Gå til innhold

Jeg drikker en 1/2 liter hygge-cola om dagen, er det for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 11.29):

Ærlig talt. Du kan ikke skylde dette på foreldrene dine. 

Anonymkode: a3656...d22

Nei vel? Altså skylle på var jo dine ord, men er det ingenting du skulle hatt annerledes? Bør det være fritt fram for alt for en tenåring fordi en ikke kan « skylde « på foreldre om ting blir feil?

moren min hadde ikke tillatt dette i dag, men hun sier hun manglet kunnskap . Vet ikke om det er hennes « skyld « 90- tallet var jo tiåret nordmenn drakk mest brus så det er ikke bare meg dette gjaldt.

Anonymkode: 831c6...762

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ElectricScum skrev (På 26.9.2024 den 23.54):

Men har du syreskader, da? Jeg har aldri drukket såpass mye cola at jeg har fått syreskader eller hull og jeg har bikket 50 år.

Ja har hatt det.   Jeg er 49. Nei aldri hatt hull, men syreskader tar 20- 30 år og utvikle , så ble litt og jobbe med hos tannlegen i 40 årene for gamle synder 😅

men jeg visste ikke bedre når jeg var « ung « . Stanset med brus i 20 årene . Spiser jo godteri og kaker innimellom , men nøye med puss, skyld , tanntråd og årlige tannlegebesøk så aldri hatt hull pga sukker eller noe annet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 11.08):

Er det ikke lov å hygge seg lenger nå.

Anonymkode: f2e7f...5d1

Selvsagt , men tror du at vi som ikke drikker cola aldri hygger oss? 
hvis en er avhengig av cola for at det skal være hygge er det mentalt . Det finnes verre avhengigheter enn cola , men et sunt daglig avhengighetsmønster er det ikke . Og lære seg og erfare at det kan være hygge uten cola hadde vært det beste . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.23):

Jeg har tenkt litt på hvor mye brus jeg drikker i hverdagen, og har innsett at jeg får i meg omtrent en halv liter cola hver dag. Jeg ser på det som min lille «hygge-cola» som jeg koser meg med enten etter jobb eller under middagen. Men nå begynner jeg å lure – er det egentlig for mye?

Jeg vet at cola inneholder en del sukker, og det er nok ikke det sunneste alternativet. Samtidig er det en rutine jeg har blitt vant til, og det gir meg en liten boost og følelse av kos i hverdagen. 

Hva tenker dere? Er en halv liter cola om dagen noe jeg bør bekymre meg for, eller er det innenfor? Hvor går grensen, og har dere noen tips til alternativer for de som elsker brus, men vil begrense sukkerinntaket?

Andre som hygger seg med hygge-cola her?

Du bør i såfall gå over til Cola uten sukker. Mye tomme kalorier i vanlig Cola. Og aller helst droppe den Colaen hvis du klarer det. Den syren i brus sliter på emaljen i tennene dine.

Endret av Serafin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (3 timer siden):

Du bør i såfall gå over til Cola uten sukker. 

Den smaker ikke godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 21.31):

Det er ca 6500 ekstra kalorier i måneden. 3 ekstra dager! 

Anonymkode: 0f805...a09

Hva så? Jeg har gått ned flere kilo siste året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 0.06):

Den smaker ikke godt.

Nei, nå har jeg heller ikke skrevet noe om at det smaker godt eller ikke. Jeg kom bare med gode råd for å ta vare på tennene og helsa. Om du velger å drikke Cola med sukker er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (2 timer siden):

Nei, nå har jeg heller ikke skrevet noe om at det smaker godt eller ikke. Jeg kom bare med gode råd for å ta vare på tennene og helsa. Om du velger å drikke Cola med sukker er ditt valg.

For du får sikkert aldri i deg ting med sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til sukkerfri cola da?

Anonymkode: 34b5e...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde synes det var litt mye. Synes heller man skal drikke vann, og en sjelden gang med noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bytt til sukkerfri cola da?

Anonymkode: 34b5e...b47

Det smaker ikke godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke det saken handler om. Jeg snakket bare om hva som er bra for kroppen når vedkommende starter en tråd og spør om råd om hva som er best for helsa. Hva jeg gjør ellerr ikke gjør er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 21.31):

Det er ca 6500 ekstra kalorier i måneden. 3 ekstra dager! 

Anonymkode: 0f805...a09

Tro det eller ei, men de fleste av oss klare da å regulere ned resten av kaloriinntaket. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktor skrev (29 minutter siden):

Tro det eller ei, men de fleste av oss klare da å regulere ned resten av kaloriinntaket. 

Særlig når vi nesten aldri inntar andre sukkerholdige matvarer eller drikker.

Utrolig fanatisme på KG.

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.23):

Jeg har tenkt litt på hvor mye brus jeg drikker i hverdagen, og har innsett at jeg får i meg omtrent en halv liter cola hver dag. Jeg ser på det som min lille «hygge-cola» som jeg koser meg med enten etter jobb eller under middagen. Men nå begynner jeg å lure – er det egentlig for mye?

Jeg vet at cola inneholder en del sukker, og det er nok ikke det sunneste alternativet. Samtidig er det en rutine jeg har blitt vant til, og det gir meg en liten boost og følelse av kos i hverdagen. 

Hva tenker dere? Er en halv liter cola om dagen noe jeg bør bekymre meg for, eller er det innenfor? Hvor går grensen, og har dere noen tips til alternativer for de som elsker brus, men vil begrense sukkerinntaket?

Andre som hygger seg med hygge-cola her?

Det er ca 6 halvlitere mer enn meg i uken. 

Anonymkode: 196b9...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alle får i seg ting med sukker. Det er vel snakk om å begrense, men en kan selvsagt hive innpå med den tankegangen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Utrolig fanatisme på KG.

ts.

Hvorfor lagde du tråden egentlig? Ja, vi som ikke drikker cola hver dag er sikkert fanatikere, men vi er heldigvis i overtall ( på 90- tallet hadde du vært i overtall og vi så hvordan det gikk) så hvordan tenkte du denne debatten ville utvikle seg? Du kan jo bare hygge deg med hygge cola hver dag i stillhet, om du ikke vi ha svar fra oss fanatikere som hygger oss uten hyggecola. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Utrolig fanatisme på KG.

ts.

Enig. Min mann drikker cola hver dag, og jeg snuser. Vi vet det ikke er sunt, men han veier knapt 60 kg og jeg synes det hadde vært verre om han var som eksen min som brukte mye dop. Alle har uvaner og det finnes alltid de som bare drikker vann, men det hadde vært langt verre for helsen din å drikke en halv liter vodka om dagen. Så fortsett å kos deg

Anonymkode: ce9c6...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle får i seg ting med sukker. Det er vel snakk om å begrense, men en kan selvsagt hive innpå med den tankegangen der. 

Får i meg veldig lite annet med mye sukker, så den colaen lever jeg godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor lagde du tråden egentlig? Ja, vi som ikke drikker cola hver dag er sikkert fanatikere, men vi er heldigvis i overtall ( på 90- tallet hadde du vært i overtall og vi så hvordan det gikk) så hvordan tenkte du denne debatten ville utvikle seg? Du kan jo bare hygge deg med hygge cola hver dag i stillhet, om du ikke vi ha svar fra oss fanatikere som hygger oss uten hyggecola. 

Dere hygger dere nok med andre usunne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...