Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Surpomp skrev (2 minutter siden):

Det er så enkelt at de to på Kypros klarer å leve i fred med hverandre…….

Feil, de er fremdeles i konflikt men saken får ikke oppmerksomhet fordi grekerne driver ikke med terror eller kamphandlinger. De blir ikke oppfostret til å idealisere martyrdøden eller drepe flest mulig muslimer. Det er forskjellen. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blyana skrev (1 minutt siden):

Feil, de er fremdeles i konflikt men saken får ikke oppmerksomhet fordi grekerne driver ikke med terror eller kamphandlinger. De blir ikke oppfostret til å idealisere martyrdøden eller drepe flest mulig muslimer. Det er forskjellen. 

Nettopp.
Ingen utfordrer grensen. Ingen skyter på hverandre. Ingen forsøker å låse inn motstanderen. Ingen driver handelsblokkade.
Ingen bedriver drittsekkoppførsel. Partene lider ingen nød.

Dette er ikke sammenlignbart med midt-østen hvor uforsonligheten og fiendtligheten overskygger det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (58 minutter siden):

Akkurat som motparten også må vinne fordi Israel forsøker å utradere dem.

Det er sånt som skaper fred……

Nei, det er ikke riktig.  Isreal ønsker å beholde sitt land, det er desverre ikke forenelig med Hispolla og Hamas.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke riktig.  Isreal ønsker å beholde sitt land, det er desverre ikke forenelig med Hispolla og Hamas.

Hvordan var det med de ulovlige bosettingene igjen ? Settes de opp på israelsk eller palestinsk land ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (7 minutter siden):

Nettopp.
Ingen utfordrer grensen. Ingen skyter på hverandre. Ingen forsøker å låse inn motstanderen. Ingen driver handelsblokkade.

Dette er ikke sammenlignbart med midt-østen hvor uforsonligheten og fiendtligheten overskygger det meste.

Forskjellen er jo at gresk-kypriotere er ingen sikkerhetstrussel mot nord-Kypros. Derfor er det ikke noe behov for strenge blokkader. Om palestinere hadde oppført seg på samme måte hadde garantert situasjonen vært annerledes. Og nå med et så stort terrorangrep som var i fjor så er det bare å glemme at det blir noe mildere behandling i fremtiden. Når selv barn blir brukt til å frakte våpen og bedrive terror så legges listen deretter. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (19 minutter siden):

Nettopp.

Vel. Det er gjerde mellom de ulike delene, barn har blitt skutt som følge av å gå over for å hente en ball. Men generelt respekterer grekerne grensen, og de lever i fred, på sin side av gjerdet. I motesetning til palestinerne. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (1 time siden):

Tror du Israel ikke er kapable til å utrydde alt menneskeliv på vestbredden og i Gaza om de ønsker det?

Endret av Aliquis
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Enkle sjeler tror at det bare er to alternativer: Enten er du 100% enig med den ene parten eller så er du 100% enig med den andre. For de er det ikke en mulighet at du er uenig med begge sider.

Jeg for min del er åpen for andre løsninger.. 

Har du en bedre løsning for Israel? Jeg vil gjerne høre, for til nå har det ikke kommet ET eneste godt forslag!

Jeg tror Israel selv har rett til å vurdere og utføre det de MÅ for å være trygg i eget land.

Og jeg håper Norge hadde gjort det samme om vi var i Israels situasjon. Jeg hadde ikke godtatt at mine barn helt ute av det blå ble utsatt for selvmordsbombere, raketter, terrorister som plutselig er i Norge uten at Norge tok skikkelig tak i problemet. Hadde du?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (1 time siden):

Kudos til IDF for å begrense sivile tap så godt som de gjør! De har sendt evakueringsordre og gitt beskjed om hvilke bygg som rammes, som de også gjør i Gaza. Håper de får tatt ut alle terroristene så fort som mulig, så Libanon kan bli styrt på ordentlig vis igjen. 

