Gå til innhold

Tilbake til kontoret?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg byttet nettopp jobb fordi vi fikk en gammeldags ledelse som nektet hjemmekontor. Det har vært mannefall og to av tre av hele vår avdeling gikk samtidig.

Anonymkode: 45089...b03

Ja, da var det kanskje et dårlig valg for din bransje og din avdeling. Eller kanskje ikke?? Det er umulig å si 🤷🏼‍♀️ uansett veldig forskjellig fra plass til plass og ledelsen må være villig til å både ta tøffe valg og også gå tilbake på dem om det viser seg at de ikke gav ønsket effekt. For vår del gjorde de "upopulære" valgene det.

Anonymkode: 2508b...d2a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har i utgangspunktet rett på 1 dag i uka, men det må selvsagt passe. Merker likevel at en del er lunken til det (spesielt de litt eldre.. ) noe jeg antar skyldes at de ikke har små unger lengre og en hinsides kabal som må gå opp i hverdagen. Den ene dagen i uka er gull for meg, en morgen uten stress på samme måte, og samme med ettermiddag. Jobber langt mer effektivt hjemme også, på kontoret blir det x antall 5-10 minutters uformelle pauser jabbing med kolleger. Den ene dagen å se frem til med hk redder hele uka mi. Snakker med ekstremt masse folk iløpet av uka, helgene er det fullt kjør med unger og div. aktiviteter, jeg trenger den ene dagen til å få ro i hodet, få jobbe med tyngre saker i fred uten forstyrrelser.
 

 

Anonymkode: b1678...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ledelsen fant ut de vil ha oss tilbake alle dager i uken! Hva kan jeg gjøre? Har andre opplevet dette i det siste?? 

Anonymkode: a1bb2...f74

Javel. 

Anonymkode: d20a2...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig 2 dager i uka, men folk kommer og går som de vil virker det som. Det er stort sett de samme (få) folka som er tilstede omtrent hver dag. Helt ærlig så glemmer jeg at de som aldri er på kontoret eksisterer og jeg merker at dette gjelder flere. Når vi skal ramse opp hvem som er på teamet så glemmes alltid noen, og disse er som oftest på hjemmekontor.

Anonymkode: 9d759...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Produktivitet er èn ting.

Hva med de ansattes trivsel?

Anonymkode: 45089...b03

Det er jo forferdelig trist om ikke ansatte trives på kontoret, da er der jo andre ting enn hjemmekontor som er fasit!

Anonymkode: 8521f...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har egentlig 2 dager i uka, men folk kommer og går som de vil virker det som. Det er stort sett de samme (få) folka som er tilstede omtrent hver dag. Helt ærlig så glemmer jeg at de som aldri er på kontoret eksisterer og jeg merker at dette gjelder flere. Når vi skal ramse opp hvem som er på teamet så glemmes alltid noen, og disse er som oftest på hjemmekontor.

Anonymkode: 9d759...0ad

Perfekt! 🥹 Hilsen en som elsker hjemmekontor. 

Anonymkode: 1b964...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor det? Hadde du regnet med hjemmekontor resten av arbeidslivet?

Anonymkode: c840c...f5d

Ja, selvfølgelig. Det er helt vanlig nå at arbeidsgiver gir beng i hvor man er så lenge man gjør det man skal. 

Anonymkode: 3e2c4...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo forferdelig trist om ikke ansatte trives på kontoret, da er der jo andre ting enn hjemmekontor som er fasit!

Anonymkode: 8521f...cf1

Du forstår tydeligvis ikke dette. 

Anonymkode: 45089...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Det er helt vanlig nå at arbeidsgiver gir beng i hvor man er så lenge man gjør det man skal. 

Anonymkode: 3e2c4...f6d

Nei, sånn er det virkelig ikke. 

Anonymkode: c840c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du forstår tydeligvis ikke dette. 

Anonymkode: 45089...b03

Du får forklare da? Om man ikke trives på kontoret så må det jo gjøres tiltak for at det skal snu, slik at flest mulig vil komme dit. Å holde folk hjemme løser jo ikke problemet.

Anonymkode: 8521f...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del yrkesgrupper er jo det sosiale samholdet og det å møtes til å gjøre gode og spontane løsninger sammen en svært viktig del av jobben. Dette mister man i stor grad når mange soser rundt på hjemmekontor/gjemmekontor.

Anonymkode: c840c...f5d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hahahah ja det har vi du, og "alle" ønsker seg 2-3 dager hjemmekontor.

Det dreit vi i og trakk vi inn ordningen, kun søknadsbasert HK, og nå er vi jaggu oppe i rett under "normal" (per korona) produktivitet. Tre sluttet da dette ble meldt, vi fikk inn tre nye som var motivert og vipps - økonomien har stabilisert seg! Gleder meg til neste års lønnsoppgjør allerede hvor vi kan ta igjen årets tynne oppgjør. 

Anonymkode: 2508b...d2a

Det høres jo ut som de tre som kanskje var en feilansettelse i utgangspunktet utgjorde en stor forskjell. Dessuten er ikke 5 måneder nok til å se langtidsvirkningene av endringen, gi det et halvt år til et år til først.

Jeg regner ellers med at dere har gjort grundige undersøkelser rundt dette, at økonomien har blitt bedre jevnt over, at hver enkelt ansatt bringer inn mer / leverer bedre, og fastslått en faktisk sammenheng mellom tilstedeværelse og bedre økonomi. Noe annet er useriøst all den tid andre faktorer kan ha utgjort hele forskjellen. 2023 var et dårlig år for mange bransjer, hvor etterspørsel økte organisk i 2024 (altså uten spesielle tiltak).

Anonymkode: d8ad0...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steila da sjefen ville ha meg inn på kontoret 1-2 dager per uke 🙄 Under hele koronatiden jobbet jeg hjemme nesten hele tiden da det ikke var jobbreiser eller sjefen kom inn på kontoret. Er mye mer effektivt hjemme (i motsetning til kontorlandskap) og i tillegg jobbes det gjerne enda flere timer utover kvelden - noe som gagner arbeidsgiver.  På arbeidsplassen er det fjas og mas. Det er bråk og pauser overalt og det er i tillegg pendlevei til og fra jobb for å få kabalen med småbarn til å gå opp. Det er jeg og en annen som er mest effektive på teamet og det er også vi som har hjemmekontor mesteparten av tiden. Selv om andre vil ha alle sammen tilstede på jobb, betyr ikke det at det passer for alle. En god leder ser på sammensetningen og behovene til hver enkelt. Om det er mest produktivitet hjemme så bør det oppfordres til og så kan man legge opp til møtepunkter en gang i blant på kontoret i tillegg til sosiale samlinger. På hjemmekontor chatter vi sammen hver dag, har møter sammen og holder hverandre oppdatert. Det er vel så sosialt som å være i et kontorlandskap hvor du må plassere deg inn på et tett bittelite møterom hver gang du skal ha et møte eller lengre samtale.

Anonymkode: b45c6...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Håper de ansatte har kontor, for åpent landskap er et helvete. Hilsen en som er mest produktiv på hjemmekontoret.

Anonymkode: 820ef...a3e

Helt enig!

Vi har ikke faste plasser, og teamet får aldri sitte samlet. Sitter tettere enn noen gang og umulig å konsentrere seg. Blir garantert mer sykefravær for meg !

Anonymkode: 5e05a...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig!

Vi har ikke faste plasser, og teamet får aldri sitte samlet. Sitter tettere enn noen gang og umulig å konsentrere seg. Blir garantert mer sykefravær for meg !

Anonymkode: 5e05a...96b

Kanskje ufør er ordningen for deg?

Anonymkode: 6cc86...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg sluttet. Jeg blir sinnsykt sliten av støy fra kollegaer og jobber sikkert 30-40% saktere på kontoret enn hjemme. Jeg har konsentrasjonsarbeid som krever stillhet, og på vårt kontor er støynivået høyt. Elsker at vi har frivillig hjemmekontor, da kan de ekstroverte møtes på kontoret og skravle ivei og renne ned hverandres kontordører mens vi andre kan jobbe uforstyrret hjemme. Vi har uansett lav terskel for å ringe hverandre eller diskutere ting over zoom dersom det behøves. 

Anonymkode: a9484...d52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alternativt kan man velge. De som trives best på kontoret kan få gjøre det. De som ønsker delvis hjemmekontor kan få ha det. Vinn/vinn-situasjon for alle. 

Anonymkode: 45089...b03

Det er jo ikke nødvendigvis det. Trivselen for de som er på kontoret kan jo gå drastisk ned når de ikke lenger har kolleger å forholde seg til på jobb. Jeg blir veldig frustrert når jeg skal avklare ting med noen som er på hjemmekontor, det fungerer overhodet ikke like bra og ofte lar jeg bare være å kontakte de som er på hjemmekontor fordi argh! Så må man vente til de kommer tilbake... 

Jeg er på hjemmekontor selv altså, tidvis, men vi unngår det helt i perioder der vi trenger hyppige avklaringer. Men så gjør ikke alle team det da, så får vi ikke avklart likevel fordi Olga er på hjemmekontor igjen. 

Så vinn/vinn er det jo ikke. 

Hos oss har vi nå redusert fra 2 til 1 hjemmekontordager i uka fordi ledelsen så negative konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...