #382 Del Skrevet 19. oktober Ulovlig verdi skrev (1 minutt siden): Nettopp. En del ser faktisk ut til å kun tro på det som kommer direkte fra Israel/IDF. Beskrivelser som kommer direkte fra Gaza, av f.eks. palestinske journalister, trekkes konsekvent i tvil og mistenkeliggjøres (typisk ved at de skal stå i ledtog med Hamas). Det er jo en smule ironisk, sida det er Israel som står for sensuren og nekter journalister å komme inn i Gaza, med mindre de er selektert av dem, er embedded med IDF og Israel etterpå kan redigere. Det som skaper størst reaksjoner er som regel at noen fra Vesten blir drept, som da Israel angrep flere nødhjelpsbiler med internasjonale hjelpearbeidere. Eller hvis beskrivelsene kommer fra vestlige leger som har vært der. Ganske mange her som nekter for at FN har blitt angrepet, selv når jeg viste til kilder hvor bilene markert FN hadde blitt skutt på med tanks og handvåpen, eller nekter for at palestinere blir voldtatt, henrettet på kloss hold etc. Det er som om IDF ikke kan begå krigsforbrytelser fordi Hamas startet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 19. oktober #383 Del Skrevet 19. oktober TomKrus skrev (1 time siden): Hele greien med UNIFIL har utspilt sin rolle for 25 år siden, de har i praksis ikke noen funksjon i noe som helst lengre. De er bare der på gammel vane og kan ikke forhindre noe som helst. En ting er at de kanskje ikke har mandat til å gjøre noe, men burde de ikke i det minste… ha sagt ifra/rapportert om disse tunnelåpningene? Har sett en som lå kun et steinkast fra et UNIFIL-utkikkstårn. Kanskje de har rapportert dette videre til… noen. Vet ikke. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 19. oktober #384 Del Skrevet 19. oktober (endret) Bigote skrev (2 timer siden): FN er ikke en media kanal og hva som skjer bak lukkede dører i FN er umulig for meg (og deg) å utale deg om. Jeg orker ikke å ha Jesse Ventura-typ diskusjoner med deg på dette, og jeg håper at ikke denne diskusjonen blir en arena for konspirasjon-teorier basert på så ekstremt lite håndfast som dette her... At folk sitter å konspirerer på internett er for øvrig ikke en ny ting, men hjelpes så slitsomt det er å forholde seg til.. Så jeg kan ikke ha en mening om FN, rett og slett for det er umulig å vite hva de driver med på bakrommet? Unnskyld meg, men hvis de har som agenda å skape fred, og det nå er krig uten like…!? Hizbollah har ikke gjort annet enn å provosere til krig.. Først er det da feil å krige mot de som angriper (eller… det er ikke lov å vinne kanskje?), så er det heller ikke lov å sette spørsmålstegn ved FN, som hvertfall ikke jeg har hørt gå ut noe særlig mot Hizbollah .. jeg mener, de er jo rett der? Er de ikke? Og at deres egne folk er med på å slakte jøder.. det skal heller ikke nevnes? Men, med alle resolusjonene mot Israel gang på gang på gang skal vi ta seriøst? Når de selv har sett hvordan Hizbollah holder på, og Hamas grave tunell etter tunell. Seriøst, de er en stor vits! Trenger ikke konspirere for å forstå det.. Endret 19. oktober av OconMissy 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulovlig verdi Skrevet 19. oktober #385 Del Skrevet 19. oktober OconMissy skrev (44 minutter siden): Seriøst, de er en stor vits! Trenger ikke konspirere for å forstå det.. Fins det noen land, menneskerettighetsorganisasjoner eller humanitære organisasjoner du har tillit til bortsett fra Israel og IDF? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 19. oktober #386 Del Skrevet 19. oktober (endret) OconMissy skrev (47 minutter siden): Så jeg kan ikke ha en mening om FN, rett og slett for det er umulig å vite hva de driver med på bakrommet? Unnskyld meg, men hvis de har som agenda å skape fred, og det nå er krig uten like…!? Hizbollah har ikke gjort annet enn å provosere til krig.. Først er det da feil å krige mot de som angriper (eller… det er ikke lov å vinne kanskje?), så er det heller ikke lov å sette spørsmålstegn ved FN, som hvertfall ikke jeg har hørt gå ut noe særlig mot Hizbollah .. jeg mener, de er jo rett der? Er de ikke? Og at deres egne folk er med på å slakte jøder.. det skal heller ikke nevnes? Men, med alle resolusjonene mot Israel gang på gang på gang skal vi ta seriøst? Når de selv har sett hvordan Hizbollah holder på, og Hamas grave tunell etter tunell. Seriøst, de er en stor vits! Trenger ikke konspirere for å forstå det.. Du får verve deg inn i FN om du krever å høre ting fra dem internt... Det er bedre enn å starte konspirasjonsteorier i mot dem fordi du forventer de skal være en plattform som sitter med talsmenn som sier det du vil høre... Dette blir bare mer dumt for hvert svar som kommer. Endret 19. oktober av Bigote 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. oktober #387 Del Skrevet 19. oktober Svava skrev (På 16.10.2024 den 20.22): Iranske agenter har klart å rekruttere et par israelere. Dette er nå tredje israeleren i løpet av kort tid som har blitt arrestert for planlegging av drap på vegne av Iran. Interessant nok har Iran også betalt for å få "Netanyahu=Hitler" tagget på ulike lokasjoner. https://www.timesofisrael.com/israeli-arrested-for-plot-to-kill-local-scientist-in-exchange-for-100k-from-iran/ Vladimir Verhovsky? Enda en russer? Katten.2.0 skrev (På 18.10.2024 den 15.34): Jeg lurer på hvordan Israel ser for seg å oppnå sine strategiske mål. Det er jo betenkelig at de ikke har fått det til på ett år med relativt hard krigføring. Slik jeg har forstått deres strategiske mål, så er det i essensen to: 1. Frigi gislene. 2. Fjerne trusselen fra framtidige terrorangrep. Det er jo ingen tvil om at Israel taktisk vinner tilnærmet alt de begir seg ut på, og sannsynligvis også ville gjort det i åpen krig mot de konvensjonelle militærene rundt seg (interessant analyse om hvorfor de arabiske hærene har en tendens til å tape krigene). Men om de ikke oppnår de strategiske målene så har ikke taktiske seire noe å si - deres verdi er i det minste kraftig redusert. Det er fortsatt 97(?) gisler i Hamas makt, og min tolkning av krigen er at den har legitimert Hamas og Hizbollahs eksistens blant Israels fiender samt Irans finansiering. (Misforstå meg rett, jeg mener den er legitimert blant de som føler seg truet av Israel, urettferdig behandlet og ser på Israel som fiende.) Så vi kan jo risikere at all denne lidelsen har vært for "ingenting" av strategisk verdi, noe som er bekymringsverdig. Hvordan så de allierte for seg å oppnå sine strategiske mål? De måtte fortsette å drepe tyskere til nazi-Tyskland var fullstendig beseiret. Hva annet skulle de gjøre? Så når du spør hva Israel ser for seg... hvorfor skulle de se for seg noe annet enn de allierte under andre verdenskrig? TomKrus skrev (På 19.10.2024 den 19.17): La meg komme med et tips ! Om Trump vinner valget vil Israel radbrekke Iran med USA sin hjelp, vi snakker ikke om noen invasjon av Iran, det blir massive bombetokt mot Iran og deres infrastruktur til det hele kollapser helt. Mot atomvåpen programmet, men langt videre en det. Olje og all viktig infrastruktur uten å ramme sivile mål mye. Samtidig som Rødehavet blir massivt beskyttet av luftstøtte og hutiene i Yemen vil bli utradert. Noe som skulle vært gjort for lenge siden, og som også Kina ville støttet angående stabil handel og transport i dette området. Trump vil være en katastrofe for verden. Han sa jo han ville fjerne sanksjonene på blant annet Iran og Russland. Så jeg vet ikke om man kan stole på noe han sier om Iran. Men jeg blir mer og mer overbevist om at prestestyret i Iran må uskadeliggjøres, og at det vil hjelpe ikke