AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Del Skrevet 25. september Søker sårt råd fra dyktige hundemennesker angående «gå pent i bånd»-trening. Tusen, tusen takk på forhånd til dere som legger igjen råd! Jeg har en lykkelig energibombe av en hund på 1.5 år som vi dessverre har vært for slappe til å trene «gå pent» med. Dette har naturligvis ført til at hun går foran oss og gjerne med båndet helt utstrakt, slik at hun «trekker» litt. Hun er mellomstor og veier 13 kg, og hennes naturlige tempo tilsvarer lett jogg for oss. Når hun er rolig går det bedre, selv om det er slitsomt at hun ikke holder vårt gangtempo. Men ofte er hun svært ivrig og da spinner hun rundt oss, helt vilter. Dette skjer hvis hun har mye energi eller i møte med andre hunder (da vil hun leke). Da blir hun helt gal, bjeffer og løper i ring. Vi lar henne ikke leke eller hilse på andre hunder lenger, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hun KAN gå pent ved siden av oss hvis vi har leke eller godbit i hånden, men konsentrasjonen hennes forsvinner etter maks 200m. Da begynner hun å dra i båndet, løpe rundt og være vanskelig å få kontakt med. Mine spørsmål; - Hvordan, hvor ofte og hvor lenge om gangen bør vi trene for å lære henne å gå pent/gå fot? - Hva skal jeg gjøre når hun mister konsentrasjonen, begynner å fyke rundt og blir vanskelig å få kontakt med? Skal jeg dra henne tilbake til venstre side av kroppen min? - Hva skal jeg gjøre i møte med andre hunder? Jeg har utallige ganger forsøkt å få henne til å sitte stille ved siden av meg, men hun bykser mot de så fort de har passert. Jeg har også forsøkt å passere mens jeg har godtbit foran nesa hennes, men da bryr hun seg ikke om den, blir bare vilter, bjeffer og trekker mot den andre hunden. Dressurkurs er ikke aktuelt akkurat nå grunnet livssituasjon, men det er absolutt oppe til vurdering til våren! Igjen, tusen hjertelig takk for alle som tar seg tid til å hjelpe oss! Anonymkode: b04b1...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Del Skrevet 25. september Gå pent i bånd er ofte vanskelig fordi kriteriene våre er uklare, og de varierer ofte med dagsform, hvor vi går og hva vi møter på veien. Så kan man jo spørre seg hvor rettferdig det er at hundene våre skal holde på konsentrasjonen når vi ikke klarer det selv 😉 Når det er sagt, har jeg også noen tips. Det øverste er å gå kurs eller finn noen som er god på positiv trening til å se dere. Utfordringene dine er det mange som har, men løsningene kan være ulike fra hund til hund. Så skjønner jeg at det ikke funker nå, men ha det i bakhodet. Så er spørsmålet: Hva er gå pent i bånd for deg/dere? Skal hunden gå ved siden av dere? Skal den få snuse? Hvordan vil du at en møtesituasjon skal se ut? Min egen hund får gå i båndet lengde, hvor langt eller kort jeg nå gjør det, han får ikke dra. Jeg har øvd på at stramt bånd stopper bevegelse framover. Og utenom tur har jeg øvd på at stramming i båndet betyr kom til meg. I begynnelsen har han fått godbit hver gang, og jeg sørger for slakt bånd, nå holder det med slakt bånd. Så har jeg belønnet all frivillig kontakt med meg. Og dette begynner ved utgangsdøra hjemme. Jeg holder båndet relativt kort, når hunden ser på meg, får han godbit eller signal om å starte. Drar han i vei, stopper jeg igjen. Og så belønner jeg alltid all frivillig kontakt med meg på tur. Nå kan jeg rose, men i lange perioder har han fått godbit, det vil si mat, hver gang. Dette for å bygge verdi hos meg også på tur. Når det gjelder passering, søk på sladretrening og motbetinging. Der finnes det svært gode forklaringer der ute, blant annet fra Hun om hund. Du trenger avstand i begynnelsen, så kanskje må du endre hvor du går tur for en periode. Masse lykke til. Det krever tid og tålmodighet, men det er verdt det 😊 Anonymkode: 47981...4a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Del Skrevet 25. september Det tar tid å lære å gå peng i bånd, særlig hvis hunden allerede har blitt god på å ikke gå pent i bånd. Flere måter å trene på dette på, min måte er ikke et fasitsvar. Ser dere ikke har mulighet nå, men anbefaler virkelig kurs. Mange flinke instruktører som kan gi gode innspill, samt at det er fin relasjonsbygging. Støtter også tipset du har fått om å sjekke ut sladretrening. - Jeg skiller mellom trening på å gå pent i bånd og gå fot. Når vi er på tur får hun bruke hele båndets lengde til å valse rundt og snuse og utforske hvis hun vil (som kan variere), uten at det skal strammes. Gå fot bruker jeg ved spesielle passeringer/hindringer eller hvis vi trener for gøy. Det er ikke krav om at hun skal holde seg ved min venstre fot hele turen, dette er kun unntaksvis ved behov. Jeg har valgt å bruke halsbånd når det er krav om å gå pent i bånd og sele når det er lov å trekke (f.eks. på ski, løpeturer eller i flexibånd på egnede steder). De som ikke ønsker å bruke halsbånd kan ev. bruke én gå pent-sele og en annen trekksele. Med halsbånd kan du også ta på sele og skifte underveis hvis treningstålmodigheten tar slutt. Like før kobbelet blir stramt stopper jeg opp. Da rikker jeg meg ikke av flekken før hun selv reduserer avstanden mellom oss. Sier ingenting. Slakt kobbel belønnes ved at vi går videre. Stopper opp for hver eneste gang kobbelet er i ferd med å bli stramt. Hele turen, hver eneste tur hvor halsbåndet er på. I starten er fremdriften helt elendig. Det tar en evighet å gå en liten tur og er forferdelig kjedelig. Tålmodighetsprøve.. Anbefaler noe underholdene på øret for å komme seg gjennom det. Min opplevelse er at særlig de første 5 minuttene er ekstra intense. Da kan du vurdere å bruke (trekk)sele i disse minuttene uten å stille krav hvis det oppleves enklere i starten. Noen velger å snu og gå i motsatt retning i stedet for å stoppe. - Hvis du ikke får kontakt med hunden er det du ber om kanskje for vanskelig eller belønningen er for dårlig. Tren kontakt inne først, deretter ute med god avstand til andre. Bruk skikkelig gode godbiter. By på deg selv med gøy stemme. Du må være bedre enn alt det andre spennende som finnes rundt hunden. Her var det i starten kun servelat som var godt nok ute.. - Passering er vanskelig for mange og det finnes egne passeringskurs som jobber med dette. Søk opp sladretrening. Prøv å unngå å passere på nært hold hvis mulig. Kryss veien for å øke avstanden mellom dere eller snu og gå en annen vei. Ha skikkelig gode godbiter. Kast dem gjerne på bakken i god tid sånn at hunden ikke rekker å «henge seg opp i» den passerende hunden. Hvis hunden har begynt å «klikke» har avstanden vært for kort før du begynte å iverksette tiltak/fikk din hunds oppmerksomhet. Smør deg med tålmodighet. Lykke til! Anonymkode: f192f...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. september #4 Del Skrevet 26. september (endret) Gå pent i bånd og gå fot er to forskjellige ting. Gå fot er at hunden går tett ved eiers høyre eller venstre kne, evt med kontakt. Dette er en øvelse og er ikke noe hunden bør gjøre mer enn nødvendig. Gå pent i bånd handler bare om at hunden er så avslappet at den går med slak line. Den skal få lov å gå i hele lina og snuse i grøfta, det er jo det som er kjekt for hunden med tur. Noen tips: - Sørg for at hunden på det jevne får nok fysisk og mental aktivisering slik at den ikke er for rastløs og full av energi når dere går tur. - Pass på at dere har lang line (gjerne 1,8-2m). Med kort line så skal det ikke mer enn et par steg for en hund før lina er stram. - Start inne med å trene (frivilig) kontakt. Dvs gi hunden en godbit og ha så hendene på ryggen. Når hunden ser på deg for å få en godbit til, si "Bra!", tell 1-2 og så gir du hunden godbit. Tren dette til hunden tar kontakt med deg av seg selv når du stiller deg opp med hendene på ryggen, samt at hunden kan holde blikkontakten i noen sekunder før du sier "Bra!" og gi godbit. - Begynn så å tren kontakt på både inn- og utsiden av ytterdøren når dere skal gå tur, samt flere ganger på selve turen. Dette roer ned, spesielt når man har et innlært "bra!" og at hunden holder blikkkontakten noen sekunder. - Hvis du trener kontakt jevnlig på tur så vil hunden etterhvert ta kontakt med deg av selv noen ganger på turen, for å se om den får godbit. Si "Bra!" når den gjør det og gi en godbit. Ikke gi godbit etter hunden har sett på deg en stund, da får du masing. Si "Bra!" i det øyeblikket hunden snur hodet mot deg. Stirrer den etter den har fått godbit så bare ignorer hunden til den ser bort og gjør noe annet. - I begynnelsen belønn hver gang hunden tar kontakt (hunden kan ikke snu hodet og se mot deg og dra i båndet samtidig). Etterhvert reduserer du og belønner bare noen ganger. Finn en balanse som fungerer for dere slik at hunden tar kontakt jevnlig men ikke så mye at det bare blir mas. - Ha godbitsøk på tur, gjerne flere ganger. Minst ti minutter. Det å bruke nesen aktivt og spise mat virker også stressreduserende for mange hunder, og kan også være en godt verktøy for å redusere draing i bånd, kombinert med kontakttrening som nevnt over. For passering, trekk ut av veien og stå på så stor avstand at din hund ikke reagerer på den passerende hunden. Hvis hunden drar mye og du ikke får kontakt, stopp og ha godbitsøk til hunden roer seg. Endret 26. september av Tabris 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå