Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Callista skrev (Akkurat nå):

En ting til, jeg er svært glad i Israel, og er en stor støttespiller av landet. Men selv om jeg er det, så kan jeg være uenig med dagens regjering. Nå får dere finne noen andre å krangle med.

Det er jeg glad for at du er.

De er ikke så fæle som mange skal ha det til med apartheid og jeg vet ikke hva..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callista skrev (6 timer siden):

Ingenting hadde vært bedre enn om Israel hadde fjernet alle Hizbollah krigerne, Hamas, Islamsk Jihad osv., men jeg tror det er en naiv tankegang. Nye krigere kommer til. Israel kan ikke fjerne alle palestinerne, libanesere, syrere og iranere. (Noe de selvfølgelig ikke burde heller). Poenget mitt er at Israel har en naiv tankegang med å krige på alle fronter og vise at de kan fjerne Hizbollah topper osv. Jeg tror ganske mange av disse folkeslagene bygger opp terrororganisasjoner igjen.

Og du tar grundig feil.

Israel har bare en fiende, hele midtøsten har bare en fiende og det er Iran.

Iran orkestrerer all volden og terroren i midtøsten og Israel spiller dette spillet mesterlig! Etter Irans andre store angrep på Israel for et par dager siden kan nå Israel endelig angripe Iran direkte med verdenssamfunnets velsignelse...og det kommer til å smelle noe helt jævlig.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, nedsettende innlegg, hatefulle innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (3 timer siden):

..og det kommer til å smelle noe helt jævlig.

Og det er i så tilfelle helt total krise. 
Å
Verden har dessverre ikke vært tydelig nok i å fordømme krigen Hamas startet. 

For mye «ikke i et vakuum» prat, og kontekst. Dette skulle ha blitt stoppet straks det begynte. 

Ekspertene sier det nok ville medført mindre lidelser for de sivile. Det burde nok heller gjort kort prosess.

Ikke godt å si med islamistiske jihadister, men da hadde situasjonen ikke vært like grim? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 4.10.2024 den 19.48):

Og du tar grundig feil.

Israel har bare en fiende, hele midtøsten har bare en fiende og det er Iran.

Israels største fiende er sin egen kultur.

Med uendelig selvrettferdighet og totalt manglende ydmykhet, er grunnlaget for konflikt med naboene lagt.
Hvis de ikke lærer, er også landets skjebne gitt……

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (59 minutter siden):

Med uendelig selvrettferdighet og totalt manglende ydmykhet, er grunnlaget for konflikt med naboene lagt.

Ehh…? Manglede ydmykhet, på hvilken måte? Og tenker du da i motsetning til islamismen som gjennomsyrer de muslimske landene rundt dem? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julebrunost skrev (3 minutter siden):

Ehh…? Manglede ydmykhet, på hvilken måte? Og tenker du da i motsetning til islamismen som gjennomsyrer de muslimske landene rundt dem? 

Dette med at israelere (og jøder) mangler ydmykhet er noe jeg har sett flere skrive siste året. 
Om det er noe realitet her eller om det er antisemittismen som snakker, vet jeg ikke. 

Hvorfor skal man være så ydmyk? Jeg hater det når folk forlanger at man skal være ydmyk uten grunn. Er ikke jødisk, men oppvokst i en familie der store deler har problemer med å være ydmyk bare fordi.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (8 minutter siden):

Israel betyr bokstavelig «Han som kjemper med Gud»

Islam betyr bokstavelig underkastelse. 

Så kan godt hende det ligger en kulturforskjell der.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Israel betyr bokstavelig «Han som kjemper med Gud»

Islam betyr bokstavelig underkastelse. 

Så kan godt hende det ligger en kulturforskjell der.

Det er sant🤭

Ettter ett år med diskusjoner rundt denne konflinkten burde jeg vært mer vant til det, men jeg tar meg selv fortsatt i å sjokkeres av at SÅ mange kan mene at den fredelige her er islamismen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (20 minutter siden):

Dette med at israelere (og jøder) mangler ydmykhet er noe jeg har sett flere skrive siste året. 
Om det er noe realitet her eller om det er antisemittismen som snakker, vet jeg ikke. 

Hvorfor skal man være så ydmyk? Jeg hater det når folk forlanger at man skal være ydmyk uten grunn. Er ikke jødisk, men oppvokst i en familie der store deler har problemer med å være ydmyk bare fordi.

Kun Israel og ingen andre har man stilt krav til om å ikke forsvare seg mot angrep fra andre land. Jeg er ekstremt glad Israel ikke er så dumsnille at de går med på det! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 26.9.2024 den 10.34):

•Hamas, med flere i Gaza
•Hezbollah fra Lebanon
•Houthiene i Jemen 
•Hezbollah og andre Shia militser i Syria
•Hezbollah og andre Shia militser i Irak
•Hamas, med flere i Vestbredden.
•Iran, en regional stormakt, som finansierer alle disse samt kriger selv.

Tenkte å lage en mer generell tråd, om hele situasjonen, da det ikke bare er Gaza, det har det vel forsåvidt ikke vært heller. 

Jeg håper Israel vinner på alle fronter.
At Iran og Houthiene og de andre Shia militsene i Irak og Syria slutter å angripe Israel. Selvsagt inkluderer det også Hezbollah i Lebanon, men håper dette fremmedelementet i landet det ikke bare blir fjernet fra den israelske grensen, men bort fra landet, da de virkelig har gjort livet ulevelig der for resten. 

Selvsagt må de ekstreme jihadistene innen for de israelske territorialgrenser slutte med vold, og heller søke et samarbeid innenfor Israels rammer utover det som eksisterer i dag. 

Ja, det er ikke greit å være omgitt av gærninger på alle kanter... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (1 time siden):

Har jeg hevdet at motparten er ydmyke ?

Sannheten er at de deler den samme konfliktsøkende  tradisjonen….

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (9 minutter siden):

Har jeg hevdet at motparten er ydmyke ?

Sannheten er at de deler den samme konfliktsøkende  tradisjonen….

Nei, dét var kanskje en stråmann fra min side. 

Men det du hevder her er så feil som man kan få det. Greit nok å ikke like Israel, men å hevde at de og terroristene i Hamas etc deler en «konfliktsøkende tradisjon» er så ute å kjøre som det kan bli. Israel forsvarer seg. Det er ikke å starte en krig. De har ikke startet noen kriger til nå, men de har vunnet alle de har blitt dradd inn i. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julebrunost skrev (9 timer siden):

Nei, dét var kanskje en stråmann fra min side. 

Men det du hevder her er så feil som man kan få det. Greit nok å ikke like Israel, men å hevde at de og terroristene i Hamas etc deler en «konfliktsøkende tradisjon» er så ute å kjøre som det kan bli. Israel forsvarer seg. Det er ikke å starte en krig. De har ikke startet noen kriger til nå, men de har vunnet alle de har blitt dradd inn i. 

En konflikt har alltid minst 2 virkelighetsoppfatninger.
I midt-østen har begge sine svin på skogen…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (6 minutter siden):

Denne konflikten er spesiell. På den ene siden har man islamistiske terrorgrupper som vil ha jødene utslettet, mens de driver terror mot uskyldige og pusher narkotika på 13-åringer. 

På den andre siden har man Israel som fikk et landområde de har levd i i årtusener, og som bare ønsker å få leve uten daglige angrep. 

Ikke vanskelig å se at det her ikke er noe «men de er like gale begge sidene». Om man ikke bare ikke kan fordra jøder da. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (3 timer siden):

Likevel er det i mange tilfeller lett å velge side.

Hitler hadde sikkert sine poeng han og, men til syvende og sist var han en ond mann.

Palestinerne har et poeng de og, men deres valgte ledere er onde dem og. Samme med Iran og gjengen. 

Felles er at de alle ønsker å ta ut jødene, det er det lett å være imot.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OconMissy skrev (14 minutter siden):

Likevel er det i mange tilfeller lett å velge side.

Hitler hadde sikkert sine poeng han og, men til syvende og sist var han en ond mann.

Palestinerne har et poeng de og, men deres valgte ledere er onde dem og. Samme med Iran og gjengen. 

Felles er at de alle ønsker å ta ut jødene, det er det lett å være imot.

Akkurat nå er det Israel som lager et helvete for alle på Gaza, på vestbredden og i det sørlige Libanon.
Jeg velger å kritisere begge parter for manglende evne, kultur og vilje til å skape varig fred i en konflikt som har fått lov til å holde på altfor lenge.
Verdenssamfunnet burde nå omgjøre hele området til en ubeboelig grushaug og erstatte alle de hellige stedene med ett monument over menneskenes dumskap og blasfemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (16 timer siden):

En liten øyenvitneskildring fra en IDF-soldat er grei å ta med seg:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/fikk-ordre-om-a-sette-fyr-pa-hus-da-fikk-han-nok/17024208/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 4.10.2024 den 13.15):

Hva burde så Israel gjøre?

Sannsynligvis total kontroll og okkupasjon av Gaza, og så en eller annen strategi for å reprogrammere hele befolkningen til å gi opp det folkemorderiske jødehatet?

Iran - bomb regimet sønder og sammen. Til befolkningen blir sterke nok til å ta over makten.

Libanon - bomb Hizbollah sønder og sammen, til de er knust en gang for alle.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (På 4.10.2024 den 13.42):

Nei, de gir ikke opp. Israel har eksistert siden 1948. De burde fortsette å vokte grensen mot Libanon som de har gjort.

Det som skjedde 8. oktober i fjor var helt horribelt, men at Israel skal starte storstilte kriger alle kanter etter det, forstår jeg bare ikke. Som sagt, Iran eller Hizbollah er ikke interessert i en massiv krig med Israel. Israel angrep et iransk konsulat i Syria, og etter det har det bare eskalert.

Jeg vil si at Israel er i større fare nå enn det var tidligere. Dette kommer til å utløse et skred av nye terrorister.

Israel startet ikke disse krigene. De forsvarer seg.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...