Enmanelskeråhate Skrevet 25. september #41 Del Skrevet 25. september Brunello skrev (3 timer siden): Nei, det er feil. Gifte har råderett over egen inntekt. Det er først dersom man skiller seg man skal fordele det som er tjent i ekteskapets varighet og som fortsatt er i behold. Satt på spissen selvfølgelig, men underholdsplikten er jo der. Men merkelig å fortsette med dine og mine penger når man har giftet seg. Arv/formue og slikt unntatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. september #42 Del Skrevet 25. september Enmanelskeråhate skrev (28 minutter siden): Satt på spissen selvfølgelig, men underholdsplikten er jo der. Men merkelig å fortsette med dine og mine penger når man har giftet seg. Arv/formue og slikt unntatt For veldig mange er det helt naturlig. Ikke for meg, men jeg har vært sammen med kons siden før vi startet å jobbe og ingen av oss hadde særlig med penger. Skulle jeg startet på nytt nå som jeg er over 50 og har barn, ville jeg helt klart ha gjort noe for å ikke risikere og tape ved et eventuelt brudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 25. september #43 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen jobber offshore og skal ta ut sin papppermisjon i friperiodene. På denne måten kan jeg gå lengre hjemme i ulønnet permisjon (han får lønn fra jobben + foreldrepenger fra NAV). Jeg skal få det som ville tilsvart min lønn av disse foreldrepengene. Han tjener godt og jeg tjener dårlig, derfor vil der bli en del til overs. Jeg mener disse pengene bør gå til en sparekonto til barnet eller noe felles, mens han mener dette blir hans penger siden det er han som er i permisjon. Er det jeg eller han som er urimelige her? Anonymkode: eece9...933 Hva gjorde du med dine permisjonspenger? Var de bare dine siden det er du som var i permisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #44 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skal barnet gjøre i de to ukene far er på sjøen og mor er på jobb? Litt tidlig å være alene hjemme når man er 9-10 måneder Anonymkode: 1dccf...a51 Hvor står det 9-10 mnd? Er jo da de fleste uansett begynner i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #45 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (1 time siden): Hvor står det 9-10 mnd? Er jo da de fleste uansett begynner i barnehagen. Man sender ikke en baby på 9 måneder i barnehage fordi pappaen velger å ikke ta permisjon. Anonymkode: 1dccf...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #46 Del Skrevet 25. september Men når du har ulønnet permisjon så kan vel du heller ikke betale for mat, regninger, drivstoff osv? Bare la han ta seg av det. Hvis ikke det er aktuelt, ville jeg ha jobbet i tidsommet far er hjemme. Anonymkode: 06297...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #47 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man sender ikke en baby på 9 måneder i barnehage fordi pappaen velger å ikke ta permisjon. Anonymkode: 1dccf...a51 Heldige mor da, som får gå hjemme 100% med 100% lønn, mens far må jobbe fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #48 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men når du har ulønnet permisjon så kan vel du heller ikke betale for mat, regninger, drivstoff osv? Bare la han ta seg av det. Hvis ikke det er aktuelt, ville jeg ha jobbet i tidsommet far er hjemme. Anonymkode: 06297...337 Har du ikke skjønt det? Hun får en sum tilsvarende 100% av sin lønn av hans gunstige ordning. Han lønner henne for å gå hjemme. Hvordan "overskuddet" skal fordeles/investeres, kan diskuteres, men det høres ikke akkurat forferdelig ut at hun går hjemme 100% med 100% lønn i hans permisjon, mens han jobber fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #49 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (14 minutter siden): Heldige mor da, som får gå hjemme 100% med 100% lønn, mens far må jobbe fullt. Som kvinne ser jeg ikke på henne som heldig. Hun ofrer egen pensjonsopptjening og muligens sykepengegrunnlag for at faren skal jobbe. Faren kan velge å ta permisjon på lik linje med andre fedre. Anonymkode: 1dccf...a51 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #50 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (5 timer siden): Hvor står det 9-10 mnd? Er jo da de fleste uansett begynner i barnehagen. Nei, det er absolutt ikke slik at de fleste begynner i barnehage 9-10 måneder gammel. Heldigvis. Anonymkode: 637c7...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #51 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (26 minutter siden): Har du ikke skjønt det? Hun får en sum tilsvarende 100% av sin lønn av hans gunstige ordning. Han lønner henne for å gå hjemme. Hvordan "overskuddet" skal fordeles/investeres, kan diskuteres, men det høres ikke akkurat forferdelig ut at hun går hjemme 100% med 100% lønn i hans permisjon, mens han jobber fullt. Da misforstod jeg. Om han betaler henne 100 prosent lønn, skjønner jeg virkelig ikke hva hun sutrer over. Anonymkode: 06297...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 25. september #52 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (5 timer siden): Hvor står det 9-10 mnd? Er jo da de fleste uansett begynner i barnehagen. De fleste begynner i barnehage når de er 9-10 måneder? Da mitt desemberbarn var 9 måneder var det fortsatt 11 måneder igjen til vi hadde krav på barnehageplass. Har hatt to barn på småbarn, har enda til gode å se en baby der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. september #53 Del Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Som kvinne ser jeg ikke på henne som heldig. Hun ofrer egen pensjonsopptjening og muligens sykepengegrunnlag for at faren skal jobbe. Faren kan velge å ta permisjon på lik linje med andre fedre. Anonymkode: 1dccf...a51 Samme her. At hun går hjemme medfører antagelig også at hun og ikke han tar det meste med barnet. Da faller isåfall hele vitsen med farspermisjon bort. Å få barn sammen uten å begynne å tenke vi, oss og vårt har jeg ikke sansen for, selv om vi måtte ha det slik selv. Det føltes unaturlig og trist i årevis. Jeg tjente best, så ikke derfor. Endret 25. september av Trolltunge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #54 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Som kvinne ser jeg ikke på henne som heldig. Hun ofrer egen pensjonsopptjening og muligens sykepengegrunnlag for at faren skal jobbe. Faren kan velge å ta permisjon på lik linje med andre fedre. Anonymkode: 1dccf...a51 Ok, så du antar at mor egentlig heller vil jobbe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #55 Del Skrevet 25. september Trolltunge skrev (20 minutter siden): Samme her. At hun går hjemme medfører antagelig også at hun og ikke han tar det meste med barnet. Da faller isåfall hele vitsen med farspermisjon bort. Å få barn sammen uten å begynne å tenke vi, oss og vårt har jeg ikke sansen for, selv om vi måtte ha det slik selv. Det føltes unaturlig og trist i årevis. Jeg tjente best, så ikke derfor. Gud bedre. Fordommer i tillegg? Antakelser om at far ikke gjør "sin del" fordi mor er hjemme? Ikke glem at far jobber 100%, mens mor jobber 0% da. Kanskje mor skulle fått fri fra familien de ukene far var hjemme, i tillegg til 100% fri fra jobb, så kunne hun dratt på husmorferie de to eller fire ukene far var hjemme fra jobb, med full lønn!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. september #56 Del Skrevet 25. september Kygos skrev (4 minutter siden): Gud bedre. Fordommer i tillegg? Antakelser om at far ikke gjør "sin del" fordi mor er hjemme? Ikke glem at far jobber 100%, mens mor jobber 0% da. Kanskje mor skulle fått fri fra familien de ukene far var hjemme, i tillegg til 100% fri fra jobb, så kunne hun dratt på husmorferie de to eller fire ukene far var hjemme fra jobb, med full lønn!!! Mulig fordommer, men pleier ikke være helt uberettiget når far ikke har permisjon alene. Skjønner at dette er økonomisk gunstig, men det er en årsak til at fars permisjon nå ansees som viktig og vesentlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #57 Del Skrevet 25. september Vi gjorde det samme og det gikk i familiepotten her. Hovedsaklig til sparing av egenkapital. Synes ikke det er riktig at han skal ta de selv, du dropper jo hjelp fra han med tanke på at han egentlig ikke tar pappaperm.. Anonymkode: 1c77c...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 25. september #58 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi gjorde det samme og det gikk i familiepotten her. Hovedsaklig til sparing av egenkapital. Synes ikke det er riktig at han skal ta de selv, du dropper jo hjelp fra han med tanke på at han egentlig ikke tar pappaperm.. Anonymkode: 1c77c...ee1 Hun slipper å jobbe... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #59 Del Skrevet 26. september Kygos skrev (11 timer siden): Ok, så du antar at mor egentlig heller vil jobbe? Kygos skrev (8 timer siden): Hun slipper å jobbe... Kvinner skal være i arbeidslivet i mange tiår etter at ungen er voksen. Ulønnet permisjon i 3-4 måneder i seg selv er en bagatell. Men hun må passe på å ikke gå i kvinnefella økonomisk og karrieremessig. I forhold der mannen tjener mye bedre enn kvinnen blir det gjerne til at kvinnen blir hjemme med sykt barn, ofrer jobbreiser, videreutdannelse og annen kompetanseutvikling fordi mannens jobb er så utrolig viktig. Hun må passe på at mannen kommer på banen i forhold til huarbeid og barneoppdragelse i friperiodene. Det blir ofte slik at mammaen er den stabile oppdrageren, mens pappaen blir tivoligpappa som får gjøre alt det gøye når han først er hjemme. Dette er jo kun spekulasjoner, men det virker ikke om om denne mannen er den rauseste. Jeg er selv sammen med en som jobber offshore. Det er utrolig viktig for meg å ikke gå glipp av konferanser, kurs og annen type karriereutvikling når jeg får sjansen. Overskudd av overtidsjobbing går så klart i felleskassa, det gjelder oss begge. Anonymkode: 1dccf...a51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 26. september #60 Del Skrevet 26. september Han er urimelig. Han kan tjene godt på denne ordningen ene og alene takket være ts - da må han selvfølgelig dele gevinsten også. Hvis ikke hadde jeg gått tilbake i jobb og sagt at han får finne ut av dette selv i sine arbeidsuker (dvs droppe lønna si og leve på NAV). Hvorfor skal ts hjelpe mannen med å tjene dobbelt uten å få noe ekstra igjen for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå