Gå til innhold

Hvilke områder i Kristiansand er det mest kristne miljø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flytteplaner og liker Kristiansand by, men ønsker ikke å bo i et området som Er preget av kristne miljø, kan noen si hvor i Kristiansand det er mest opphopning av kristne miljøer? 

Anonymkode: b79ff...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flekkerøy er veldig kristent og konservativt. Vi har hytte der. Ufattelig fin plass, men akkurat det trekker ned :)

Anonymkode: bb268...b21

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av kristendom er utvannet de siste 20-30 år. Jeg er innflytter og har bodd her over 20 år. Har aldri merket noe særlig til kristendom. 

Så jeg tror de kristne søker sammen i grupper som ulike menigheter osv på fritiden. 

Anonymkode: 72c6a...698

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Flekkerøy er veldig kristent og konservativt. Vi har hytte der. Ufattelig fin plass, men akkurat det trekker ned :)

Anonymkode: bb268...b21

Ja vet om Flekkerøya, men andre steder utenom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Der ville jeg ha bodd om jeg skulle flytte. Takk for opplysning. Der de kristne bor der er det orden og fred og lite voldelig kriminalitet. Men opplys heller hvor er det mest muslimsk opphopning, og muslimske gjenger så jeg kan unngå voldelige ran, overfalls voldtekter og fornedrings vold !

Anonymkode: 4db94...cf9

Jeg har mine grunner til at jeg tenker at meninghetsmiljø ikke er noe jeg vil bo i

ts

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det meste av kristendom er utvannet de siste 20-30 år. Jeg er innflytter og har bodd her over 20 år. Har aldri merket noe særlig til kristendom. 

Så jeg tror de kristne søker sammen i grupper som ulike menigheter osv på fritiden. 

Anonymkode: 72c6a...698

Ja det er det mange ikke forstår, har bodd her i 30 år og aldri lagt særlig merke til kristendommen.

Virker som folk tror at Kristiansand fremdeles lever på 50 tallet.

Anonymkode: bb478...a22

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Der ville jeg ha bodd om jeg skulle flytte. Takk for opplysning. Der de kristne bor der er det orden og fred og lite voldelig kriminalitet. Men opplys heller hvor er det mest muslimsk opphopning, og muslimske gjenger så jeg kan unngå voldelige ran, overfalls voldtekter og fornedrings vold !

Flekkerøya er det mest konservative og kristne stedet i Kristiansand.

Det er også det området med mest kveldsbråk og oppskytning av fyrverkeri på nettene HELE JÆVLA ÅRET. Aldri om jeg ville bodd der. 

Anonymkode: fd656...e95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I områdene Kokleheia, Brinken, Sødal og Sødal Terrasse er det også veldig mange kristne. Tipper omtrent halvparten av Frikirkas medlemmer bor der.

Anonymkode: 08270...9b5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vågsbygd. Voiebyen. Hele området der

Anonymkode: 8f3ce...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I områdene Kokleheia, Brinken, Sødal og Sødal Terrasse er det også veldig mange kristne. Tipper omtrent halvparten av Frikirkas medlemmer bor der.

Anonymkode: 08270...9b5

Skulle nevne samme område utenom Flekkerøya. Vet folk i misjonskirken som bor rundt den delen av Lund. Ellers kan en si det er menigheter over hele byen, men en merker lite til dem. Noe en kan ha litt i tankene er hvor det er kristne barnehager og skoler. Mange pendler for å gå på Oasen skole på Søm, men jeg vet også om familier som har flyttet til Søm for å bo nært. Randesund misjonskirke (mener det er den, men kan ta feil) så jeg en annonse for på Facebook. De har flere gudstjenester på rad på søndager og da er det jo litt folk å ta av. Det har jo både den katolske kirke og Jehovas vitner også, men det gir litt indikasjoner. Likevel har jeg aldri hørt at de er spesielt religiøse på Søm. Hånes er en av plassene som har kristen barnehage, og ikke hørt noe ekstra om Hånes heller. 

Ålefjær har noen i noen ulike små menigheter. Du vil nok ikke få utfordringer med noen av dem. De holder seg enten helt for seg selv, eller er veldig omgjengelige. Hadde ikke flyttet til Ålefjær uansett. Det er veldig på landet, dårlig med buss, dårlig og farlig vei, folk kjører som svin, og de gjør litt som de vil der ute. Jeg bor der ikke selv, men det snakkes om. 

Du kan også snu på det, og se hvor bor det mye innvandrere. Slettheia, Tinnheia, og Grim er blant plassene. Mange av dem er muslimer, men selvsagt ikke alle. 

Kristiansand er i endring, og vel er det mange troende her, men det flyter ikke over. Er også mange som er «søndagskristne» og en merker lite på dem i hverdagen (garantert ikke det deres prest eller pastor hadde likt å høre 🤣🫣). 

Anonymkode: 49ebc...dcf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkerøya og Dvergsnes spesielt. 

Andøya er nok og litt høyere sammen med Justneshalvøya. Lund har nok flere enn man liker tenke, der bor endel fra Samfundet og 😶‍🌫️ 

Ellers er det mer variert. 

Vågsbygd er variert, særlig sentrale Vågsbygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (16 timer siden):

Andøya er nok og litt høyere sammen med Justneshalvøya. Lund har nok flere enn man liker tenke, der bor endel fra Samfundet og 😶‍🌫️ 

Dvergsnes altså? Visste jeg ikke.. trodde det var mange nyinnflyttede der ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (På 24.9.2024 den 20.06):

Dvergsnes? Da er ikke du spesielt kjent i KRS.

Anonymkode: 7d817...a3f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 12.35):

Dvergsnes altså? Visste jeg ikke.. trodde det var mange nyinnflyttede der ?

Stemmer ikke med Dvergsnes. 

Anonymkode: 7d817...a3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 19.37):

Både ja og nei. Jeg bor i området. Det er mange innvandrere her og generelt i skolen (barneskole, ikke kjent med ungdomsskole), men det er et godt miljø. Vi er et fantastisk fargerikt mangfold med mange ulike kulturer. Ikke så mye religiøst man merker til (om man ikke er religiøs i hvert fall, slik som jeg/min familie), men man har jo speideren og kirka har opplegg, men jeg tror neppe det er uvanlig rundt om i landet. De har det i hele Kristiansand i hvert fall... Jeg har bodd flere steder i Kristiansand gjennom tidene. Jo, og så har man de med religiøse plagg, men jeg ser ikke at det har noen betydning verken eller. Jeg ser det kun, ingenting annet.

Av alle steder jeg har bodd, har jeg trivdes best i Vågsbygd. Her har barna det bra også.

TS: Flekkerøya er egentlig det eneste som blir uttalt som "kristent" av kristiansandere meg bekjent, i hvert fall i min omgangskrets. De fleste av oss er heller litt flaue for dette her bibelbeltet...

Anonymkode: 7fad6...1ec

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 19.37):

Er født og oppvokst i det området. Kan ikke si det er så mange ran og voldtekter her. Det gjelder vel egentlig for hele byen i så måte. 

Anonymkode: 2412c...fd1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...