AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #21 Del Skrevet 24. september 2024 Rake løv hadde jeg aldri gjort. Som de andre sier så burde det stå i kontrakten om snø måking. Når det er sagt, så er nok det noe jeg kunne gjort, ettersom veien er antagelig til min inngangsdør også. Anonymkode: fe26d...764 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 24. september 2024 #22 Del Skrevet 24. september 2024 Leietaker kan jo ikke forvente at snømåking er med i husleien heller..jeg ville som leietaker antatt at jeg skulle måkke rundt min egen inngang samt noe av fellesarealet om det er noe slikt.. måtta jo gjort det om jeg leide et helt hus eller det har et hus med flere utleieenheter og ingen eier i sikte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #23 Del Skrevet 24. september 2024 Agatha skrev (Akkurat nå): Leietaker kan jo ikke forvente at snømåking er med i husleien heller..jeg ville som leietaker antatt at jeg skulle måkke rundt min egen inngang samt noe av fellesarealet om det er noe slikt.. måtta jo gjort det om jeg leide et helt hus eller det har et hus med flere utleieenheter og ingen eier i sikte.. Loven sier huseier er ansvarlig for snømåking om ikke annet er spesifisert i leiekontrakten så det så Anonymkode: d3bf5...285 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 24. september 2024 #24 Del Skrevet 24. september 2024 Nei? Det må oppgis i kontrakten - ikke vanlig oppgave nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #25 Del Skrevet 24. september 2024 Kommer helt an på. Jeg leide en leilighet en gang med felles innkjørsel og inngang som huseier. Da forventer jeg at eier måker osv. Og det gjorde de. Sist jeg og samboer leide, hadde vi og huseier separat innkjørsel og inngang, så da måkte og vedlikeholdt vi vår "del". Anonymkode: d5db8...3bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2024 #26 Del Skrevet 24. september 2024 Det eneste som er leietager sin oppgave er å måke slik at vedkommende kommer fram til sin inngangsdør. Ellers ingen ansvar for din eiendom utendørs. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #27 Del Skrevet 24. september 2024 Eier selv. Og småløper med lange steg frem til bilen når det er snø. Kjører SUV, så den klarer snø helt fint. Som noen allerede har nevnt. Om det var en eldre person som delte oppkjørsel kunne jeg mulig måkt nå og da. Men ellers, hvorfor bruke mye tid på noe som ikke har betydning for meg overhodet? Anonymkode: f54db...79a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #28 Del Skrevet 24. september 2024 Vi leier ut en del av boligen vår og har stor hage. Kunne virkelig aldri ha falt oss inn å be leietaker om å måke snø (annet enn for at de skal komme ut av sin egen dør - men det sier seg jo selv) eller rake løv. Hadde heller aldri vurdert å inkludere noe sånt i leiekontrakten, med mindre husleien var betraktelig redusert ift markedsleie. Anonymkode: ff1ca...030 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #29 Del Skrevet 24. september 2024 Når kontrakten skal fornyes så sier du at du skal øke husleia etter indeksprisen. Men er åpen for å beholde lav husleie dersom leieboere tar seg av måking for begge boenheter. På den måten blir alle fornøyde. Og nei, du kan ikke forvente at leieboere skal måke uten at det er med i kontrakten. Det er en bonus om du har så greie leieboere at de gjør dette uten å bli spurt. Men på siden, har det kommet snø allerede der du bor siden du skriver en tråd om det? Anonymkode: 90228...4b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #30 Del Skrevet 25. september 2024 Hø? De stedene jeg har leid har vi alltid måkt og klipt gresset der vi også hadde tilgang. Innkjørselen var det den som våknet først som tok. Kan ikke huske at det har stått spesifisert i noen leieavtaler, men alltid tatt det som en selvfølge. Nå eier jeg bolig selv da, men hadde fortsatt gjort det. Og er ikke veldig gammel nei, i slutten av 20-årene. Anonymkode: 9fb85...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #31 Del Skrevet 26. september 2024 Leieboer skal måke utenfor egen dør. Resten er utleier sin oppgave, med mindre noe annet står i kontrakten. Å forvente at leieboer gjør dette er som å forvente at de vasker hos deg også, dvs en ikke-sak. Anonymkode: 2ba70...00a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #32 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 18.34): Jeg er aleinemor i 100% jobb. Min leieboer er helt frisk arbeidssøker. Noe hun har vært i tre år. Eiendommen er ganske stor. Rive og snøskuffe står alltid fremme. Hun rører de aldri. Men forventer eiendommen er måket for snø til enhver tid. Blir litt matt. Husleien er lav, hun bor godt. Anonymkode: e1099...af3 Høres ut som du misunner henne litt? ;-) Din livssituasjon er ikke vesentlig her. Det vesentlige er hva som er avtalt dere i mellom. Selvsagt skal ikke hun bruke av sin fritid på å bidra til ditt hushold - om ikke det er avtalt. Hva med å kjøpe inn tjenester dersom det er for mye for deg? Også får du (innenfor lovlige rammer) skru opp leieprisen, dersom du mener avtalen er en dårlig deal for deg ("hun bor godt") Anonymkode: 4376e...f26 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #33 Del Skrevet 26. september 2024 Leieboer er ansvarlig for å måke utenfor sin egen inngangsdør og sin egen parkeringsplass der bilen står, men leieboer er ikke ansvarlig for å måke fellesarealer som dere deler. Men jeg skjønner du synes det er irriterende om gårdsplassen er stor og alt faller på deg. Anonymkode: 51bf7...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #34 Del Skrevet 26. september 2024 Raker du hos naboen din, om det står en rake foran huset deres? Selvfølgelig gjør du ikke det. Fordi det er ikke din eiendom og dermed ikke ditt ansvar. Samme er det med leieboeren din. Hun er kun ansvarlig for det hennes kontrakt dekker. Forventer du at hun skal vaske gulvet ditt også? Neste gang du leier ut, får du spesifisere i kontrakten at det er forventet. Men om det går utover leieboers område, må du gå ned i pris, eller forvente veldig dalende interesse. Jeg leier første etasje i et hus, andre etasje er leid ut til noen andre. Vi deler på ansvaret om å måke og sope fortauet rundt huset og plassen der søppelkassene står, det er begge enhetene ansvsarlige for.. Men vi forventer jo selvfølgelig ikke at han i andre etasje skal måke vår parkeringsplass, eller klippe gresset i hagen selv om gressklipperen står fremme! Anonymkode: f1a96...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå