AnonymBruker Skrevet 25. september #21 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er kaldere i september enn før? Jeg husker enkelte høster med regn hver bidige dag fra sommerferien var slutt til slutten av november (jeg syklet den lange veien til skolen). Men det var aldri snø, da hadde jeg ikke syklet. Får ikke klimateoriene til å passe her. Anonymkode: 64fca...457 Noen septembre, ja, de fleste, ikke. Bare se på temperaturstatistikk, alt det der er jo offentlig tilgjengelig. Jeg jobbet i fjellheimen rundt y2k. Hver eneste bidige august slet folk med sommerdekk på snø og slaps i fjellet. Poenget er: Noen ganger kommer snøen tidligere, noen ganger ikke. Det at du skiftet til vinterdekk i desember på 90-tallet skjedde kanskje én gang, kanskje flere ganger, kanskje du var travlere da, kanskje du hadde en annen sikkerhetsforståelse. Hipp som happ, vi vet at vintrene våre blir kortere, om noe. Et knipe gode vintre, som den vi akkurat hadde, endrer ikke på det. Anonymkode: f6d34...d0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #22 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Noen septembre, ja, de fleste, ikke. Bare se på temperaturstatistikk, alt det der er jo offentlig tilgjengelig. Jeg jobbet i fjellheimen rundt y2k. Hver eneste bidige august slet folk med sommerdekk på snø og slaps i fjellet. Poenget er: Noen ganger kommer snøen tidligere, noen ganger ikke. Det at du skiftet til vinterdekk i desember på 90-tallet skjedde kanskje én gang, kanskje flere ganger, kanskje du var travlere da, kanskje du hadde en annen sikkerhetsforståelse. Hipp som happ, vi vet at vintrene våre blir kortere, om noe. Et knipe gode vintre, som den vi akkurat hadde, endrer ikke på det. Anonymkode: f6d34...d0b Ja, tok deg på ordet, og gjorde søk på 1990-tallet for nærmeste målestasjon. Med ett unntak var alle 25. sept betraktelig varmere dengang enn i 2024 og 2023. Det er altså ikke noe jeg "føler". Selvsagt et lite og tilfeldig utvalg vil noen sikkert hevde, men jeg gidder heller ikke å gå supervitenskapelig til verks. Jeg har i alle år fartet på fjellet og kun en gang på 90/2000-tallet husker jeg at jeg måtte kjøre hjem i nysnø på høsten. Nå er det snø mye oftere og mye tidligere. Og vinterdekkene kommer på i snitt 2 mnd tidligere. Anonymkode: 64fca...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 25. september #23 Del Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, tok deg på ordet, og gjorde søk på 1990-tallet for nærmeste målestasjon. Med ett unntak var alle 25. sept betraktelig varmere dengang enn i 2024 og 2023. Det er altså ikke noe jeg "føler". Selvsagt et lite og tilfeldig utvalg vil noen sikkert hevde, men jeg gidder heller ikke å gå supervitenskapelig til verks. Jeg har i alle år fartet på fjellet og kun en gang på 90/2000-tallet husker jeg at jeg måtte kjøre hjem i nysnø på høsten. Nå er det snø mye oftere og mye tidligere. Og vinterdekkene kommer på i snitt 2 mnd tidligere. Anonymkode: 64fca...457 Jeg kjører over fjellet fra øst til vest hver høst og har gjort det i nesten 30 år. Jeg har ikke samme erfaring som deg - tvert imot. Endret 25. september av Hateridioter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #24 Del Skrevet 26. september Hateridioter skrev (10 timer siden): Jeg kjører over fjellet fra øst til vest hver høst og har gjort det i nesten 30 år. Jeg har ikke samme erfaring som deg - tvert imot. Det hadde vært moro om det hadde vært noe statistikk på når fjelloverganger blir stengt første gang etter sommeren. Det hadde jo også gitt en pekepinn. Jeg tror 25.09 er ganske mye tidligere enn normalen for de siste 30 årene. Anonymkode: 64fca...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 26. september #25 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde vært moro om det hadde vært noe statistikk på når fjelloverganger blir stengt første gang etter sommeren. Det hadde jo også gitt en pekepinn. Jeg tror 25.09 er ganske mye tidligere enn normalen for de siste 30 årene. Anonymkode: 64fca...457 Hvilke fjelloverganger er blitt stengt nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 26. september #26 Del Skrevet 26. september Hateridioter skrev (3 timer siden): Hvilke fjelloverganger er blitt stengt nå? Valdresflye var stengt ei stund i går, pga mye snø. Nybrøytet på morran i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #27 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det hadde vært moro om det hadde vært noe statistikk på når fjelloverganger blir stengt første gang etter sommeren. Det hadde jo også gitt en pekepinn. Jeg tror 25.09 er ganske mye tidligere enn normalen for de siste 30 årene. Anonymkode: 64fca...457 Regner med at Statens Vegvesen sitter på slike data. Valdresflya er gjerne midlertidig stengt pga. kombinasjonen snø + uforberedte turister i august også: 5 år gammel nyhet om tilsvarende sak: https://www.vg.no/nyheter/i/VbpnzV/vei-stengt-etter-snoefall Anonymkode: f6d34...