Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har barn med elsparkesykkel som ikke er lovlig og går opp til 200 km/ t?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

krokrygga skrev (9 timer siden):

Er ikke 20-30 max

Lovlig jo, men det omsettes mange med langt høyere hastigheter. 

Anonymkode: e0509...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begriper ikke at foreldre tør å si ja jeg da... 

Er nok mer redd for å arrangere begravelsen til ungen min enn å bli upopulær forelder.

Unger uten førerkort eller noe form for opplæring, har ikke peiling på trafikkregler, er ikke i stand til å ta gode avgjørelser i trafikken, er impulsive, er ikke i stand til å gjøre gode vurderinger eller bedømme andre kjøretøy sin fart eller blindsone..  

Anonymkode: c0d05...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Unger uten førerkort eller noe form for opplæring, har ikke peiling på trafikkregler, er ikke i stand til å ta gode avgjørelser i trafikken, er impulsive, er ikke i stand til å gjøre gode vurderinger eller bedømme andre kjøretøy sin fart eller blindsone..  

De vil vel ikke være den som sier nei.

Man burde sette oppe aldersgrensen for elsparkesykkel ettersom det er et motorisert kjøretøy (eventuelt si at førerkort for bil gjelder for elsparkesykkel og) og gitt en innføring i trafikkregler. Vær oppmerksom på omgivelsene hadde vært en fin ting å bli lært. 

https://www.naf.no/sykkel/lover-og-regler/dette-er-reglene-for-sma-elektriske-kjoretoy

«I likhet med syklende, har brukere av elsparkesykkel vikeplikt for biler i fotgjengerfelt. Det betyr at når du kjører elsparkesykkel må du stanse og vente til det er klar bane eller til bilene stopper før du kan krysse gangfeltet. Dersom du går av sparkesykkelen for å krysse gående mens du triller sparkesykkelen, har bilene vikeplikt for deg.
Husk også på de alminnelige trafikkreglene; Du har vikeplikt for trafikk fra høyre, må stoppe for rødt lys og må også stoppe for gående i gangfelt foran deg.»

«Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-1 slår fast at elsparkesykkel bare kan brukes av en person.»

Reglene her er det nesten ingen som følger. Har altfor ofte sett 2-3 på samme elsparkesykkel og folk som bare kjører uten å se seg for. Ikke rart det blir ulykker  O_O

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er nok mer redd for å arrangere begravelsen til ungen min enn å bli upopulær forelder.

Å kjøre 20 km/t på en El sparkesykkel vil i utgangspunktet ikke kreve mer opplæring i trafikken enn sykling. 

I stede for å begrense alle hele tiden, bør det heller settes en absolutt grense på El sparkesykkler. Slik loven er nå så er det enkelt å endre sperren. 

Vi kan virkelig ikke polstre barna for alt. 

Jeg ser utallige mange voksne i trafikken som aldri burde kjøre bil, som er en enorm fare. Både yngre og eldre. Skal vi forby bilkjøring sånn generelt? 

Anonymkode: 70e8f...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri flydd over styret på Gunvald (min elsparkesykkel) ettersom jeg faktisk følger trafikkreglene og bruker sunn fornuft. Jeg går av når jeg skal krysse et fotgjengerfelt fordi det er jo tilbakestående å bare kjøre over- man må jo se seg for! Har brukt Gunvald i flere år allerede. Har til og med bilhorn på Gunvald slik at hvis andre ikke oppfører seg så får de virkelig høre det 763F74D1-80CF-474A-B825-8411EA2F92A5.gif.81aa2b61562e59569eca8b210815b1c6.gif

Ansvarlig av deg og Gunvald synes jeg. Får håpe du ikke møter på el-sykkelen Herbert som holder 80 km/t..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri flydd over styret på Gunvald (min elsparkesykkel) ettersom jeg faktisk følger trafikkreglene og bruker sunn fornuft. Jeg går av når jeg skal krysse et fotgjengerfelt fordi det er jo tilbakestående å bare kjøre over- man må jo se seg for! Har brukt Gunvald i flere år allerede. Har til og med bilhorn på Gunvald slik at hvis andre ikke oppfører seg så får de virkelig høre det 763F74D1-80CF-474A-B825-8411EA2F92A5.gif.81aa2b61562e59569eca8b210815b1c6.gif

Fullt mulig å kjøre over fotgjengerfeltet OG samtidig se seg for. Samme med sykkel. Jeg vet man skal gå av, men som bilist foretrekker jeg at de kjører/sykler over, fordi det går fortere. Men de må bruke hodet og få øyekontakt med bilisten først. Men for all del - din fremgangsmåte er selvfølgelig langt sikrere.

Anonymkode: e79af...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 17.52):

For poden argumenterer med "alle andre har" og de vil ikke at han skal være utenfor. 

De tør ikke å ha egne meninger og være de slemme foreldrene som sier  nei

Anonymkode: 71bd5...3e5

Er nok dette som er hovedårsaken. Det er lett å tvile på egen dømmekraft når "alle andre har". Men man er jo en slemmere forelder om barna omkommer i trafikken. Noe av det verste jeg ser er foreldre som durer avgårde på elsparkesykkel med ett eller to barn foran som kollisjonspute. Til og med barn på skulderne har jeg sett, i full fart på fortauet blant gående.

For sånne foreldre er det antagelig kun en ulykke som kan banke vett i skallen på dem. Kanskje ikke en gang det, for omtrent alle påkjørsler jeg har sett eller hørt om med slike doninger har føreren stukket av fra stedet.

Anonymkode: 637d2...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fullt mulig å kjøre over fotgjengerfeltet OG samtidig se seg for. Samme med sykkel. Jeg vet man skal gå av, men som bilist foretrekker jeg at de kjører/sykler over, fordi det går fortere. Men de må bruke hodet og få øyekontakt med bilisten først. Men for all del - din fremgangsmåte er selvfølgelig langt sikrere.

Anonymkode: e79af...f84

Joda, vet det er mulig å seg for. Problemet er at de fleste gjør det jo ikke. Som bilist så ser jeg knapt et menneske som faktisk ser seg for, før de suser over. En dag så er de ikke så heldige at de bare kan fortsette videre 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...