Gå til innhold

Hvilke områder i Kristiansand er det mest kristne miljø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voiebyen er et fint område med god skole, gode barnehager og nærhet til naturen. I tillegg ligger Vågsbygd senter med et godt utvalg av butikker nærme. 

Det går godt med busser og det er sykkelekspressvei. 

Jeg trives og føler meg trygg i denne bydelen. 

Anonymkode: d6001...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 18.20):

Dvergsnes? Da er ikke du spesielt kjent i KRS.

Anonymkode: 7d817...a3f

Født, oppvokst, bodd og kjenner endel som bor blant annet der.

Når man er fra Sørlandet og bor der undervurderer man sterkt hva som ansees som «religiøst» i andre landsdeler.

Man kan ikke bruke Flekkerøya som referanse, der har det vært helt ekstremt i generasjoner. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 23.44):

Både ja og nei. Jeg bor i området. Det er mange innvandrere her og generelt i skolen (barneskole, ikke kjent med ungdomsskole), men det er et godt miljø. Vi er et fantastisk fargerikt mangfold med mange ulike kulturer. Ikke så mye religiøst man merker til (om man ikke er religiøs i hvert fall, slik som jeg/min familie), men man har jo speideren og kirka har opplegg, men jeg tror neppe det er uvanlig rundt om i landet. De har det i hele Kristiansand i hvert fall... Jeg har bodd flere steder i Kristiansand gjennom tidene. Jo, og så har man de med religiøse plagg, men jeg ser ikke at det har noen betydning verken eller. Jeg ser det kun, ingenting annet.

Av alle steder jeg har bodd, har jeg trivdes best i Vågsbygd. Her har barna det bra også.

TS: Flekkerøya er egentlig det eneste som blir uttalt som "kristent" av kristiansandere meg bekjent, i hvert fall i min omgangskrets. De fleste av oss er heller litt flaue for dette her bibelbeltet...

Anonymkode: 7fad6...1ec

Jeg har bodd i Kristiansand (og vokst opp der), bor nå i Oslo og har bodd i Bergen++.

Aktiviteter i kirka er langt mindre benyttet andre steder. I Kristiansands bydeler har ikke alle lokale tilbud utenom utover fotball. Hele min oppvekst gikk jo da til idrett (ikke religiøst), men resten (kor osv) var religiøst i kirka.

Veldig koselig, men her i Oslo er ingenting religiøst. Bydelens kor/speider/blabla er ikke i kirka med mindre du aktivt oppsøker den spesifikt. 

På Grim har man Samsen, men i Vågsbygd/Hånes/Lund osv blir det kjapt kirkene fordi man før aldri bygde noe særlig annet. De har liksom plassen - alternativet er betalt kulturskole. 

Hadde vi bodd i Vågsbygd nå eller Krs generelt så er det litt vanskelig å unngå kirke på kulturaktiviteter i endel bydeler. 

Og det vet jeg irriterer endel ikke-religiøse. At det blir vanskelig å si nei til søndagsskole osv, men når flere venner skal så 🤷‍♀️

ALLE jeg kjenner - hvorav ingen kristne - har vokst opp i kirka eller Frikirka. Hyggelige aktiviteter, men man deltok jo også i ganske mange religiøse ritualer etterhvert og all musikkformidling var religiøse tekster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (14 minutter siden):

Jeg har bodd i Kristiansand (og vokst opp der), bor nå i Oslo og har bodd i Bergen++.

Aktiviteter i kirka er langt mindre benyttet andre steder. I Kristiansands bydeler har ikke alle lokale tilbud utenom utover fotball. Hele min oppvekst gikk jo da til idrett (ikke religiøst), men resten (kor osv) var religiøst i kirka.

Veldig koselig, men her i Oslo er ingenting religiøst. Bydelens kor/speider/blabla er ikke i kirka med mindre du aktivt oppsøker den spesifikt. 

På Grim har man Samsen, men i Vågsbygd/Hånes/Lund osv blir det kjapt kirkene fordi man før aldri bygde noe særlig annet. De har liksom plassen - alternativet er betalt kulturskole. 

Hadde vi bodd i Vågsbygd nå eller Krs generelt så er det litt vanskelig å unngå kirke på kulturaktiviteter i endel bydeler. 

