Gå til innhold

Kommer vinteren tidligere og tidligere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skriver september, og snøen laver ned flere steder. Avisene oppfordrer til å sette på vinterdekk. Hvis jeg skifter nå har jeg hatt sommerdekk bare fra midten av mai. Hvis det er den nye normalen betyr det 8 måneder med vinterdekk! Kan ikke huske at det var så lange vintre før. Mer snø på selve vinteren ja, men skiftet da ikke til vinterdekk før i desember?!?

Anonymkode: 64fca...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du langt mot nord eller høyt oppe?

Anonymkode: b4db2...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, i lavlandet klaver det jo ikke ned snø, det de sier er at om man skal over fjelloverrganger med risiko for snø bør man enten legge om og ha riktig dekk eller bli hjemme, det er jo noe osm kommer i slutten på september starten på oktober hvert bidige år, på samme måte som enkelte steder i landet hvert år går på en "sommerdekksmell" når vinteren faktisk kommer selv om den er varslet. Så nei, vinteren kommer ikke tidligere enn før. 

Anonymkode: 43f48...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til at min bror er født i juli, det året lå det nysnø i Romsdalsfjellene :Pvi har gått i 17 mai tog i snøføyke opp gjennom tidene også, og vi har hatt sommertemp i slutten på oktober med fantastiske overnattinger i telt på fjellet langt ut i Desember så langt tilbake jeg kan huske.. og jeg er over 50. 

Anonymkode: 43f48...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bor du langt mot nord eller høyt oppe?

Anonymkode: b4db2...a08

Bor i midten, på alle måter 😄

Anonymkode: 64fca...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi skriver september, og snøen laver ned flere steder. Avisene oppfordrer til å sette på vinterdekk. Hvis jeg skifter nå har jeg hatt sommerdekk bare fra midten av mai. Hvis det er den nye normalen betyr det 8 måneder med vinterdekk! Kan ikke huske at det var så lange vintre før. Mer snø på selve vinteren ja, men skiftet da ikke til vinterdekk før i desember?!?

Anonymkode: 64fca...457

Jeg har satt på vinterdekk i oktober og tatt av i slutten av april, begynnelsen av mai i alle år. Bor nært Oslo.

Endret av Baratheon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel som normalt dette, men mer ustabilt vær og mer vind og regn er konsekvensene av klimaendringer og det påvirker jo alle som bor langs kysten, spesielt i Sør-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vinterens har vært mye lengre i det siste, spesielt 2022-2023 og 2023-2024. Da var det 8 mnd vinter i Oslo.

Folk får si hva de vil, men det var snø i byen her fra september til mai begge sesongene. Kaldt, mørkt og enorme snømengder.

Ingen skal komme å fortelle meg at det var sånn før. Husker vinteren 2018 godt for da var bi avhengig av gateparkering og jeg gruet sånn for å parkere i brøytekanten - den vinteren var det litt slaps i januar og det var det. Det har skjedd noe.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hvor i Norge man bor.

Her jeg bor er det ingen tegn på vinteren, er mer vår temperatur her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snø i nord, med mindre du skal opp i fjellet.

Anonymkode: 1e51a...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (17 minutter siden):

Ja, vinterens har vært mye lengre i det siste, spesielt 2022-2023 og 2023-2024. Da var det 8 mnd vinter i Oslo.

Folk får si hva de vil, men det var snø i byen her fra september til mai begge sesongene. Kaldt, mørkt og enorme snømengder.

Ingen skal komme å fortelle meg at det var sånn før. Husker vinteren 2018 godt for da var bi avhengig av gateparkering og jeg gruet sånn for å parkere i brøytekanten - den vinteren var det litt slaps i januar og det var det. Det har skjedd noe.

Det var da ikke snø fra september til mai i Oslo de to siste vinterne…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (3 minutter siden):

Det var da ikke snø fra september til mai i Oslo de to siste vinterne…

Det var det jo. Snøen kom i slutten av september og gikk i starten av mai. For de av oss som triller barnevogn er det ikke vanskelig å notere seg når det blir ufremkommelig ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (3 minutter siden):

Det var det jo. Snøen kom i slutten av september og gikk i starten av mai. For de av oss som triller barnevogn er det ikke vanskelig å notere seg når det blir ufremkommelig ute.

 

Eh, nei. Første snøfall på Blindern i fjor vinter var 31. oktober. Siste snøfall var i midten av mars, med en etterslenger 5.-6. april. Og den snøen lå ikke til mai…

https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-18700/Norge/Oslo/Oslo/Oslo (Blindern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...