Gå til innhold

Han snakket om særeie på første date


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Man kan endre en ektepakt i løpet av ekteskapet hvis man ønsker det.

Men kan man endre det til særeie dersom man ikke inngikk ekteskapet med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nå godt voksen og ville ansett særeie som det mest trolige - om jeg skulle valgt å gifte meg igjen, men ville blitt veldig skeptisk om det var noe av det første en mann snakket om når vi møtte hverandre første gang. Litt avhengig av hvordan vi kom inn på temaet. Jeg reagerer ikke på ønsket, men jeg synes det å ta det opp på første møtet var veldig spesielt.

Anonymkode: ae6fd...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Var på en date med en jeg matchet med på Tinder. Så begynte han å snakke om at hvis vi skulle bli sammen/gifte oss i fremtiden så måtte han ha særeie. Altså ble veldig satt ut?? Tror han må ha autisme eller noe sånt når han sier noe sånt😅 er dere enige?

Anonymkode: eb3c1...bbf

Jeg vet ikke.  Tror ikke at det alltid er så dumt. Gjerne hvis mannen ikke er gnien generelt og er opptatt at alle skal ha det bra, og spesielt ved brudd med barn involvert. 

Anonymkode: ee9fb...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å snakke om økonomi, men å ta opp særeier er veldig sært. Han trenger ikke å være autist for å snakke om det. Bare veldig opptatt av å beskytte formuen sin. 

Anonymkode: 3bc8a...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindblwn skrev (5 minutter siden):

Men kan man endre det til særeie dersom man ikke inngikk ekteskapet med det?

Ja, hvis begge er enige. Så det er lettere å bestemme det på forhånd.

Det man har med seg inn i ekteskapet kan man kreve skjevdelt på visse vilkår ved oppløsning av ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Var på en date med en jeg matchet med på Tinder. Så begynte han å snakke om at hvis vi skulle bli sammen/gifte oss i fremtiden så måtte han ha særeie. Altså ble veldig satt ut?? Tror han må ha autisme eller noe sånt når han sier noe sånt😅 er dere enige?

Anonymkode: eb3c1...bbf

Ok, det er spesielt. Rødt flagg. 

Like spesielt er det at du nevner autisme. Vet du i det hele tatt hva det er? Eller har du bare lært deg et artig ord? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Var på en date med en jeg matchet med på Tinder. Så begynte han å snakke om at hvis vi skulle bli sammen/gifte oss i fremtiden så måtte han ha særeie. Altså ble veldig satt ut?? Tror han må ha autisme eller noe sånt når han sier noe sånt😅 er dere enige?

Anonymkode: eb3c1...bbf

Det kan tyde på at han likte deg om ikke annet 😛 

Men det er veldig tidlig å ta opp et slikt tema. Der er mye annet jeg ville ha snakket om først, for å i det minste se om der er noe å bygge på.

Uansett så gjelder det jo at det man tar inn i et ekteskap, tar man også med ut. Men om han vil ha særeie fordi han vil ha deg gående hjemme og passe på hus og barn mens han jobber døgnet rundt og opparbeider seg verdier, så er det et rødt flagg.

Anonymkode: e1f2c...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (21 minutter siden):

Ok, det er spesielt. Rødt flagg. 

Like spesielt er det at du nevner autisme. Vet du i det hele tatt hva det er? Eller har du bare lært deg et artig ord? 

Nei, det er ikke rødt flagg. Når vi likevel diskuterer misforståelse av hva noe er/betyr.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snodig, med mindre det var naturlig å nevne det i samtalen. 

Anonymkode: 08712...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vil også ha særeie og jeg vil ikke ha felles økonomi. Helt greit å snakke om det tidlig 

Anonymkode: 623d4...04d

Helt greit, men må det snakkes om på første date? Ingen krise å vente til tredje eller femte date vel?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særeie er helt naturlig i mange sammenhenger. Det er ikke et problem. Men å ta det opp som et tema på første date - det er et problem. 

Anonymkode: d6e53...0f8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grundig særeie avtale er en god idé viss mann går inn i et ekteskap med mye verdier. Men at dette er tema på 1 date er jo ikke særlig tiltrekkende viss mann ikke er på date med en skilsmisse advokat eller lignende

Anonymkode: 8d825...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt at han har ganske lav sosial IQ. 

Anonymkode: 07266...549

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart å ta opp dette på første date. 

Særeie i seg selv er helt ok. Regner med dere er etablerte voksne mennesker og det å sikre egne verdier ved et eventuelt brudd er bare fornuftig. Spesielt om det er barn inne i bilder. 

Anonymkode: 1b50b...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg og kjæresten har pratet om dette uten at vi har avklart noe enda.

Vi vet ikke om vi kommer til å gifte oss.
 

Men vi skal flytte sammen og med det skal vi ha solid samboerkontrakt og testamenter klar(vi er begge alene barn).

Men dette prater vi om først da vi var på vei til å bli kjærester, ikke på første date👀🫣

Nå har vi veldig like verdier og syn på økonomi da. 
 

 

Anonymkode: 1db0a...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en situasjon hvor man blir litt stresset og ikke hvet helt hva man skal prate om, det er jo så meget med røde flagg om man sier feile ord.. 
Ønsker særeie på boligen/eiendom min for den har jeg kjempet for mot alle ods. 
Er det en regel om hvor mange dater før man kan ta opp økonomi? 

Anonymkode: 213ea...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo en situasjon hvor man blir litt stresset og ikke hvet helt hva man skal prate om, det er jo så meget med røde flagg om man sier feile ord.. 
Ønsker særeie på boligen/eiendom min for den har jeg kjempet for mot alle ods. 
Er det en regel om hvor mange dater før man kan ta opp økonomi? 

Anonymkode: 213ea...add

Å prate om økonomi synes ikke jeg hører hjemme på FØRSTE date. Det er bokstavelig talt ett kjemi møte og om man i det hele tatt føler at en blir nysgjerrig nok til å bli litt bedre kjent.

Anonymkode: 1db0a...302

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti en golddigger som ikke ønsket annet enn å vise seg frem. Jeg gjorde det slutt fordi jeg orket vedkommende. Jeg nevnte før det ble snakk om giftermål at jeg skulle ha særeie og han ble så sykt sur. Han hadde sett for seg å ta over alt, og være «mannen i huset med stor M». 🤦🏼‍♀️ Man er jo ikke mannen i huset hvis dama eier alt. 

Anonymkode: 31734...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt ann på i hvilken sammenheng han sa det tenker jeg.

Men jeg kan godt forstå han, jeg vil også ha særeie.

Anonymkode: 75800...b0f

poenget her er jo at dette er ikke noe man tar opp på en date, heller ikke etter 3. Det er noe man tar opp før man skal eie ting sammen. Og da er det ikke noe den ene kan bestemme for begge to. Enten blir de enige eller så flytter man ikke sammen. Det er jo ikke verre en det. Ta det opp på date :)  Er det mulig !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 time siden):

Hva om fyren har opplevd at noen tidligere ekser har utnyttet han / stjelt av han? Det er det første du bør finne ut av.

Hvor mange menn hadde akseptert at en date som har opplevd mange utro menn før, krevde å få full tilgang til mobilen på første date? Ingen. Hans tidligere opplevelser er ikke hennes problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...