Nå er det over 40 000 drepte i Gaza hvorav en vesentlig andel kvinner og barn. Du mener det er akseptabelt? Da lurer jeg på ved hvilket antall du mener Israel dreper uakseptabelt mange? Er det også greit om de dreper 400 000? Eller 4 millioner? Hvor er din smerteterskel?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (2 minutter siden):

Jeg for min del er åpen for andre løsninger.. 

Har du en bedre løsning for Israel? Jeg vil gjerne høre, for til nå har det ikke kommet ET eneste godt forslag!

Jeg tror Israel selv har rett til å vurdere og utføre det de MÅ for å være trygg i eget land.

Og jeg håper Norge hadde gjort det samme om vi var i Israels situasjon. Jeg hadde ikke godtatt at mine barn helt ute av det blå ble utsatt for selvmordsbombere, raketter, terrorister som plutselig er i Norge uten at Norge tok skikkelig tak i problemet. Hadde du?

Jeg mener at det også i krig bør gjelde lover som begrenser sivilbefolkningen og særlig barns lidelser. Det er lover som også Israel bør følge. Israel har blitt oppfordret lenge og av mange til å sette seg ved forhandlingsbordet. Det nekter de. Israel dreper også de mest moderate Hamas-lederne. Det virker som om Israel ikke vil ha fred, ikke respekter noen lover, og ikke respekterer internasjonale avgjørelser. Israel føler seg hevet over alle.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (Akkurat nå):

Nå er det over 40 000 drepte i Gaza hvorav en vesentlig andel kvinner og barn. Du mener det er akseptabelt? Da lurer jeg på ved hvilket antall du mener Israel dreper uakseptabelt mange? Er det også greit om de dreper 400 000? Eller 4 millioner? Hvor er din smerteterskel?

La meg gjøre det helt klart: Jeg har ikke et slikt forferdelig menneskesyn at jeg synes det er ok å ta ett liv for et annet. Har du?

Palestinerne startet en krig. Hadde de forventet ingen sivile tap når de gjemmer krigere blant sivile, og nekter å frigi gisler?

IDF advarte om at dersom ikke gislene ble frigitt, ville de måtte gå inn i Gaza og kjempe i et tettbefolket urbant område, med de tap det gir, på begge sider. Likevel ble ikke gislene frigitt, og Hamas lar ikke sivile søke tilflukt i tunnelene der de kunne vært trygge, så her er vi.

Tallene er forresten inkludert terrorister. De burde også vært ekstremt mye høyere siden strømmen forsvant 9. oktober, og hungersnøden startet samme dag….  

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biden og Israel tar nok hele verden med seg i graven mens nordmenn heier på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at det også i krig bør gjelde lover som begrenser sivilbefolkningen og særlig barns lidelser. Det er lover som også Israel bør følge. Israel har blitt oppfordret lenge og av mange til å sette seg ved forhandlingsbordet. Det nekter de. Israel dreper også de mest moderate Hamas-lederne. Det virker som om Israel ikke vil ha fred, ikke respekter noen lover, og ikke respekterer internasjonale avgjørelser. Israel føler seg hevet over alle.

De følger det så godt de bare kan etter min mening. Vi hadde sett helt andre tall om de ikke forsøkte, det kan jeg love deg!

De som derimot ikke følger en dritt av «regler» er Iran med Hamas og Hizbollah under seg. Dette gjør saken enormt vanskelig for Israel. Det er noe man må ta innover seg. Men det virker som blir helt fullstendig ignorert av alle dem som skal være «flinke piker» og være så imot alt Israel foretar seg. 
Hver gang det blir nevnt av noen er det fullstendig ignorert av den andre parten.

Israel kan ikke ofre sine egne for å gjøre verden fornøyd. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gabriel skrev (3 minutter siden):

Israel gjør flere tiltak for å begrense sivile tap enn normen, derav få sivile tap situasjonen tatt i betraktning. 

