Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Jeg har akkurat begynt i ny jobb, for en uke siden, og har trivdes veldig godt både med kollegaer og arbeidsoppgaver, og fått positive tilbakemeldinger. Men i går ble jeg kalt inn til sjefen, han hadde noe vanskelig han ville snakke med meg om, og jeg var veldig spent. Problemet viste seg å være at mine kollegaer synes jeg lukter vondt. Jeg tror jeg fikk sjokk. Jeg er en renslig&ordentlig dame som dusjer og tar på reine klær hver dag, munnhygienen er det heller ikke noe i veien med..ellers har stort nettverk rudt meg, og har hatt andre jobber før, og aldri har jeg noengang hørt at jeg lukter vondt. I dag har jeg fri, har ungene hjemme fra barnehagen og skulle lose meg med dem, men jeg klarer ikke å kose meg med noe som helst, vil helst bare gråte. Skal egentlig jobbe hele helga, men nå kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal orke å noengang dra tilbake dit. Nå må jeg bare legge til at klipp&limsystemet ikke virker her, så jeg får ikke rettet alle skrivefeilene mine uten å skrive hele teksten på nytt, og det fikk meg selvfølgelig til å føle meg enda verre. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her, sikkert fordi jeg ikke får til å snakke med hverken mamma, mannen min eller venninnene mine om dette, det er for flaut, rett&slett. Sendte meldinger til mine nærmeste venniner i går, og spurte om de kunne svare meg ærlig på om de syntes jeg luktet vondt, og en av dem sa at jeg av&til luktet litt svett, men ikke mer enn andre, og den andre skjønte ikke hva det var snakk om, og de er ærlige begge to. Så nå sitter jeg her, ungene koser seg heldigvis med hverandre, det er bare meg som ikke setter pris på fridagen, jeg erhelt knekt nå, jeg, har mest lyst til å stikke av fra hele verden, når jeg uansett lukter så vondt.. Jeg kan ikke forstå det, stod på badet i går og luktet i alle plaggene mine, men kunne ikke finne et eneste som stinket, og etter kin mening gjør ikke jeg heller det. Jeg er så fryktelig lei meg, håper noen kan/vil skrive noe som helst til meg. Trodde det skulle gjøre godt å få det ut, men det gjorde egentlig ikke det, men jeg poster allikevel.
Gjest Piper Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Huff for en lei situasjon du har havnet i Må være forferdelig å få en slik beskjed, og jeg vet faktisk ikke om jeg ville gått tilbake til den jobben igjen selv. Jeg har ikke noen gode råd til deg, men ville bare gi deg en klem
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 Høres ut som en forferdelig vanskelig situasjon for deg, og det er også veldig vanskelig for sjefen å ta opp noe sånt. Sjefen din spesifiserte ikke noe mer? Om det var svettelukt det var snakk om, eller sterk parfyme, eller skyllemiddel, hårspray... noe som noen kanskje reagerer litt allergisk på? Sender deg en og håper at du ikke har blitt helt knekt av dette her!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #4 Skrevet 23. februar 2006 Tusen takk for klemmer, det trenger jeg veldig i dag. Ja, han syntes selvfølgelig det var vanskelig han også. Han var ikke sikker, trodde det var svette..Jeg har brukt noen sko der som jeg oppdaget i går at ikke lukta helt bra, så i går hadde jeg dem ikke på meg, men luktet visst da også... så jeg aner ikke, egentlig. Og det gjør så vondt. Klare ikke hjelpe for at jeg tenker og grubler på om det egentlig finnes mange der ute som synes jeg lukter vondt..men jeg kan ikke få det til å stemme, jeg har alltid vært populær blant begge kjønn, og er en sånn person som gjerne klemmer og er nær andre, så jeg kan ikke få det til å stemme i det hele tatt at jeg skal ha stinket hele mitt liv. Men på den annen side så virker det jo litt rart at en flere mennesker er enige om at jeg lukter vondt. Nei, fy fan, ble nesten bare verre av å skrive det, har aldri i hele mitt liv følt meg så håpløs og mislykket. Og mannen min har jo allerede skjønt at det er noe som har skjedd som jeg ikke klarer å snakke om, og han lurer på hva det er, men jeg vil ikke si det, da blir vel han også lei seg, han elsker meg jo, hele meg, til og med lukten av meg. Uff, dette er grusomt, har aldri trodd jeg har luktet mer eller verre enn andre. Og forresten var det veldig godt å få svar på et par av dere, tusen takk for det.
Impala Skrevet 23. februar 2006 #5 Skrevet 23. februar 2006 Dette var leit å lese. Har heller ingen gode råd å komme med, men vil gjerne gi deg en og håper det ordner seg for deg.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #6 Skrevet 23. februar 2006 I grunn er det jo fint at sjefen sier i fra, ville vært verre om de gikk og snakket bak ryggen din i lange tider. Men sjefen kunne sagt hva som er feil med lukta. Om det er svette, hvitløk eller hva. Har du ork til å spørre? Jeg har selv en forferdelig svettelukt, noe som blir verre med de fleste deoer. Så jeg er påpasselig med å bruke deo og parfyme uten alkohol, og med minst mulig lukt. Men jeg spiser masse hvitløk uansett hva jeg skal (fikk bare høre at det lukta hvitløk av meg en dag vi skulle på byen, hvilket jeg trodde folk ikke brydde seg om mer. Jeg bryr meg ikke ihvertfall) Det er ikke sikkert det lukter ille av deg, kanskje den som har 'klaget' er ømfintlig ovenfor lukter. 'Dine' har jo ingen problemer med det. Gjør hva du kan, men hev deg over det!
Gjest Piper Skrevet 23. februar 2006 #7 Skrevet 23. februar 2006 Kanskje du skulle snakket med mannen din, for han er jo nær deg. Uansett må du jo finne en løsning på dette, og da er det jo veldig viktig at de nærmeste er ærlige med deg. Hva om du tar deg en tur til legen og snakker med han/henne, for h*n kan sikkert hjelpe deg mer enn oss her inne. En annen ting, mente sjefen din at du luktet også, eller var det de andre ansatte? Kan det være noen som ikke liker deg der, og som da driver og sprer rykter om deg? Om du da har luktet svette en gang, kan det jo være at flere har fått "bekreftelse" på at det stemmer. Jeg vet ikke, men uansett må du finne ut av det, og helst før du blir sprø.
kvick Skrevet 23. februar 2006 #8 Skrevet 23. februar 2006 Huff... For en utrolig ubehagelig situasjon!! Men tror du ikke det hadde vært lurt å involvere mannen din i dette? Så kan du alliere deg med ham og få hans "luktehjelp". Man blir jo ganske fort "immun" mot sin egen lukt, det kan derfor være vanskelig å vurdere dette selv. Kanskje det bare er så enkelt som å bytte deodorantmerke? Eller vasker du klærne på varm nok temperatur? Jeg synes det må 60 grader til for å fjerne all svettelukt. Samt at naturstoffer er bedre enn syntetiske. Det finnes sikkert en måte å løse dette på.. men du trenger nok noen som kan hjelpe deg å snuse. Igjen..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. februar 2006 #9 Skrevet 23. februar 2006 Du, jeg lukter også funky innimellom... det gjør vi vel alle, men jeg har hatt noen klær som lukter svette uansett hva jeg gjør med dem. Og det er ikke alltid jeg oppdager det selv (man blir jo immun mot sin egen lukt) før jeg tar av meg klærne. Bjørnemannen har også noen sånne klær. Har funnet ut at alle bomullsgenserne hans fra CUBUS stinker når han har brukt dem et par ganger. Og en del av t-skjortene hans lukter også skikkelig ille... selv om de er vaska både tre og fire ganger på alt fra 40 til 90 grader, med og uten skyllemiddel. Få noen andre til å lukte på klærne dine du, noen som ikke ser deg hver dag, for de du har rundt deg til daglig kan også være ganske immune mot lukta di.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #10 Skrevet 23. februar 2006 En del plagg med kunstfiber i kan svettelukt, parfyme etc sette seg i og det er umulig å bli kvitt samme hvor mye man vasker. Sko kan du også å kjøpt noe sån deo-spray til som fjerner lukt. Ville fått en fortrolig venninne til å luktet på klærne dine, mannen din er sannsynligvis også immun mot din lukt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #11 Skrevet 23. februar 2006 Fantastisk glad for dere som svarer. ..sjefen kjente ei lukt i går, ja, og jeg kan egetlig tenke meg at det kan komme av at jeg hadde lånt ei t-skjorte som var min manns, jeg kjente at den luktet litt han utpå dagen, selv om den var rein når jeg tok den på om mårran.. og den lukten de andre kjente må jo ha vært de skoene.. men nå er jeg livredd for å stille på jobb uten disse skoene, og i minre egne rene klær, og at de fortsatt skal synes at jeg lukter.. Hva skal jeg da gjøre liksom?? Jeg har alltid opplevd at jeg svetter mer og lukter verre med parfymert roll on, så det har jeg