bare Ukraina, men resten av verden, fordi ondskapen akse svekkes kraftig. Det vil gå ut over RuZZland. Katten.2.0 skrev (På 19.10.2024 den 19.48): Neeeesten så slike massive bombekampanjer er forsøkt før. Skjønner ikke hvorfor du tror det skal være så enkelt når USA ikke klarte det på tyve år i Afghanistan. Men... eh... USA klarte det jo. De vant krigen. De tok kontrollen. Problemet er at de tapte freden. Men i Iran så hater befolkningen prestestyret. Hvis prestestyret bombes i småbiter så vil befolkningen sannsynligvis reise seg. Ulovlig verdi skrev (På 19.10.2024 den 20.31): Beskrivelser som kommer direkte fra Gaza, av f.eks. palestinske journalister, trekkes konsekvent i tvil og mistenkeliggjøres (typisk ved at de skal stå i ledtog med Hamas). Det er jo en smule ironisk, sida det er Israel som står for sensuren og nekter journalister å komme inn i Gaza, med mindre de er selektert av dem, er embedded med IDF og Israel etterpå kan redigere. Problemene er: 1. Mange "journalister" i Gaza er terrorister som støtter og hjelper Hamas. 2. Legitime journalister vil være i livsfare i krigsområder, så det er ikke rart Israel ikke ønsker at legitime journalister skal utsette seg for unødig livsfare. Når de blir drept så er det alltid Israel som får skylden. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 19. oktober #388 Del Skrevet 19. oktober (endret) jabx skrev (7 minutter siden): Men... eh... USA klarte det jo. De vant krigen. De tok kontrollen. Problemet er at de tapte freden. Men i Iran så hater befolkningen prestestyret. Hvis prestestyret bombes i småbiter så vil befolkningen sannsynligvis reise seg. Det kommer garantert til å skje. Styret i Iran har jo måttet leie inn folk for å protestere mot Israel 😝 Endret 19. oktober av Bacteria 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 19. oktober #389 Del Skrevet 19. oktober (endret) jabx skrev (7 minutter siden): 1. Mange "journalister" i Gaza er terrorister som støtter og hjelper Hamas Understrek med kilder hvor mange i forhold til antall av eksisterende journalister som er terrorister så blir det lettere å ta slike påstander seriøst... Endret 19. oktober av Bigote 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. oktober #390 Del Skrevet 19. oktober https://honestreporting.com/new-york-times-guest-essay-shredded-online-after-claiming-idf-targets-gazan-children/ Palliwood strikes again. Den å så tillitvekkende artikkelen til New York Times er etter all sannsynlighet ikke til å stole på likevel. Pinlig hvordan forfatteren rett ut lyver, og det på noe som er så lett å gjennomskue. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. oktober #391 Del Skrevet 19. oktober Journalister i Gaza. (De bruker eksterne kilder): https://jewishinsider.com/2024/05/journalists-death-toll-gaza-war-israel-hamas-palestinian-islamic-jihad/ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 19. oktober #392 Del Skrevet 19. oktober (endret) Bigote skrev (22 minutter siden): Understrek med kilder hvor mange i forhold til antall av eksisterende journalister som er terrorister så blir det lettere å ta slike påstander seriøst... Det vet du like godt som meg at det ikke kan finnes kilder på. Det vi vet, er at det ikke foregår uavhengig journalistikk på Gaza. Rett og slett fordi det er for farlig. Skriver du kritikk av Hamas blir du «eliminert». Det er ikke et demokrati. Det er terrorregime. På Gaza må du vel nærmest være forhåndsgodkjent av Hamas for å tømme søppel. Hvertfall må du være godkjent for å drive journalistikk. Vær så snill å ikke be om kilder på ting som er allment kjent. Alle vet hvordan diktaturer fungerer. Jeg må legge meg nå, men tror du lett kan finne kilder som underbygger det her. Endret 19. oktober av Bacteria Ser at noen har funnet en kilde. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 19. oktober #393 Del Skrevet 19. oktober Hamas-lederen er drept. Fortsatt holder Israel på med sine bestialske angrep både på sivile og Fn-soldater.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulovlig verdi Skrevet 19. oktober #394 Del Skrevet 19. oktober jabx skrev (1 time siden): Hvordan så de allierte for seg å oppnå sine strategiske mål? De måtte fortsette å drepe tyskere til nazi-Tyskland var fullstendig beseiret. Hva annet skulle de gjøre? Så når du spør hva Israel ser for seg... hvorfor skulle de se for seg noe annet enn de allierte under andre verdenskrig? Du virker veldig opptatt av andre verdenskrig, men har kanskje litt å gå på når det gjeler sammenligninger. Hvem er det som har drept over 42.000 direkte (langt flere gjennom sult og blokade av mat, medisiner og vann), flertallet kvinner og barn? Hva minner det mest om, de allierte eller tyskerne? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulovlig verdi Skrevet 19. oktober #395 Del Skrevet 19. oktober Julebrunost skrev (43 minutter siden): https://honestreporting.com/new-york-times-guest-essay-shredded-online-after-claiming-idf-targets-gazan-children/ Palliwood strikes again. Den å så tillitvekkende artikkelen til New York Times er etter all sannsynlighet ikke til å stole på likevel. Pinlig hvordan forfatteren rett ut lyver, og det på noe som er så lett å gjennomskue. "Honest Reporting" beskrives av The American Journalism Review som en pro-israelsk pressgruppe. Jeg vet med hånda på hjertet ikke om du henviser til disse kildene for å bevisst forlede, eller om du faktisk tror på det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober #396 Del Skrevet 19. oktober Ulovlig verdi skrev (1 minutt siden): "Honest Reporting" beskrives av The American Journalism Review som en pro-israelsk pressgruppe. Jeg vet med hånda på hjertet ikke om du henviser til disse kildene for å bevisst forlede, eller om du faktisk tror på det selv. Det er jo imponerende når man velger å stole på lobbyister og twitter-poster heller enn NYT. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. oktober #397 Del Skrevet 19. oktober «Journalister» i Gaza: https://www.idf.il/en/mini-sites/palestinian-terrorism/how-hamas-and-islamic-jihad-use-journalism-as-a-cover-for-terrorism/ Vi så jo alle Reuters-journalistene som deltok 7. oktober. Genialt å blande disse rollene, så blir det ramaskrik i Vesten når Hamaser blir tatt ut. Vinn-vinn for Hamas. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. oktober #398 Del Skrevet 19. oktober Katten.2.0 skrev (7 minutter siden): Det er jo imponerende når man velger å stole på lobbyister og twitter-poster heller enn NYT. NYT gjengav enn palestiners artikkel, og faktasjekket ikke. Dere tror på det? Da er det ingenting i veien for å bruke de kildene jeg legger ved. Artikkelforfatter lyver om at Hamas ikke bruker sivile som skjold, mens Sinwar og andre ledere har sagt rett ut at det gjør de. Skikkelig faktatekst dette. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulovlig verdi Skrevet 19. oktober #399 Del Skrevet 19. oktober Julebrunost skrev (9 minutter siden): https://www.idf.il/en/mini-sites/palestinian-terrorism/how-hamas-and-islamic-jihad-use-journalism-as-a-cover-for-terrorism/ Vi så jo alle Reuters-journalistene som deltok 7. oktober. Genialt å blande disse rollene, så blir det ramaskrik i Vesten når Hamaser blir tatt ut. Vinn-vinn for Hamas. Og der kom selveste IDF som kilde... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. oktober #400 Del Skrevet 19. oktober Ulovlig verdi skrev (1 minutt siden): Og der kom selveste IDF som kilde... Jepp, dere bruker radikaliserte islamister, så da får det være greit. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå