Gå til innhold

Hvor mye skatt skal jeg betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig å betale i skatt (prosent) når du tjener 750 000 kroner i året? En venn s til meg at det var vanlig å betale 40%. Er det mye eller normalt?

Anonymkode: eaf63...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk Google og søk på skattekalkulator. 

Anonymkode: 35dca...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er vanlig å betale i skatt (prosent) når du tjener 750 000 kroner i året? En venn s til meg at det var vanlig å betale 40%. Er det mye eller normalt?

Anonymkode: eaf63...f1e

Kommer helt an på hvor mye fradrag man har blant annet, hvor mye kapitalinntekt,  osv osv. 

Anonymkode: 7ee3c...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte rundt 22-23% i fjor. Tjente samme sum. Jeg har boliglån og barn i barnehage. 

Tipper det er 30% maks, dersom du ikke har noen fradrag utenom minstefradrag. Dersom du har kapitalinntekter blir det mer

Anonymkode: a150e...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattekalkulatoren sier at du skal betale 208 k i skatt med en inntekt på 750. 
Da antar man selvfølgelig ingen andre avdrag eller andre inntekter. 
Det er ca 27,7 % i skatt. Eller ca 31,70 % i månedelig trekk (siden man betaler skatt 10,5 måneder i året) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å logge inn på skatteetaten og sjekke skattekortet ditt, du legger inn all informasjon, og den beregner hva du skal trekke av skatt. Når skattemeldingen kommer neste år, får du en full oversikt og ett endelig svar på hvor mye du skal betale. Enten har du betalt for mye, og får igjen litt på skatten, eller så har du betalt for lite, og må betale mer skatt. Det lønner seg alltid å sjekke skattekortet underveis i året, slik at man ser at alt er riktig, slik at du ikke får en kjempesmell.

Anonymkode: ba077...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal skatte 22% av et nettobeløp. Dette er for de fleste lønnen, her 750 000  minus minstefradrag, betalte renter, foreldrefradrag, fagforeningskontingent, gaver til frivillige organisasjoner og reisefradrag mv. alt ettersom hva du har krav på. Det er umulig for oss å fastslå hva dette utgjør for deg uten større innblikk i din økonomi. 
 

Du skal i tillegg betale trygdeavgift og trinnskatt av brutto, altså av hele beløpet på 750 000. 7,8 % opp til 208 050, deretter 1,7 % mer opp til 292 850, 4% mer opp til 670 000 og 13,6 %mer på det opp til 750 000. 
 

Som du kanskje skjønner, så blir det et ganske komplekst regnestykke. 
 

På Skatteetaten.no finner du en god skattekalkulator hvor du kan legge inn dine tall for alt. Da vil du få et anslag på hva du skal betale i skatt. Dette vil utgjøre en viss prosent av din bruttolønn, kanskje rundt 40%? 
 

Det er lurt at du skaffer deg et riktig skattekort. Inne på Skatteetaten.no kan du legge inne hva du har tjent i år, betalt i skatt og hvilke fradrag du har. Da beregner Skatteetaten hva din skatt vil bli og arbeidsgiveren vil trekke tilsvarende beløp i forskuddstrekk. På den måte slipper du ubehageligheter ved skatteoppgjøret til våren. 

Anonymkode: 5523e...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...