egentlig slutta med for lenge siden, men i går kjøpte jeg en i ren desperasjon, men det hjelper vel ikke stort om den bare gjør det verre.. Har tenkt på å gå til legen, ja, det blir vel alternativet om de fortsatt synes jeg lukter vondt uten de skoene og den skjorta... men akkurat nå føler jeg meg bare helt knekt, og vil helst ikke ut av døra igjen, og iallefall ikke på jobb... Skulle ønske jeg kunne kjørt ungene til barnehagen, men de har ikke lyst. Før jeg blir sprø, ja, Piper... føler meg helt sprø allerede, synes verden har vært uvirkelig siden jeg fikk den beskjeden, skjønner ikke hvordan jeg holdt ut resten av arbeidsdagen. Snakke med mannen, ja.. spørs om han ikke drar det ut av meg i kveld.. men jeg vet at han ikke synes jeg lukter vondt, så han blir nok bare såret på mine vegne. Nok en gang, takk for at dere finnes i dag, nå begynner "uttømminga" og hjelpe, jeg har rydda, satt på klær og snakket&ledd sammen med barna. Kanskje jeg til&med orker en tur i butikken. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal orke å gå tilbake på jobb.
Lilith Skrevet 23. februar 2006 #12 Skrevet 23. februar 2006 Hvis du svetter mye, har du forsøkt Yerka eller aluminiumsklorid? Mange synes det hjelper
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #13 Skrevet 23. februar 2006 Før svettet jeg mye, og da brukte jeg aluminiumsklorid, men de siste årene har jeg ikke hatt det problemet, og det er jo ikke helt bra for kroppen, defor gjør jeg det ikke lengre. Kan ikke forstå hvordan jeg skal orke å dra til den jobben igjen, er så forbanna ekkelt å vite at de andre har snakket om at de synes jeg lukter vondt, og at de synes det. Ble litt knekt av dette, ja.
aline Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Hva om du tar deg en tur til legen og snakker med han/henne, for h*n kan sikkert hjelpe deg mer enn oss her inne. ← det tenkte i grunnen jeg også. selv om det kan føles ekstremt, så tror jeg kanskje det kan være en grei vei å gå. da kan du finne ut om du faktisk lukter "noe", det kan kanskje komme av noe fysisk som du utskiller mer av en andre eller noe. og OM det er så, så kanskje legen kan hjelpe med å finne det ut. og dersom han IKKE finner noe, og ikke kan backe at du faktisk lukter mer eller annerledes en andre, så kanskje han kan hjelpe deg med hvordan du skal klare å komme deg igjennom denne situasjonen. det høres jo ut som om sjefen stadig nevner dette, så jeg ville tatt en skikkelig prat med ham om det. sagt at du finner det rart, da ingen andre rundt deg kjenner dette. og at dersom de virkelig mener at du lukter vondt, så må de kunne fortelle hva det er, om det er svette, om det er parfyme, eller hva. vage hentydninger er vanskelig å gjøre noe med, dersom det faktisk er ett problem. og ikke la det knekke deg, selv om jeg skjønner at det er helt grusomt. du HAR andre mennesker rundt deg, som ikke har problemer med at du lukter. klart, kanskje de ikke sier noe, fordi det ikke plager dem, kanskje de lukter likedan , kanskje de ikke tør si noe fordi de er redd for å såre deg. men uansett, dersom du faktisk lukter, med din hygiene, så er det noe legen bør se på. og kan legen avkrefte at du har ett luktproblem, og du vet du har den hygienen du har og ingen andre som er deg nær har problemer, da ville jeg tatt kraftig tak i sjefen slik at de som har ett problem kan se litt nærmere på hva deres problem er. det kan også hende at du rett og slett spiser annen type mat en de på jobben din, mat påvirker jo lukt. jeg vet at stefaren min fra gambia spiser helt annen mat en jeg er vant til, og han lukter annerledes. jeg synes ikke han lukter vondt, men antar at folk som ikke er åpne for andre lukter en seg selv, kunne syntes det. når jeg var på ferie hos ham, så fikk jo jeg også den lukta. mat påvirker lukten. Endret 23. februar 2006 av aline
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #15 Skrevet 23. februar 2006 For en lei situasjon du har kommet i! Vet ikke om jeg har så mye å komme med, men selvsagt dusj og rene klær hver dag, prøvd aluminiumklorid i stedet for vanlig deo? Og tenkt på hva du spiser - kan det være noe der? Håper du finner ut av det, og ta det positivt at de faktisk sier fra, da vil de iallefall ha deg der!!
kvick Skrevet 23. februar 2006 #16 Skrevet 23. februar 2006 Før svettet jeg mye, og da brukte jeg aluminiumsklorid, men de siste årene har jeg ikke hatt det problemet, og det er jo ikke helt bra for kroppen, defor gjør jeg det ikke lengre. Kan ikke forstå hvordan jeg skal orke å dra til den jobben igjen, er så forbanna ekkelt å vite at de andre har snakket om at de synes jeg lukter vondt, og at de synes det. Ble litt knekt av dette, ja. ← Det skjønner jeg. Men jeg må jo si at det det var ganske bra at sjefen sa fra, da.. Må ha vært vanskelig.. Nå har du i alle fall en mulighet til å gjøre noe med det. Men forsto jeg deg slik fra innlegget ditt overfor at du til nå ikke har brukt deo i en periode? Da synes i så fall ikke jeg at det er rart at det lukter. Det finnes jo deodoranter uten parfyme også.. det bør du absolutt bruke! Tror du bare må bite i det sure eplet å gå på jobben. Er sikkert tøft med en gang, men så går det seg nok til. Heldigvis pleier ikke folk å hukse på ting så lenge, man har som oftest nok med seg og sitt.. Masse lykke til!
Gjest Binna Skrevet 23. februar 2006 #17 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Uff, for en utrolig kjedelig situvasjon. Jeg synes kanskje det er bedre at de sa fra enn at de kanskje skulle gått og uffet seg bak ryggen din. Det er helt sikkert fordi de ville ditt beste og, sånt er det jo nesten like ille å si fra om som å få høre det selv. Men det er ikke sikkert at det er så galt som det hørtes ut som. Det eneste jeg kan gjøre er og prøve å gi deg noen tips. Jeg mener ikke at du skal holde på slik i all evighet, men for å prøve å finne ut hva det er som lukter. - Tenk på hva du spiser, hvitløk og/ eller sterk krydret mat kan gi sterk kroppslukt. - Pass på at klærne er nyvasket og skift alt hver dag - Bløtlegg klærne i eddik- vann, det kan fjerne lukt som har satt seg. Er det plagg du merker lukt har festet seg i hadde jeg kastet dem, hvertfall hvis en omgang med eddik ikke hjalp. - vask klærne på 60 grader og uten skyllemiddel - Prøv å bruke jerka eller aluminiumsklorid igjen. Selv bruker jeg biotherm deo i tillegg til aluminiumsklorid(særlig når det nærmer seg neste påsmøring). Den er jeg svært fornøyd med, kjøpt på parfymeriet - Pass på å vaske/ rense jakker/ sko innemellom. Det som ikke kan vaskes hjelper det å spraye med X- it. Heng det gjerne ut til lufting. (kjempefint om våren da man kan henge alle klærne ut til tørk. 9 - Prøv å ikke bruke noe som helst som er tilsatt parfymelukt. To lukter kan reagere med hverandre, parfyme med parfyme, parfyme med kroppslukt. Prøv å finn en parfyme som lukter godt på deg etter du har hatt den på deg i minst et kvarter (evt få en venninne til å hjelpe deg). Bruk kun et spray, ikke dusj i den. - Til slutt: Kan du ha bakteriell vaginose? Det har jeg hatt en gang, og da luktet det død og kadaver av underlivet mitt. Det følte jeg at andre kunne lukte, uff. Jeg kommer ikke på noen flere tips i farta... Håper det kan være til noe hjelp, jeg har ramset opp alt jeg kan komme på Endret 23. februar 2006 av hæxa
