Gå til innhold

SV vil forby ansatte å jobbe alene på bensinstasjoner

Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (15 minutter siden):

For de fleste av de butikkene som er døgnåpne, er fellesnevneren at det er veldig mye flere mennesker der. Mange steder er åpningstidene dårligere enn i Norge. Eksempelvis i Italia. 

Ikke sant. I Sverige, Danmark og Finland har de ikke så vanvittig mange færre mennesker enn Norge. Likevel er det helt vanlig der både med søndagsåpne og døgnåpne butikker. I Norge er butikkene stengt på natt og søndag. Da må man ha et alternativ. Planlegging er fint og flott, men er det slik at folk som er dårlig å planlegge eller som plutselig får noe uforutsett, skal straffes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Vi er et rikt land. Hvis folkehelse er viktig for myndighetene, må en del av penger som i dag brukes på den svæææære administrasjonen, konsulenter og lignende piss, heller kanaliseres i tilskudd for å få billigere sunn mat.

Mat er billig ut fra lønnsnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Ikke sant. I Sverige, Danmark og Finland har de ikke så vanvittig mange færre mennesker enn Norge. Likevel er det helt vanlig der både med søndagsåpne og døgnåpne butikker. I Norge er butikkene stengt på natt og søndag. Da må man ha et alternativ. Planlegging er fint og flott, men er det slik at folk som er dårlig å planlegge eller som plutselig får noe uforutsett, skal straffes?

De landene har en helt annen befolkningskonsentrasjon enn Norge. Og Danmark har ikke spesielt bra åpningstider. Sverige har bedre åpningstider. Finland vet jeg ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (3 timer siden):

Rart at folk ikke makter å se forskjell på det som er nødvendig for liv og helse og det som er der kun fordi at vi er bortskjemte! 

Jeg er selvsagt for at færrest mulig skal jobbe natt og søndager. 

Det er masser av fabrikker som går hele døgnet hvor opperatørene jobber 3 skift inkludert natt. Det har ingen ting med liv og helse å gjøre. Og flere av disse fabrikkene har prosesser som kan stoppes på natta også. Eller deler av produksjonen som kan stoppes om natta.

Endret av LeveMannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (2 minutter siden):

Det er masser av fabrikker som går hele døgnet hvor opperatørene jobber 3 skift inkludert natt. Det har ingen ting med liv og helse å gjøre. Og flere av disse fabrikkene har prosesser som kan stoppes på natta også. Eller deler av produksjonen som kan stoppes om natta.

Ja,da er jeg imot det og. Det handler om penger penger penger dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (13 timer siden):

Ser ingen rasjonell grunn til at bensinstasjoner skal være åpne på natta. Bensin og diesel kan man betale med kort på pumpa. Det hadde vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på natta.

Om ikke akkurat pølser, så kan brus, godteri og boller selges på automater og betales med kort på samme måte som bensin. 
Og gjerne frukt,  salat og matpakker også for folkehelsa. ( det er ikke BARE junk de selger om natta inne heller) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig burde vi begrense det mye mer. En god start er å ha mer avgift på sukker og ultraprosessert mat. I tillegg burde bensinstasjonene vært mer som bensinstasjoner nedover i Europa.

Kan gjerne slutte med det 4 for 100 kr på store sjokoladeplater på kamapanje, og gjerne sette luksusskatt på sukker igjen for min del. På bensinstasjon er det uansett dyrt, så du skal ha god råd for og ødelegge helsa på bensinstasjonsjokolade . Få heller vekk lokketilbudene på matbutikkene. 
nå har bensinstasjoner / Narvesen / deli osv blitt ganske flinke til sunn fast food i sortimentet de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker på det jo bedre høres forslaget ut. Blant annet for ansattes sikkerhet og opp mot nødvendighet. 

Angående nødvendighet, så er jeg 100% sikker på at bransjen er såpass kreativ at de klarer å få til utsalg av brus, enkel mat og diverse uten betjening der det ikke lar seg gjøre å ha to ansatte på jobb. 

Konseptet finnes og har eksistert i flere tiår allerede, og kalles brus- og matautomat. Mulig det går an å bygge på dette enkle konseptet for å finne enda bedre permanente løsninger på "nattåpent".

Drivstoff og lading har folk tilgang til ute på pumpene uansett. 

Og hvem vet, kanskje det at SV utfordrer bransjen nå er det som skal til for å få til en enda bedre langsiktig løsning med en større fortjeneste for bensinstasjoner/kiosker o.l.

Det er når man må ut av etablerte baner at man utvikler oss, og det gjelder særlig i arbeidslivet.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (26 minutter siden):

Da får han planlegge litt bedre. 

Hvis man kun legger opp samfunn etter perfekt planlegging, så kan man sløyfe:

* Støtte til aleneforeldre. Planlegg bedre - få barn i et ekteskap og ha et gigantisk buffer hvis partner forlater eller dør.

* Sosialhjelp. Hvorfor skal vi ha det? Folk får planlegge bedre.

* Det meste av den medisinske hjelpen. Dårlige tenner? Din egen skyld, fiks det selv. Du burde ha planlagt. Lungekreft? Vel, du burde ikke ha røyket. Dårlig lever? Vel, du burde ikke ha drukket. Trenger du transplantasjon? Du burde ha planlagt og testet slektninger, slik at du hadde donor klart da det smalt.

Man kan ikke legge et velferdssamfunn opp etter perfekt planlegging.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det bør bli dyrere med sukker, for prisen har allerede doblet seg å vi kjøper jo allikevel. 

Syns heller det bør bli strengere krav til produsenter om å ikke ha så usunne varer, ikke bare godteri, men mat generelt. Også flere sunnere raske alternativer.. etter å ha vært vegan(Er det ikke lengre) har jeg lært mer om hvor mye unødvendig det er i mat. 

