Gå til innhold

Lønnsboblen i næringslivet. Tror du den vil sprekke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En stor del av min omgangskrets er ansatte i næringslivet.

Mange av de har ikke utdanning. De kom inn på markedet i gode tider da det var behov. 
De har hatt fine dager i mange år med fleksitid, hjemmekontor på hytta, påspandert 2-3 dyre ferier i året via jobben, stadig luksusmiddager på jobbens regning, gratis parkering, gratis trening+
Listen fortsetter.

Nå er det sikkert mange som står klar til å dømme meg og si jeg er misunnelig.

Det er ikke målet mitt. Min husstand går rundt i pluss på grunn av at min ektefelle har en slik stilling. Og takk for det.

Spørsmålet er hvor lenge dette lar seg betale over tid?

Dette er arbeidstakere på motsatt ende av skalaen av fattige arbeidere i lavkostland.

Selv om det er mange dyktige folk i denne gruppen ansatte i næringslivet så er de godt vant, noen bortskjemte og svært dyre i drift.

Vil dette vare?

 

Anonymkode: bff3a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil dette vare?

Ja

Anonymkode: d7d18...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I næringslivet generelt? Personlig har jeg inntrykk av at lønnsnivået for mange yrkesgrupper er ganske lavt i Norge. Spesielt for ingeniøryrker.

Anonymkode: 81b26...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringslivet i Norge betaler ikke spesielt høye lønninger i forhold til i andre land.

Feks har danskene lenge hatt høyere lønninger enn oss i høye stillinger, og nå har de gått forbi oss i gjennomsnittslønn også.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/danskene-tjener-bedre-enn-oss-se-hvem-som-tjener-mest-i-europa-6.158.1057254.fe6dfd7e20

Så kan det diskuteres hvorvidt de du beskriver med lav utdanning og en litt "lat" tilnærming til arbeidslivet fortjener den lønna de har i dag. Jeg har vært borte i en del sånne som ikke hadde noen formell utdanning, men satt på overraskende fine og flotte stillinger i næringslivet, som stort sett bløffet seg gjennom arbeidslivet ved å ta æren for andres arbeid.

Jeg tror ikke de vil bli satt ned i lønn de som allerede er i en slik jobb nå, men jeg tror heller ikke de hadde blitt ansatt i tilsvarende stillinger uten utdanning i dag om de var arbeidssøkere i dag. 

Anonymkode: 5881d...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Næringslivet i Norge betaler ikke spesielt høye lønninger i forhold til i andre land.

Feks har danskene lenge hatt høyere lønninger enn oss i høye stillinger, og nå har de gått forbi oss i gjennomsnittslønn også.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/danskene-tjener-bedre-enn-oss-se-hvem-som-tjener-mest-i-europa-6.158.1057254.fe6dfd7e20

Så kan det diskuteres hvorvidt de du beskriver med lav utdanning og en litt "lat" tilnærming til arbeidslivet fortjener den lønna de har i dag. Jeg har vært borte i en del sånne som ikke hadde noen formell utdanning, men satt på overraskende fine og flotte stillinger i næringslivet, som stort sett bløffet seg gjennom arbeidslivet ved å ta æren for andres arbeid.

Jeg tror ikke de vil bli satt ned i lønn de som allerede er i en slik jobb nå, men jeg tror heller ikke de hadde blitt ansatt i tilsvarende stillinger uten utdanning i dag om de var arbeidssøkere i dag. 

Anonymkode: 5881d...87b

De fleste av de jeg kjenner har over en million utbetalt og mer.

Noe er uerstattelige. Andre er mindre dyktige. 

Anonymkode: bff3a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener ok (litt under 1 mill), men nesten alle goder som middager etc er borte dessverre. Hurra for motivasjon....

Anonymkode: 8a4ea...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke noe i næringslivet vil sprekke. 

Næringslivet går som det suser, og de som har gode ordninger vil nok videreføre disse. De som liker å leke storkar vil også forbli storkar i framtiden. 

Oppi dette finnes det utrolig mange gratispassasjerer. Ansatte som gjør minimalt eller ingenting, men som høster gode lønninger og goder. Er mer urovekkende at disse får forbli ansatte enn at overdådigheten styrer kulturen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De fleste av de jeg kjenner har over en million utbetalt og mer.

Noe er uerstattelige. Andre er mindre dyktige. 

Anonymkode: bff3a...3a6

I Danmark er det nå helt vanlig å tjene 1 - 1.4 mill (DKK) i næringslivet i en seniorstilling.

Som leder starter man gjerne på 1.7 og oppover.

I Norge er en tilsvarende seniorstilliing lønnet med rundt 800-900 NOK, og oppover (+bonus), som leder kanskje 1.2 mill og oppover. 

Anonymkode: 5881d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Næringslivet i Norge betaler ikke spesielt høye lønninger i forhold til i andre land.

Feks har danskene lenge hatt høyere lønninger enn oss i høye stillinger, og nå har de gått forbi oss i gjennomsnittslønn også.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/danskene-tjener-bedre-enn-oss-se-hvem-som-tjener-mest-i-europa-6.158.1057254.fe6dfd7e20

Så kan det diskuteres hvorvidt de du beskriver med lav utdanning og en litt "lat" tilnærming til arbeidslivet fortjener den lønna de har i dag. Jeg har vært borte i en del sånne som ikke hadde noen formell utdanning, men satt på overraskende fine og flotte stillinger i næringslivet, som stort sett bløffet seg gjennom arbeidslivet ved å ta æren for andres arbeid.

Jeg tror ikke de vil bli satt ned i lønn de som allerede er i en slik jobb nå, men jeg tror heller ikke de hadde blitt ansatt i tilsvarende stillinger uten utdanning i dag om de var arbeidssøkere i dag. 

Anonymkode: 5881d...87b

Enig i denne. 

Jeg tror ikke det egentlig er noen generell lønnsboble i næringslivet. 
Men jeg tror derimot det er mye vanskeligere i dag å komme seg oppover og få god lønn og mange goder, enn det var for 30-40 år siden. Med mindre man har utdanning og arbeider hardt for det. 

Før var det ikke uvanlig å jobbe seg opp til lederstillinger og kontorstillinger fra nederste nivå i bedriften. Men de fleste bedrifter har lært at det å ha jobbet lenge, og "vet hvordan det gjøres" ikke er oppskriften for dagens behov for raske omstillinger. Og bedrifter som ikke lærer dette, sakker lett akterut. 

Så i dag er det langt mer vanlig at ledelsen i næringslivet har en kombinasjon av erfaring og utdanning. Og at man bytter arbeidsgiver oftere for å ha med seg kunnskap om hvordan andre gjør ting smart. 

Men de som sitter i stillinger de har jobbet seg opp til, vil nok få sitte der ut den tiden de har i arbeidslivet. 

Men det er jo mer og mer fokus på effektivisering og pengebruk også. (Og mye fokus på habilitet.) Så de store luksusmiddagene og utenlandsturene vil jeg tro blir mer og mer strammet inn på de fleste steder. 

Anonymkode: a43b0...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...