Gå til innhold

Hva koster advokat til barnefordelingssak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det vil jo åpenbart variere. Men hvilke summer snakker vi? Fra de første brevene og stevning, støtte under megling og eventuelt rettssak? Og kan man få støtte til dette? 

Når situasjonen er sånn at den ene forelderen har råd til advokat og den andre ikke, vil det bare bli helt urettferdig da?

Anonymkode: a3978...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, hadde en kollega som brukte 150 000 for ti år siden for å krangle om å ha ungen en dag ekstra

Hadde kanskje prioritert og gjort det annerledes men vi er forskjellige

 

Anonymkode: 96124...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 100.000 og opp vil jeg tippe..

Anonymkode: ec52e...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mest an på hvor mye tid som blir brukt, hvor mange møter det er. Jeg brukte i underkant av 90 000 totalt på advokat alene, men de totale utgiftene, inkludert tapt lønn var mye større. 

Hadde en veldig god advokat som gjorde sitt beste for å løse raskt og effektivt. 

Anonymkode: 09a92...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være en stor fordel om man kan ha et konflikt og forsoningsmøte i tingretten å bli enige/ møtes på halvveien.

der vil det være dere, deres advokater, sakkyndig og en dommer..

har veldig god erfaring med dette.

Tror jeg kom opp i ca 25.000 kr med noen advokatmøter( kanskje 5 ganger) samt dette konflikt møtet.

Anonymkode: 1f7cc...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært fra 50k til 150k pr runde her.  Brukte samme advokat hver gang.

Det går ikke rett fra søksmål til rettssak (hovedforhandling). Først er det gjerne noen brev, så møter man i tingretten til saksforberende møte. Det kan være flere av disse dersom det er grunner til å tro at man kan komme til en enighet uten full rettstunde. I det første møtet avtales også om man skal ha sakkyndig. Det har man ofte. Før betale saksøker for sakkyndig, men nå betaler tingretten for det.

Med en sakkyndig inne i bildet, blir også tidsforløpet noe forlenget slik at kostnadene kommer ikke alle på en gang.

Ang fri rettshjelp så er det advokaten som søker om det. Inntektsgrensen som er satt er kun veilledende, slik at dersom man har høyere inntekt kan tingretten fremdeles innvilge fri rettshjelp. Jeg fikk det på den fjerde runden selv om min inntekt er godt over grensen.

Anonymkode: e9de2...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der her må jo være lukrativt for advokatstanden 

Anonymkode: 96124...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det vil jo åpenbart variere. Men hvilke summer snakker vi? Fra de første brevene og stevning, støtte under megling og eventuelt rettssak? Og kan man få støtte til dette? 

Når situasjonen er sånn at den ene forelderen har råd til advokat og den andre ikke, vil det bare bli helt urettferdig da?

Anonymkode: a3978...56d

Sjekk om du har noen forsikringer hvor advokatbistand er inkl. Innboforsikringen vi har har også dekning for evt tvister og advokatutg. 

Anonymkode: f9dce...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enorme summer.. 

Så om den velstående forelderen kjører sak, så har jeg egentlig allerede tapt da? Siden jeg aldri vil kunne skaffe 100.000? Ikke halvparten en gang.. Inntekten min er ganske normal, så tviler på at jeg havner under grensen til fri rettshjelp. Men jeg har jo absolutt ingenting å gå på etter faste utgifter. 

Anonymkode: a3978...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det vil jo åpenbart variere. Men hvilke summer snakker vi? Fra de første brevene og stevning, støtte under megling og eventuelt rettssak? Og kan man få støtte til dette? 

Når situasjonen er sånn at den ene forelderen har råd til advokat og den andre ikke, vil det bare bli helt urettferdig da?

Anonymkode: a3978...56d

Timepriser ligger fra kr 2 000 og oppover, helt avhengig av hvilken advokat og firma du velger. 
Hvor mye motparten trenerer og har økonomi til å holde på avgjør og hvor høy prisen blir for deg. 
Hva som er mulig og ikke er umulig å svare på, det er avhengig av situasjonen mellom foreldre og økonomien til partene. 
Husk og på at dersom du ikke har grunn til å reise søksmål, så sitter du igjen med både dine egne advokatutgifter og i tillegg kan dommeren dømme deg til å måtte betale motpartens advokatutgifter. 

Anonymkode: be6df...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo enorme summer.. 

Så om den velstående forelderen kjører sak, så har jeg egentlig allerede tapt da? Siden jeg aldri vil kunne skaffe 100.000? Ikke halvparten en gang.. Inntekten min er ganske normal, så tviler på at jeg havner under grensen til fri rettshjelp. Men jeg har jo absolutt ingenting å gå på etter faste utgifter. 

Anonymkode: a3978...56d

Det er enorme summer. Og ja, mange blir økonomisk ruinert. 

Det forsøkes å løse barnefordeling før det må i retten, først i familievernkontor også rettsforberedende møter

Anonymkode: 7e1b9...796

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjekk om du har noen forsikringer hvor advokatbistand er inkl. Innboforsikringen vi har har også dekning for evt tvister og advokatutg. 

Anonymkode: f9dce...7b5

Barnefordelingssaker er aldri inkludert i forsikringer...


Jeg brukte 120.000 for 8 år siden. Kosta vel 1500 kroner timen for advokat. Har du krav på fri rettshjelp betaler du bare en egenandel Det gjorde jeg for 18 år siden

Anonymkode: 7ea13...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte litt over 200 000, advokat kostet noe over 2000 i timen + moms

Anonymkode: 154f9...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at BF brukte det samme, vil tro hans advokat kostet det samme sånn ca 

Anonymkode: 154f9...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det vil jo åpenbart variere. Men hvilke summer snakker vi? Fra de første brevene og stevning, støtte under megling og eventuelt rettssak? Og kan man få støtte til dette? 

Når situasjonen er sånn at den ene forelderen har råd til advokat og den andre ikke, vil det bare bli helt urettferdig da?

Anonymkode: a3978...56d

En får ikke støtte til det, tror ikke fri rettshjelp dekker slike saker heller. Men skal du i retten må du ha en advokat. Stor fordel å ha en god advokat. Sakkydige koster mye penger også, så ikke kun advokat som koster 

Anonymkode: 154f9...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer ann på omfanget av saken. Jeg ville antatt at skal saken opp i retten så vil det koste over 100 000 kr

Anonymkode: 9a537...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det har vært fra 50k til 150k pr runde her.  Brukte samme advokat hver gang.

Det går ikke rett fra søksmål til rettssak (hovedforhandling). Først er det gjerne noen brev, så møter man i tingretten til saksforberende møte. Det kan være flere av disse dersom det er grunner til å tro at man kan komme til en enighet uten full rettstunde. I det første møtet avtales også om man skal ha sakkyndig. Det har man ofte. Før betale saksøker for sakkyndig, men nå betaler tingretten for det.

Med en sakkyndig inne i bildet, blir også tidsforløpet noe forlenget slik at kostnadene kommer ikke alle på en gang.

Ang fri rettshjelp så er det advokaten som søker om det. Inntektsgrensen som er satt er kun veilledende, slik at dersom man har høyere inntekt kan tingretten fremdeles innvilge fri rettshjelp. Jeg fikk det på den fjerde runden selv om min inntekt er godt over grensen.

Anonymkode: e9de2...815

har du noen dokumentasjon på at dette er praksis? En bekjent måtte selv betale når inntektsgrensen ble nådd - ingen hjelp å få da ut over advokatforsikringen via fagforeningen som kunne vurdere det, dessverre vurderte de at saken hadde pågått så lenge at forsikringen ikke dekket noe. Vedkommende måtte betale selv, endte på 75 ooo kr og forlik da dommere insisterte på at partene forsøkte bli enige utenfor retten selv om partene begge ønsket full omsorg så mye penger for å ende opp på samme sted 

Anonymkode: 07d54...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo enorme summer.. 

Så om den velstående forelderen kjører sak, så har jeg egentlig allerede tapt da? Siden jeg aldri vil kunne skaffe 100.000? Ikke halvparten en gang.. Inntekten min er ganske normal, så tviler på at jeg havner under grensen til fri rettshjelp. Men jeg har jo absolutt ingenting å gå på etter faste utgifter. 

Anonymkode: a3978...56d

Da må du representere deg selv, men du må allikevel ha penger til sakkyndige, mender det kostet ca 35 000. Dette ble delt på oss begge

Anonymkode: 154f9...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, for noen priser.

Jeg har advokatforsikring gjennom fagforbundet, og betalte kun en egenandel på 3000kr. 

Anonymkode: d4671...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...