Gå til innhold

Påstanden om at leger er for snille med sykemelding.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at at NHO mener at fastlegene er for snille med sykemelding. Dette støttes til en viss grad av forskning som viser at leger som har få pasienter er snillere med  sykemelding og de gjør det trolig for å få pasienter. 

https://www.dn.no/arbeidsliv/nho-om-sykelonn-fastlegene-ma-bli-bedre-portvoktere/2-1-1713791?abtest=b

Men er det så mye fastlegene kan gjøre her? Artikkelen nevner at fastlegen bør la de som sliter lett psykisk jobbe. På en måte er jeg enig. Det kan være bedre for helsen å jobbe enn å sitte hjemme når man har lette psykiske plager. Å ligge hjemme i senga er ikke bra for psyken. 

Men problemet er jo at om pasienten ønsker sykemelding så er det bare for pasienten å overdrive symptomene.  Det er ikke så mye fastlegen kan gjøre for å hindre at de som ønsker sykemelding får det.  Så fastlegen har ikke så mye annet valg enn å være "snill" og gi pasienten det han/hun ønsker. 

Nå tror ikke jeg dette med å lyve på seg sykemeldinger er et stort problem. Men tror heller ikke at for snille fastleger er et problem.

Jeg var for øvrig selv til fastlegen med depresjon for noen år siden. Fikk tilbud om sykemelding og takket nei nettopp fordi jeg var i stand til å jobbe og følte jeg hadde godt av å ha noe å gjøre for å få tankene på noe annet. I tillegg har jeg hyggelige kollegaer.  Det siste fikk meg til å  huske på at arbeidsmiljøet er viktig. Om ansatte lyver på seg sykemelding for å ikke jobbe så er det nok stor sjanse for at det er dårlig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 074fa...9f7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det STOR forskjell mellom legene. 
Jeg jobber i NAV og følger opp sykmeldte. Vi leser sykmeldinger hver dag og har etter hvert blitt veldig godt kjent med hvordan de forskjellige legene vurderer behov for sykmelding.
Enkelte leger er "beryktede" for at de er veldig slepphendte med sykmeldinger. Vi kan nesten lese hvilken lege som har skrevet en sykmelding bare ved å se på diagnosen som er brukt. Når vi ser at noen har byttet fastlege til en spesiell i området så er det som regel alltid fordi de ikke har fått en sykmelding de har bedt om hos sin gamle fastlege.... 

Selvsagt så er legene avhengige av hva pasienten sier, men de har også plikt til å veilede pasientene til den beste løsningen for å bli raskt frisk. Dersom man "er litt lei seg" (typisk P02) så vil 9 av 10 komme raskere tilbake i full jobb dersom de ikke er 100% sykmeldte, men er i noe aktivitet, enn de som blir liggende hjemme i ett år med egne negative tanker og grue seg for å reise tilbake på jobb. 
Har man vondt i en arm så er jo en sykmelding først og fremst for å skåne den armen som er skadet, men den sier jo lite om hva du kan utføre med den friske armen. I de aller fleste tilfeller vil det være mulighet for å tilrettelegge arbeidet i en periode slik at man kan gjøre NOE og dermed ikke få så høy terskel for å komme tilbake i jobb. 

Anonymkode: e4e26...298

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det STOR forskjell mellom legene. 
Jeg jobber i NAV og følger opp sykmeldte. Vi leser sykmeldinger hver dag og har etter hvert blitt veldig godt kjent med hvordan de forskjellige legene vurderer behov for sykmelding.
Enkelte leger er "beryktede" for at de er veldig slepphendte med sykmeldinger. Vi kan nesten lese hvilken lege som har skrevet en sykmelding bare ved å se på diagnosen som er brukt. Når vi ser at noen har byttet fastlege til en spesiell i området så er det som regel alltid fordi de ikke har fått en sykmelding de har bedt om hos sin gamle fastlege.... 

Selvsagt så er legene avhengige av hva pasienten sier, men de har også plikt til å veilede pasientene til den beste løsningen for å bli raskt frisk. Dersom man "er litt lei seg" (typisk P02) så vil 9 av 10 komme raskere tilbake i full jobb dersom de ikke er 100% sykmeldte, men er i noe aktivitet, enn de som blir liggende hjemme i ett år med egne negative tanker og grue seg for å reise tilbake på jobb. 
Har man vondt i en arm så er jo en sykmelding først og fremst for å skåne den armen som er skadet, men den sier jo lite om hva du kan utføre med den friske armen. I de aller fleste tilfeller vil det være mulighet for å tilrettelegge arbeidet i en periode slik at man kan gjøre NOE og dermed ikke få så høy terskel for å komme tilbake i jobb. 

Anonymkode: e4e26...298

Ja det kommer an på hvor man jobber det. Får ikke gjort så mye på en småbarnsavdeling med en arm, og det som skjer da er at de andre ansatte må gjøre alt denne enarmede amøben skulle ha gjort, må gjøre ekstra mye for du får ikke vikar med en enarmed banditt på jobb og det sliter på kroppen. Så dere nav folk kan gi dem andre jobber der de kan være enarmede heller og tenke hvor det passer seg!

Anonymkode: e9047...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min nærmest kaster sykemelding etter meg! Nå er jeg frilanser, så det er ingenting som heter sykemelding for meg. Men det skal ikke mye til før han spør "trenger du sykemelding?". Jeg sier jo alltid nei, og har gått på scenen med brist i nakken, korona og høygravid. Men jeg har reagert på hvor lite som skal til før han tilbyr meg en sykemelding.

Anonymkode: 90cd1...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt perioder i livet der psyken ikke har vært særlig bra. Har alltid blitt tilbudt til dels lang sykmelding, men har alltid takket nei og bedt om annen hjelp i stedet ( henvisning til terapi mm.). 

Det er alt for lett å bli sykmeldt her til lands, det kommer heldigvis til å strammes inn, forhåpentligvis kraftig. 

Anonymkode: 29c08...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lege som ikke gir sykmelding, det er bare å vente å se holdning. Så jeg måtte pent jobbe gjennom kreftutredning, og behandling. Møtte veggen ganske kraftig da jeg ikke klarte å sjonglere jobb, helse og aktiv behandling. Det var tilslutt legen på kreftpol som krevde at jeg ble sykmeldt. 
Det er trasig å høre at de som jobber på NAV har en slik holdning (tydelig ukultur), både mot pasienter og leger. At noen leger gir sykmelding trenger vel ikke bety at de er «slepphendte»? Det kan være at det faktisk er akkurat den legen som bidrar til at et menneske klarer å stå i et langt arbeidsliv - ikke bare fra mnd til mnd men gjennom perioder i livet da ting er vanskelig.

Anonymkode: 0629c...55d

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen min er hverfall ikke for slepphendt. Gravide med store plager i krevende yrker må jobbe til de stuper og er til fare for egen og andres helse. Jeg tenker det finnes en gylden middelvei, det er mange vurderinger som må tas. 

Anonymkode: d1c8a...dae

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en med en fastlege med "vente og se-holdning", så de kommer nok i forskjellige fasonger, disse legene. På den annen side, han, fastlegen som ikke ville sykmelde meg, bidro til å legge press på meg til å bytte jobb, og det er jeg evig takknemlig for. De plagene jeg hadde ga seg faktisk. 

Anonymkode: f79b5...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Legen min er hverfall ikke for slepphendt. Gravide med store plager i krevende yrker må jobbe til de stuper og er til fare for egen og andres helse. Jeg tenker det finnes en gylden middelvei, det er mange vurderinger som må tas. 

Anonymkode: d1c8a...dae

Hvorfor har du vedkommende som fastlege fortsatt?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at om jeg gikk til legen med mål om å bli sykemeldt, så hadde jeg blitt det (selv om jeg i utgangspunktet er frisk). Det er enkelt å lyve om både depresjon, slitenhet, vondter her og der. 

Det er alt for enkelt å bli sykemeldt i dette landet. Og det ER så  mange som utnytter dette når det er "litt slitne".

 

Anonymkode: 26a2f...888

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en lege som ikke gir sykmelding, det er bare å vente å se holdning. Så jeg måtte pent jobbe gjennom kreftutredning, og behandling. Møtte veggen ganske kraftig da jeg ikke klarte å sjonglere jobb, helse og aktiv behandling. Det var tilslutt legen på kreftpol som krevde at jeg ble sykmeldt. 
Det er trasig å høre at de som jobber på NAV har en slik holdning (tydelig ukultur), både mot pasienter og leger. At noen leger gir sykmelding trenger vel ikke bety at de er «slepphendte»? Det kan være at det faktisk er akkurat den legen som bidrar til at et menneske klarer å stå i et langt arbeidsliv - ikke bare fra mnd til mnd men gjennom perioder i livet da ting er vanskelig.

Anonymkode: 0629c...55d

Du skriver at du har en lege som ikke sykemeldte deg. Men du tror ikke at det finnes leger i motsatt kategori enn der legen din er...

Anonymkode: 63db6...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har du vedkommende som fastlege fortsatt?

Står på venteliste, det tar tid.

Anonymkode: d1c8a...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er snille med kriminelle politikere ihvertfall.

Anonymkode: d4277...6fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver at du har en lege som ikke sykemeldte deg. Men du tror ikke at det finnes leger i motsatt kategori enn der legen din er...

Anonymkode: 63db6...bb8

Om du leser hva jeg skriver, så omtaler jeg leger som sykmelder sine pasienter.

Anonymkode: 0629c...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (2 timer siden):

Hvorfor har du vedkommende som fastlege fortsatt?

Å skifte fastlege er ikke lett, her er det 2-300 på venteliste til hver lege - så det tar flere år å få skiftet.

Anonymkode: 0629c...55d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det stort sett er en formalitet og få en sykemelding hos legen om man trenger det. Nå snakker jeg som en person som har tatt ut noen få sykemeldinger i mitt liv og ikke som en som kronisk oppsøker legen for sykemelding.

Så ja jeg tror ialefall slik systemet er i dag så er det ikke vanskelig og få enkelte sykemeldinger fra de fleste leger. Skal ikke legge meg opp i de som går til legen flere ganger årlig for sykemeldinger, regner med / håper de kanskje er hakket mer strenge da. 

Anonymkode: f4150...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg savner i denne sykemeldingsdebatten som går nå, er en bedre nyansering i årsakene til sykemeldinger. Så debatten på NRK i går, der legen Danielsen Lie hevdet at alle ville ha godt av å ikke være 100% sykemeldt, og han gikk inn for trekk i sykelønn fra første fraværsdag som et virkemiddel. Jeg blir smått provosert av dette, og lurer på hvilke pasienter han da tenker på?

Ja, jeg kan gå med på at personer som ønsker sykemelding for “lette, psykiske plager” ofte kan ha godt av en gradert sykemelding, jobbe litt, og holde kontakt med jobben. Det kan være helsefremmende. Men hva med de med alvorlig sykdom? Om jeg i dag fikk beskjed om at jeg hadde pådratt meg bukspyttkjertelkreft med spredning, hvorfor skulle jeg ønske å bruke mine siste levedager i kommunejobben min? Selvsagt ville jeg ønsket å bruke de siste dagene sammen med dem jeg er glad i.

Hvorfor nyanseres det ikke her? Alle skjæres jo over en kam!

Foreslår en kategorisering av pasienter som oppsøker lege med behov for sykemelding.

Kategori 1: Lette psykiske plager samt midlertidige muskel/skjelett-plager: Gradert sykemelding (mest jobb - aldri full sykemelding)

Kategori 2: Mer alvorlige eller langvarige sykdommer og plager, kronikere (sykdommer og tilstander som ikke går over) eller folk som trenger et lengre behandlingsforløp: Gradert sykemelding (kanskje 50/50 jobb og sykemelding - individuell vurdering av grad)

Kategori 3: Alvorlig kreft, ALS, primær progressiv MS og andre sykdommer og tilstander som krever mye helseoppfølging og/eller har dårlig prognose: Full sykemelding.

Anonymkode: cb7d0...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det jeg savner i denne sykemeldingsdebatten som går nå, er en bedre nyansering i årsakene til sykemeldinger. Så debatten på NRK i går, der legen Danielsen Lie hevdet at alle ville ha godt av å ikke være 100% sykemeldt, og han gikk inn for trekk i sykelønn fra første fraværsdag som et virkemiddel. Jeg blir smått provosert av dette, og lurer på hvilke pasienter han da tenker på?

Ja, jeg kan gå med på at personer som ønsker sykemelding for “lette, psykiske plager” ofte kan ha godt av en gradert sykemelding, jobbe litt, og holde kontakt med jobben. Det kan være helsefremmende. Men hva med de med alvorlig sykdom? Om jeg i dag fikk beskjed om at jeg hadde pådratt meg bukspyttkjertelkreft med spredning, hvorfor skulle jeg ønske å bruke mine siste levedager i kommunejobben min? Selvsagt ville jeg ønsket å bruke de siste dagene sammen med dem jeg er glad i.

Hvorfor nyanseres det ikke her? Alle skjæres jo over en kam!

Foreslår en kategorisering av pasienter som oppsøker lege med behov for sykemelding.

Kategori 1: Lette psykiske plager samt midlertidige muskel/skjelett-plager: Gradert sykemelding (mest jobb - aldri full sykemelding)

Kategori 2: Mer alvorlige eller langvarige sykdommer og plager, kronikere (sykdommer og tilstander som ikke går over) eller folk som trenger et lengre behandlingsforløp: Gradert sykemelding (kanskje 50/50 jobb og sykemelding - individuell vurdering av grad)

Kategori 3: Alvorlig kreft, ALS, primær progressiv MS og andre sykdommer og tilstander som krever mye helseoppfølging og/eller har dårlig prognose: Full sykemelding.

Anonymkode: cb7d0...e60

Nå har jeg aldri vært alvorlig syk. Men Danielsen Lie siktet kanskje til sykemeldinger fastleger skriver ut?  Det er vel ikke fastlegen som forteller deg at du har noen få dager igjen å leve? Da er det vel også noen sykehusleger som ville skrevet sykemeldingen?

Igjen jeg har aldri vært alvorlig syk så jeg skal ikke late som jeg vet hvordan disse tingene fungerer . Jeg så heller ikke det aktuelle programmet så vet ikke hva Danielsen Lie siktet til.  Men virker rart om han mente at absolutt alle skulle ha best av å jobbe litt. Tatt til det absurde ville jo det betydd at en i koma på sykehuset burde ha delvis sykemelding. 

Anonymkode: 2b5da...06b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg aldri vært alvorlig syk. Men Danielsen Lie siktet kanskje til sykemeldinger fastleger skriver ut?  Det er vel ikke fastlegen som forteller deg at du har noen få dager igjen å leve? Da er det vel også noen sykehusleger som ville skrevet sykemeldingen?

Igjen jeg har aldri vært alvorlig syk så jeg skal ikke late som jeg vet hvordan disse tingene fungerer . Jeg så heller ikke det aktuelle programmet så vet ikke hva Danielsen Lie siktet til.  Men virker rart om han mente at absolutt alle skulle ha best av å jobbe litt. Tatt til det absurde ville jo det betydd at en i koma på sykehuset burde ha delvis sykemelding. 

Anonymkode: 2b5da...06b

Ja, han nyanserte ikke ift de syke. Og alle skulle straffes økonomisk med trekk i lønn fra dag 1 med sykefravær, uansett årsak og tilstand. Så hvis han får det slik han vil, så vil du altså straffes økonomisk umiddelbart dersom du skulle være så uheldig å bli overkjørt av en bil i morgen og havne i koma, ja. Og full sykemelding får du ikke, fordi det er så “helsefremmende” for deg å møte opp på jobb. Som om du har et valg der du ligger i koma 🥺 Han har altså som utgangspunkt at folk VELGER å være syke. Hinsides!

 

Anonymkode: cb7d0...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått «tusen takk» fra 2 fastleger etter jeg har bestridt sykemelding fra ansatte.

Deres ord er at de ofte føler seg presset til å sykemelde og gjør det for selv å slippe ubehagelig oppfølging av pasienter som ikke er reelt syke, men ønsker sykemelding av andre årsaker.

Anonymkode: ddfcf...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...