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #28 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, tok deg på ordet, og gjorde søk på 1990-tallet for nærmeste målestasjon. Med ett unntak var alle 25. sept betraktelig varmere dengang enn i 2024 og 2023. Det er altså ikke noe jeg "føler". Selvsagt et lite og tilfeldig utvalg vil noen sikkert hevde, men jeg gidder heller ikke å gå supervitenskapelig til verks. Jeg har i alle år fartet på fjellet og kun en gang på 90/2000-tallet husker jeg at jeg måtte kjøre hjem i nysnø på høsten. Nå er det snø mye oftere og mye tidligere. Og vinterdekkene kommer på i snitt 2 mnd tidligere. Anonymkode: 64fca...457 Skal mer enn to år til for å få et godt resultat da. Anonymkode: 6d511...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 26. september #29 Del Skrevet 26. september tdm900 skrev (5 timer siden): Valdresflye var stengt ei stund i går, pga mye snø. Nybrøytet på morran i dag. Valdresflya har nok ofte blitt stengt midlertidig i september tidligere også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #30 Del Skrevet 26. september Baratheon skrev (På 25.9.2024 den 14.59): Eh, nei. Første snøfall på Blindern i fjor vinter var 31. oktober. Siste snøfall var i midten av mars, med en etterslenger 5.-6. april. Og den snøen lå ikke til mai… https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-18700/Norge/Oslo/Oslo/Oslo (Blindern) Dette. De to siste vintrene i Oslo var harde, men vi hadde da ikke snø fra september til mai 😬 Anonymkode: b8410...068 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #31 Del Skrevet 26. september I følge avisene her i Trøndelag er det rekordtidlig med snø i september 2024. Med unntak av 2020 må man langt tilbake på 1900-tallet for å finne tilsvarende. Greit å få bekreftet at det er reelt, og ikke en "følelse". Anonymkode: 64fca...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #32 Del Skrevet 26. september Da jeg var ung så sykla jeg til skolen hver dag og det var kun i desember, januar og februar den måtte stå. Så jo vinterne er lengre nå enn før. Bodde rundt Oslo. Anonymkode: 29d86...25d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #33 Del Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): I følge avisene her i Trøndelag er det rekordtidlig med snø i september 2024. Med unntak av 2020 må man langt tilbake på 1900-tallet for å finne tilsvarende. Greit å få bekreftet at det er reelt, og ikke en "følelse". Anonymkode: 64fca...457 Ingen bestrider at noen år kan være spesielle, men TS mener å snakke om en trend eller endring. For øvrig kan det brått bli mye kaldere når Golfstrømmen faktisk gir seg, slik som en del havforskere og klimaeksperter mener kan skje med endringene i vær og klima globalt. Anonymkode: f6d34...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #34 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ingen bestrider at noen år kan være spesielle, men TS mener å snakke om en trend eller endring. For øvrig kan det brått bli mye kaldere når Golfstrømmen faktisk gir seg, slik som en del havforskere og klimaeksperter mener kan skje med endringene i vær og klima globalt. Anonymkode: f6d34...d0b Ja, i følge NRK sier "en gruppe forskere" at golfstrømmen kan kollapse allerede i 2025. Det blir spennende! Anonymkode: 64fca...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #35 Del Skrevet 28. september Ikke i nord, i alle fall. Hadde 20 grader frem til for et par uker siden. Har kommet snø på fjellene som ligger mer enn 1000 m.o.h, men ingen tegn til snø i lavlandet Anonymkode: 34d6c...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 28. september #36 Del Skrevet 28. september Snø her i dag. Så glad vi hadde satt på i går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 28. september #37 Del Skrevet 28. september Tja, her i Lom er det snøkvitt i dag. Jeg har ikke en eneste bil som er egnet for vinterføre så har derfor ikke et eneste vinterhjul heller😂 Og det irriterer meg, skulle vært på butikken etter øl og potetgull. Men her sitter jeg da med beina planta på bordet i håp om at det skal bli kjørbart på veien ned til sentrum😑 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhjørningfitte Skrevet 28. september #38 Del Skrevet 28. september (endret) VInterene kommer nok til å bli kortere grunnet globaloppvarming. Der jeg bor er det ikke noe snø. tempraturen ligger på rundt 13-15 Endret 28. september av enhjørningfitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #39 Del Skrevet 28. september Sitter i solveggen i teskjorte. Bor utenfor Drammen. Ikke enig i der, men bir man høyere opp er det normalt med snø på denne tiden. Anonymkode: aa5a6...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #40 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 13.59): kan legge til at min bror er født i juli, det året lå det nysnø i Romsdalsfjellene vi har gått i 17 mai tog i snøføyke opp gjennom tidene også, og vi har hatt sommertemp i slutten på oktober med fantastiske overnattinger i telt på fjellet langt ut i Desember så langt tilbake jeg kan huske.. og jeg er over 50. Anonymkode: 43f48...fd7 Var et år jeg skulle fiske i Tafjordfjella. Ble dårlig med fisking da det lå is. Samme i «Lesjafjella». Flere ganger i juli jeg har vasset i snø. Husker også 17 maitog med snø da jeg var barn. Det var i Lillestrøm ☺️ Anonymkode: 9f187...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå