Gå til innhold

Nytt yrke/jobb etter utbrenthet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har vært utbrent og gått over i nytt yrke/jobb ved friskmelding? Hvordan fant du ut hva du ville gjøre? 
Jeg kan ikke gå tilbake til min gamle jobb da jeg blir fysisk uvel av tanken (giftig miljø, skyhøyt stress og arbeidspress og dårlig ledelse) og prøver å finne ut av hvordan jeg kan starte et nytt og bedre liv i et nytt yrke, men hvordan vite hva som er riktig valg? Noen tips?

Anonymkode: bb6e7...7ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes noe som heter Arbeidsrettet rehabilitering, hør med NAV feks om dette. 

Anonymkode: 43d22...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det noen her som har vært utbrent og gått over i nytt yrke/jobb ved friskmelding? Hvordan fant du ut hva du ville gjøre? 
Jeg kan ikke gå tilbake til min gamle jobb da jeg blir fysisk uvel av tanken (giftig miljø, skyhøyt stress og arbeidspress og dårlig ledelse) og prøver å finne ut av hvordan jeg kan starte et nytt og bedre liv i et nytt yrke, men hvordan vite hva som er riktig valg? Noen tips?

Jeg var utbrent og byttet jobb. Jeg så etter stillinger som var mer fleksible enn den jobben jeg hadde fra før og endte opp med en type stilling jeg aldri hadde sett for meg. Visste ikke på forhånd hvordan jeg ville takle det etter flere år helt eller delvis ute av arbeidslivet, men det har gått veldig fint. Skal sies at jeg var 50 % tilbake i min tidligere jobb da jeg sluttet, hadde brukt lang tid på å jobbe meg opp til det. Startet rett på 100 % jobb i den nye stillingen, men det har gått veldig fint fordi jeg har så mye fleksibilitet. 
Det viktigste er vel å finne ut hva som interesserer deg og hva du kunne tenkt deg å jobbe med. Tenk litt nytt og hold alle muligheter åpne:) 

Anonymkode: e0dbd...b21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg var utbrent og byttet jobb. Jeg så etter stillinger som var mer fleksible enn den jobben jeg hadde fra før og endte opp med en type stilling jeg aldri hadde sett for meg. Visste ikke på forhånd hvordan jeg ville takle det etter flere år helt eller delvis ute av arbeidslivet, men det har gått veldig fint. Skal sies at jeg var 50 % tilbake i min tidligere jobb da jeg sluttet, hadde brukt lang tid på å jobbe meg opp til det. Startet rett på 100 % jobb i den nye stillingen, men det har gått veldig fint fordi jeg har så mye fleksibilitet. 
Det viktigste er vel å finne ut hva som interesserer deg og hva du kunne tenkt deg å jobbe med. Tenk litt nytt og hold alle muligheter åpne:) 

Anonymkode: e0dbd...b21

Tusen takk for nyttig svar!:) godt å høre fra noen som har lykkes med å komme tilbake i full jobb. Der jeg er nå vil hodet det mer enn kroppen, så noen dager så blir jeg helt desperat etter å føle meg helt normal igjen og gå på jobb som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det finnes noe som heter Arbeidsrettet rehabilitering, hør med NAV feks om dette. 

Anonymkode: 43d22...9b3

Har du vært påser selv? Synes du det var nyttig?

Anonymkode: 474cc...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet jobb men ikke byttet yrke. Jeg jobber en liten prosent nå. Blir veldig lett stresset og bruker veldig lang tid på arbeidsoppgavene. Håper at det skal komme seg når jeg blir mer vant med å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har byttet jobb men ikke byttet yrke. Jeg jobber en liten prosent nå. Blir veldig lett stresset og bruker veldig lang tid på arbeidsoppgavene. Håper at det skal komme seg når jeg blir mer vant med å jobbe igjen.

Var det vanskelig å få ny jobb siden du måtte starte gradert? Siden jeg ikke kan gå tilbake til min gamle jobb, vurderer jeg å benytte meg aktiveringstiltaket til Nav, men er litt stresset for hvor jeg blir plassert. Synes det er skummelt å være inni det systemet, og ikke ha kontroll😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var det vanskelig å få ny jobb siden du måtte starte gradert? Siden jeg ikke kan gå tilbake til min gamle jobb, vurderer jeg å benytte meg aktiveringstiltaket til Nav, men er litt stresset for hvor jeg blir plassert. Synes det er skummelt å være inni det systemet, og ikke ha kontroll😅

Nei jeg var heldig og fikk jobb ganske greit. NAV er forferdelig stressende, miste kontroller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så utbrent av min tidligere jobb at jeg sa opp. Blir fremdeles 2 år etterpå kvalm av tanken på å skulle jobbe der igjen. 

Men jeg har i de siste to årene arbeidet fullt med noe helt annet innenfor primærnæring. Som har vært fantastisk. Perioder med mye jobb og andre perioder med mye fritid. Har også jobbet i en butikk som ekstrahjelp, noe jeg har trivdes godt med. 

men nå skal jeg starte fulltid i det offentlige. Jeg gleder meg. Dagtid med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Tidligere har jeg jobbet i tredelt turnus, og det var jeg rimelig bevisst på å unngå når jeg søkte arbeid.
Men ja, det er håp og jeg gleder meg til å starte i ny jobb. 

Anonymkode: cade9...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært utbrent flere ganger. Det gjentok seg med ujevne mellomrom. Ble alltid syk.. 

Etter flere tiår på denne måten, og jeg presset meg så jeg smalt i veggen om og om igjen... ble jeg ufør. 

Noen år etter det igjen fikk jeg diagnose adhd, og alt fikk et helt nytt perspektiv... altfor sent 😔

Anonymkode: cf55b...b42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var så utbrent av min tidligere jobb at jeg sa opp. Blir fremdeles 2 år etterpå kvalm av tanken på å skulle jobbe der igjen. 

Men jeg har i de siste to årene arbeidet fullt med noe helt annet innenfor primærnæring. Som har vært fantastisk. Perioder med mye jobb og andre perioder med mye fritid. Har også jobbet i en butikk som ekstrahjelp, noe jeg har trivdes godt med. 

men nå skal jeg starte fulltid i det offentlige. Jeg gleder meg. Dagtid med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Tidligere har jeg jobbet i tredelt turnus, og det var jeg rimelig bevisst på å unngå når jeg søkte arbeid.
Men ja, det er håp og jeg gleder meg til å starte i ny jobb. 

Anonymkode: cade9...747

Gratulerer med ny jobb! Det høres spennende og behagelig ut😊

Jeg vurderer også å si opp nå mens jeg er sykemeldt, for å slippe å ha noen forbindelse til det stedet videre. Jeg sjekket med Nav og de sier jeg ikke mister noen rettigheter, men synes det er skummelt å ikke ha den «fallskjermen» når alt er så usikkert. Jeg har også veldig lyst å jobbe i det offentlige, men har vært i privat sektor hele arbeidslivet så usikker på om det er mulig for meg å få jobb der. Bor i Oslo så er nok stor konkurranse om jobbene😅 Har tittet litt på saksbehandling-utdannelse i den forbindelse men er så usikker. Det er så vanskelig når man har huslån og høye utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helse. Tok videreutdanning på kveldstid, og søkte deretter jobb med en helt annen pasientgruppe. Jobber litt mindre nå, men timelønnen er jo bedre. Trives godt.

Anonymkode: c2c0b...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jobber i helse. Tok videreutdanning på kveldstid, og søkte deretter jobb med en helt annen pasientgruppe. Jobber litt mindre nå, men timelønnen er jo bedre. Trives godt.

Anonymkode: c2c0b...181

Tok du videreutdanning mens du var sykemeldt eller kombinert med jobb? Sistnevnte høres heftig ut etter utbrenthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...