Gå til innhold

Du som spiser naturlig og ikke UP – Hvor mye tid bruker du på matlaging?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som spiser naturlig mat, og ingen UP. Hvor mye tid bruker du daglig på matlaging hvis du legger sammen all tid du bruker på matlaging (inkl. alle dagens måltider, brødvarer, snacks, dessert, lage opp ekstra store porsjoner osv)? 
 

(Har en diskusjon med søsteren min som mener at ingen normale mennesker har tid til å lage mat fra bunnen og at jeg er helt sinnssyk som gjør det, så trenger å høre fra vanlige folk som lager maten sin selv.)

Anonymkode: 792a8...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker minimalt med tid, blander bare sammen ulike råvarer. Koker kanskje et par egg, ellers spiser jeg lite som må  varmebehandles. Brød o.l. spiser jeg aldri.

Anonymkode: 9e4e6...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noe ultraprosessert i vårt kosthold, men lite.

Mannen baker brød hver søndag. Selv om hele prosessen tar tid, bruker han langt under 30 min aktivt.

Vanlige middager hos oss er poteter, grønnsaker og kokt/stekt/bakt kjøtt eller fisk. Igjen lite arbeid, men langtidskokt kjøtt kan ta tid. Noe vegetarisk, som grønnsakkaker, gratenger osv tar heller ikke.mye tid. 

Jeg lager en del supper i store porsjoner, koker kjøtt/kraft, og fyller på med poteter, grønnsaker, urter osv. Kan da fryse ned 2/3 til senere. Det samme med frikasse, lapskaus osv.

Dessert er vanligvis frukt/bær, kan være laget til grøt/kompott/suppe servert med melk/fløte/yoghurt. 

Lunsj er brødskiver eller salat.

Pålegg kan være skiver av kjøtt, kald fisk, peanøttsmør, syltetøy eller ost.

Det hender vi baker en kake eller boller.

Jeg vet ikke om vi bruker mer tid på matlaging enn andre, men spiser nok mer mat som trenger lang koketid.

Anonymkode: 4744b...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke lengre tid enn da vi spise UP. Kutter opp litt ekstra i Foodprosessor når vi først kutter grønnsaker, så føler heller vi bruker mindre tid. 
 

Baker brød en gang i uken, bruker kanskje 3 min på å slenge det sammen. Elter aldri. Lager kjøleskapsgrøt 1 gang i uken, bruker kanskje 5 min på det. 

Anonymkode: f412a...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-180 minutter.

Jeg lager mye variert. Noen dager er det enkel middag med pasta og saus, eller omelett. Andre dager lager jeg en gryte som putrer i timevis. Noen supper krever lang tid, andre kort tid. Lager mye baser som jeg har i fryseren, tar lang tid lage dem men da bruker jeg kort tid en annen dag.
Lager f.eks potetmos, på 1-2 kg potet, og fryser ned. Så har jeg potetmos, eller base til suppe.

Frokost er yoghurt, havregrøt eller omelett. Dessert spiser jeg omtrent aldri. 

Men jeg er ikke hysterisk på UP, jeg bare foretrekker mat jeg lager selv. Det hender jeg får lyst på kesam med bær, da kjøper jeg det. Og jeg spiser sjokolade.

Anonymkode: d674c...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite tid, men kommer jo an på hva jeg lager. Jeg spiser som oftest smoothie til frokost, det tar vel 1 minutt. Middag tar alt fra 10 minutter til 45 minutter, avhengig av hvordan jeg ønsker å tilberede maten. F.eks liker jeg ovnsbakte grønnsaker fremfor kokte, så det tar lenger tid. 

Du kan pannesteke fiskefilet eller biff, og ha råkostsalat eller dampede grønnsaker til på under 10 min. Du kan også ha ovnsstekt kyllingbryst med tilsvarende grønnsaker på 45 min, så det kommer an på hvordan man tilbereder. 

Anonymkode: 7a12e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke konsekvent ingen UP, så ikke arrester meg. 

Frokost denne uka; eggmuffins (laget opp stort parti for en stund tilbake), og chiagrøt med frukt. Total tidsbruk; ca 2 minutt per lunsj. 

Lunsj; steker opp litt grønnsaker, litt restemat, har gjerne litt kylling eller laks klar, litt salat, eller grønnsaksstaver. Har egg, med mindre det har vært egg til frokost. Bruker mulig 5 minutter i snitt på å lage hver dag. 

Middag; varierer mye, denne uka;

I går; Brennsnut; kuttet rotgrønnsaker, og har kraft fra svin etter å laget opp lapskaus for fryser. Blandet i grov pølse (kjøpt fra gård, anser ikke som UP) og litt rester svin. Tok ca 15 minutter + koketid. 

