Gå til innhold

Er det innafor å bruke sine tilganger i helsevesenet for å sjekke og endre opplysninger for familiemedlemmer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

 

 

Screenshot_20240924_235842_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor jobber du?

Anonymkode: 78015...97c

Det er ikke jeg som snoker, men jeg reagerer på en som gjør det. 

Anonymkode: d9846...9da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det innafor å gå inn via arbeidsplassen å sjekke og endre opplysninger på andre? Snakker her om å gå via arbeidsplass der man har tilgang og inn på foreldres side på Helfo og endre på pårørendeliste, sjekke opp fastleger osv. Foreldrene er ikke i behandling hos personen eller i den avdelingen, å det er ikke alle ganger foreldrene vet om det. 

Kan det få konsekvenser hvis noen oppdager det? 

 

Anonymkode: d9846...9da

Er du slik spenna gæærn 

Anonymkode: 9ea80...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke jeg som snoker, men jeg reagerer på en som gjør det. 

Anonymkode: d9846...9da

Javel, hvor jobber personen som snoker? 

Anonymkode: 78015...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte lov.

Det vil føre til at man mister autorisasjonen innen sitt yrke og sitt ansettelsesforhold. Det er i tillegg straffbart per norsk lov. 

Anonymkode: 8a94c...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart er det ikke "innafor". Det er ulovlig. Man skal aldri inn på noens journal hvis man ikke har en grunn til det. Og ja såklart kan man finne ut av det. Man er jo logget inn med sin ansatt id og det loggføres hvem som har vært inne på journaler. Så det kan de som jobber i IT lett finne ut av. Har vært mange saker i media tidligere om helsepersonell som har snoket i journaler og mistet jobben sin. 

Anonymkode: 212a5...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke jeg som snoker, men jeg reagerer på en som gjør det. 

Anonymkode: d9846...9da

Da bør du varsle til de rette innstansene snarest. Det er å ansees som et overgrep å snoke i andres pasientjournaler, og det er enda mer graverende dersom det gjelder helsepersonell som gjør dette mot sine næremeste familie eller venner. 
 

 

Anonymkode: 8a94c...7fb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapportert ts, så får vi se om de synes det er verdt å gå videre med saken til vedkommendes arbeidsgiver

Anonymkode: 9ea80...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Javel, hvor jobber personen som snoker? 

Anonymkode: 78015...97c

Det spiller da ingen rolle. Poenget er at en bekjent er inne på  foreldres sider og gjør endringer og sjekker ting. Jeg reagerer på det. 

Ts

Anonymkode: d9846...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har rapportert ts, så får vi se om de synes det er verdt å gå videre med saken til vedkommendes arbeidsgiver

Anonymkode: 9ea80...706

Jøss, hvorfor har du rapportert meg? Det er da ikke jeg som snoker. Jeg har heller ingen arbeidsgiver, så det er ingen arbeidsplass og gå til.

Tenkte du forresten at moderatorne skulle finne ut hvor jeg ev jobbet? 

Anonymkode: d9846...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var det jeg trodde. Hvilke konsekvenser kan det bli, å kan det oppdages på andre måter enn at noen varsler om det?

Anonymkode: d9846...9da

Hvis noen slår opp i journalen min på sykehuset, eller hos legen, så får jeg automatisk varsling via helfo om hvem som har sjekket det, når og hvor. Så du løper en stor risiko, det er ikke snakk om om det blir oppdaget, men når.

Og det du driver med er faktisk helt over grensen så jeg håper at du faktisk blir oppdaget.

Anonymkode: c741c...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen slår opp i journalen min på sykehuset, eller hos legen, så får jeg automatisk varsling via helfo om hvem som har sjekket det, når og hvor. Så du løper en stor risiko, det er ikke snakk om om det blir oppdaget, men når.

Og det du driver med er faktisk helt over grensen så jeg håper at du faktisk blir oppdaget.

Anonymkode: c741c...336

Du bør faktisk lese tråden før du beskylder meg for å snoke. Reagerer på at en annen gjør det.

Jeg får ingen varsler når noen åpner mine journaler på Helsenorge. Er endel på sykehuset for tiden og blitt henvist til andre avdelinger, så de avdelingene jeg er henvist til går selvsagt inn på mine journaler, å det ser jeg blir gjort. 

Anonymkode: d9846...9da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var det jeg trodde. Hvilke konsekvenser kan det bli, å kan det oppdages på andre måter enn at noen varsler om det?

Anonymkode: d9846...9da

Både i helsevesenet, NAV og mer kan de det gjelder be om logg over innsyn

Anonymkode: 50b2c...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da bør du varsle til de rette innstansene snarest. Det er å ansees som et overgrep å snoke i andres pasientjournaler, og det er enda mer graverende dersom det gjelder helsepersonell som gjør dette mot sine næremeste familie eller venner. 
Anonymkode: 8a94c...7fb

Er enig, men jeg har ingen bevis på det, annet at jeg har hørt personen snakke om at hun ordner ting for foreldrene når hun er på jobb, for der har hun tilgang. 

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både i helsevesenet, NAV og mer kan de det gjelder be om logg over innsyn

Anonymkode: 50b2c...010

Det gjelder ikke meg, jeg er bare en tredjeperson. Foreldrene er ikke alltid klar over det. 

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det innafor å gå inn via arbeidsplassen å sjekke og endre opplysninger på andre? Snakker her om å gå via arbeidsplass der man har tilgang og inn på foreldres side på Helfo og endre på pårørendeliste, sjekke opp fastleger osv. Foreldrene er ikke i behandling hos personen eller i den avdelingen, å det er ikke alle ganger foreldrene vet om det. 

Kan det få konsekvenser hvis noen oppdager det? 

 

Anonymkode: d9846...9da

For å åpne en journal, skal du ha et berettiget behov for å søke opp journalen og å åpne den. 
Et berettiget behov betyr at du enten skal eller har behandlet pasienten, eller skal gjøre noe administrativt i relasjon til pasientens journal. 
Uten et berettiget behov så er det flere lover du bryter om du åpnet en journal, selv om du åpner journalen i arbeidstiden eller på fritiden. Flere har blitt sagt opp som følge av at de har snorket i journaler de ikke hadde berettiget behov for å søke opp og åpne. 
Så at du har tilgang betyr ikke at du kan bruke tilgangen til journaler uten å skulle utføre en jobb i eller med en journal. 

Anonymkode: 1d88a...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har rapportert ts, så får vi se om de synes det er verdt å gå videre med saken til vedkommendes arbeidsgiver

Anonymkode: 9ea80...706

Man må ta det folk skriver her inne med en klype salt. Noen anonymiserer, noen dikter opp osv. Å melde fra til noens arbeidsgiver på grunn av et anonymt innlegg på nett som du ikke vet sannhetsgehalten i, hadde nok blitt regnet som straffbar trakassering. 

Anonymkode: 50b2c...010

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, alt blir loggført så å bevise hva en har åpnet, hvor lenge en har vært innlogget i hvert enkelt dokument osv. ligger i datalogger. Utvidet logg får man ved å henvende seg til sykehuset el og be om kopi av logg. 
 

Foreldre har ikke lov til å åpne barns journaler, selv om barnet er mindreårig og forelderen er lege. 
 

Ber naboen deg om å åpne hans journal, så har du heller ikke lov, selv om naboen ber deg. Finnes både dommer og eksempler om du bruker Google.

Anonymkode: 1d88a...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor langt tilbake i tid man kan se hvor en ansatt har logget seg inn på div personer? 

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...