Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Julebrunost skrev (1 time siden):

Rundt 30 land i FN anerkjenner ikke Israel som suveren stat. Langt flere er svært kritiske til alt de foretar seg. Antall resolusjoner gitt til Israel mens diktatur ikke har fått en eneste én sier mye. I tillegg har skoler drevet av FNs UNRWA inntil nylig hatt Hamas-leder som rektor, og flere UNRWA deltok i terrorangrepet 7. oktober osv osv.  Så å komme med at FN er nøytral er forsiktig sagt naivt. 

Så 30 land av 193 er et flertall i ditt hode? Stiller meg litt kritisk til metamatematikken her som for øvrig burde være enkel for de fleste..

Julebrunost skrev (21 timer siden):

Et flertall i UN vil ha Israel bort, så hadde ikke stusset om de gjorde det. 

Selvfølgelig er FN kritiske til mye av det Israel foretar seg når de bryter lover og konvensjoner for sport og når FN hovesakelig fronter fred... Urettferdighets argumentet som blir brukt mot FN vil aldri kunne forsvare det Israel har gjort opp gjennom konflikten... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bigote skrev (2 timer siden):

Så 30 land av 193 er et flertall i ditt hode? Stiller meg litt kritisk til metamatematikken her som for øvrig burde være enkel for de fleste..

Selvfølgelig er FN kritiske til mye av det Israel foretar seg når de bryter lover og konvensjoner for sport og når FN hovesakelig fronter fred... Urettferdighets argumentet som blir brukt mot FN vil aldri kunne forsvare det Israel har gjort opp gjennom konflikten... 

Flertallet som vi ha Israel bort-påstanden min er basert på resolusjoner gitt av et flertall og igjen og igjen, mens stater med store brudd på menneskerettigheter har fått null. Det er ikke snakk om noe «urettferdig», så det kan du ikke bruke for å ro deg vekk fra det jeg påpeker. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (2 timer siden):

Det ironiske her, og som viser at FN er en tullete organisasjon, uten fokus på nenneskerettigheter, er tidspunktene for disse resolusjonene. Tror du alle kom etter 2023?  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.statista.com/statistics/1256220/highest-human-rights-and-rule-of-law-index-by-country/

Nei. Israel er ikke engang på denne lista over land med flest brudd på menneskerettigheter. Likevel har de fått flest saker mot seg. Det hele henger ikke på greip. Var det noe tyngde i UN hadde også land som begår gjentatte overgrep mot egen befolkning fått krav mot seg. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FNs øverste menneskerettsorgan fikk nylig ny leder, valgt med 88%. 
Hvilket land har fått vervet? Jo, Qatar. «Mini-Iran» Qatar.

FN kan snart bare legges ned.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (2 timer siden):

Flertallet som vi ha Israel bort-påstanden min er basert på resolusjoner gitt av et flertall og igjen og igjen, mens stater med store brudd på menneskerettigheter har fått null. Det er ikke snakk om noe «urettferdig», så det kan du ikke bruke for å ro deg vekk fra det jeg påpeker. 

Har du noen linker til resolusjoner som vil ha Israel bort og som mer enn 50% av landene har skrevet under på?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gabriel skrev (12 minutter siden):

Har du noen linker til resolusjoner som vil ha Israel bort og som mer enn 50% av landene har skrevet under på?

https://unwatch.org/2023-unga-resolutions-on-israel-vs-rest-of-the-world/

Jeg har ikke skrevet at resolusjonene i seg selv går ut på å ville ha Israel bort. Jeg har hevdet at den voldsomme forskjellen på antall resolusjoner mot Israel kontra resolusjoner mot land med helt grusomme menneskerettighetsbrudd tyder på at Israel ønskes bort. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (På 9.10.2024 den 13.09):

Israel kan ikke utkjempe sju kriger samtidig. Det er et lite land. Gud vet hva som har skjedd med økonomien, som effektivt har stengt ned for å utkjempe en krig. Deres eneste håp er å bringe USA inn. Ellers vil Israel tape.

La meg skrive noe som er like givende som ditt innlegg:

"Israel kan utkjempe tusen kriger samtidig. Det er et mektig land. Gud vet hva som har skjedd med Israels fiender, som effektivt har blitt meid ned for å utkjempe en krig. USAs eneste håp er å bringe Israel inn. Ellers vil USA tape."

Meningsløse påstander.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 10.10.2024 den 14.10):

"Unifil rapporterer også om flere andre angrep fra det israelske forsvaret (IDF) mot deres posisjoner.– IDF-soldater skjøt mot en FN-posisjon i Naqoura og traff inngangen til en bunker der fredsbevarende styrker søkte tilflukt."