I dag; Tomatsuppe med krutonger. Kuttet løk og blandet med boks tomater, grønnsakskraft (her jukser jeg og bruker buljong), hev i slowcooker der den putrer nå. Kjører med stavmikser. Har rester av hjemmelagd foccachia, skal ta opp, kutte i krutonger, strø på parmasan, hive i ovnen. Er så oppstykket i tidsbruk at jeg nesten ikke klarer å anslå det, plukker gjerne opp ting her og der når jeg er i telefonen på hjemmekontoret. 

Onsdag; resten av brennsnuten

Torsdag; Hjemmelagde fiskepinner med remulade og agurksalat. Ca 30 min

I helgen bruker jeg litt mer tid. Steambuns med syltede grønnsaker og hoisinsaus fredag, hel fjellørret med smørdampet kål og potetmos lørdag. Får-i-kål søndag. (som også er rester i to dager) 

Bruker egentlig lite på grønnsaker, da jeg kjøper sesong, og fryser. Kjøper store partier kjøtt fra gård/produsent, ikke så mye rimeligere, men mye bedre kvalitet. Samme med egg. Fisk fra båt. 

Anonymkode: ed367...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lunsj spiser jeg salatbar på jobb eller egg.

Til middag fisk med kokt potet og dampet grønnsaker. Av og til en kjøttgryte.

Til kvelds blir det frukt og kanskje noe middagsrester. 

Bruker veldig lite tid på dette men selvsagt litt mer tid enn å slenge en ferdigpizza i ovnen…

Anonymkode: 641b4...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye. Frokost forberedes dagen før, blander havregryn, chiafrø, melk, yoghurt og frosne øko-bær i en bolle og setter i kjøleskapet.

Lunsj får jeg i kantine på jobb. Hjemme er det ofte middagsrester, eller hjemmebakt brød. 

Middag i hverdagen er ofte kjappe og enkle. Igår lagde jeg denne superenkle fiskeretten Fløtegratinert torsk med hvitløk og tomater | Det søte liv (detsoteliv.no) og hev ris i riskokeren. Idag har jeg tatt opp gryte fra fryseren fordi det er en travel dag. I morgen tror jeg det blir shakshuka med brød til, setter brøddeig til grytebrød og skjærer opp grønnsaker i kveld mens jeg hører på podcast. 

Anonymkode: 5efb7...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag: rundt 15-30 min hvis jeg lager fra bunnen av.

Jeg spiser mye av det samme. Grønnsakene skjærer jeg i små biter, og dermed tar det kortere tid å koke dem. Jeg har gjerne bønner eller linser kjøpt i lake, og de trenger enda kortere varmebehandling. Av og til har jeg salater som trenger enda mindre tid. Byggryn tar 20 min å koke, som jeg tilsetter grønnsaker jeg bare tar oppi til slutt for å få foretrukket tyggemotstand. Supper går stort sett i blender.

Til frokost har jeg gjerne brødskiver eller havregrøt på kokt vann med topping. Tar kanskje 5 min.

Endret av AnonymKvinne..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at det er mye tid spart på å planlegge matuka.

Lager jeg noe med kylling slenger jeg inn et-par kyllingfileter også. Avkjøler, kutter, og putter i fryser. Samme med laks. 

Kutter opp et stort nett med løk og hvitløk, og legger i små poser i fryser, slik at jeg har det klart. 

Hver dag når jeg lager mat vurderer jeg hva jeg trenger for de neste dagene. Vasker og kutter ekstra grønnsaker, legger vasket salat i ziplockposer. 

Lager jeg meg omelett til lunsj lager jeg for to dager, og lager gjerne opp noen eggmuffins på samme oppskrift. 

Koker jeg suppe dobler eller tripler jeg alltid oppskrift, for fryser. 

Har bakedager, mulig annenhver måned. Det er en innsats, virkelig... Men når alt er ute, og kjøkken og utstyr skittent, så er det veldig mye tid spart de neste ukene. 

Anonymkode: ed367...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det enkelt så bruker ikke noe lenger tid på det. Havregryn/nøtter/frø istedenfor ferdigkjøpt frokostblanding, kjøper knekkebrød som ikke er UP med CC eller banan på.
Lager ganske enkle middager med å lage enkel jevnlig eller hakkede tomater med krydre f.eks. Baker altså ikke osv. 

Anonymkode: 9db61...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene og da blir det jo litt annerledes. Har noe up i kosten, men prøver å unngå det. 

Brød spises normalt sett ikke, men har alltid noen skriver med brød fra den lokale bakeren om jeg skulle ønske meg det. Har da heller ikke pålegg i hus, så da blir det vanligvis med avokado på. 

Frokost er vanligvis havregrøt. Lages med chiafrø, kanel (økologisk), kli, fryst/fersk banan, og gjerne revet gulrot, squash, eller eple. Noen ganger lager jeg på vann, andre ganger på melk som tåles (og da up). Beste er å ha revet gulrot for flere dager ferdig i kjøleskapet, og fryst banan i biter i. Med varmt vann fra vannkokeren, og en runde i mikroen så smelter bananen og det går på noen minutter. Jeg topper med fryste bær. Hender jeg har kjøleskapsgrøt istedenfor og en sjelden gang smoothie, eller en fruktsalat med chiafrø som har ligget i bløt. 

Andre måltider er ganske like, men varierer i størrelse. Jeg prepper ulike grønnsaker, karbohydrater (går mye i potet, men har også bokhvete, og quinoa for å ta noe. En sjelden gang ris, men aldri pasta. Kun personlige preferanser der), og protein (linser, bønner, tofu, kjøttdeig i en eller annen form, strimlet diverse, burgere osv). Har mye ferdig som jo er brukt tid på tidligere, i fryseren. F.eks så steker jeg opp haugevis med burgere av gangen og fryser ned og bare tar opp. 
Jeg har en rutine om at jeg prepper på morgenen. Mens jeg nyter morgenkaffen og spiser frokost så lager ulike ting seg litt selv. Protein må mer passes på, men der lager jeg så store kvanta at det trengs ikke gjøres særlig ofte. 
Når jeg skal spise tar jeg bare de ulike boksene i kjøleskapet og plasserer på en tallerken, varmer den. og tilsetter gjerne ting som avokado, tomater, spirer, av og til en salat. Alltid noe tomater og avokado for jeg er veldig glad i det. Større porsjon til middag enn til kveldsmat. Jeg gjør det enkelt, men jeg er så glad i det. 

Dessert og kos er mye fryste bær, eller fryst mango, eller friske frukter og bær. Hender litt mørk sjokolade. Er veldig glad i druer og det er lett å finne til ok pris hele året og krever ingenting ekstra. Tørket frukt er også noe jeg har tilgjengelig. Selvsagt uten tilsatt sukker. 

Folk er ulike, og jeg gjør det jo veldig enkelt, og føler det krever lite i hverdagen. Jeg spiser også den maten jeg liker og jeg trives med. Ingen er jo like, og vi har ulike sesonger av livet. Jeg føler jeg spiser såpass okay i hverdagen at det ikke er noen krise om jeg skulle ha lyst på noe up, så har ikke dårlig samvittighet. Jeg har redusert mest pga økonomi, også følger helsen med. Det er billigere å droppe en del ting og heller spise enklere. 

Anonymkode: 373f9...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser bare én gang om dagen, og da middag. Og så spiser jeg carnivore-kosthold. Så jeg bruker veldig lite tid på matlaging. Av og til langtidssteker jeg kjøtt i ovnen, eller koker beinkraft over flere dager, men det er jo mest ventetid og man gjør andre ting i mellomtiden.

Det tar ikke lang tid å steke en biff, steke noe kjøttdeig, steke noen egg osv. :) 

Anonymkode: 06dcf...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg spiser bare én gang om dagen, og da middag. Og så spiser jeg carnivore-kosthold. Så jeg bruker veldig lite tid på matlaging. Av og til langtidssteker jeg kjøtt i ovnen, eller koker beinkraft over flere dager, men det er jo mest ventetid og man gjør andre ting i mellomtiden.

Det tar ikke lang tid å steke en biff, steke noe kjøttdeig, steke noen egg osv. :) 

Anonymkode: 06dcf...32d

Hvordan var tilvenningen til OMAD? Hvor mye spiser du i et måltid da? 

Anonymkode: 7a12e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan var tilvenningen til OMAD? Hvor mye spiser du i et måltid da? 

Anonymkode: 7a12e...807

Det var en naturlig overgang da jeg begynte på keto (da kalt LCHF) for mange år siden. Kostholdet var så mettende på samme antall kalorier at jeg gikk lengre tid mellom måltidene. Jeg gikk fra frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, snacks, kveldsmat til frokost, lunsj og middag på kort tid. Og så fant jeg ut at jeg var jo egentlig ikke sulten om morgenen når jeg ikke spiser karbohydrater, så jeg hoppet over frokost. Da var det bare lunsj og middag igjen. Og så fant jeg ut at den oppvarmede lunsjen (vi har ikke kantine) var litt kjip, så jeg hoppet bare over den også. 

Man blir sulten til de tidene man er vant med å spise, men det gir seg. Nå blir jeg ikke sulten annet enn til middag.

Overgangen til OMAD var ikke bevisst fra min side. Jeg hørte først om OMAD, intermittent fasting og autofagi flere år etter at jeg hadde begynt med OMAD. Jeg har spist ett måltid om dagen siden ca 2008.

Og jeg spiser meg mett. Er jeg mer sulten, så spiser jeg gulost til jeg blir mett. Er det for mye mat, så putter jeg det i en boks til neste dag og så steker jeg det i panna og spiser det først. Jeg teller ikke kalorier. Jeg blir mer sulten jo mer aktiv jeg er. Hvis jeg er ganske inaktiv, så spiser jeg kanskje bare 800 gram kjøttdeig stekt i godt med fett. Hvis jeg er veldig aktiv spiser jeg kanskje det dobbelte. Når man spiser sunn mat og har en sunn kropp, så regulerer kroppen sulten helt selv.

Anonymkode: 06dcf...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...