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #18 Skrevet 23. februar 2006 Jeg kjenner en som også lukter til vanlig.. Jeg tror det er pga av vaskemaskinen! Det lukter surt.. Og det er en sterk lukt! Verken hun eller kjæresten (samboer) merker det selv. Kanskje det samme gjelder deg? At det er en sur lukt rett og slett.. Prøv nytt vaskemidel, eller vask alle klær for hånd, på vaskeri e.l.. Kjør vaskemaskina uten klær men med vaskemiddel..? Hm.. Vet ikke helt jeg, men kan ihvertfall tenke meg at det er en slik sur lukt. Det kan skje flere! Og kan ikke tenke megat det kan være andre grunner enn vaskemaskin.. Lykke til:)
Gjest Summertime Skrevet 23. februar 2006 #19 Skrevet 23. februar 2006 Uff, jeg føler med deg!! Dette hørtes ikke noe hyggelig ut Det er jo sånn det er i dette samfunnet, det er jo litt tabu å lukte vondt, enten det er svette eller dårlig ånde. Derfor er det lett å ta det veldig personlig og bli flau og lei seg hvis noen påpeker det. Vil først og fremst si; pass på at du ikke blir helt opphengt i dette! Kanskje du har hatt et par dager på rad med for eksempel en genser med et stoff som lukter fort svette (jeg har også noen sånne). Ikke tro at du har gått hele livet og luktet vondt liksom:) Og for all del ikke slutt å være den personen du er, som klemmer andre eller er sosial og blid. Synes det var et veldig godt råd å snakke med mannen din. Ofte kan det være vondt å fortelle sånt til partneren, men jeg LOVER, det blir bedre når du får snakket med noen. Be ham om et ærlig svar om lukten din, for det er bare det som vil hjelpe deg. Si om han har lagt merke til noe med spesielle klær, mat eller liknende. Akkurat hva du vil få ut av å dra til legen vet jeg ikke, så jeg ville kanskje ventet med det i første omgang. Ellers, følg de vasketipsene som står her. Jeg merker at mine gensere fort begynner å lukte, så jeg vasker de etter en dags bruk og bukser etter 2-3 dager. Luft skoene dine. Bare ikke bli fanatisk - det holder med en dusj om dagen! Og ikke dynk deg med parfyme! Viktigst av alt er kanskje å huske på at dette egentlig bare er en bagatell - ja, det er det. Skjønner at det er kjempevondt å vite at de andre har snakket om det bak ryggen din og at de faktisk har fortalt det til sjefen. Men kroppslukt er faktisk HELT naturlig. Alle lukter jo litt svette, promp eller tåfis innimellom, det er bare sånn vi er! Hev hodet - og le litt av det! Fleip med det på jobben, si du fikk en uheldig start der. Hvis det er noen du føler deg mer komfortabel sammen med, be han eller henne si ifra hvis det skjer igjen. Og husk at det er veldig positivt at de sa ifra til sjefen din - de er jo positivt innstilt! Mye bedre enn at de hadde gått rundt og baksnakket deg. Så ta det som et kompliment til deg som person:) De respekterer deg! Bare husk å le av dette! Om en stund kommer du kanskje til å se tilbake og flire litt for at du tok det så seriøst. Som jeg skrev, så lukter ALLE litt spesielt eller vondt fra tid til annen, og det er garantert ikke noe som de andre på jobben kommer til å huske på nå som du har fått beskjed om det og fikser det:) Masse lykke til
Amanlis Skrevet 23. februar 2006 #20 Skrevet 23. februar 2006 Huff da, ikke noe hyggelig å høre. Mange gode råd her på KG. Vil bare si at personlig synes jeg det er bedre med ren svettelukt enn med overparfymerte folk . Kanskje du kan ta med deg en ren t-skjorte og vaske og bytte i pausen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå