Gå til innhold

HVORDAN klarer folk å holde ut med arbeidslivet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en sykkel og ei fiskestang, flytt på bygda og jobb deltid.. Klarer deg lett på ei 40% stilling i butikk.

Jeg jobber fulltid i butikk, tjener 35.000kr i måneden etter skatt, betaler 5.800kr i huslån nå som rentene har gått opp så mye, blir nok å pensjonere meg når jeg blir 40 tenker jeg.

Anonymkode: e5524...cd9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis vi "bare" går tilbake til middelalderen ser vi fortsatt et lavere antall timer på jobb hvert år. En gjennomsnittlig bonde (et vanlig yrke i middelalderen) jobbet ca. 1600 timer i året. I gode perioder med god avling kunne de ha fri halve året. De hadde langt flere religiøse høytider og store begivenheter som bryllup eller begravelse tok de ofte en uke eller mer fri for. Om vi har et godt år i 2024 går det i lomma på noen andre, ikke søren om du får ta mer fri for det.

Skulle jeg ønske jeg bodde i middelalderen? Nei. De levde under ekstremt krevende forhold. Men det betyr ikke at det ikke finnes mange problemer med hvordan vi lever i dag.

Anonymkode: dd599...6e5

Det var litt av en påstand. Kanskje du skal google føydalsamfunn og bondeslaver/serfdom i Europa. Du har kanskje heller ikke hørt om treller(slaver), leilendinger og pliktarbeid i Norge. Lett å ta fri når du har slaver som gjør jobben for deg... Kanskje du bare skal fortelle en vanlig bonde i dag at du tror folk kunne ta fri halve året i gamle dager hvis de fikk en god avling😏

Anonymkode: 456d2...b7f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange holder jo ikke ut i arbeidslivet. Det viser jo statistikken på sykefravær og uførhet. Dette igjen gir utslag på befolkningsveksten. Norge og mange Europeiske land er faktisk i nedgang i befolkningstall. Det fødes ikke nok barn, det blir valgt bort, kvinner må jobbe. De som har valgt å få barn, greier ikke å stå på både på jobb og på hjemmefronten. Menn har riktignok bedret seg mye siden 50 tallet,  men fortsatt er det mødrene som drar det største lasset. De fleste klarer 16 timers dager noen år, men til slutt møter de veggen.

Anonymkode: d7a11...618

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har regnet ut at om 20 generasjoner finnes det 1 person igjen. Folk har sluttet å få barn i store deler av verden, men vi må bare "holde på som vanlig" ikke sant? Spesialt i Sør-korea der man ligger på 0,7 barn i snitt. Folk jobber hele tiden og opptil 16-timers dager. Hva i det huleste skjer oppi hodene til folk?

Anonymkode: bf0ad...a5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen har regnet ut at om 20 generasjoner finnes det 1 person igjen. Folk har sluttet å få barn i store deler av verden, men vi må bare "holde på som vanlig" ikke sant? Spesialt i Sør-korea der man ligger på 0,7 barn i snitt. Folk jobber hele tiden og opptil 16-timers dager. Hva i det huleste skjer oppi hodene til folk?

I sør-korea har mange kvinner gått i streik og nekter å få barn eller gifte seg, pga manglende likestilling. 

Så lenge kvinner fortsatt gjør mer enn menn med barn, husarbeid og det tredje skiftet (som alle undersøkelser viser at de gjør) og ordningene for barnehage, sfo, fødselspermisjon etc oppleves å ha betydelige mangler, så kommer kvinner til å begrense antallet barn, og en økende andel velger å droppe barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til jeg blir pensjonist. Stå opp 6 om morningen, rushe hver eneste morgen i kollektiv, forsinket buss, tog, stressa mennesker overalt. Rekke jobb til 8. Jobbe i 8 timer. Dra hjem, være utslitt. Repeat. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert dette? 

Anonymkode: 2dcc5...796

Hvorfor tror du folk blir deprimerte, mangler livsgnist og til slutt blir uføre? 

Jeg har bestemt meg for å ha egen bedrift og begynte med eiendom for 3 år siden. Har pr dags dato 9 leiligheter som jeg leier ut og har en del oppgaver knyttet til disse. Jobber i kommunen til vanlig men dette r en jobb jeg planlegger å «forlate» når jeg er klar for det steget. 

Aldri livet om jeg skal bli en slave for samfunnet resten av livet. Det livet er ikke noe for meg så derfor gjorde jeg noe med det! Og jeg tjener 10 gang bedre enn hva jeg gjør som sykepleier! 

Anonymkode: 57fdc...333

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haha, du er en av de foreldrene, ja.

Joda, du vinner stress og mye jobb konkurransen. Gratulerer. Jeg vil ikke vinne den uansett, nettopp derfor valgte jeg å ikke få barn.

Anonymkode: 638de...c8e

👏👏

Anonymkode: 1666e...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til jeg blir pensjonist. Stå opp 6 om morningen, rushe hver eneste morgen i kollektiv, forsinket buss, tog, stressa mennesker overalt. Rekke jobb til 8. Jobbe i 8 timer. Dra hjem, være utslitt. Repeat. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert dette? 

Velkommen til livet !  Det er det vi kaller dette. Ditt valg hvordan du vil gå gjennom det. Jobbe hardt en lang periode og eventuelt nyte fruktene av ditt arbeid om du er heldig, eller leve i fattigdom på andre sine almisser. Uansett du må selv sørge for at du har tak over hodet og mat på bordet. I dag må du ha penger for å få dette til, for 100 år siden måtte du bygge det huset selv, og skaffe føden på bordet selv. Like mye hamsterhjul som det er i dag minst ! Den gangen om du hoppet av "hamsterhjulet" så dauet du. I dag havner du i NAV og snylter på andre om du ikke er kvalifisert syk da. Og nei trøtt og lei og vondt i viljen er ikke en gyldig grunn.

Min far hadde 12 timers arbeidsdager ! Mor bestefar hadde ikke fritid, livet bestod av jobbing for å skaffe innkomme døgnet rundt. Når det ble mørkt ute og de ikke kunne jobbe fysisk ute ? Da tente de stearinlys inne og satt der og fikset arbeidsredskaper. Til køys ved midnatt og opp igjen kl. 06.00 for fyre i oven. For nei de hadde ikke elektrisitet.

Så når jeg tenker på dette ? Digger at jeg har en jobb, at jeg må reise litt til den jobben der jeg sitter og lytter på en lydbok både til og fra og slapper faktisk av ? Jeg har inntekt og slipper å være avhengig av andre. Jeg styrer mitt eget liv. Er en fri mann så langt man kan kalle seg det, selv om livet består av å jobbe for de aller fleste. 

Vi i vesten er vel de heldigste menneskene som har levd på denne kloden noen gang så lenge menneskeheten har eksistert.

Ja man blir trøtt og lei, ja man skulle ønske at man kunne hatt mer ferie og slappet av.  Så tenker jeg at jeg nyter de 5 ukene jeg har, og at når det går mer en 3 måneder uten noe fast å ta seg til ? Da hadde jeg gått på veggene.

Holder du ikke ut til pensjonsalder er du i feil jobb for deg ! Finn deg noe annet.  Så når pensjonsalder kommer ? Må finne noe annet meningsfylt å drive med om dagene. Den tid den sorg :)

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 12.48):

Hjalp meg å bytte jobb - mulighet for hjemmekontor og mer fleksibilitet.

Vi jobber hjemme omtrent hver mandag og fredag, veldig deilig å slippe å bruke tid på kollektiv transport to dager i uka, mindre mas og mer fokustid. Er også heldige som ikke MÅ være et på jobb til et fast tidspunkt, kan møte opp 8, 9, 10. 

Og ja - jeg gjør det jeg skal, men er mindre stressa. 

Anonymkode: d8aa4...599

Dessverre har mange arbeidsgivere strammet kraftig inn på hjemmekontor etter corona. I min kommunejobb får vi ikke lenger ha hjemmekontor, selv om ca 60% av jobben er skrivearbeid som kan gjøres fra hvor som helst med nett-tilgang.

I min jobb er det høyt arbeidpress, høyt tempo og uendelige arbeidsmenger. Mange sykemeldinger, og høyt gjennomtrekk der de fleste bare blir i jobben noen få år. Vi (mine kolleger og jeg) ba ledelsen om tillatelse til å ha 1 (!) fast dag med hjemmekontor i uka for å få unna skrivearbeid uforstyrret. Svaret var nei. Så lurte vi på om vi kunne få 1 hjemmekontordag hver fjortende dag. Svaret var fortsatt nei. I stedet skal vi sitte på kontoret hele uka med ørten forstyrrelser og kollegaer som “skal bare” spørre om ting hele tiden. Det ironiske her er at produktiviteten gikk OPP under corona mens folk satt på hjemmekontor. Dette er målt. Men antakelig tror ledelsen fortsatt at vi ikke jobber når de ikke kan se oss.

Anonymkode: 0f0a8...60a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 13.37):

Liker det jeg holder på med.

Har mye fleks, så kan ofte styre dagene selv. 

Føler jobben er veldig givende og utviklende. 

Har hyggelige kollegaer. 

Ville følt det var kjedelig å ikke ha rammene jobben gjør.

Er A-menneske, så er våken før klokka ringer. 

Men innser at det kan endre seg. Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år, og har jo da 25 igjen om fortsatt pensjonsalder holder seg på 70 år. Ser at det kan føles tyngre ved alderen. Så sparer ganske godt til pensjon og muligheten får å gå av tidlig. 

Anonymkode: 3920d...b83

Kan jeg spørre hva du jobber du med? Er i en omskoleringsfase, og hadde trivdes med å jobbe mer hjemmefra.😊

Anonymkode: 611a0...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, fatter ikke at noen kan nevne uføretrygd som et alternativ. Dette er velferden bakside, man tror seriøst at staten har plikt til å ta vare på folk som synes det er litt hardt å stå opp om morgenen. Det er også et hån mot alle de som faktisk ikke har mulighet til å jobbe pga alvorlig sykdom. Er så glad for at det nå blir snakket om sykmeldinger og trygd. 

Anonymkode: 0ab45...19e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Herregud, fatter ikke at noen kan nevne uføretrygd som et alternativ. Dette er velferden bakside, man tror seriøst at staten har plikt til å ta vare på folk som synes det er litt hardt å stå opp om morgenen. Det er også et hån mot alle de som faktisk ikke har mulighet til å jobbe pga alvorlig sykdom. Er så glad for at det nå blir snakket om sykmeldinger og trygd. 

Anonymkode: 0ab45...19e

Det må jo nevnes som et alternativ, all den tid det finnes snyltere. Noe annet ville vært naivt.

Anonymkode: cc2c5...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (På 24.9.2024 den 12.21):

Ekstremt dårlig å anbefale friske folk uførepensjon. Det gjør at velferdssamfunnet faller sammen og det vil hovedsaklig gå utover vanlige folk i vanlig jobb. 

Hvis man ikke trives må man jo se på hva som kan gjøre livet bedre for en selv. Flytt ut av byen, bo billigere, slipp rushtrafikk og kø. 

Det er uansett så vanskelig å få uføretrygd at friske ikke har sjans

Anonymkode: e2366...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I sør-korea har mange kvinner gått i streik og nekter å få barn eller gifte seg, pga manglende likestilling. 

Så lenge kvinner fortsatt gjør mer enn menn med barn, husarbeid og det tredje skiftet (som alle undersøkelser viser at de gjør) og ordningene for barnehage, sfo, fødselspermisjon etc oppleves å ha betydelige mangler, så kommer kvinner til å begrense antallet barn, og en økende andel velger å droppe barn. 

Jepp. 

Anonymkode: 46feb...df7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 11.34):

Kunne ikke vært mer enig!! Ønsker meg 6-tlmers dager eller 4 dagers uke for alle🙏🏼

Anonymkode: a2de1...b40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme trend i alle vestlige land. Kvinner har det best her i Norge med samme lave fødselstall (maskeres av innvandring og at de føder barn). Nærmiljøet her er nesten dødt da det nesten ikke finnes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du legger skylden på folk. Hva med å se på samfunnet generelt? Se på sosiale medier. Hva er det "du" er interessert i? Det er deg selv primært. Det er å ha en strålende flott fasade. Fete ferier,helst så mange som mulig. Dyre klær. En feit bil og ikke minst et veldig stort og dyrt hus,som skal pusses opp hvert 2 år må vite.  Man skal ha like dyre vaner som idoler man ser i sosiale medier. 

Så ser man hva et barn koster,hva denne fasaden man ønsker koster,og det regnestykket går overhodet ikke opp på noe som helst måte. Hva som skjer opp i hodene på folk er med andre ord sunn fornuft. De har ikke råd!!!! Å vil du opptre fattig i et land som Norge i dag? Du kan like godt få navnet bygde eller by original. En"tulling" som ikke klarer seg.. Stigmaet for å være dårlig bemidlet er større en å være kjeltring i Norge i dag. for "kjeltringene står tross alt på" Ref: TikTok kommentarfelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 time siden):

Du legger skylden på folk. Hva med å se på samfunnet generelt? Se på sosiale medier. Hva er det "du" er interessert i? Det er deg selv primært. Det er å ha en strålende flott fasade. Fete ferier,helst så mange som mulig. Dyre klær. En feit bil og ikke minst et veldig stort og dyrt hus,som skal pusses opp hvert 2 år må vite.  Man skal ha like dyre vaner som idoler man ser i sosiale medier. 

Så ser man hva et barn koster,hva denne fasaden man ønsker koster,og det regnestykket går overhodet ikke opp på noe som helst måte. Hva som skjer opp i hodene på folk er med andre ord sunn fornuft. De har ikke råd!!!! Å vil du opptre fattig i et land som Norge i dag? Du kan like godt få navnet bygde eller by original. En"tulling" som ikke klarer seg.. Stigmaet for å være dårlig bemidlet er større en å være kjeltring i Norge i dag. for "kjeltringene står tross alt på" Ref: TikTok kommentarfelt.

Folk er jo samfunnet. Vi får ikke endret samfunnet uten å anerkjenne vårt ansvar i å være FOLK. 

Det er jo folkets velstandsjag som har medført disse samfunnene. 

Vil vi ha et annerledes samfunn må vi som folk gå aktivt inn for det, og ikke bare peke oppover på det diffuse "Samfunnet" eller "Staten". Det er jo oss, det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kommunal stilling hvor lønnen er jævlig urettferdig og vilkårlig, så min løsning er at jeg gjør minst mulig. Har alt under kontroll, og jobber kanskje to timer om dagen. Resten bruker jeg på mitt kontor hvor jeg gjør absolutt ingenting. 

Anonymkode: 20a0e...f8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (14 minutter siden):

Folk er jo samfunnet. Vi får ikke endret samfunnet uten å anerkjenne vårt ansvar i å være FOLK. 

Det er jo folkets velstandsjag som har medført disse samfunnene. 

Vil vi ha et annerledes samfunn må vi som folk gå aktivt inn for det, og ikke bare peke oppover på det diffuse "Samfunnet" eller "Staten". Det er jo oss, det. 

Med andre ord: Det kommer ikke til å bli noe bedre. For at det skal skje,må en katastrofe til i den vestlige verden,sån at menneskelige verdier blir viktige igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...