Gå til innhold

Sønnen vår, som snart skal bytte skole, har det ikke noe bra på skolen. Hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på mellomtrinnet, som opplever en del dårlig på skolen. I fjor hadde vi en 9a-sak, hvor også Statsforvalteren ble koblet på. Den ene læreren gjorde en formidabel innsats, og etter hvert trygt og godt for han å gå på skolen. Vi varslet til Statsforvalteren da vi så at lærer ikke fikk tilstrekkelig støtte fra ledelsen.

I år har klassen fått nye lærere, og vi opplever at problemene er kommet tilbake. Det har vært fysiske hendelser. Men den sosiale og psykiske delen er kanskje den verste.

I følge vår gutt så er det drittslenging i klasserommet, med lærere tett på og tilstede. I går kunne han fortelle at store deler av klassen, i timen, hadde kaldt han for baby, på en svært nedlatende måte. Lærere var tilstede, men grep ikke inn før vår gutt ble sint. Da var det han som fikk kjeft.

Sønnen vår har ADHD, og det vet de andre i klassen. Det er en gjenganger at flere gutter fleiper til hverandre i klasserommet om de har ADHD eller autisme. De sier dette høyt seg i mellom, samtidig som de kaster blikk og ler mot sønnen vår. I følge vår sønn er det åpenbart ment mot han. Han mener selv at lærerne får med seg dette, men det blir tilsynelatende ikke tatt tak i.

Hadde en episode i forrige uke, der far fikk telefon om at vår sønn hadde slått etter en del andre gutter med en stokk. I følge lærer som da ringte var det ikke skjedd noe i forkant. Etter samtale med vår sønn viser det seg at han var oppsøkt av disse guttene først, hvor det både hadde vært stygge ord og kasting av stein fra dem. Han var blitt truffet i hodet av en mindre stein, og dukket unna en stor stein. Sønnen vår hadde da oppsøkt lærere, med beskjed om at det fikk vente. Etter dette ble han igjen oppsøkt av de samme guttene, og hadde da slått etter dem for å holde dem unna. Lærere hadde da grepet inn, hvor vår sønn fikk all skyld. Etter å igjen ha snakket med lærer, viser det seg at det vi hadde fått høre hjemme stemte. Og de skulle ta tak i det på skolen dagen etter.

Det har vært flere hendelser en de skrevet over.

Vi skal flytte, og sønnen vår skal bytte skole, akkurat når dette skjer vet vi ikke, men vi håper at det blir skolebytte fra januar. Da håper vi også at gutten vår skal få en mye bedre hverdag.

Inntil da er vi veldig usikre på hva vi skal gjøre. Vi opplever at lærerne ikke ønsker å se det som skjer rundt dem, og har i grunn ikke tro på at de vil kunne løse dette på noen god måte. Vi vet vi kan melde ny 9a-sak og evt videre til Statsforvalteren igjen, men vi er usikre på om det har noe hensikt da vi snart skal til ny skole. Hva tenker andre om dette?

Anonymkode: d5a60...c50

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere kjøpt hus og bestemt dato for flytting? Isåfall ville jeg sjekket muligheten for å bytte skole allerede nå. 

Anonymkode: 84912...c3b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere kjøpt hus og bestemt dato for flytting? Isåfall ville jeg sjekket muligheten for å bytte skole allerede nå. 

Anonymkode: 84912...c3b

Vi har ikke kjøpt hus, og er ikke sikkert på hvilken skolekrets vi ender opp i. Så snart vi vet det, kan vi sjekke mulighet for skolebytte før flytting.

Skolen vi tror han vil komme til har lang skolevei i forhold til hvor vi bor nå. Ca 40 min i bil, uten mulighet for buss. Er derfor litt usikker på om vi får til logistikken hvis han bytter før vi flytter.

Men takk for tips 🙂

Anonymkode: d5a60...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta tak i dette med ny melding på skolen, be om møte med lærer og rektor og vær rolig men klar på at dette IKKE er akseptabelt og at det VIL komme en ny sak om de ikke øyeblikkelig gjenninfører tilkaene som har virket tidligere. 

Anonymkode: c2b0c...259

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han ut i hjemmeskole frem til dere flytter?

Det er ikke så komplisert eller rart som det høres ut 😊

Anonymkode: d525e...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ta tak i dette med ny melding på skolen, be om møte med lærer og rektor og vær rolig men klar på at dette IKKE er akseptabelt og at det VIL komme en ny sak om de ikke øyeblikkelig gjenninfører tilkaene som har virket tidligere. 

Anonymkode: c2b0c...259

Jeg ville faktisk vurdert 9A med en gang for å skjerme både eget og andres barn. Det er svært bekymringsfullt slik som det er nå, og for et barn er bare en enkelt dag eller uke evig lang tid. Tenk om det var oss voksne som ble plaget hver dag på jobben og kastet sten på og kalt stygge ting, og så ville sjefen ikke gjøre noe med det? Vi hadde sykmeldt oss etter en enkelt dag, kanskje hadde vi gått hjem allerede rett etter det skjedde. Hvorfor skal andre barn måtte finne seg i det?

Nå det gjelder episoden med steinkastingen kan det godt hende de andre barna har fått kjeft for det allerede, men det kan ikke skolen si høyt. Meget merkelig å ikke ta en debrief med den det gikk utover da. Og mobbing i klasserommet? Det er jo fullstendig uhørt! 

Anonymkode: d3592...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhengig av 9a sak så MÅ dere jobbe med guttens reaksjoner. Det begynte kanskje smått og med små kommentarer til alle og enhver, men jo større reaksjoner gutten din får, jo verre vil det bli samme hvor han drar. Ja, en ADHD diagnose vil gjerne bety dårligere impulskontroll, men jobb da beinhardt med det. Jeg forstår om andre barn holder avstand om reaksjoner blir kraftig selv om det ikke var snillt gjort mot gutten fra de som fikk han til å reagere. Overreaksjon er det enklere å ta for lærere enn ord her og der.  

Få hjelp med reaksjonsmønsteret til gutten, han vil nok skille seg ut på nytt sted også om han ikke får piggene inn. 

Jeg forsvarer ikke mobbing av gutten, men man kan ikke alltid forandre andre, men man kan endre seg selv.  

Lærere kan ha lavere toleranse for munnbruk, men kan ikke være overalt. 

 

Anonymkode: b335d...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart en 12-2-sak (tidligere 9a). 
Sønnen deres må ha en trygg skolehverdag, selv om dere skal flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Uavhengig av 9a sak så MÅ dere jobbe med guttens reaksjoner. Det begynte kanskje smått og med små kommentarer til alle og enhver, men jo større reaksjoner gutten din får, jo verre vil det bli samme hvor han drar. Ja, en ADHD diagnose vil gjerne bety dårligere impulskontroll, men jobb da beinhardt med det. Jeg forstår om andre barn holder avstand om reaksjoner blir kraftig selv om det ikke var snillt gjort mot gutten fra de som fikk han til å reagere. Overreaksjon er det enklere å ta for lærere enn ord her og der.  

Få hjelp med reaksjonsmønsteret til gutten, han vil nok skille seg ut på nytt sted også om han ikke får piggene inn. 

Jeg forsvarer ikke mobbing av gutten, men man kan ikke alltid forandre andre, men man kan endre seg selv.  

Lærere kan ha lavere toleranse for munnbruk, men kan ikke være overalt. 

 

Anonymkode: b335d...533

Forstår helt klart hva du mener, og er i grunn enig i tanken.

Men jeg er ikke noe redd for dette på ny plass. For jeg vet at når de får reaksjoner fra han, så har de pushet han veldig lenge. Han viser så godt som aldri negative følelser ute blant andre.

Vi har vært nødt til å terpe på at han må forsvare seg selv, både verbalt og fysisk, nettopp fordi han har stått og tatt i mot og tatt i mot.

ts

Anonymkode: d5a60...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeundervisning frem til dere flytter kan jo være en mulighet. Dere ender vel opp med å bruke like mye energi på møter med skolen og problemene som planlegging av undervisning. Det finnes mange gode ressurser som kan brukes og nhuf kan hjelpe med mange spørsmål. 

Det fins mange måter å løse det på praktisk. Det kan virke fremmed og skummelt. Men hvis dere uansett skal bytte sosial arena for han. Og læringsmiljøet er veldig dårlig ville jeg har vært nysgjerrig på denne muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...