Gå til innhold

Du som spiser naturlig og ikke UP – Hvor mye tid bruker du på matlaging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bruker minimalt med tid, blander bare sammen ulike råvarer. Koker kanskje et par egg, ellers spiser jeg lite som må  varmebehandles. Brød o.l. spiser jeg aldri.

Anonymkode: 9e4e6...f5c

Familie? Barn? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det spørs jo hvordan makrofordelingen din er nå. Optimalt proteininntak ser ut til å ligge rundt 2,2 g per kg kroppsvekt og mange spiser for lite. Men det er også viktig å ha nok naturlig animalsk fett i kostholdet. Fett brukes i alle cellemembraner i kroppen og det er viktig å ha nok sunt, stabilt mettet fett til å stive opp cellemembranene. 

Men jeg tenker at du nok ikke spiser nok protein. Man har funnet ut at mangel på protein av høy kvalitet gir økt sult fordi kroppen får ikke det den trenger.

Anonymkode: 06dcf...32d

Ja, jeg spiser nok for lite protein fortsatt. Spiste plantebasert med lavkvalitetsprotein i flere år før, så jeg har en del omstilling å gjøre. Kroppen er vant til veldig tungtfordøyelig mat i lang tid, så jeg tror en del av problemet også ligger her. Hittil spiser jeg både rødt og hvitt kjøtt, men jeg handler gressforet og det koster deretter. Mao protein fra kjøtt/fisk ligger derfor ikke på mer enn 2-300 gram daglig, og resten kommer fra litt meieri og noen egg. 

Anonymkode: 7a12e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (8 timer siden):

Familie? Barn? 😉

Ikke meg du spør.

Men skal det være et problem?

I kjøleskapet er det ferdigstekt kylling, kokte egg, staver av gulrøtter, agurker og selleri. En skivet svinenakke. Ferdig vasket salat og tomater. Hummus og tatziki. Fritatta, og stekte søtpoteter. Har også enkle tørrvarer, og mat i fryser, som eggmuffins. 

Det gjør det veldig enkelt å raskt sette sammen en variert lunsjtallerken, som kan varieres mye gjennom uka. 

Anonymkode: ed367...0a7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er familie med 2 barn. Jeg planlegger middag og ukeshandler til dette. Så jeg bruker en del tid på å lage mat, men jeg bruker lite tid på matbutikken. Skulle jeg dratt dit etter jobb hadde det blitt en helt annen mat her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (10 timer siden):

Familie? Barn? 😉

Nei, står ingenting i HI om barn så jeg går ut i fra at jeg har lov til å svare.

Anonymkode: 9e4e6...f5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, familie på fem, spiser også hovedsakelig kun råvarer. Jeg syns jeg bruker enormt mye tid på kjøkkenet! Jeg syns det er rart at samtlige av dere som har svart i tråden snakker om «1 minutt», «10 min» osv. Selv bruker jeg mye tid på forberedelser og det går selvsagt utover noe annet. Hvis ieg hadde stekt en ferdigpizza kunne jeg ha vasket klær samtidig. 

Allikevel prioriterer jeg å gjøre dette, og det har vært helt på toppen av prioriteringslista siden 2009, da var jeg rundt 27 år.

Anonymkode: 371ec...eac

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har i årevis drive med kvasi-prepping der eg lager rettar i store kvanta og fryse ned porsjonsstørrelsar, så middagslaging går som regel ut på å hive noko ferdigtint i mikroen og koke ris til. 

Frokost og lunsj er brød (bakar sjølv); vil tru at det eg bruker lengst tid på i dagleglivet er å smøre på lunsjen og kutte opp grønnsaker kvelden før. 

Det skal vere sagt at eg bur aleine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bruker ikke lengre tid enn da vi spise UP. Kutter opp litt ekstra i Foodprosessor når vi først kutter grønnsaker, så føler heller vi bruker mindre tid. 

Baker brød en gang i uken, bruker kanskje 3 min på å slenge det sammen. Elter aldri. Lager kjøleskapsgrøt 1 gang i uken, bruker kanskje 5 min på det. 

Anonymkode: f412a...1aa

Betyr det at dere aldri spiser suppe? For hvis du bruker buljong så spiser du jo ultraprosessert. Det tar ganske mye tid å koke kraft. 

Anonymkode: a15ec...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker egentlig veldig lite tid på matlaging i uken, litt mer i helgene da vi gjerne baker opp brød og knekkebrød osv da, egentlig lite arbeid men det tar jo tid med heving osv siden vi gjerne lar det heve lenge for å få en god reduksjon av gjør og gluten i maten liksom.. 

Anonymkode: 0ae6b...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid laget maten ren (UP fri), og det tar ikke lange tiden hvis man har en preppedag innimellom (bake brød, sunne muffins, bananbrød, kraft mm). I går morges hev jeg noe lam i en leirgryte sammen med løk og krydder, satte ovnen på 50 grader. Og vips var det ferdig til middag 9 timer senere. Har ofte sunn vaffelrøre (i dag med gresskar og havre)eller pannekaker i kjøleskapet. 

Har ofte råvarer til middag, altså ferske grønnsaker til middagen. Og det tar jo bare tiden det tar å kutte opp, mens feks fisken er i ovnen. 

Så nei, vil ikke si at det tar så lang tid. 

Anonymkode: c0a90...969

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker hver 14.dag, 2-3 dager hver 2. måned brukes på å lage ferdig kjøttkaker og grytekjøtt osv i middagsporsjoner for å fryse etter å ha vært og harryhandlet. Så all middagslaging går på 15 min ca. Bruker frosne grønnsaker også så enkelt å blande inn. Frokoster er for det meste egg/havregryn som også tar lite tid å lage. Føler jeg bruker lite tid, og alt lager seg selv egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Betyr det at dere aldri spiser suppe? For hvis du bruker buljong så spiser du jo ultraprosessert. Det tar ganske mye tid å koke kraft. 

Du kan jo bruke ferdigkokt kraft som ikke er UP https://meny.no/varer/middagstilbehor/kraft-og-buljong/buljong/oksekraft-7035620036071

Ellers så kan man bruke tid på å koke mye kraft selv, for å så fryse ned i små porsjoner og ha litt tilgjengelig senere. 

Anonymkode: 7a12e...807

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på 4 har med to ungdommer. Bruker en del tid på matlaging, men lager ukeplan etter den ukens aktiviteter og hvor mye tid vi har de forskjellige dagene. Handler en dag i uken. 

Søndag bruker jeg en del tid, baker brød eller fylte horn etc til neste ukes Lunch og lager ofte stor porsjon av middagen og fryser ned eller har til mandag og andre dager vi har lite tid før aktiviteter. 

Frokost er yoghurt naturell med havregryn og bær, tar bare ett minutt.

Nøkkelen for meg er planlegging og at jeg innså at mat er så viktig for helsen at jeg vil bruke tid på det. (Også liker jeg å lage mat). Så i ukedagene kan vi bruke lite tid på matlaging, men bruker en del tid på prepping.

Anonymkode: 84f8f...0ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi, familie på fem, spiser også hovedsakelig kun råvarer. Jeg syns jeg bruker enormt mye tid på kjøkkenet! Jeg syns det er rart at samtlige av dere som har svart i tråden snakker om «1 minutt», «10 min» osv. Selv bruker jeg mye tid på forberedelser og det går selvsagt utover noe annet. Hvis ieg hadde stekt en ferdigpizza kunne jeg ha vasket klær samtidig. 

Allikevel prioriterer jeg å gjøre dette, og det har vært helt på toppen av prioriteringslista siden 2009, da var jeg rundt 27 år.

Anonymkode: 371ec...eac

Har du prøvd å tenke matuka under ett? Jeg lager aldri kun en ting når jeg er på kjøkkenet. Og bruker hvert ledige minutt når gryter putrer til å forberede ett eller annet. Lager også ofte opp dobbelt eller trippelt. 

Eksempler; steker en omelett med det jeg har av grønnsaker til lunsj, lager da dobbel panne. Samtidig kakker jeg ekstra egg og kutter opp ekstra grønnsaker, og heller i muffinsformer, for frokost noen dager. 

Nå har jeg frokostpause på hjemmekontoret. Mens kaffemaskinen jobbet fant jeg raskt frem ingredienser til dagens lunsj og middag. Når jeg får neste telefon går jeg på kjøkkenet og kutter grønnsaker. (forstår ikke alle har hjemmekontor, men gjør dette i enda større grad kveld og helger, når jeg er på telefonen med familie/venner) 

Har en rett med gulrøtter søndag, når jeg først er i gang med å skrelle grønnsaker og kutte løk, så hiver jeg dette sammen med hvitløk, fond og krydder i en gryte, som putrer gjennom søndagsmiddagen. Så har vi klar suppe til tirsdagsmiddag. 

Får-i-kål søndag, lager selvfølgelig dobbelt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg koker selv kraft av kylling og fisk/reker, det er ganske enkelt. Hver gang vi har reker fryser jeg skall, samme når jeg har kjøpt fisk fra båt, så tar jeg vare på hodet og skroget. Kjøper fjærkre på Reko, der kjøper jeg med kyllingskrog til en billig pris. Samler også avskjær av løk, purreløk og slik. Og hiver oppi en gryte ved anledning. Det tar jo ikke noe tid. 

Bruker også fond fra Jacobs (kjøper på 2 for 3). Men mulig den er up, jeg er ikke opptatt av å være 100%, bare å jevnt over spise sunnest mulig. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du som spiser naturlig mat, og ingen UP. Hvor mye tid bruker du daglig på matlaging hvis du legger sammen all tid du bruker på matlaging (inkl. alle dagens måltider, brødvarer, snacks, dessert, lage opp ekstra store porsjoner osv)? 

(Har en diskusjon med søsteren min som mener at ingen normale mennesker har tid til å lage mat fra bunnen og at jeg er helt sinnssyk som gjør det, så trenger å høre fra vanlige folk som lager maten sin selv.)

Anonymkode: 792a8...91f

Står aldri med stoppeklokke når vi lager mat. 
Men å spise naturlig mat handler ikke om hva som tar lengre tid enn å slenge en pizza i ovnen, det er en livsstil og går naturlig. 

Snacks og desserter er heller ikke en del av et naturlig kosthold. 

Det hele handler om hva man er oppvokst med og hvordan man tenker rundt matvarer. 

Anonymkode: 9a255...6f2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baker brød en gang pr uke. I effektiv tid tar vel det 15 minutter. Resten er jo bare heve/ steketid.
Bruker 2-3 dager i året på å partere ned elg, hjort og sau til ferdig middagsstykker. 
Grønnsaker og potet kjøper vi for det meste. 
Bruker kanskje 30 minutter til sammen pr dag på å lage mat og ager skjeldent mat som tar lengre tid enn å koke poteter. 
Til større middager bruker vi mye sous-vide, og da fikser det seg og selv - så tiden det tar å koke poteter da og. 

Anonymkode: 4ca83...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange her som gjør et poeng av at de bruker lite tid for å (over)bevise hvor enkelt det er. Samtidig som en viser i svarene at en bruker mye tid på prepping og planlegging 🙃

Tenker det er et tveegget sverd å påstå det er like enkelt. Min erfaring er at en må tenke annerledes om mat (som og mange av svarene viser) og innse at en bruker litt tid og må planlegge litt mer. Er også en liten detektivjobb å gå på butikken om en skal finne det som ikke er UP (kan bruke Fri for-appen som gjør det lettere, men må likevel bruke litt tid på å sette seg inn i det). Og selvfølgelig kan en lage sin egen skinke og koke sitt eget syltetøy, men det tar også tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange her som gjør et poeng av at de bruker lite tid for å (over)bevise hvor enkelt det er. Samtidig som en viser i svarene at en bruker mye tid på prepping og planlegging 🙃

Tenker det er et tveegget sverd å påstå det er like enkelt. Min erfaring er at en må tenke annerledes om mat (som og mange av svarene viser) og innse at en bruker litt tid og må planlegge litt mer. Er også en liten detektivjobb å gå på butikken om en skal finne det som ikke er UP (kan bruke Fri for-appen som gjør det lettere, men må likevel bruke litt tid på å sette seg inn i det). Og selvfølgelig kan en lage sin egen skinke og koke sitt eget syltetøy, men det tar også tid.

Jeg, og mange andre slik jeg oppfatter det, snakker om lite tid i hverdagen. 

Mange av oss beskriver at vi gjør en del søndager. Og ikke minst månedlige bakedager (som jeg beskrev som ganske tidskrevende tidligere i tråden). Det tar også tid å bestille og hente råvarer. Og matauk, som kjøkkenhage og bærplukking, som mange av oss også holder på med. 

Poenget er vel bare at vi planlegger det inn til når vi har tid. Og at det for mange av oss også er en hobby.

Også har jeg tatt det over tid, og jeg er ikke hysterisk på UP. 

Uansett, jeg synes det å bruke en liten time søndag morgen på å planlegge mat gjennom uka og sette opp en handleliste må være mye mer tidsbesparende enn å ta det dag for dag, selv om det mulig er vanskelig å se. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg, og mange andre slik jeg oppfatter det, snakker om lite tid i hverdagen. 

Mange av oss beskriver at vi gjør en del søndager. Og ikke minst månedlige bakedager (som jeg beskrev som ganske tidskrevende tidligere i tråden). Det tar også tid å bestille og hente råvarer. Og matauk, som kjøkkenhage og bærplukking, som mange av oss også holder på med. 

Poenget er vel bare at vi planlegger det inn til når vi har tid. Og at det for mange av oss også er en hobby.

Også har jeg tatt det over tid, og jeg er ikke hysterisk på UP. 

Uansett, jeg synes det å bruke en liten time søndag morgen på å planlegge mat gjennom uka og sette opp en handleliste må være mye mer tidsbesparende enn å ta det dag for dag, selv om det mulig er vanskelig å se. 

Du understreker poenget mitt med dette innlegget. Det tar litt tid og må planlegges mer, fullt mulig å få til men krever tid, fokus og dedikasjon.

(Skrev også innlegg over om at jeg ubehandler og prepper på søndager)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...