Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å gå tur?

Rosa_katt

Anbefalte innlegg

Jeg går litt tur på fortauet med hunden min. Jeg er 25 år, og  går rundt 15 minutter om gangen, ca. 4 ganger om dagen. Er det lite? Hvor mye/lenge går dere tur om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo helt an på hundens behov. Har du en bischon frise så er det der helt sikkert greit, men har du en hund som krever mer aktivitet så bør du legge inn en langtur. 

Utover hundens behov så kommer det helt an på hva som er ditt utgangspunkt og mål. Pga. helse har jeg i perioder gjort som deg, gått korte turer flere ganger daglig, så jeg får hentet meg inn. Men generelt sett er det bedre med 2 x 30 minutter for min del. 

Anonymkode: 62765...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa_katt skrev (1 time siden):

Jeg går litt tur på fortauet med hunden min. Jeg er 25 år, og  går rundt 15 minutter om gangen, ca. 4 ganger om dagen. Er det lite? Hvor mye/lenge går dere tur om gangen?

Å bevege deg i 15 minutter som 25 åring er veldig lite. Øk en tur til minst 1 time. 

Anonymkode: 11919...b94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er altfor lite! Du burde få opp tempo og hunden burde få mer innhold i livet. 

Jeg går tre ganger daglig med min hund, 45 min til en time. Og jeg trener i tillegg

Anonymkode: ce960...1cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er veldig lite. Spesielt for hunden, men også for deg. Du bør i alle fall la én av turene vare i en god time og gjerne ha litt tempo. 

Anonymkode: fefbd...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvannen time går jeg med min lille, og vi går i naturen. 15 minutter på asfalt hørtes helt grusomt ut, både for hund og eier.

Anonymkode: f1a1f...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tur som er normalt kommer an på utgangspunktet ditt, målet ditt, og hva hunden trenger.

Du oppnår vel omtrent minimumsanbefalningen på bevegelse. Men hvis du har ett mål om å bli i bedre form, gå ned i vekt, eller noe, så må du øke en del. Du sier ikke noe om tempo eller terreng.
En av turene bør være så lang at du får opp pulsen og blir svett i minst en halvtime.

Hva hunden har behov for varierer også veldig. Jeg hadde blandingshund, den fikk 15-30 min på morgen, og 30-60 min på sen ettermiddag, i tillegg til 10-20 min etter skole/jobb og før leggetid. Noen raser krever mye, andre krever lite, og så er det som med mennesker, individavhengig. Det er forskjell på en 2 år gammel hund og en 15 år gammel hund. Det er forskjell på en beagel og en husky.

Anonymkode: fdf94...f37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 45 min HVER dag i tillegg til trening, men helst halvannen time. 

15 minutter (uansett hvor mange ganger om dagen) er altfor lite for både deg og hunden uansett rase/størrelse. Kropp er laget for å være i bevegelse og 15 minutter er nada! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lite for hunden, og deg.

Anonymkode: 55c66...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder burde få minimum en time mosjon til sammen hver dag, og asfalt er dessverre ikke bra for leddene dine eller hunden dins. 

Anonymkode: 431ba...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle hunder burde få minimum en time mosjon til sammen hver dag, og asfalt er dessverre ikke bra for leddene dine eller hunden dins. 

Hunden får jo 1 time mosjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en 1/2 time til 3 kvarter med hunden min. Han er 14 år, så er ikke så kravstor på turer lenger. 

Går jeg alene, prøver jeg å få gått 1 time. Litt avhengig av hvor jeg går. Er jeg i skogen, kan jeg gå lenge fordi jeg stortrives med å gå i skogen. Da ser jeg kanskje litt etter sopp på sensommeren/høsten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev ikke hunden ikke fikk det heller, bare at dette burde være absolutt minimum uansett type hund. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine får minst 4 turer pr dag. Korteste er da tissetur.

Ellers min 30 min. Til 1time.

Sitat

Anonymkode: ec1d2...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa_katt skrev (4 timer siden):

Jeg går som regel minst 1 time, gjerne mer på hovedtur. Som regel måler jeg i kilometer heller enn tid, så det riktige vil være å si at vi går mellom 6 og 8 kilometer. Vi går i skog og mark, sjelden på asfalt.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

15 minutter er altfor lite! Du burde få opp tempo og hunden burde få mer innhold i livet. 

Jeg går tre ganger daglig med min hund, 45 min til en time. Og jeg trener i tillegg

Anonymkode: ce960...1cc

Jeg går to ganger om dagen, en lang tur og en litt kortere på en god halvtime på ettermiddagen. Av og til blir ettermiddagsturen lenger, det avhenger litt av vær og form, den blir aldri kortere enn 30 minutter. Hundene må få tid til å snuse, tisse og gå på do. Denne turen er en kombinasjon av asfalt og skogssti.

Mellom dette har hundene tilgang på uteområde.

Sitat

Jo, men på 15 minutter er det ikke rare snusingen den får gjort og så på asfalt?! 

Hvorfor har du hund @Rosa_katt?

Anonymkode: 0e551...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde først du lurte på om det er nok for hunden…? I såfall, neppe. Få hunder trives med et stillesittende liv. De som oss er laget for å bevege seg.

Men om du lurer på for din egen del er jo svaret soleklart at det er alt for lite. Som ung og sprek bør man bevege seg masse!

Jeg er ikke lenge ung og sprek, bare sprek, av et aktivt liv med to barn, trening osv. Jeg bruker Fitbit for å følge med. Har mål om minst 10.000 skritt per dag (i snitt, jeg må ta høyde for sykdom osv…), men også vel så viktig 250 soneminutter per uke. Mener 10.000 skritt og 150 soneminutter i uka er fitbits minimumsanbefaling. Og det er en grei forskningsbasert retningslinje for hva man minst bør ha av bevegelse. Du kan skaffe deg en aktivitetsmåler for noen hundrelapper for å finne mer ut hvordan du beveger deg og om det er nok. Da får man fakta om seg selv,

Anonymkode: 1fa5a...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går en liten tur med hunden om morgenen og mannen går en lang tur med ham når han kommer hjem på 45-60 min,, slik at hunden virkelig får snust. Jeg går igjen en kveldstur på va 30 min. Vi har eget stort område hvor hunden også får løpe fritt hver dag. Å gå 15 min 4 ganger for dagen, gjør at jeg tenker hunden går 4 ganger og snuser opp igjen på et veldig lite område. Veldig lite stimulerende for hunden! Vi trener også utenom turene med hunden. 

Anonymkode: d1c5b...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er på KG som går raske turer flere ganger om dagen og trener i tillegg? Wow👏🏼👏🏼…yeah right🫤

Anonymkode: 95145...62e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg driver og slanker meg, og går derfor rundt 10.000 skritt i snitt hver dag, det var vel rundt 90 minutter. Hadde jeg hatt hund ville jeg tenkt at den trengte en sånn tur hver dag + 2-3 kortere lufteturer (morgen og rett etter jobb) i tillegg, minimum. 

Anonymkode: e9631...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flinke dere er på KG som går raske turer flere ganger om dagen og trener i tillegg? Wow👏🏼👏🏼…yeah right🫤

Anonymkode: 95145...62e

Jeg er en av dem som går raske (og ikke fullt så raske) turer flere ganger om dagen og jeg trener, riktignok bare en gang i uken, men dog. ;)

Er det misunnelsen som slår inn når du skriver som du gjør? Jeg kan gjerne bytte med deg, for jeg er ute og går fordi jeg har en kronisk sykdom som er lettere å holde i sjakk når jeg beveger meg. Derfor har jeg hunder som kan holde meg med selskap på turene mine.

Jeg får et tankekjør uten like hvis jeg ikke er fysisk aktiv, men for all del, bare sitt der på din høye hest og tro at du blir stor av å (forsøke) å gjøre andre små. Det er nok egentlig du som har det verst, så jeg ikke bytte allikevel. 

Anonymkode: 0e551...41f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...