Israel har godtatt avtaler om gisselutveksling og våpenhviler, men det blir fånyttes når Hamas ikke holder sin del, men forsetter å skyte inn i Israel under våpenhvilen.

Jeg undres over hvorfor ingen krav stilles til palestinerne? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (2 timer siden):

I realiteten er det ikke forenlig med eksistensen av Palestinske kvinner og barn og.. Hadde Israel nå etter et år kunne dokumentere noe fremgang i forhold til målet om å utslette Hamas for godt kunne kunne Pro-Israelerne hatt noe å vise til når de forsvarer nødvendigheten av barnedrapene. Per nå sitter man kun med informasjon at Israel har holdt på med en massakre i Gaza som har skapt lidelse og sorg i søken om å straffe Palestinerne for Hamas sine handlinger..

Vær så snill ikke svar med " Hamas gjemmer seg bak barn og derfor er det greit at Israel dreper dem"..  At Hamas og Netanyahu bryr seg like lite om sivile gjør dem kun like ille. 

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 3.10.2024 den 8.51):

Israel forsøker ikke å utradere noen. Hadde de ønsket det, hadde de gjort det for lengst.

Husk at Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005, og ga palestinerne hele området uten å be om noe i retur.  

Endret av Elaine Marley
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Surpomp skrev (3 timer siden):

Det er en vesentlig forskjell mellom Kyproskonflikten og konflikten i midt-østen.
Det handler om hvilke religioner som står mot hverandre…..

Israel er en sekulær stat.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (3 timer siden):

Hvordan var det med de ulovlige bosettingene igjen ? Settes de opp på israelsk eller palestinsk land ?

Vestbredden er ingen sitt land. Det tilhørte egentlig Jordan, og det var Jordan som tvang Israel til å gå inn i Vestbredden i selvforsvar. Etter at Israel hadde slått tilbake Jordan, fortsatte de å okkupere Vestbredden fordi det var viktig for å kunne forsvare seg. Jordan hylte og bar seg lenge og krevde at Israel skulle gi tilbake Vestbredden, men til slutt ga de opp. De sa offisielt fra seg alle krav på Vestbredden. Så status i dag er at Vestbredden ikke har noen formell eier.

Og når det gjelder bosetninger generelt, så består de fleste av dem av jødiske familier som ble etnisk renset fra området da det tilhøre Jordan. De har nå returnert til eiendommene sine. Men etnisk rensing er visst greit når det er jøder som er ofrene. Husk at det var flere jøder som ble etnisk renset fra arabiske områder i 1948 enn det var arabere som stakk av eller ble jaget på flukt fra israelske områder.

Men Gaza og Vestbredden er to forskjellige områder. Hvorfor begynner du å snakke om Vestbredden?

Endret av jabx
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Hamas som har ansvaret for disse dødsfallene. Det er de som blander militær og sivil infrastruktur, og som har brukt flere tiår på å legge opp til at et hvert militært mål som rammes, også vil medføre sivile tap.

De allierte hadde gjort akkurat det samme med nazi-Tyskland, for det var helt nødvendig å knuse nazistaten. Det var aldri noe alternativ å stoppe opp og la nazistene få pusterom. Det samme gjelder Hamas. Israel vet at terrogruppen Hamas må utslettes en gang for alle.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du har en boligblokk full av mennesker. I denne boligblokken står det raketter som kontinuerlig blir skutt mot israelske sivile. Skal Israel da bare la egne sivile bli drept av disse rakettene? Skal de ikke slå tilbake og ta ut disse, slik at rakettregnet stopper?

Israel har ansvar for sine egne sivile før de har ansvar for fiendens sivile. Fienden har ansvar for sine sivile. Det er fienden som velger å sende raketter fra boligblokker og mot israelske sivile. For Israels del er det verre at israelske sivile blir drept enn at palestinske sivile blir drept.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...