Gå til innhold

Kan psykologen merke at jeg ikke forteller hele sannheten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år med destruktiv adferd, spesielt knyttet til valg av partnere har jeg gått jevnlig til psykolog siste tiden for å få hjelp til snu dette. Det har gått ganske bra i en god stund, men nå merker at jeg er på vei inn i gamle mønstre igjen. Jeg hadde time hos psykologen min i dag, men unnlot å si noe om dette. Vet at jeg sannsynligvis gjør noe veldig dumt, men klarer ikke la være. Føler på så mye skam og skyld. Er veldig redd for at det lyser lang vei at jeg ikke er helt ærlig. Merker psykologer dette bedre enn andre mennsker? 😣 

Anonymkode: f19a5...d3c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen gjør det. Som i de fleste andre yrkesgrupper, finnes det både glimrende gode og elendig tafatte psykologer. 

Anonymkode: 0c6cd...9a5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med psykolog da? Du vil vel bli bedre, da må du snakke om det som er vanskelig. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er vel ikke jobben deres å konfrontere pasienter.

Hvis du vil lyve og sabotere din egen behandling så kan du det. Men ikke skyld på psykologen når du blir dårligere/ikke friskere. 

Du har ansvar for eget liv

Anonymkode: c5e10...235

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (3 minutter siden):

Hva er poenget med psykolog da? Du vil vel bli bedre, da må du snakke om det som er vanskelig. 

Har vært åpen og ærlig på godt og vondt frem til nå. Trodde jeg var på et bedre sted og at det å hjalp å gå til psykolog. Nå vet jeg ikke lenger. 

Anonymkode: f19a5...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun deg selv det går utover når du saboterer egen behandling. Om du ikke klarer å si det høyt, skriv det på en lapp og til psykologen. Du har alt å vinne på å være ærlig.

Anonymkode: b4b3b...c1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja... Det er vel ikke jobben deres å konfrontere pasienter.

Hvis du vil lyve og sabotere din egen behandling så kan du det. Men ikke skyld på psykologen når du blir dårligere/ikke friskere. 

Du har ansvar for eget liv

Anonymkode: c5e10...235

Skylder selvfølgelig ikke på psykologen. Vet veldig godt at jeg har ansvar for eget liv. Det er mye enklere å snakke om hva som har skjedd tidligere og hvordan det påvirker meg i dag, enn å være ærlig på valg jeg tar nå. 

Anonymkode: f19a5...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanskelig for deg å si det til psykologen, kan du skrive det ned og la psykologen lese det. Sett gjerne ord på at det er vanskelig å snakke om og at du føler skam. 

Anonymkode: 39ff0...ee3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke forteller alt i alle timer, betyr ikke at terapien er bortkastet eller at det ikke går fremover. Noen ting tar det tid før man klarer å snakke om, og man lan snakke om noe i en time og tie om det i neste fordi det ikke føles riktig da. -Det kommer når du er klar for det , sier min psykolog, med sin tro på intuisjonen, og skjønner nok oftere enn jeg tror at ting er mer komplisert (-Jeg hører hva du sier, men jeg tror det er mer her...), uten at han pusher det eller anser meg for å være uærlig på noe vis. Terapi er en kompleks prosess som ikke nødvendigvis bare styres av vilje og rasjonalitet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at psykologen din ikke dømmer deg for å holde tilbake informasjon. Det koster å åpne seg for andre mennesker om egne svakheter. Kanskje føler du skam rundt dette også? Du er der fordi du har det vanskelig, og psykologen er der for hjelpe deg. 
 

Det er lov å gjøre feil, og det er lov å være på vei! Kanskje klarer du å dele mer beste gang? 

Anonymkode: b6f1d...aeb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kun deg selv det går utover når du saboterer egen behandling. Om du ikke klarer å si det høyt, skriv det på en lapp og til psykologen. Du har alt å vinne på å være ærlig.

Anonymkode: b4b3b...c1b

Føler meg bare så dum. Vet at jeg burde være ærlig, men det er så vanskelig. Da jeg var på vei hjem etter timen vurderte jeg å ringe å avbestille neste time 😣 

Anonymkode: f19a5...d3c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husk at psykologen din ikke dømmer deg for å holde tilbake informasjon. Det koster å åpne seg for andre mennesker om egne svakheter. Kanskje føler du skam rundt dette også? Du er der fordi du har det vanskelig, og psykologen er der for hjelpe deg. 
 

Det er lov å gjøre feil, og det er lov å være på vei! Kanskje klarer du å dele mer beste gang? 

Anonymkode: b6f1d...aeb

Tror jeg hadde dømt meg selv dersom jeg var psykolog 🙃 har ikke holdt tilbake noe tidligere. Aner ikke om psykologen min merket om noe var annerledes i dag eller ikke. Det er lov å gjøre feil ja, og dersom det jeg gjør nå er feil er det lettere å snakke om det i ettertid. Sliter ikke med å være åpen om fortiden min, men sliter med å være åpen om valg jeg tar nå. I mitt hodet føles det som det eneste riktige akkurat nå, selv om jeg vet at det ikke ser slik ut for andre. 

Anonymkode: f19a5...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å svare på. 

Min siste psykolog så det om jeg underrapporterte eller skjulte noe. Eller fortalte halv-sannheter. Jeg løy aldri direkte, men han forsto med en gang. Selv før vi ble godt nok kjent til at jeg ble trygg nok til å svare ja på personlige spørsmål, så viste han at jeg "løy" og unnlot å være åpen og ærlig. 

Jeg har alltid tenkt at det handler ikke om å lyve til psykologen eller ikke, men å lyve til meg selv. Gjør jeg det, så har jeg ingenting i terapi å gjøre. Noen ting er vanskelig å prate om og det er vanskelig å si visse ting høyt, og da blir jeg veldig unnvikende og forsøker å finne alle smutthull for å unngå åpenhet og "sannhet". Men heldigvis så så psykologen det og tok meg på det og ga meg en sjanse til å åpne meg. For det handlet ikke om løgn eller sannhet, men åpenhet, trygghet og nærhet i relasjonen oss i mellom. 


De to første så meg ikke, evnet ikke å lese meg, ble aldri kjent med meg og klarte da å aldri se sannheten. Sa jeg nei på diverse spørsmål i starten, så spurte de aldri igjen og de tok det svaret de fikk. Men så var det dårlige relasjoner med null tillitt og trygghet. 

Anonymkode: 8d627...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke noe krav eller en nødvendighet at man må vrenge innsiden fullstendig ut når man oppsøker psykolog, men poenget er at du skal føle deg bedre, bli bedre utrustet for å takle utfordringer, ja, rett og slett gå fra timen litt lettere til sinns eller med litt større pågangsmot. Dersom du ikke har det sånn nå, bør du enten vurdere å blottlegge deg selv mer, ta en annen innfallsvinkel, eller oppsøke annen psykolog. En god psykolog vil trykke på de rette knappene slik at du selv vet hva som er riktig av deg å dele og når.

Anonymkode: 0c6cd...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...