Akkurat nå er jeg i en periode hvor sjokolade og suppe er noe av de få tingene jeg klarer å få i meg. Det er kjempe viktig å få i nok kalorier for å ikke rase ned i vekt. Det er ikke bestandig folk spiser sukker for å kose seg, selv om jeg forstår det er usunnt og også av det sjeldne å gjøre det på denne måten. Men bare for å gi noen eksempler på at det å bare øke pris ikke trenger å være bare bra heller. Er det noe butikker kan er det å øke priser, det er det absolutt eneste tiltaket butikker allerede gjør. Slutt med det, livet er allerde for dyrt om alle områder skal øke hele tiden. De bytter ikke ut varer heller, de har nærmest bare usunne alternativer og straffer folk for å spise usunnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (12 timer siden):

Hva???

Det er da plenty av folk som jobber natt. Fra skiftarbeidende i helsevesenet og på fabrikker, til politiet, til buss og taxi sjåfører, til brøyte manskap, til bartendere, osv.

Hva i alle dager er det kommunist gærningen prater om?

Alt det du nevner her er jo nødvendig ( bortsett fra bartender kanskje) og jobber de alene og føler seg utsatt? 
jeg jobbet alene på natteskift på bensinstasjon en kort periode når jeg var ung og det var drit skummelt. Ser poenget til « kommunist gærningen «. Så sluttet  jeg når jeg fikk jobb i bar. Var supert med kollegaer og dørvakter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spitzy skrev (15 minutter siden):

Om ikke akkurat pølser, så kan brus, godteri og boller selges på automater og betales med kort på samme måte som bensin. 
Og gjerne frukt,  salat og matpakker også for folkehelsa. ( det er ikke BARE junk de selger om natta inne heller) 

Nei, de selger også bleier, morsmelkerstatning, Ibux, Paracet og andre nødvendige varer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 minutter siden):

Jo mer jeg tenker på det jo bedre høres forslaget ut. Blant annet for ansattes sikkerhet og opp mot nødvendighet. 

Angående nødvendighet, så er jeg 100% sikker på at bransjen er såpass kreativ at de klarer å få til utsalg av brus, enkel mat og diverse uten betjening der det ikke lar seg gjøre å ha to ansatte på jobb. 

Konseptet finnes og har eksistert i flere tiår allerede, og kalles brus- og matautomat. Mulig det går an å bygge på dette enkle konseptet for å finne enda bedre permanente løsninger på "nattåpent".

Drivstoff og lading har folk tilgang til ute på pumpene uansett. 

Og hvem vet, kanskje det at SV utfordrer bransjen nå er det som skal til for å få til en enda bedre langsiktig løsning med en større fortjeneste for bensinstasjoner/kiosker o.l.

Det er når man må ut av etablerte baner at man utvikler oss, og det gjelder særlig i arbeidslivet.

Hvordan får du solgt for eksempel Paracet uten legitimasjon sjekket av en fysisk person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du solgt for eksempel Paracet uten legitimasjon sjekket av en fysisk person?

Bank id 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Commander skrev (3 timer siden):

Dette var ikke et problem tidligere. Har selv jobbet natt når jeg var student. 

I andre land måtte man handle gjennom ei luke i veggen. Det føltes fremmed. I Norge kunne man gå inn på kiosken. Bensin stasjonen.  Norge var trygt. Kriminalitetsbildet har endret seg?

Men nye tider betyr nye utfordringer. Ingen jenter alene på jobb?? Minst 2 på jobb hvor en må være mann kunne vært en løsning.  Siden det er diskriminering / forskjellsbehandling av kjønn vil SV  at ingen skal jobbe natt?

Vi har kanskje kommet dit?

Når er tidligere?  Jeg jobbet alene på natt på bensinstasjon på 90- tallet, det var drit skummelt. Hadde en kollega som ble voldtatt på doen. Ja, man er desperat etter jobb og penger som student, kanskje mer den gang med arbeidsledigheten som var, men var veldig glad når jeg fikk jobb i bar med kollegaer . 
aner ikke hvilken tidsperiode du snakker om, men ja kriminalitetsbilde har endret seg og vi har blitt mer bevisst kriminalitet også. 
minst 2 på jobb burde egentlig være en selvfølge av flere grunner. Har du vært alene på jobb og blitt syk eller skada deg feks? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen rasjonell grunn til at bensinstasjoner skal være åpne på natta. Bensin og diesel kan man betale med kort på pumpa. Det hadde vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på natta.

Der har vi det. Bare forby alt som ikke er essensielt og vi kan overleve på. Hvor kommer den norsk forbudskåtheten i fra? Er det en etterlevning fra pietismen eller rett og slett bare en del av den kollektivistiske kulturen hvor alle skal kjenne sin plass i rekkene. Denne trangen til å styre hverandre er ikke helt sunn.

https://www.nhh.no/en/nhh-bulletin/article-archive/older-articles/2011/june/norwegians-give-each-other-little-room-for-manoeuvre/

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-janteloven-et-sarnorsk-fenomen/o/5-95-218951

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

På samme måte som man kan kjøpe paracet hos en nattåpen dagligvarebutikk uten betjening, altså gjennom Bank-ID.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (18 minutter siden):

Nei, de selger også bleier, morsmelkerstatning, Ibux, Paracet og andre nødvendige varer. 

Nå svarte jeg på kommentaren om mat. 
ja, jeg vet de selger alt dette. Og det er praktisk og kunne få tak i dette om natten om man skulle bomme og gå tom. Alt dette kan også kjøpes elektronisk . Det er også mulig og ha færre nattåpne bensinstasjoner/ småbutikker, men flere på jobb i de åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...