AnonymBruker Skrevet 26. september #21 Del Skrevet 26. september Jeg har jobbet som tilkallingsvikar. Ofte ble jeg da ringt kvelden før eller om samme morgen og fikk gjerne ikke oversikt over hvilken klasse og hvilke fag jeg skal ha før jeg kommer til skolen. Da er det vanskelig å planlegge. Det sagt, så ble jeg god til å improvisere de gangene det ikke var et opplegg. Så spørsmålet er vel hva du ønsker skal bli gjort mens du er borte. Anonymkode: 6d0d2...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #22 Del Skrevet 26. september Dette er et område i jobben som alltid har vært kjernen til frustrasjon. Reglene er jo klare; er man syk en dag som lærer skal man ikke trenge å sitte på morgenen å lage et opplegg. Likevel har man vel et opplegg man planla å kjøre for timen dagen før? Hos oss ligger alle planer i OneNote, og jeg har jo en plan for timene mine for uken. Er jeg syk må mine kollegaer få gitt disse planene til vikaren (hvis vi får, noe vi som regel ikke gjør ved akutt fravær), for han eller hun har jo ikke tilgang til OneNote. Det er ikke sikkert at det er et optimalt opplegg for en vikar å gjennomføre, men de siste årene har jeg bare tenkt at det får gå. Før satt jeg i sengen og fant opplegg som var vikarvennlige, men det har jeg sluttet med. Ved planlagt fravær, legger jeg inn noen planer etter hvor langt vi har kommet. Det ville vært rart å ikke gjøre det syns jeg. Men jeg bruker ikke lang tid på dette. Jeg har forståelse for at vikarer som blir ringt etter på morgenen ikke klarer å lage opplegg for fem timer med engelsk, norsk og matematikk på morgenen. De bør få noe opplegg dersom de er tilkalt på kvelden eller morgenen. Anonymkode: 070f1...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #23 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her om dagen måtte jeg ordne utstyr til vikar etter jobb. Hente og sette inn i klasserommet. Jeg ante ikke hvem de skulle ha som vikar og om denne visste hvor nøkler til skap og utstyr lå. Og jeg orket ikke skrive en detaljert beskrivelse over hele utstyrslageret. Etter timen lå alt utstyret hulter til bulter i en boks, og noe hadde knust. Irriterende. For min del kunne jeg bare utsatt hele greia, så kunne vikar gjort noe annet. Jeg tror jeg skal gjøre det fremover. Jeg må dra til legen litt jevnlig fremover. De får bare ha kosetime eller noe 😅. Det var også ganske kjipt å ha sykt barn og skrive vikaropplegg med en urolig, hylskrikende unge på fanget etter en natt uten søvn. Jeg får høre med tillitsvalgt hva han tenker. TS Anonymkode: a1b57...565 Ja, da legger du opp til noe mindre krevende neste gang du er borte. Og ved uplanlagt fravær får det bare gå sin gang, for da har du ikke anledning til å lage fravær pga egen eller barns sykdom. Anonymkode: edd9f...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #24 Del Skrevet 26. september Ved planlagt fravær skal man jo lage vikaropplegg, er du syk/sykmeldt kan man ikke kreve det. Man har jo en årsplan og en takene bak hvordan nå kompetansemålene så et vikaropplegg bør ikke ta lang tid å lage. Anonymkode: 39e01...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi2 Skrevet 26. september #25 Del Skrevet 26. september Hvis jeg plutselig må være borte pleier jeg å søke kjapt på skolenmin, salaby eller elevkanalen etter noe som passer temaet vi jobber med i de aktuelle timene, og legge link til dette i vikaropplegget. Enkelt for vikaren å bruke, tar kort tid for meg, og det er brukervennlig for elevene. Lar gjerne vikaren ta en time på fotballbanen eller med brettspill på slutten av dagen da elevene har en tendens til å bli urolige med fremmed vikar. Det trenger ikke å være voldsomt avanserte greier på en litt spesiell dag (som det er når det plutselig er vikar). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #26 Del Skrevet 26. september Hæ? Vikar? Hva er det? Har kollegaer som har tatt ulønnet permisjon, varslet i god tid, der skolen ikke klarer å finne vikar og læreren må lage opplegg for elevene som da også gir mer etterarbeid enn om de var tilstede i timen. Det er jo ytterpunktet. Hvis jeg trenger vikar får jeg beskjed om å gi beskjed til vikaren om hva elevene skal jobbe med. Det kan være alt fra: jobb med kapittel 2.2 i boka, til skreddersydd opplegg fra start til slutt, avhengig av fag, tema og årsak til fravær. Anonymkode: 435c6...185 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #27 Del Skrevet 26. september På min skole må alle lærere henge opp en plan for alle ukas timer på en stor felles tavle som alle kan se. Dette må gjøres innen vi går fra jobb fredag. Det er veldig oversiktlig og gir en god flyt ved fravær. Vikar må da bare se på tavla. F.eks i norsk 3 time onsdag kan jeg ha skrevet : Norsk barnelitteratur, les s. 39-40 i x. Se "youtubeadresse x og x". Samtale og filmene. Gjør oppgave 1-4 s. 40 i x. De som blir ferdig tidlig kan xx. Dette gir meg en ro, fordi jeg har ett lite barn og med denne ordningen kan jeg ringe inn på morgenen og så ha fullt fokus på barnet resten av dagen. Jeg behøver ikke ha kontakt/dialog med vikar. Vi er en liten skole og vanligvis slås to klasser sammen om en lærer har fravær, det er derfor oftest vi kollegaer som tar hverandres timer. Dermed kjenner vi til hverandres læreverk, elektronisk utstyr ol. Anonymkode: c5fde...318 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå