Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (17 minutter siden):

Yeah right. 
Hvilke nasjonaliteter er det nå som utgjør UNIFIL i Libanon?

For å være ærlig ble jeg overrasket over å høre at det fortsatt er FN-styrker i Libanon. Vært veldig stille rundt dette. 

https://www.washingtonpost.com/world/2024/10/13/isarel-military-lebanon-south-hezbollah-war/

FN, UNIFIL og UNRWA og alt annet under FN er en stor vits. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UNRWA endret nylig profilbildet på X til logoen sin med en sort stripe. Lurer på hvem de sørger over🤔

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (18 timer siden):

UNRWA endret nylig profilbildet på X til logoen sin med en sort stripe. Lurer på hvem de sørger over🤔

Seriøst? Er ikke UNRWA en organisasjon underlagt FN, eller tar jeg feil her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (20 timer siden):

Apropos under jorda; det viser seg at Hizbollah har bygget tunneler og lagret våpner 100m fra UNIFIL. UNIFIL på sin side sier de ikke har utstyr til å oppdage slik aktivitet, og at de så klart hadde sagt fra om de visste🤣 

Det er så dumt og så sykt som det høres ut som.

Og likevel, absolutt «ingen» ser eller forstår dette.

VI har sagt dette helt siden starten, But who cares?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (20 timer siden):

For å være ærlig ble jeg overrasket over å høre at det fortsatt er FN-styrker i Libanon. Vært veldig stille rundt dette. 

FN styrkene er fredsbevarende mellom Israel og Hizbollah for å forhindre krig i Libanon. Det er ikke slik at spenningen rundt disse ikke har eksistert siden 80-90-tallet..

Jeg tror egentlig du har misforstått funksjonen til FN.

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 minutt siden):

FN styrkene er fredsbevarende mellom Israel og Hizbollah for å forhindre krig i Libanon. Det er ikke slik at spenningen rundt disse ikke har eksistert siden 80-90-tallet..

Virkelig? Hva med alle missilene skutt fra Lebanon til Israel siste året da? Har de forsøkt å stoppe det? Har ikke hørt så mye om det…

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OconMissy skrev (Akkurat nå):

Virkelig? Hva med alle missilene skutt fra Lebanon til Israel siste året da? Har de forsøkt å stoppe det? Har ikke hørt så mye om det…

Hizbollah er ikke medlem av FN.. Har du egentlig noen beviser på at de ikke har  forsøkt å stoppe det eller gjetter du i blinde?

Jeg sier kun hva den generelle funksjonen til FN er her og her virker det som om du kun gjør deg vanskelig..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 minutt siden):

Hizbollah er ikke medlem av FN.. Har du egentlig noen beviser på at de ikke har  forsøkt å stoppe det eller gjetter du i blinde?

Jeg sier kun hva den generelle funksjonen til FN er her og her virker det som om du kun gjør deg vanskelig..

Og jeg forklarer deg at ENTEN har de ikke gjort stort for å stoppe det, ELLER så har de forsøkt og totalt mislykkes, samt at den venstrevridde massemedia ikke har publisert nok om dette OVERHODET. I så fall er jo FN helt malplassert og uten funksjon i området. Bare noe tull og vas (om ikke på lag med diverse terrororganisasjoner som begynner på H).

Hva tror du?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 26.9.2024 den 10.34):

•Hamas, med flere i Gaza
•Hezbollah fra Lebanon
•Houthiene i Jemen 
•Hezbollah og andre Shia militser i Syria
•Hezbollah og andre Shia militser i Irak
•Hamas, med flere i Vestbredden.
•Iran, en regional stormakt, som finansierer alle disse samt kriger selv.

Tenkte å lage en mer generell tråd, om hele situasjonen, da det ikke bare er Gaza, det har det vel forsåvidt ikke vært heller. 

Jeg håper Israel vinner på alle fronter.
At Iran og Houthiene og de andre Shia militsene i Irak og Syria slutter å angripe Israel. Selvsagt inkluderer det også Hezbollah i Lebanon, men håper dette fremmedelementet i landet det ikke bare blir fjernet fra den israelske grensen, men bort fra landet, da de virkelig har gjort livet ulevelig der for resten. 

Selvsagt må de ekstreme jihadistene innen for de israelske territorialgrenser slutte med vold, og heller søke et samarbeid innenfor Israels rammer utover det som eksisterer i dag. 

Dette blir litt feil, ja de har Hamas i Gaza, men de er ekstremt hardt rammet og et isolert lite område. Her har Israel full kontroll nå. Hiz i Libanon er en større trussel men som de også har rammet hardt. Iran er en annen trussel som de fort får med seg USA på å løse om Trump vinner valget. Da er dette ikke en så stor trussel lengre. Vi snakker om to fronter her. Hiz i Libanon og Iran. To seriøse fronter, og det var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 minutt siden):

Og jeg forklarer deg at ENTEN har de ikke gjort stort for å stoppe det, ELLER så har de forsøkt og totalt mislykkes, samt at den venstrevridde massemedia ikke har publisert nok om dette OVERHODET. I så fall er jo FN helt malplassert og uten funksjon i området. Bare noe tull og vas (om ikke på lag med diverse terrororganisasjoner som begynner på H).

Hva tror du?

De er enten evneveike, eller mangler motovasjon for å forhindre. 

I tunnelene er der tilsvarende utstyr som i tunnelene som ble brukt 7. oktober, og mye tyder på at det var planlagt et «7. oktober» fra Libanon og inn i Nord-Israel… Takk og lov rakk ikke de å gjennomføre. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (17 minutter siden):

Jeg tror egentlig du har misforstått funksjonen til FN.

Hele greien med UNIFIL har utspilt sin rolle for 25 år siden, de har i praksis ikke noen funksjon i noe som helst lengre. De er bare der på gammel vane og kan ikke forhindre noe som helst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg komme med et tips ! Om Trump vinner valget vil Israel radbrekke Iran med USA sin hjelp, vi snakker ikke om noen invasjon av Iran, det blir massive bombetokt mot Iran og deres infrastruktur til det hele kollapser helt. Mot atomvåpen programmet, men langt videre en det. Olje og all viktig infrastruktur uten å ramme sivile mål mye. Samtidig som Rødehavet blir massivt beskyttet av luftstøtte og hutiene i Yemen vil bli utradert. Noe som skulle vært gjort for lenge siden, og som også Kina ville støttet angående stabil handel og transport i dette området. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (9 minutter siden):

Hva tror du?

Hjelpes..

Det virker som om du tror at FN er en militant gruppe... FN fungerer som et diplomatisk organ og går ikke inn med våpen og styrker for å bistå Israel i en krig.. Det samme gjelder motsatt..

Jeg kjenner flere som har tjent under FN i Libanon som har gitt et bildet på hva arbeidet innebærer.. Du virker som du kun trekker egne konklusjoner på hva FN er, konspirerer og  kommer med meninger om hvordan DU mener de burde operere..

Hvorfor tror du ikke FN har stoppet Israel fra å torturere, tisse på og stikke pinner opp i analen på palestinske sivile på VB? Å mekle mellom to sider der ingen er interessert i diplomati for å skåne sivile er en håpløs oppgave, men å ha FN i sitt arbeid for fred er fremdeles viktig..

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (1 minutt siden):

La meg komme med et tips ! Om Trump vinner valget vil Israel radbrekke Iran med USA sin hjelp, vi snakker ikke om noen invasjon av Iran, det blir massive bombetokt mot Iran og deres infrastruktur til det hele kollapser helt. Mot atomvåpen programmet, men langt videre en det. Olje og all viktig infrastruktur uten å ramme sivile mål mye. Samtidig som Rødehavet blir massivt beskyttet av luftstøtte og hutiene i Yemen vil bli utradert. Noe som skulle vært gjort for lenge siden, og som også Kina ville støttet angående stabil handel og transport i dette området. 

Iran er noe helt annet enn området rundt Israel. Israel og områdene rundt er høvelig flatt, noe som blant annet understrekes av den taktiske verdien til Golanhøyden.

Iran er full av fjell og åser, mer lignende Afghanistan i terreng. Jeg er spent på hvordan USA og Israel skal kunne kjøre over Iran og at et massivt bombetokt skal kunne slå ut alt. Det man glemmer er at USA's (og Israels) fiender i Midtøsten har lært seg fryktelig mye om asymmetrisk krigføring. Det er fryktelig naivt å tro at krig i dette området er en enkel løsning.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (6 minutter siden):

Hjelpes..

Det virker som om du tror at FN er en militant gruppe... FN fungerer som et diplomatisk organ og går ikke inn med våpen og styrker for å bistå Israel i en krig.. Det samme gjelder motsatt..

Jeg kjenner flere som har tjent under FN i Libanon som har gitt et bildet på hva arbeidet innebærer.. Du virker som du kun trekker egne konklusjoner på hva FN er, konspirerer og  kommer med meninger om hvordan DU mener de burde operere..

Hvorfor tror du ikke FN har stoppet Israel fra å torturere, tisse på og stikke pinner opp i analen på palestinske sivile på VB? Å mekle mellom to sider der ingen er interessert i diplomati for å skåne sivile er en håpløs oppgave, men å ha FN i sitt arbeid for fred er fremdeles viktig..

Hvis FN ikke kan sette lys på, eller forhindre noe som helst i denne konflikten kan de likegjerne forsvinne helt. Spesielt siden man vet mange i UNWRA var en del av Hamas og hjalp til under 7.10. Hvordan kan noen stole på dem etter det? Jeg har ikke hørt så mye om at Hizbollah må slutte å sende missiler mot Israel i løpet av dette året. Det er jo spesielt med tanke på at Israel har hatt nok å tenke på i Gaza stripen - spesielt hvis de skal utføre dette på den mest humane måten med så lite sivile dødsfall som mulig.. 

Kanskje jeg bare ikke følger med?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (4 minutter siden):

Hvis FN ikke kan sette lys på, eller forhindre noe som helst i denne konflikten kan de likegjerne forsvinne helt. Spesielt siden man vet mange i UNWRA var en del av Hamas og hjalp til under 7.10. Hvordan kan noen stole på dem etter det? Jeg har ikke hørt så mye om at Hizbollah må slutte å sende missiler mot Israel i løpet av dette året. Det er jo spesielt med tanke på at Israel har hatt nok å tenke på i Gaza stripen - spesielt hvis de skal utføre dette på den mest humane måten med så lite sivile dødsfall som mulig.. 

Kanskje jeg bare ikke følger med?

FN er ikke en media kanal og hva som skjer bak lukkede dører i FN er umulig for meg (og deg) å utale deg om.

Jeg orker ikke å ha Jesse Ventura-typ diskusjoner med deg på dette, og jeg håper at ikke denne diskusjonen blir en arena for konspirasjon-teorier basert på så ekstremt lite håndfast som dette her... 

At folk sitter å konspirerer på internett er for øvrig ikke en ny ting, men hjelpes så slitsomt det er å forholde seg til..

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bigote skrev (11 minutter siden):

FN er ikke en media kanal og hva som skjer bak lukkede dører i FN er umulig for meg (og deg) å utale deg om.

Jeg orker ikke å ha Jesse Ventura-typ diskusjoner med deg på dette, og jeg håper at ikke denne diskusjonen blir en arena for konspirasjon-teorier basert på så ekstremt lite håndfast som dette her... 

At folk sitter å konspirerer på internett er for øvrig ikke en ny ting, men hjelpes så slitsomt det er å forholde seg til..

Visste du ikke at FN og vestlige (venstrevridde) medier samarbeider om å ødelegge Israel?

Er så ironisk hvordan konspirasjonsgreiene rundt FN, mediene etc. minner veldig om konspirasjonen om at jødene skal kontrollere store aspekter av samfunnet (som er antisemittistisk å mene).

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (21 minutter siden):

Iran er noe helt annet enn området rundt Israel. Israel og områdene rundt er høvelig flatt, noe som blant annet understrekes av den taktiske verdien til Golanhøyden.

Iran er full av fjell og åser, mer lignende Afghanistan i terreng. Jeg er spent på hvordan USA og Israel skal kunne kjøre over Iran og at et massivt bombetokt skal kunne slå ut alt. Det man glemmer er at USA's (og Israels) fiender i Midtøsten har lært seg fryktelig mye om asymmetrisk krigføring. Det er fryktelig naivt å tro at krig i dette området er en enkel løsning.

Hør her det vil aldri bli snakk om invasjon med soldater på bakken, i så fall bare spesialsstyrker som peker ut mål eller gjennomfører spesifikke spisse angrep. Raskt inn og raskt ut og alt det der.  Enkel løsning er det ikke, det hele handle da om massive angrep mot Iransk infrastruktur som over tid vil redusere deres mulighet til å holde kontrollen i eget land, og enda viktigere angripe mål i andre land. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (Akkurat nå):

Hør her det vil aldri bli snakk om invasjon med soldater på bakken, i så fall bare spesialsstyrker som peker ut mål eller gjennomfører spesifikke spisse angrep. Raskt inn og raskt ut og alt det der.  Enkel løsning er det ikke, det hele handle da om massive angrep mot Iransk infrastruktur som over tid vil redusere deres mulighet til å holde kontrollen i eget land, og enda viktigere angripe mål i andre land. 

Neeeesten så slike massive bombekampanjer er forsøkt før. Skjønner ikke hvorfor du tror det skal være så enkelt når USA ikke klarte det på tyve år i Afghanistan.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (15 minutter siden):

Visste du ikke at FN og vestlige (venstrevridde) medier samarbeider om å ødelegge Israel?

Er så ironisk hvordan konspirasjonsgreiene rundt FN, mediene etc. minner veldig om konspirasjonen om at jødene skal kontrollere store aspekter av samfunnet (som er antisemittistisk å mene).

Jeg vet..

Det er ikke slik at det kun er FN det konspireres mot.. Om det kommer frem meninger som er kritiske til Israels metoder i konflikten og om man utaler seg om hendelsesforløpet som ikke er i favør Israel blir man omtalt som antisemitt, pro-pal'er eller Hamas-støtter...

Det eksisterer for mange faktorer i konflikten til at det kun er to perspektiver å forholde seg til når man skal gjøre seg opp en mening..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...