FN-styrker til VG: Hovedkvarter har blitt truffet gjentatte ganger

I følge Israel: "Torsdag kveld gikk IDF selv ut på Twitter og kommenterte angrepet. De skriver at Hizbollah opererer i Sør-Libanon, også nær Unifil."

Hvis FN-fjols lar Hizbollah operere ved siden av seg så har de driti på draget.

Hva gjør Unifil der uansett, hvis de ikke klarer å gjøre oppdraget sitt og lar Hizbollah holde på fritt med militære operasjoner rett ved siden av dem?

Endret av jabx
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (10 timer siden):

FN... don't get me started.

https://www.reuters.com/world/irans-appointment-chair-un-rights-meeting-draws-condemnation-2023-11-02/

FN er klovneri.

Israel har flere FN-resolusjoner mot seg enn alle andre land i verden til sammen. Det sier sitt. I tillegg til klovneri som det i linken. Iran som leder for et menneskerettighetsråd??

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv muslimene i Libanon begynner å få nok av det idiotiske jødehatet. Dette er mennesker som lar fornuft og mot seire over religiøs jævelskap og frykt for represalier. Heier på dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iranske agenter har klart å rekruttere et par israelere. Dette er nå tredje israeleren i løpet av kort tid som har blitt arrestert for planlegging av drap på vegne av Iran. Interessant nok har Iran også betalt for å få "Netanyahu=Hitler" tagget på ulike lokasjoner.
https://www.timesofisrael.com/israeli-arrested-for-plot-to-kill-local-scientist-in-exchange-for-100k-from-iran/

Endret av Svava
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror og ser det skrev (4 minutter siden):

Virker som han er tatt. Da er vel snart hele terrororganisasjonen utradert. 

Tja. Toppene er jo tatt, en etter en. Men dette var visst tilfeldig, de visste ikke at han var der. 
Det ble tidligere opplyst fra israelsk hold at han var gått under jorda sammen med noen kg dynamitt og et tyvetalls gisler. 
Er spent på om vi nå får høre noe mer om gislene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på hvordan Israel ser for seg å oppnå sine strategiske mål. Det er jo betenkelig at de ikke har fått det til på ett år med relativt hard krigføring.

Slik jeg har forstått deres strategiske mål, så er det i essensen to: 1. Frigi gislene. 2. Fjerne trusselen fra framtidige terrorangrep.

Det er jo ingen tvil om at Israel taktisk vinner tilnærmet alt de begir seg ut på, og sannsynligvis også ville gjort det i åpen krig mot de konvensjonelle militærene rundt seg (interessant analyse om hvorfor de arabiske hærene har en tendens til å tape krigene).

Men om de ikke oppnår de strategiske målene så har ikke taktiske seire noe å si - deres verdi er i det minste kraftig redusert.

Det er fortsatt 97(?) gisler i Hamas makt, og min tolkning av krigen er at den har legitimert Hamas og Hizbollahs eksistens blant Israels fiender samt Irans finansiering. (Misforstå meg rett, jeg mener den er legitimert blant de som føler seg truet av Israel, urettferdig behandlet og ser på Israel som fiende.)

Så vi kan jo risikere at all denne lidelsen har vært for "ingenting" av strategisk verdi, noe som er bekymringsverdig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 17.10.2024 den 17.27):

Tja. Toppene er jo tatt, en etter en. Men dette var visst tilfeldig, de visste ikke at han var der. 
Det ble tidligere opplyst fra israelsk hold at han var gått under jorda sammen med noen kg dynamitt og et tyvetalls gisler. 
Er spent på om vi nå får høre noe mer om gislene. 

Apropos under jorda; det viser seg at Hizbollah har bygget tunneler og lagret våpner 100m fra UNIFIL. UNIFIL på sin side sier de ikke har utstyr til å oppdage slik aktivitet, og at de så klart hadde sagt fra om de visste🤣 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (15 minutter siden):

Apropos under jorda; det viser seg at Hizbollah har bygget tunneler og lagret våpner 100m fra UNIFIL. UNIFIL på sin side sier de ikke har utstyr til å oppdage slik aktivitet, og at de så klart hadde sagt fra om de visste🤣 

Yeah right. 
Hvilke nasjonaliteter er det nå som utgjør UNIFIL i Libanon?

For å være ærlig ble jeg overrasket over å høre at det fortsatt er FN-styrker i Libanon. Vært veldig stille rundt dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...