Gå til innhold

Få fjerde barnet tett på resten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tre tette barn og hverdagen går rundt. Jobber 70%, og samboer jobber fulltid som leder (ingeniør) Økonomi er bra. Men er det helt galskap å få et fjerde barn tett på tre barn? 
 

Yngste er 2 år, mellomste 4 og størstemann er 5 år. 
 

Alltid ønsket meg stor familie! Har stort hus og mye kjærlighet å gi. Barneskolen er 2 min unna huset, og jobben min er 1 min unna. 
 

Har en mor som hjelper oss en del, og svigermor i ny og ned. Søsteren min er også en ressurs, da hun ikke vil ha barn selv og er mye til oss å låner barna for å ta de med på ting. Eneste bekymring er jobb og karriere da jeg egentlig ønsker å bli leder på jobb og er i gang med master. 
 

Hilsen kvinne 34, Oslo. 

Anonymkode: 80b46...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere ønsker flere barn, så tenker jeg at for barnets skyld bør dere sette i gang nå. Slik ar det ikke en blir en gjeng med tre søsken, også kommer fjerdemann og blir den «ensomme siste».

Bare dere kan svare på om dere har kapasitet til å følge opp fire barn. 
Når de er små er det jo en ting. Oppfølging av de små er jo ingen ting i forhold til når de blir eldre.

En annen ting er jo fire tenåringer, med sine aktiviteter (kjøring, dugnader), farting hit og dit, emosjonell oppfølging etc. 

Anonymkode: d9b9a...6cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dere ønsker flere barn, så tenker jeg at for barnets skyld bør dere sette i gang nå. Slik ar det ikke en blir en gjeng med tre søsken, også kommer fjerdemann og blir den «ensomme siste».

Bare dere kan svare på om dere har kapasitet til å følge opp fire barn. 
Når de er små er det jo en ting. Oppfølging av de små er jo ingen ting i forhold til når de blir eldre.

En annen ting er jo fire tenåringer, med sine aktiviteter (kjøring, dugnader), farting hit og dit, emosjonell oppfølging etc. 

Anonymkode: d9b9a...6cd

Ja! Det som bekymrer meg er når de blir tenåringer. 

Anonymkode: 80b46...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dere 4 barn hvis en av dere skulle bli syk og ufør Regner med det er mannen i huset som tjener mest, hva hvis det er han som blir syk? Har dere økonomi da?

Har dere kapasitet hvis dere skulle bli skilt?

Anonymkode: 4dc7f...298

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med fire barn? Det holder med de du har. Det blir snart skillsmisse likevel. 

Anonymkode: f3427...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tre tette barn og hverdagen går rundt. Jobber 70%, og samboer jobber fulltid som leder (ingeniør) Økonomi er bra. Men er det helt galskap å få et fjerde barn tett på tre barn? 
 

Yngste er 2 år, mellomste 4 og størstemann er 5 år. 
 

Alltid ønsket meg stor familie! Har stort hus og mye kjærlighet å gi. Barneskolen er 2 min unna huset, og jobben min er 1 min unna. 
 

Har en mor som hjelper oss en del, og svigermor i ny og ned. Søsteren min er også en ressurs, da hun ikke vil ha barn selv og er mye til oss å låner barna for å ta de med på ting. Eneste bekymring er jobb og karriere da jeg egentlig ønsker å bli leder på jobb og er i gang med master. 
 

Hilsen kvinne 34, Oslo. 

Anonymkode: 80b46...a51

Finnes det en barnefar opp i allt dette egosnakket, siden der finnes en svigermor? 
Hva sir barnefar? Han bør vel være med på en slik avgjørelse og komme foran råd fra kg?

Kan dere overleve greit praktisk og økonomisk om en av foreldrene faller fra, med tre eller fire barn? Det bør være det største spørsmålet her. 

Anonymkode: 380d1...a5b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire. Det var selvfølgelig travelt da de var små, men det kan ikke måle seg med hvordan det er nå. Alle går på aktiviteter (det pnsker vi jo ikke slutte med for det er sunne aktiviteter som fotball, håndball og turn). Alle vennene deres går og på aktiviteter. Foreldre i dag er veldig engasjert og spesielt slike foreldre vi liker å sammenligne oss med, er med å bidrar og følger opp i langt større grad enn vi får til. Logistikken går rett og slett ikke opp hvis en av oss skal være trener til faste tider i uka. Da går det på bekostning av et annet barn, og gjør at vi må basere oss på hjelp fra slekt. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at jeg aldri hdde valgt fire igjen. Og det selv om alle er veltilpasset, skoleflinke og såkalt enkle barn. Jeg får ikke tid til dem en og en. Det er slitsomt for de eldste at det alltid er yngre her med venner. Det er nesten aldri tomt hus eller bare ett barn hjemme, så barna savner til og med ro. I tillegg er det styrete med ferier når eldste er 6 år eldre enn yngste. Det blir hele tiden ulike behov. 
når det er sagt, er vi selvfølgelig superglade i alle barna, og ser og at yngste bidrar positivt inn i flokken. For egen del tenker jeg likevel tre holder. Jeg har også mange søsken, og tenker i voksenalder at selv om det er en berikelse, hadde det holdt med to søsken. Da hadde vi fått mer tid med besteforeldre til barna, det hadde vært mer tid til oss og lettere å samle alle uten at vi ble 40 mann til middag liksom. Det jeg ville tenkt på er om du ønsker tid til hvert enkelt barn, eller om du (og barna) trives med å være en flokk hele tiden. Jo flere, jo mer hormoner og krangling, og små og store problemer med venner, skole etc. 

Anonymkode: d82d8...fdb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er greit å få dem relativt tett, så det ikke blir en gjeng på tre og en "liten". Samtidig har alle konstellasjoner sine fordeler og ulemper, det viktigste er at det passer bra for deg og mannen.

Selv har vi fem og ville valgt det samme igjen. Travelt ja, men siden vi bor i by er det mindre kjøring og henting når de blir større, og det er så hyggelig å se hvordan de har nære bånd på kryss og tvers nå i tenåring/voksenalderen. Herlig med en liten flokk! Eneste problemet vi ser er at vi må ha gedigen spisestue etterhvert som de får seg partnere og egne barn, men det skal vi takle 🙂

Sitat

 

Anonymkode: 7d84d...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire, fikk dem på 5 år😅 Var ekstremt travelt, besteforeldre stilte mye opp og vi var dødsslitne hele tiden. 
Nå er eldstemann 15 år og livet er herlig. Vi er en fantastisk gjeng som går svært godt overens. Barna går godt overens. Vi er ferdige med å pusse opp huset. Barna går/tar buss til skole og går/sykler til treninger. De gjør lekser på skolen. Vi må stille opp på dugnad og kamper, men vi er heldigvis mange voksne. Det er verdt å tenke på at vi har vært svært heldige å ha både svigers og mine foreldre i nærheten og at de er spreke. 

Anonymkode: 76632...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere ha så mange barn?

Anonymkode: 5edfd...7a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det nå hvis du tenker på det, aldri hørt om noen som angrer på at de fikk et barn til. Og så bør en jo tenke igjennom at kanskje ikke familien stiller opp på samme måte når det er 4, men ansvaret har en jo til sist selv uansett. 

Anonymkode: cf1e4...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gjør det nå hvis du tenker på det, aldri hørt om noen som angrer på at de fikk et barn til. Og så bør en jo tenke igjennom at kanskje ikke familien stiller opp på samme måte når det er 4, men ansvaret har en jo til sist selv uansett. 

Anonymkode: cf1e4...1c0

Det hører man da støtt og stadig.

Anonymkode: 70afd...9bc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det nå hvis du tenker på det, aldri hørt om noen som angrer på at de fikk et barn til. Og så bør en jo tenke igjennom at kanskje ikke familien stiller opp på samme måte når det er 4, men ansvaret har en jo til sist selv uansett. 

Anonymkode: cf1e4...1c0

Det er kanskje fordi det er så tabu å snakke om. Heldigvis er det flere og flere som tør å si noe om det, for det er fryktelig vondt å kjenne på.

Anonymkode: 4dc7f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en søskenflokk med fire tette (mellom 20 og 30 måneder mellom hver, ca seks år mellom eldste og yngste). Jeg syns dynamikken innad i søskenflokken var bedre med fire enn tre (med tre tette kan det lett bli en til overs; ville heller fått en eventuell fjerdemann nå enn en attpåklatt om noen år). Med fire (eller flere) er man også over i et annet regime der man har mindre tid til hvert barn men man blir mer tydelig en flokk.

Det er mye logistikk med så mange barn, dog, både rent praktisk (har dere stor nok bil? stort nok hus?), og når det blir ulike aktiviteter osv å følge opp. Ville også tenkt gjennom hvordan det ville fungert om dere skulle få et barn med spesielle behov, om det blir samlivsbrudd, osv. Du vet hva du har, men ikke hva du får. 

Anonymkode: e87e6...6b2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du slam ha 4 så kjør på, ingen grunn til å vente. Er du usikker så snakk med din mann… 

Vi har 4 barn og begge jobber fullt. 

Anonymkode: ec3c6...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...