Og det vet jeg irriterer endel ikke-religiøse. At det blir vanskelig å si nei til søndagsskole osv, men når flere venner skal så 🤷‍♀️

ALLE jeg kjenner - hvorav ingen kristne - har vokst opp i kirka eller Frikirka. Hyggelige aktiviteter, men man deltok jo også i ganske mange religiøse ritualer etterhvert og all musikkformidling var religiøse tekster.

Speideren har jo en kristen formålsparagraf nasjonalt sett. Ingen sørlandsgreie. 

Vi deltar aldri på kirketing her (Vågsbygdområdet), men samfunnshuset har mange aktiviteter (ikke-religiøse), og så er det en del opplegg arrangert av kommunen (på bibliotek blant annet, tror det er kommunalt?), samt kjøpesentre, AQ, Knuden (kulturskolen), Kilden m.fl., og generelt bruk av uteområder som blir sponset en hel del opplegg (gratis). En hel del til å være en liten by, altså. Ting som ikke koster penger i det hele tatt, evt. minimalt. Jeg vet Oslo er en helt annen verden (har familie der, så vi er der iblant i feriene og får opplevd litt på den måten), og sikkert alle andre storbyer også. Mulig man må mer sentralt, som til Vågsbygd eller sentrum for å unngå arrangementer i regi kirka.
Oppveksten min var mer preget av religiøse opplegg, men ila 90-00 tallet ble det mer og mer slutt på det. Mine barn opplever ingenting i regi av kirka, annet enn tilbud om julegudstjeneste i kirka, valgfritt. De velger alltid opplegg på skolen i stedet for. De har slutta med kristne julesanger og det er ingen kristne juleforestillinger. I skolen til mine barn, et sted i Vågsbygd.
Jeg er ikke så kjent med tilbud i regi av kirka, vi må i så fall lete det opp selv for det meste. Julekonsert i domkirka dukka opp på feeden på FB i fjor, men om det var passende lokaler eller i regi av kirka, vet jeg ikke. Utenom det, så må man nesten oppsøke det, tror jeg. Vi får det aldri annonsert noe sted.

Jeg synes nå ikke man skal sammenligne storby med Kristiansand, mtp aktivitetstilbud og hvem/hvor mye ulike som arrangerer. Vi bor i en sovende by i forhold, synes nå jeg. Mi søster vil ikke tilbake hit av blant annet den grunn (bor i Oslo nå). 

Uansett så synes jeg Vågsbygd er et flott sted å bo, selv for ikke-religiøse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Speideren har jo en kristen formålsparagraf nasjonalt sett. Ingen sørlandsgreie. 

Vi deltar aldri på kirketing her (Vågsbygdområdet), men samfunnshuset har mange aktiviteter (ikke-religiøse), og så er det en del opplegg arrangert av kommunen (på bibliotek blant annet, tror det er kommunalt?), samt kjøpesentre, AQ, Knuden (kulturskolen), Kilden m.fl., og generelt bruk av uteområder som blir sponset en hel del opplegg (gratis). En hel del til å være en liten by, altså. Ting som ikke koster penger i det hele tatt, evt. minimalt. Jeg vet Oslo er en helt annen verden (har familie der, så vi er der iblant i feriene og får opplevd litt på den måten), og sikkert alle andre storbyer også. Mulig man må mer sentralt, som til Vågsbygd eller sentrum for å unngå arrangementer i regi kirka.
Oppveksten min var mer preget av religiøse opplegg, men ila 90-00 tallet ble det mer og mer slutt på det. Mine barn opplever ingenting i regi av kirka, annet enn tilbud om julegudstjeneste i kirka, valgfritt. De velger alltid opplegg på skolen i stedet for. De har slutta med kristne julesanger og det er ingen kristne juleforestillinger. I skolen til mine barn, et sted i Vågsbygd.
Jeg er ikke så kjent med tilbud i regi av kirka, vi må i så fall lete det opp selv for det meste. Julekonsert i domkirka dukka opp på feeden på FB i fjor, men om det var passende lokaler eller i regi av kirka, vet jeg ikke. Utenom det, så må man nesten oppsøke det, tror jeg. Vi får det aldri annonsert noe sted.

Jeg synes nå ikke man skal sammenligne storby med Kristiansand, mtp aktivitetstilbud og hvem/hvor mye ulike som arrangerer. Vi bor i en sovende by i forhold, synes nå jeg. Mi søster vil ikke tilbake hit av blant annet den grunn (bor i Oslo nå). 

Uansett så synes jeg Vågsbygd er et flott sted å bo, selv for ikke-religiøse.

Hadde valgt (sentrale riktignok) Vågsbygd selv jeg, eller Lund.

Jeg snakket om bydelstilbud, nesten alt du nevner ligger i sentrum. 

I Vågsbygd (utenom Andøya) er det jo mer variert kulturelt sett, og bydelen regnes som «gjennomsnittet av Kristiansands befolkning» i kommunens statistikk.

Det gjør ikke Dvergsnes som jeg siktet til. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja hvor er det ikke kristne miljø i Kristiansand?? 😂

Kristiansand/sørlandet har jo generelt mer kristne miljøer enn andre steder i landet. Men både Gimlekollen, Lund, Hånes, Tveit, Vågsbygd, Grim, Tinnheia, Mosby osv er ganske normale steder. 

Randesund, Flekkerøya, og Søgne er steder jeg forbinder med bedehusmiljø.

Anonymkode: 6c827...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 16.47):

Det er også det området med mest kveldsbråk og oppskytning av fyrverkeri på nettene HELE JÆVLA ÅRET. Aldri om jeg ville bodd der. 

Anonymkode: fd656...e95

Kan noen forklare meg greia med fyrverkeri hele året på Flekkerøya? Jeg er innflytter, og fatter ikke? Senest for under 1 time siden😭 Det er jo like ulovlig her som alle andre steder? 

Anonymkode: b8c77...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 16.14):

Ja det er det mange ikke forstår, har bodd her i 30 år og aldri lagt særlig merke til kristendommen.

Virker som folk tror at Kristiansand fremdeles lever på 50 tallet.

Anonymkode: bb478...a22

Ja uten barn merker man lite til det, men har man barn lever man mye tettere på miljøet rundt seg. Da merker man det. 

Anonymkode: 34e84...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette.

Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 5.10.2024 den 12.49):

"Huset" i Voiebyen tiltrekker seg ungdom fra hele byen, ikke mye kristent over det.

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 19.21):

Kan noen forklare meg greia med fyrverkeri hele året på Flekkerøya? Jeg er innflytter, og fatter ikke? Senest for under 1 time siden😭 Det er jo like ulovlig her som alle andre steder? 

Flekkerøya har, og har alltid hatt, sine egne lover og regler. Om du skal bo der ute må du bare avfinne deg med det.

Anonymkode: d6001...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 19.21):

Da gjør du naturligvis slik alle andre mennesker gjør når noe klart er ulovlig: De kontakter politiet. Du må ha spesiell tillatelse til å fyre opp fyrverkeri, og det høres veldig merkelig ut at noen får tillatelse til dette på jevnlig basis. Hos politiet vil du i hvert fall kunne spørre rundt praksisen, og få dem til å kontakte de som holder på med dette. Det har jo ingenting med religiøs aktivitet å gjøre, så vidt jeg kan forstå.

Tenker at dere muligens overdriver en smule, men uansett er det bare å kontakte politiet.

Anonymkode: 94989...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 16.00):

Jeg har mine grunner til at jeg tenker at meninghetsmiljø ikke er noe jeg vil bo i

ts

Anonymkode: b79ff...31b

Har aldri hørt at det er miljøer som er kriminelt belastet, heller tvert imot.

Hvorvidt du eller din familie ønsker å delta i religiøse aktiviteter, er jo helt og holdent opp til dere selv. Det er ikke farlig å prate med en person som er kristen... Da synes jeg heller at du virker sær og lite tolerant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenker at dere muligens overdriver en smule, men uansett er det bare å kontakte politiet.

Dessverre ikke. Fatter ikke hvordan denne øya går under radaren når det gjelder dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bodde relativt sentrumsnært, feks Grim eller Lund (evnt også Eg, Sentrum eller nedre Tinnheia) og heller bare latt være å vanke i de menighetene som var i nærheten der. 

Anonymkode: 84156...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birkenes er ekstremt Jesusmiljø, ihvertfall. Skikkelig bibelbelte 

Anonymkode: 7e445...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...