Gå til innhold

Tilbake til kontoret?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 15.18):

Kan melde om motsatt erfaring på vår jobb. Ledelsen var veldig bestemt på at "alle skal tilbake på kontoret" helt til de begynte å se på tallene og produktiviteten. Det viste seg at vi har hatt økt produktivitet med mer hjemmekontor. Noe som gir stor mening for meg. Selv kan jeg sitte uforstyrret i mye større grad enn tidligere hvor man stadig vekk ble huket tak i for ditt og datt. Nå må ledelse ordne opp i ting selv. 😄 Så mulig det var ledelsen som var litt lite produktive og maste på oss "arbeidere" støtt og stadig. 

Anonymkode: 0781e...483

Akkurat det samme hos oss, ledelsen var veldig skeptiske til hjemmekontor i starten av pandemien. Så oppdaget de at folk faktisk gjorde jobben sin bedre på hjemmekontor. Hos oss er det nå full valgfrihet, og jeg velger fem dager i uken hjemme. De fleste velger minst et par dager hjemme, kun et fåtall er bare på kontoret etter eget ønske. Hvis min arbeidsgiver hadde begynt med faste dager på kontoret igjen, hadde jeg sagt opp og gått av med tidlig pensjon. 

Anonymkode: d18ab...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en jobb der produktiviteten kan måles helt konkret, og jeg jobber mye mer effektivt på hjemmekontor.

Dersom ledelsen ikke har noe konkret grunn til å fjerne muligheten for hjemmekontor, så tenker jeg det er ganske bakstreversk av dem å gjøre det. Det gjør bedriften mindre attraktiv for nye arbeidssøkere også. Jeg som småbarnsmor ønsker å jobbe et sted der det er muligheter for noe tilrettelegging , slik at jeg unngår det verste av tidsklemma. For meg er hjemmekontor den aller beste tilretteleggingen. Vha hjemmekontor har jeg ikke hatt noe fravær fra jobb heller. Jeg hadde nok endt opp med å bli sykmeldt om jeg måtte inn på kontoret hver dag.

Anonymkode: e2d5b...25a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde på min forrige arbeidsplass. Jeg er heldig og jobber i «stab» og er veldig fleksibel mtp ulike markeder og arbeidsplasser, så byttet jobb til et sted med langt bedre betingelser da dette ble innført. 

Nå har jeg valgfritt hjemmekontor igjen, siden jeg nå jobber i arbeidstaker marked, igjen. For meg er dette såpass viktig for å få hverdagen til å gå rundt og være glad, at jeg byttet. Fornøyd med det!

Anonymkode: 399a0...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.43):

Helt vanlig! Det er jevnt over tøft om dagen, og mange ser en nedadgående trend siden 2020/2021. Så en av tingene man drar inn er hjemmekontor-goden, FOR DET ER EN GODE, for å se om dette har effekt på produktiviteten. 

Hilsen leder som for 5 mnd siden gjorde nettopp dette grepet 

Anonymkode: 2508b...d2a

Jeg har også strammet inn den goden, og det er helt riktig for vår jobb. Mye mer samarbeid og bedre arbeid. De som ikke kan forholde seg til arbeidstid når vi er avhengige av hverandre må finne en annen jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det blir generellt bedre arbeid og samarbeid. Ja noen dager i uken kan det gi mening å være på kontoret sammen og jobbe tett, Samt for scrum planleggingsmøtene.  Men ikke mer enn dette, det gir mye bedre livskvalitet og mer romm for å arbeide mer når vi slipper den lange reiseveien. Mye bedre for klima også, skjønner ikke at ingen har tatt det opp. Der jeg jobbet under corona så jobbet vi veldig mye overtid og alle så at vi jobbet minst like effektivt. Vi åpnet øynene for hjemmekontor under corona og vi går ikke tilbake. Heldigvis er bransjen min fullt åpent for dette, minst 2-3 dager i uken. 

Jobben min betaler også utstyr til hjemmekontor og jeg vil si at om jobben ikke hadde tillatt dette så hadde jeg funnet en annen. Det er en veldig viktig ting. De som ikke tilbyr dette i bransjen kommer til å slite med å finne  medarbeidere.

Anonymkode: 12811...080

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber dere med dere som er kalt tilbake på kontoret?

Anonymkode: e9720...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye bedre for klima også, skjønner ikke at ingen har tatt det opp.

Ja, det har vært merkelig lite fokus på dette. Det burde jo vært en målsetning å ha en høyest mulig andel på hjemmekontor, det ville løst mange av problemene med sprengt kapasitet på kollektivtrafikken. Jeg innser at ikke alle elsker hjemmekontor like mye som meg, men regelen kunne vært noe som "alle som kan ha hjemmekontor skal tilbys hjemmekontor". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.53):

Produktivitet er èn ting.

Hva med de ansattes trivsel?

Anonymkode: 45089...b03

Det fungerte utmerket før corona. Ingen grunn til at det ikke skal fungere nå også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det fungerte utmerket før corona. Ingen grunn til at det ikke skal fungere nå også.

For svært mange fungerte det langtifra utmerket. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det har vært merkelig lite fokus på dette. Det burde jo vært en målsetning å ha en høyest mulig andel på hjemmekontor, det ville løst mange av problemene med sprengt kapasitet på kollektivtrafikken. Jeg innser at ikke alle elsker hjemmekontor like mye som meg, men regelen kunne vært noe som "alle som kan ha hjemmekontor skal tilbys hjemmekontor". 

Gjerne mot at man jobber en halv time ekstra hver dag siden man slipper å reise til jobb.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Gjerne mot at man jobber en halv time ekstra hver dag siden man slipper å reise til jobb.  

Den logikken kunne holdt, hvis man fikk betalt for reisetiden. Merkelig nok tjente aldri jeg som hadde halvannen time til jobb mer enn de som bodde ved siden av kontoret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ser liten effekt på trivsel på undersøkelsene som gjennomføres. Flere tusen ansatte i bedriften, så statistisk er det god hold i resultatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den logikken kunne holdt, hvis man fikk betalt for reisetiden. Merkelig nok tjente aldri jeg som hadde halvannen time til jobb mer enn de som bodde ved siden av kontoret. 

Jeg mener den holder uansett. Det er et gode bedriften ikke må gi deg. Mange mener man er mindre effektiv på hjemmekontor. Derfor sier bedriften at siden du sparer tid på å ha hjemmekontor, skal vi ha noe igjen for å kompensere for vår ulempe.

Man sparer for øvrig mer tid enn bare reiseveg. Veldig mange gjør husarbeid som vask av tøy inklusiv det å henge det opp i løpet av arbeidsdagen. Tror også ganske mange kutter lunsjen og tar kortere dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (3 minutter siden):

Jeg mener den holder uansett. Det er et gode bedriften ikke må gi deg. Mange mener man er mindre effektiv på hjemmekontor. Derfor sier bedriften at siden du sparer tid på å ha hjemmekontor, skal vi ha noe igjen for å kompensere for vår ulempe.

Man sparer for øvrig mer tid enn bare reiseveg. Veldig mange gjør husarbeid som vask av tøy inklusiv det å henge det opp i løpet av arbeidsdagen. Tror også ganske mange kutter lunsjen og tar kortere dag.

Man skal selvsagt ha betalt for tiden man bruker, uansett hvor man bruker den. Reisetid er irrelevant. Hvis en arbeider er mindre effektiv på hjemmekontor får man heller inndra godet for den personen. Hos oss konkluderte sjefene, etter først å ha vært skeptiske, med at folk var mer effektive hjemme. Da ville det jo vært absurd å tilby mindre lønn for hjemmekontor. De har til og med byttet til mindre og billigere lokaler etter koronatiden, og spart mye penger på hjemmekontor. 

Selv gjør jeg ikke husarbeid i arbeidstiden, men kan love deg jeg hadde hatt skinnende rent hus om jeg skulle brukt så mye tid som gikk med til kaffepauser og annet dill på arbeidsplassen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skal selvsagt ha betalt for tiden man bruker, uansett hvor man bruker den. Reisetid er irrelevant. Hvis en arbeider er mindre effektiv på hjemmekontor får man heller inndra godet for den personen. Hos oss konkluderte sjefene, etter først å ha vært skeptiske, med at folk var mer effektive hjemme. Da ville det jo vært absurd å tilby mindre lønn for hjemmekontor. De har til og med byttet til mindre og billigere lokaler etter koronatiden, og spart mye penger på hjemmekontor. 

Selv gjør jeg ikke husarbeid i arbeidstiden, men kan love deg jeg hadde hatt skinnende rent hus om jeg skulle brukt så mye tid som gikk med til kaffepauser og annet dill på arbeidsplassen. 

Enig med deg. På kontoret bruker vi rundt 2 timer hver dag på kaffepauser. Kaffe fra 08.30-09.00, en times lunsj og kaffe fra 14.30-15.00. Gjerne litt småsnakk og forstyrrelser i landskapet og, så summa summarum får man ikke gjort halvparten av det man gjerne skulle ønsket. Lurer oppriktig på hvilke sektorer dere «prokontor» jobber i. Det kan neppe være offentlig forvaltning. 

Anonymkode: 1b964...49d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Kunne gjerne gjort det, mot høyere betaling (overtid). Det finnes ingen gratis lunsj i livet, heller ikke for arbeidsgivere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (1 time siden):

Om vi jobber inn samme menge timer i løpet av en dag så er det det samme. Bra jeg jobber i en bransje som behandler folk rettferdig. Jeg jobber med mye frihet, jeg kan godt være borte mange timer i løpet av dagen og jobbe det inn  på kvelden.

Om arbeidsgiveren ikke gidder å stole på folk og gi dem en frihet som skaper mye mer produktivitet med mer fornøyde arbeidstakere så gidder ikke jeg heller å jobbe der. Jeg jobber i en bransje der jeg kan velge å vrake i jobber, så da får arbeidsgiverene vurdere om de vil ha ansatte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er jo litt fiffig at mange sliter mye mer psykisk nå en før pandemien da alle fikk hjemmekontor. Kanskje hadde det å møte opp på arbeidsplassen en positiv effekt.

Anonymkode: 97d31...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo litt fiffig at mange sliter mye mer psykisk nå en før pandemien da alle fikk hjemmekontor. Kanskje hadde det å møte opp på arbeidsplassen en positiv effekt.

Anonymkode: 97d31...e11

Mange sliter mye mindre, og har hatt en positiv effekt av hjemmekontor. Folk er forskjellige, og arbeidsgivere som forstår dette er de som vil lykkes i fremtiden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kunne gjerne gjort det, mot høyere betaling (overtid). Det finnes ingen gratis lunsj i livet, heller ikke for arbeidsgivere.

Det er nettopp det som er poenget mitt. Arbeidsgiver bytter bort mindre samhold hos de ansatte, mindre kontroll og en del annet mot en halv time mer arbeid. Vil tro mange da jobber like lang dag som vanlig ved å spise mens de jobber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...